Dual DVI, aktiv DVI eller vad tusan för detta?

Permalänk
Medlem

Dual DVI, aktiv DVI eller vad tusan för detta?

Hej!
Jag köpte precis en intel nuc med en displayport. Har en gammal 30"are dell (2560x1600) med någon typ av DVI och jag bara undrar vad som faktiskt är rätt om jag vill köpa rätt converter. Jag har alltså Dual DVI men det finns dual DVI-I ser jag och dual DVI-D. Sen ser jag folk snacka om aktiv eller inte aktiv, jag vet inte om något är ett krav.

Vore tacksam om någon expert vet vad jag ska söka efter på ebay och amazon o dylikt. Har nämligen bara en displayport på nya datorn och det vore guld att kunna köra full upplösning på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aktiv förekommer väl i vga till dvi konverteringssammanhang och det är väl där jag antar du läst det?

DVI-I är nån dynga ingen någonsin använt (men du säger gammal stor skärm?)
Hursom, kolla hur stiften ser ut på skärmen och köp en kabel som heter "som den ser ut":

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Aktiv förekommer väl i vga till dvi konverteringssammanhang och det är väl där jag antar du läst det?

DVI-I är nån dynga ingen någonsin använt (men du säger gammal stor skärm?)
Hursom, kolla hur stiften ser ut på skärmen och köp en kabel som heter "som den ser ut": http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_...

Jag kommer vara i USA några månader framåt medans datorn är i Sverige. Många billiga sladdar skeppas hit men ej till sverige, vore kul att köpa här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DVI-I är bara en kombinationskontakt mellan DVI-D och DVI-A, brukar sitta på grafikkort.
DVI-A är samma signaler som en gammal analog VGA-kontakt (D-sub).
DVI-I och DVI-A kan omvandlas till VGA med en enkel adapter.

Du kan sätta en DVI-D-kabel eller en DVI-A-kabel i ett DVI-I-uttag, men inte tvärtom.

Hittar du en displayport-till-(DVI-D-dual-link)-kabel är det det du ska ha.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Jag kommer vara i USA några månader framåt medans datorn är i Sverige. Många billiga sladdar skeppas hit men ej till sverige, vore kul att köpa här.

Äsch då, tröttsamt med bagage, dags för ebaykonto!
29.26 SEK kostar en konverter inkl. frakt

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Hej gubbs. Jag fick nu en mini displayport till DVI-converter och satte i. Så convertern är DVI-D dual och sladden är på DVI-D single. Borde inte jag kunna få iaf upp till 1920x1080? Jag satte den i nya NUCen för att äntligen ha en passande skärm men den verkar inte hitta någon signal :(. Jag klickar på skärmens knappar för att tänka att nån av dom skiftar source ifrån VGA till DVI men naaj.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

2560x1600 kräver duallink och troligen har monitorn en heldigital ingång, dvi-d, för att få ut duallink från dp så krävs det en aktiv dp adaper och att du använder en dvi-duallinkkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2560x1600 kräver duallink och troligen har monitorn en heldigital ingång, dvi-d, för att få ut duallink från dp så krävs det en aktiv dp adaper och att du använder en dvi-duallinkkabel.

Jag förstår förvirringen men som förra inlägget så förstår jag att jag ej kan köra 2560x1600 med nuvarande adapter men jag antog att jag kunde köra 1920x1200 med den uppsättningen? Jag har nämligen en ny NUC och jag vill verkligen köra den men inget händer. Jag tror inte det är fel på NUCen men det är såklart möjligt. Men alltså, borde inte dual dvi-d och singel dvi-d åtminstone funka för för full HD? De passar ju ihop rent fysiskt.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Tar monitorn emot 1920 x 1080 ? Jag kan bara använda 2560 x 1600 eller 1280 x 800 som insignal till mina monitoer, 1920 x 1080 via singellink ger ingen bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tar monitorn emot 1920 x 1080 ? Jag kan bara använda 2560 x 1600 eller 1280 x 800 som insignal till mina monitoer, 1920 x 1080 via singellink ger ingen bild.

Om den stödjer upplösningen? Ja det gör det. Kanske missförstod frågan.

Så iaf min nuvarande monitor har bara DVI-D single + VGA då. Jag hoppades på att dvi-d dual

Nuvarande skärmstöd:
DVI-D single + VGA

NUC:
mini-HDMI
mini-Displayport

Jag antog att en konverter mini-displayport till DVI-D dual skulle lösa biffen och jag skulle kunna starta upp det hela. Switchar jag till DVI dock så får jag ingen signal med den configen. Jag vill inte beställa en massa konverters och kablar om det typ visar sig att xxx+xxx inte går.

Visa signatur