Skärmbyte, värt att satsa? Åsikter uppskattas!

Permalänk

Skärmbyte, värt att satsa? Åsikter uppskattas!

Hej!

Jag funderar på att byta skärm men jag är inte överdrivet insatt, har läst på lite på olika sidor och fått lite mer kött på benen i alla fall men nu tänkte jag fråga här innan jag bestämmer mig helt.

Vad jag har hört så kan en bra skärm dra ner fpsen? stämmer det?

Just nu sitter jag med en BenQ 21,5" 60hz 2ms och funderar på den populära Asus skärmen, 24" 144hz (länk nedan)

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Sitter mer en i7 2700K (3,5Ghz) och ett EVGA GTX 680 2gb till GPU, min fps på high i Battlefield 4 ligger runt 70-80 fps i "aktiva" strider, och strax över 100 när det inte händer speciellt mycket.

Hur skulle en sådan här bra skärm påverka min spelupplevelse? vad bör jag tänka på? kommer min fps bli sämre? kommer jag börja lagga mer för att grafikkortet exempelvis skulle få börja jobba mer? eller anpassar dom sig "efter varandra" ?

Vad jag hört så ska ju det vara som att nästan spela ett helt nytt Battlefield från att gå ifrån en 60 > 144hz skärm oavsett datorns prestanda? råder väl delade åsikter om det skulle jag tro, men bara 24" lockar ju en hel del och sen borde det väl vara betydligt klarare/finare bild på den skärmen jämfört med min gamla BenQ jag köpte för flera år sedan pga begränsad budget?

Dela gärna era åsikter och berätta för mig om det är något jag bör veta / tänka på, skulle vara oerhört uppskattat!

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej!

Jag funderar på att byta skärm men jag är inte överdrivet insatt, har läst på lite på olika sidor och fått lite mer kött på benen i alla fall men nu tänkte jag fråga här innan jag bestämmer mig helt.

Vad jag har hört så kan en bra skärm dra ner fpsen? stämmer det?

Just nu sitter jag med en BenQ 21,5" 60hz 2ms och funderar på den populära Asus skärmen, 24" 144hz (länk nedan)

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Sitter mer en i7 2700K (3,5Ghz) och ett EVGA GTX 680 2gb till GPU, min fps på high i Battlefield 4 ligger runt 70-80 fps i "aktiva" strider, och strax över 100 när det inte händer speciellt mycket.

Hur skulle en sådan här bra skärm påverka min spelupplevelse? vad bör jag tänka på? kommer min fps bli sämre? kommer jag börja lagga mer för att grafikkortet exempelvis skulle få börja jobba mer? eller anpassar dom sig "efter varandra" ?

Vad jag hört så ska ju det vara som att nästan spela ett helt nytt Battlefield från att gå ifrån en 60 > 144hz skärm oavsett datorns prestanda? råder väl delade åsikter om det skulle jag tro, men bara 24" lockar ju en hel del och sen borde det väl vara betydligt klarare/finare bild på den skärmen jämfört med min gamla BenQ jag köpte för flera år sedan pga begränsad budget?

Dela gärna era åsikter och berätta för mig om det är något jag bör veta / tänka på, skulle vara oerhört uppskattat!

Tack på förhand!

Det kommer inte få jobba mer eller få mindre fps bara för du har en ny skärm. Det kommer flyta på bättre och allt blir "smoothare" i spelet. För den bästa upplevelsen så borde man ju ha 144+ fps.

Permalänk
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej!

Jag funderar på att byta skärm men jag är inte överdrivet insatt, har läst på lite på olika sidor och fått lite mer kött på benen i alla fall men nu tänkte jag fråga här innan jag bestämmer mig helt.

Vad jag har hört så kan en bra skärm dra ner fpsen? stämmer det?

Just nu sitter jag med en BenQ 21,5" 60hz 2ms och funderar på den populära Asus skärmen, 24" 144hz (länk nedan)

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Sitter mer en i7 2700K (3,5Ghz) och ett EVGA GTX 680 2gb till GPU, min fps på high i Battlefield 4 ligger runt 70-80 fps i "aktiva" strider, och strax över 100 när det inte händer speciellt mycket.

Hur skulle en sådan här bra skärm påverka min spelupplevelse? vad bör jag tänka på? kommer min fps bli sämre? kommer jag börja lagga mer för att grafikkortet exempelvis skulle få börja jobba mer? eller anpassar dom sig "efter varandra" ?

Vad jag hört så ska ju det vara som att nästan spela ett helt nytt Battlefield från att gå ifrån en 60 > 144hz skärm oavsett datorns prestanda? råder väl delade åsikter om det skulle jag tro, men bara 24" lockar ju en hel del och sen borde det väl vara betydligt klarare/finare bild på den skärmen jämfört med min gamla BenQ jag köpte för flera år sedan pga begränsad budget?

Dela gärna era åsikter och berätta för mig om det är något jag bör veta / tänka på, skulle vara oerhört uppskattat!

Tack på förhand!

Blir inte automatiskt bättre för du har en skärm med 144Hz, där emot om datorn orkar driva 144Hz så märks det i så fall skillnad (har själv inte provat 144Hz skärmar). Kör på IPS med 60Hz för bättre bildkvalité

Vet inte om det du länkar till är bra bildskärm, men bör ju duga om du inte är så kräsen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar