Permalänk

Våga Vägra Medier!

Som den stora konsument man är/har varit av böcker, film, spel, dataspel, tidsskrifter, nätforum, sociala plattformar... o.s.v. har jag nu rensat ut!

Efter en flytt i november förra året har jag valt bort att äga en tv.
Sedan februari har jag valt bort instagram.
Sedan två veckor är mitt facebook-konto avregistrerat.
Avslutade i går mitt Youtube.konto.
Avinstallerat Steam.
Jag har just nu inget pc-spel jag spelar kontinuerligt.
Har på min smartphone inga nyhets-appar, spel eller sociala medier-appar installerat.

Konsumtionen av media/sociala media ser ut enligt nedan jsut nu after min "rensning".
Lånekort på biblioteket. (3st böcker hemma just nu).
Konto på Linkedin för jobbets skull (har bara rent professionella kontakter där), och går bara in under arbetstid.
Forumkonto på SweClockers (ett ebroende som aldrig försvinner) och ett träningsforum.
Spotify-konto (inställt på max integritet, delar inga listor eller så).
Prenumererar på PC-gamer, Body och Illustrerad Vetenskap.
Lyssnar på fm-radio (mest SRP3 och SRP1).

Hur ser erat "konsumtionsmönster" ut?
Har ni "storstädningar" ibland?
Att stänga ner Facebook är det bästa jag gjort på länge. Någon som håller med?
Folk blir alldeles förskräckta när jag säger att jag inte har tv. Varför?

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Okey.

Varför?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Nej jag ser inget behov av att utesluta mig från en massa aktiviteter och nätverk.

Permalänk
Medlem

Du gör vad du känner för. Räkna dock med att hamna lite utanför samhällsdebatten utan ofrivillig input.
Jag menar, det du har gjort är att du har förskt skärma dig ifrån nyhetsflöden som inte ligger i ditt direkta intresse. Således får du in mindre input, då du själv ser till att sålla vad du vill ha. Således blir du allt mindre up to date med vad som händer utanför din intressesfär. Således hamnar du oftare utanför debatten då du inte är insatt nog.

Jag gör antagenadet att du glömde skriva ner att du läser tidningen online och att du har ett RSS-flöde till några bloggar.

Själv är man utan TV och fejjan men jag håller mig någorlunda uppdaterad genom tidningar och ringa mamma. Om jag får nyheterna en dag senare så gör det inte mig så mycket, huvudsaken är att man håller sig någorlunda a jour.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Du gör vad du känner för. Räkna dock med att hamna lite utanför samhällsdebatten utan ofrivillig input.
Jag menar, det du har gjort är att du har förskt skärma dig ifrån nyhetsflöden som inte ligger i ditt direkta intresse. Således får du in mindre input, då du själv ser till att sålla vad du vill ha. Således blir du allt mindre up to date med vad som händer utanför din intressesfär. Således hamnar du oftare utanför debatten då du inte är insatt nog.

Jag gör antagenadet att du glömde skriva ner att du läser tidningen online och att du har ett RSS-flöde till några bloggar.

Själv är man utan TV och fejjan men jag håller mig någorlunda uppdaterad genom tidningar och ringa mamma. Om jag får nyheterna en dag senare så gör det inte mig så mycket, huvudsaken är att man håller sig någorlunda a jour.

Läser nyheter på nätet gör jag ibland plus att vi får ett några dagstidningar till jobbet. Inga rss-flöden... aldrig begripit mig på rss eller det där med att läsa bloggar. Radion sänder ju nyheter med.
När det gäller fejan tycker jag det är roligare att träffa eller att prata med vänner och bekanta nu när man på förhand inte vet vad som hänt den senaste tiden.

Har nu även börjat lämna telefonen hemma när man går kortare ärenden eller är på tex träningen.

GOING LOW-TECH!

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Okey.

Varför?

För att kunna fokusera mer på det som är viktigt. För att frigöra tid till viktigare saker. För att 99,92% av det som publiceras på bloggar, forum och sociala medier är ointressant för just mig och det tar tid att gå igenom och sålla fram det som är viktigt/intressant.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Inga rss-flöden... aldrig begripit mig på rss eller det där med att läsa bloggar.

Jag följer bloggar till politiker, näringsidkare och övriga betydande profiler. Även många bloggar av spelutvecklare och övriga nördar. Bloggar behöver inte handla om navelskåderi och modetips. RSS-flödet tillåter mig att göra en första sortering och fortfarande behålla en överblick tack vare att man får sammanfattningar av det man tycker är mindre intressant. Som att gå till bibliotekets tidningsavdelning och skumme igenom förstasidorna av alla tidningar för att sen välja det man tycker ser intressant ut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Sålänge det tillför mig något får det vara kvar men reklam går fetbort. Vanlig tv och radio får man skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Läser nyheter på nätet gör jag ibland plus att vi får ett några dagstidningar till jobbet. Inga rss-flöden... aldrig begripit mig på rss eller det där med att läsa bloggar. Radion sänder ju nyheter med.
När det gäller fejan tycker jag det är roligare att träffa eller att prata med vänner och bekanta nu när man på förhand inte vet vad som hänt den senaste tiden.

Har nu även börjat lämna telefonen hemma när man går kortare ärenden eller är på tex träningen.

GOING LOW-TECH!

Haha fan tänkte på det där igår, det är ju nästan ingen mening längre och fråga folk vad som hänt, hur de mår eller vad de ska göra. Allting kan man redan läsa på FB.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Mer och mer tjänster börja kräva facebook. Vi ser Facebook köpa upp företag för fantasisummor. Köpa ett företag med 60 anställda för va va de ca 100 miljarder kronor. Det är sjukt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."