Huawei: "WQHD-skärmar är nonsens"

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Kanske det men förhoppningsvis har Huawei jobbat på att förbättra skärmen när man är ute i solsken "don't they have sun in China?".
http://www.youtube.com/watch?v=aQIxuVJpKQg

PRO rekommenderar
Den manuella ljusinställningen är den starkaste jag har sett på en mobil.
Men han kanske bara tyckte att batteriet tar slut för fort på maxinställningen? Fast då har han ju andra problem... han en dåre utan like ^^

Permalänk
Medlem

Meanwhile i landet "lagom"

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

WQHD Skärmar på mobiler känns spontant mer som en säljpitch än något man har reell nytta av i en mobil, så uttalandet känns vettigt. Skönt att en relativt stor aktör vågar gå ut med ett sådant här uttalande. Min mobil har en 1080p skärm och har inte känt att den varit otillräcklig på något sett, min galaxy s3 har upplösningen 720p och skillnaden på den och 1080p skärmen är inget jag nånsin tänkt på.

Permalänk
Medlem

1080p är onödigt på mobil också. Har 1280x768 på min Nexus 4 och det är tillräckligt för att man inte ska kunna se pixlarna. Man ser knappt skillnad på 720p och 1080p på en 32 tum TV och de vill ha mer än 1080p på 5 tum?! Det är bara för att visa högre siffror än konkurenten oavsett om det behövs eller inte.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Framtiden får utvisa

Citat:

"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer"
- Thomas Watson, VD för IBM, år 1943

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Kommer köpa nästa iPhone iaf. så jag bryr mig föga om det är FHD eller WQHD.
Så är det när man är fast i ett ekosystem...Kan nog bli nästa Note också, så man har ngt att leka och byta roms på också

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Avstängd

Han har rätt. Löjligt med mer än full hd i en smartphone, även svårt att se skillnad på en bra full hd tv och 4k. Mycket nöjd med min både smartphone och plasma tv i full hd.

Permalänk
Skrivet av dagas:

1080p är onödigt på min mobil också. Har 1280x768 på min Nexus 4 och det är tillräckligt för att man(jag) inte ska kunna se pixlarna. Man(Jag) ser knappt skillnad på 720p och 1080p på en 32 tum TV och de vill ha mer än 1080p på 5 tum?! Det är bara för att visa högre siffror än konkurenten oavsett om det behövs eller inte.

Fixade det åt dig..

Permalänk
Inaktiv

Dom har helt rätt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathan82:

Fixade det åt dig..

Du ordnade mer onödigt tjafs. Jag har utmärkt syn, undersökte den nyligen. Ser knappt någon skillnad på 4k och bra full hd tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänk vad lätt det är att spy galla över teknikutveckling när man inte kan producera och leverera själv.

Sedan är det helt ointressant om ögat kan se en enskilld pixel eller ej. De flesta features på en Smartphone idag handlar i slutändan om lull lull och e-Penis.

Du brukar skriva riktigt bra saker men detta, nja. Det är väl bra att ett företag gör en vettig avvägning? Kan vi konsumenter ist njuta av prestanda/batteritid/kvalité och mäta andra saker ist än e-penisar.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Högre pixeltäthet innebär också högre ljusstyrka och ljustryck, det uppskattas nu kanske när sommaren är på
väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

...
Lägg plats/resurser/pengar i telefonen på att förbättra kvaliteten (inte upplösning) på skärmar så att de tex går att läsa i starkt solsken, förbättra kameror och blixtar (inte specarna i sig) så att de kan ta bra bilder även i mörker inomhus (inte bara perfekt dagsljus) och se till att batteriet blir större/bättre så att man inte behöver ladda mobilen så väldigt ofta.

Det hade varit reella förbättring som faktiskt betyder något!

mvh,
martin

Det låter som att du vill ha min Lumia 1020. Ultraljusstyrkeläge i solljus, touch som går att använda med vanliga handskar,riktig blixt, bra ljusinsläpp i sensorn och fotonbi råformat.

Ett helt nummer av national geographics togs med 1020 i höstas.

Tyvärr är det så att när nästan alla tillverkare slutade vara innovativa och istället försökte bygga en iPhonekopia så försvann alla features. När megapixelracet landat och nu när Android står på egna ben så dyker det nog upp mer intressanta produkter framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Det låter som att du vill ha min Lumia 1020. Ultraljusstyrkeläge i solljus, touch som går att använda med vanliga handskar,riktig blixt, bra ljusinsläpp i sensorn och fotonbi råformat.

Ett helt nummer av national geographics togs med 1020 i höstas.

Jo, det är en kanontelefon!

Skulle gärna skaffat den bortsett ifrån ett par punkter för mig personligen. Dels så vill jag byta till lite modernare hårdvaruplattform när jag ändå byter till en ny telefon, och även om kameran verkligen är fantastisk på 1020 så har jag personligen väldigt svårt för dess skärm med PenTile. Älskar OLED när det är rätt gjort (kommer verkligen till sin rätta med det svarta gränssnittet på WP), men ogillar dessvärre PenTile grymt.

Just nu så blir det förmodligen en Lumia 930/Icon som har nästan lika bra kamera som 1020, men modernare plattform (samma som den större 6" Lumia 1520) och vad som ser ut att vara OLED, men utan PenTile (dock ej fått det 100% bekräftat).

Nackdelen är dock att man inte får en riktig Xenon-blixt, vilket verkligen saknas om man skall ersätta kompaktkameran för att ta hyfsade vardagsbilder inomhus och på kvällen.

Kanske blir det så att jag väntar på nästa generations 1020 (1030?).

Det som saknas är dock en markant förbättring av batteritiden på dagens smartphones. Inte nog för att de har större och bättre skärmar, men då man ersätter både iPod och även kameran så använder man ju telefonen mycket mer. Skulle gärna se att Nokia (eller numera Microsoft) verkligen satsade på att lösa detta.

Är lite trött på att ständigt behöva ladda telefonerna, och det gäller inte bara mina WP-telefoner (det gäller lika mycket min iPhone som dotterns Xperia).

Skrivet av x86:

Tyvärr är det så att när nästan alla tillverkare slutade vara innovativa och istället försökte bygga en iPhonekopia så försvann alla features. När megapixelracet landat och nu när Android står på egna ben så dyker det nog upp mer intressanta produkter framöver.

Jo, håller med helt igen.

Förutom att jag personligen föredrar funktioner och gränssnittet på WP (även om det inte har alla appar som Android/iOS har), så tycker jag att Nokia helt klart varit en av de allra innovativaste i hela mobilbranschen. Får hoppas att Microsoft fortsätter så när de tagit över mobildivisionen ifrån Nokia (inte helt övertygad om det), samt att andra tillverkare tar efter detta att tänka innovativt. Samt att inte fokusera på "pappersfeatures" utan det som *verkligen* betyder något och gör märkbar praktisk skillnad för de flesta användare.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Huawei-vadå? Trodde de hade lagt ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Du brukar skriva riktigt bra saker men detta, nja. Det är väl bra att ett företag gör en vettig avvägning? Kan vi konsumenter ist njuta av prestanda/batteritid/kvalité och mäta andra saker ist än e-penisar.

Det finns som påpekats fler fördelar förutom just att skärpan förbättras. Självklart får ett företag fokusera på andra saker om de vill, men det känns väldigt larvit att gå ut och säga att en teknisk förbättring är "nonsens" för att man inte har kapacitet att leverera den själv. Det känns väldigt mycket "surt sa räven om rönnbären".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är en kanontelefon!

Skulle gärna skaffat den bortsett ifrån ett par punkter för mig personligen. Dels så vill jag byta till lite modernare hårdvaruplattform när jag ändå byter till en ny telefon, och även om kameran verkligen är fantastisk på 1020 så har jag personligen väldigt svårt för dess skärm med PenTile. Älskar OLED när det är rätt gjort (kommer verkligen till sin rätta med det svarta gränssnittet på WP), men ogillar dessvärre PenTile grymt.

Just nu så blir det förmodligen en Lumia 930/Icon som har nästan lika bra kamera som 1020, men modernare plattform (samma som den större 6" Lumia 1520) och vad som ser ut att vara OLED, men utan PenTile (dock ej fått det 100% bekräftat).

Nackdelen är dock att man inte får en riktig Xenon-blixt, vilket verkligen saknas om man skall ersätta kompaktkameran för att ta hyfsade vardagsbilder inomhus och på kvällen.

Kanske blir det så att jag väntar på nästa generations 1020 (1030?).

Det som saknas är dock en markant förbättring av batteritiden på dagens smartphones. Inte nog för att de har större och bättre skärmar, men då man ersätter både iPod och även kameran så använder man ju telefonen mycket mer. Skulle gärna se att Nokia (eller numera Microsoft) verkligen satsade på att lösa detta.

Är lite trött på att ständigt behöva ladda telefonerna, och det gäller inte bara mina WP-telefoner (det gäller lika mycket min iPhone som dotterns Xperia).

Jo, håller med helt igen.

Förutom att jag personligen föredrar funktioner och gränssnittet på WP (även om det inte har alla appar som Android/iOS har), så tycker jag att Nokia helt klart varit en av de allra innovativaste i hela mobilbranschen. Får hoppas att Microsoft fortsätter så när de tagit över mobildivisionen ifrån Nokia (inte helt övertygad om det), samt att andra tillverkare tar efter detta att tänka innovativt. Samt att inte fokusera på "pappersfeatures" utan det som *verkligen* betyder något och gör märkbar praktisk skillnad för de flesta användare.

mvh,
martin

Jag föredrar också RGB stripe, men skärmen är faktiskt tillräckligt högupplöst för att man inte ska märka att det är en pentileskärm. Fördelarna med AMOLED i de här fallet, dvs batteritid, ljusstyrka och Glance är inte fel. Sen tycker jag gott att de hade kunnat göra telefonen lika tjock som kamerahuset och stoppat in ett större batteri och QI. Nu har jag QI-skalet på och trådlös laddning med en dosa på kontoret och en vid sängen gör faktiskt sitt för att telefonen alltid ska ha batteri .

Rent hårdvarumässigt så har jag aldrig haft en så snappy telefon, iaf inte sen Nokia 3210.

Tycker det är synd att 930 inte har glance, och sensorn är inte i närheten av lika bra tyvärr. 1020-sensorn är klart bättre än mina lite äldre systemkamerors. Synd att man alltid måste kompromissa på några features, men av alla telefoner på marknaden idag så är 1020 mitt förstval. Jag kunde bara välja mellan 925 och 1020 på jobbet och då var ju 1020 ett självklart val. Vi får hoppas att det kommer en 1030 helt enkelt, utan pentile, fetare batteri, minneskortsplats och QI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Huawei-vadå? Trodde de hade lagt ner.

Världens sjätte största mobiltelefontillverkare sett till antalet sålda mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Världens sjätte största mobiltelefontillverkare sett till antalet sålda mobiler.

Nu är de världens tredje största tillverkare av smartphones.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

känns väldigt larvit att gå ut och säga att en teknisk förbättring är "nonsens" för att man inte har kapacitet att leverera den själv.

Har du någon källa på att att Huawei inte skulle fixa det? Jag har svårt att tro att en så stor tillverkare som Huawei skulle ha problem med att utveckla mobiler med högupplösta skärmar.

Permalänk
Citat:

Du ordnade mer onödigt tjafs. Jag har utmärkt syn, undersökte den nyligen. Ser knappt någon skillnad på 4k och bra full hd tv.

OK, ja kanske. Och du ordnar vad? När du kommenterar något som inte var ämnat till dig?
Och jag ser stor skillnad mellan hd och 4k. Även på min s4a och min note 3a (ca 440 vs 380 ppi).
Bara för att du, eller han, inte ser skillnad. Så skall väll det inte behöva diktera vad alla andra ser?
Lika fånigt som debatten kring "ögat kan inte se mer än 24fps" tramset.
Är olika från person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har du någon källa på att att Huawei inte skulle fixa det? Jag har svårt att tro att en så stor tillverkare som Huawei skulle ha problem med att utveckla mobiler med högupplösta skärmar.

För mig är det källa nog att de går ut och bashar tekniken. Vad skulle det annars vara? Tekniskt utveckling brukar inte kallas "onödig" av företag, om det är så att de klarar av att leverera. Men om du vill ha en officiell källa så nej, det har jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För mig är det källa nog att de går ut och bashar tekniken. Vad skulle det annars vara? Tekniskt utveckling brukar inte kallas "onödig" av företag, om det är så att de klarar av att leverera. Men om du vill ha en officiell källa så nej, det har jag inte.

Marknadsföring för att skilja sig från andra tillverkare tänker jag mig att det är, men det har jag ingen källa på heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För mig är det källa nog att de går ut och bashar tekniken. Vad skulle det annars vara? Tekniskt utveckling brukar inte kallas "onödig" av företag, om det är så att de klarar av att leverera. Men om du vill ha en officiell källa så nej, det har jag inte.

Det är du som har missförstått, de går inte ut med något över huvud taget. Det är deras styrelseordförande som svarar på frågor i en intervju.

Det är knappast något problem för en tillverkare som är större på smartphones än Sony, LG eller HTC att köpa WQHD-skärmar till sina mobiler. Dock har de ju knappast blivit så stora på att göra svindyra flaggskepp med lullull och extra allt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har du någon källa på att att Huawei inte skulle fixa det? Jag har svårt att tro att en så stor tillverkare som Huawei skulle ha problem med att utveckla mobiler med högupplösta skärmar.

Handlar för flygande spaghettimonstrets skull bara om att sourca från samma Japanska och Koreanska (ibland Taiwanesiska) tillverkare som de sourcar deras 1080-skärmar ifrån. Saken är ju bara den att de får göra andra kompromisser då, som batteritid eller tjocklek, eller båda. De lägger fokus på annat och deras egna kisel verkar tuffa på, och utvecklas. Kommer säkert någon modell med det senare, även om de inte vill göra det på deras flaggskepp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handlar för flygande spaghettimonstrets skull bara om att sourca från samma Japanska och Koreanska (ibland Taiwanesiska) tillverkare som de sourcar deras 1080-skärmar ifrån. Saken är ju bara den att de får göra andra kompromisser då, som batteritid eller tjocklek, eller båda. De lägger fokus på annat och deras egna kisel verkar tuffa på, och utvecklas. Kommer säkert någon modell med det senare, även om de inte vill göra det på deras flaggskepp nu.

Jag håller helt med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lägg plats/resurser/pengar i telefonen på att förbättra kvaliteten (inte upplösning) på skärmar så att de tex går att läsa i starkt solsken,

Det finns ju redan. Min N9'a är aldrig svårläst. Den har vissa andra brister, som jag tack o lov inte råkat ut för än, den ska vara stötkänslig med sin form, men än är den som ny.... Hoppas den håller ett par år till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Stod du en armslängd ifrån och kollade på en 5" utskrift då? Jag tror inte det.

DPI betyder dots per inch. 300dpi på en 5" skärm är samma pixeltäthet som 300dpi på ett A4 papper. Däremot behövs det helt olika upplösningar för att uppnå detta. Men du har ju visat grym koll på allt i denna tråden så... ja...