Permalänk

CM Hyper 212 Evo fläktar?

Precis som titeln. Ska beställa fläktar om några timmar, eller aa när jag hittat de ultimata. Tanken är att ha dessa tills jag köper custom vattenkylning eller en H100i.

Permalänk

Ska du altså köpa en annan fläkt än standardfläkten till din 212 EVO? Jag själv hade standardfläkten på EVO'n och den gick tyvärr sönder så fick byta ut den. Köpte den här
Jag gjorde även en tråd om det med olika förslag, den jag tog fungerar utmärkt och är tyst!
HÄR är tråden.

Permalänk

Själv använder jag 2st Noctua NF-P12. Men de är så extremt fula så jag funderar på att köpa ett par Corsair SP120s

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Själv använder jag 2st Noctua NF-P12. Men de är så extremt fula så jag funderar på att köpa ett par Corsair SP120s

Drar världens blond här, passar SP120s till en 212 evo? tänker på formen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Kika på Aerocool Shark, riktigt bra, billiga och snygga! http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=aerocool+sh...

Ganska värdelös när det kommer till prestanda mot kylflänsar.

Rekommenderar SP fläktarna från Corsair eller Cougar Vortex.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Men Noctua NF-P12 vs SP120?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Men Noctua NF-P12 vs SP120?

Prestandamässigt SP120, sedan hur det blir med varvtal mot ljud/prestanda så får du leta upp tester.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Men Noctua NF-P12 vs SP120?

SP120 = Mer prestanda och utseende för pengarna. De är billiga som satan.

De passar till en Hyper 212 Evo. 12cm fläktplats + 12cm fläkt = ♥

Permalänk
Medlem

Hur lätt är det att fästa andra fläktar på kylaren? Från bilder jag sett så verkar fläktfästet sitta direkt på stockfläkten som medföljer?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ganska värdelös när det kommer till prestanda mot kylflänsar.

Rekommenderar SP fläktarna från Corsair eller Cougar Vortex.

Var baserar du detta på? Mina erfarenheter säger något helt annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Hur lätt är det att fästa andra fläktar på kylaren? Från bilder jag sett så verkar fläktfästet sitta direkt på stockfläkten som medföljer?

Man skruvar loss fästena från stock och sedan fast på nya, följer t.o.m extra fästen för en andra fläkt så att man kan köra dubbelt upp : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Var baserar du detta på? Mina erfarenheter säger något helt annat!

Du baserar det på CFM samt SP värdet en fläkt ger. Har du en fläkt på en kylfläns så har du ett motstånd som fläkten arbetar med.

Högre tryck gör att det blir bättre luftgenomströmning på kylflänsen. Högre CFM gör att du har mer luft som strömmar vilket då drar ner temperaturen. Högre tryck är något fördelaktigt när man har fläktar på kylflänsar/radiatorer och inte är monterade som chassifläktar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Väcker tråden till liv igen.
Jag har en CM Hyper 212 EVO kylare som jag är mycket nöjd över. Har funderat att skaffa andra fläktar o sätta på kylaren, Eventuellt LED fläktar.
Har lite frågor kring PWM fläktar.

Jag vet att en PWM fläkt har en 4 pins kontakt och "vanliga" fläktar har en 3 pins kontakt.
Är det moderkortet som styr fläkthastigheten utefter i detta fall cpu temperaturen?

Jag har 2 st 4-pins fläktkontakter på mitt moderkort (http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4672#ov)
Den ena är för CPU:n och den andra är markerad som system fläkt.
Tanken är att jag skall ha 2 st fläktar (push -> pull)

Hur bör jag koppla fläktarna?
koppla en fläkt till "cpu_fan" och en fläkt till "sys_fan"
ELLER
använda mig av en PWM förgreningskabel och koppla båda fläktarna till "cpu_fan" kontakten?
(http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...)

Om jag skulle ansluta vanliga fläktar med 3-pins kontakt, kommer dessa att gå på max då (kopplas till moderkortets 4-pins fläktkontakter eller kommer dessa att styras av något?

Fläktarna som jag har funderat på är Cooler Master Jetflo 120mm PWM fläkt
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/188116-cooler...

Denna är både tystare och mycket effektivare än fläkten som följer med kylaren.
Är det nån som vet om LED belysningen påverkas utav fläkthastigheten (Lägre fläkthastighet = Svagare ljus)?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Väcker tråden till liv igen.
Jag har en CM Hyper 212 EVO kylare som jag är mycket nöjd över. Har funderat att skaffa andra fläktar o sätta på kylaren, Eventuellt LED fläktar.
Har lite frågor kring PWM fläktar.

Jag vet att en PWM fläkt har en 4 pins kontakt och "vanliga" fläktar har en 3 pins kontakt.
Är det moderkortet som styr fläkthastigheten utefter i detta fall cpu temperaturen?

Jag har 2 st 4-pins fläktkontakter på mitt moderkort (http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4672#ov)
Den ena är för CPU:n och den andra är markerad som system fläkt.
Tanken är att jag skall ha 2 st fläktar (push -> pull)

Hur bör jag koppla fläktarna?
koppla en fläkt till "cpu_fan" och en fläkt till "sys_fan"
ELLER
använda mig av en PWM förgreningskabel och koppla båda fläktarna till "cpu_fan" kontakten?
(http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...)

Om jag skulle ansluta vanliga fläktar med 3-pins kontakt, kommer dessa att gå på max då (kopplas till moderkortets 4-pins fläktkontakter eller kommer dessa att styras av något?

Fläktarna som jag har funderat på är Cooler Master Jetflo 120mm PWM fläkt
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/188116-cooler...

Denna är både tystare och mycket effektivare än fläkten som följer med kylaren.
Är det nån som vet om LED belysningen påverkas utav fläkthastigheten (Lägre fläkthastighet = Svagare ljus)?

3-pinsfläktar kan även de styras av moderkortet, dock inte på samma vis. Fläktar utan den fjärde linan styrs genom att reglera den tillförda spänningen till fläkten. I princip alla moderkort, designat under de senaste fem åren, hanterat detta hur bra som helst.

Det du bör göra är, som du själv sade, att dra en förgrening från CPU-Fan headern till de två fläktar du har monterade på din 212 EVO. Den du länkade funkar finfint, har själv två sådana. Kopplar du en till CPU-Fan och en till Sys-Fan, kommer de båda att gå i olika hastighet, och då är hela vitsen med push-pull sopad.

Kan även ge dig ett råd vad gäller fläktar till 212 EVOn, eftersom jag även har en sådan i mitt system
Vilka fläktar du använder, spelar förvånansvärt liten roll. Jag överklockar min processor högt, vilket leder till extra värmeutveckling - och det jag har sett, spelar det ingen som helst roll om man använder sig av bra chassifläktar jämtemot högklassade processorfläktar som är designade att prestera bättre med kylflänsar. Det kan handla om luftflödet i mitt chassi, eller inte - det kan vara helt annorlunda i ditt, det vågar jag inte uttala mig om. Det är alltså upp till dig att avgöra vilken prisklass du köper från

Jag i provade först 2x Aerocool Shark (som jag länkat till tidigare i denna tråden) för push-pull, och "uppgraderade" mig senare till 2x Corsair SP120 som Commander bevisade, generellt sett, skulle vara bättre. Temperaturerna hade inte förändrats en enda grad i förhållande till mitt första prov, och detta var med precis samma rumstemperatur osv.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Belzer:

3-pinsfläktar kan även de styras av moderkortet, dock inte på samma vis. Fläktar utan den fjärde linan styrs genom att reglera den tillförda spänningen till fläkten. I princip alla moderkort, designat under de senaste fem åren, hanterat detta hur bra som helst.

Det du bör göra är, som du själv sade, att dra en förgrening från CPU-Fan headern till de två fläktar du har monterade på din 212 EVO. Den du länkade funkar finfint, har själv två sådana. Kopplar du en till CPU-Fan och en till Sys-Fan, kommer de båda att gå i olika hastighet, och då är hela vitsen med push-pull sopad.

Kan även ge dig ett råd vad gäller fläktar till 212 EVOn, eftersom jag även har en sådan i mitt system
Vilka fläktar du använder, spelar förvånansvärt liten roll. Jag överklockar min processor högt, vilket leder till extra värmeutveckling - och det jag har sett, spelar det ingen som helst roll om man använder sig av bra chassifläktar jämtemot högklassade processorfläktar som är designade att prestera bättre med kylflänsar. Det kan handla om luftflödet i mitt chassi, eller inte - det kan vara helt annorlunda i ditt, det vågar jag inte uttala mig om. Det är alltså upp till dig att avgöra vilken prisklass du köper från

Jag i provade först 2x Aerocool Shark (som jag länkat till tidigare i denna tråden) för push-pull, och "uppgraderade" mig senare till 2x Corsair SP120 som Commander bevisade, generellt sett, skulle vara bättre. Temperaturerna hade inte förändrats en enda grad i förhållande till mitt första prov, och detta var med precis samma rumstemperatur osv.

Lycka till!

Tack för ditt svar. Du besvarade alla mina frågor mycket bra.
Jag har faktiskt monterat 2 fläktar på min kylare och kopplat dom "fel". Alltså en fläkt till cpu_fan och en till sys_fan. Så jag tog faktiskt bort den andra fläkten sålänge.
Så jag behöver alltså en förgrenare i vilket fall.
Jag kollade igenom dom flesta fläktar och skrev ett eget diagram för att gämföra dom åt. kollade hur mycket luft dom flyttade (cfm) jämtemot ljudnivån på dom (dBE).
Cooler Master Jetflo var överlägsen vinnare enligt mig. Flyttar hela 98 CFM och har en ljudnivå på 28 dBE.
Så Jetflo flyttar både mer luft och har ett högre lufttryck och låter mindre än vad orginalfläkten på kylaren gör.
Detta borde ju innebära lägre varvtal och så blir det tystare med.
Har ett Coolermaster storm trooper chassi och ett Radeon R9 270x 2gb kort med Windforce 3 (Gigabyte) kylare på. Chassifläktarna går alltid på lågt varvtal så datorn är förvånadsvärt tyst för att vara odämpat chassi med lufthål typ överallt.

Men nästa fråga är om jag skall välja fläktar med röda lysdioder i eller inte. Har rött ljus i chassit (och fönster).

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tack för ditt svar. Du besvarade alla mina frågor mycket bra.
Jag har faktiskt monterat 2 fläktar på min kylare och kopplat dom "fel". Alltså en fläkt till cpu_fan och en till sys_fan. Så jag tog faktiskt bort den andra fläkten sålänge.
Så jag behöver alltså en förgrenare i vilket fall.
Jag kollade igenom dom flesta fläktar och skrev ett eget diagram för att gämföra dom åt. kollade hur mycket luft dom flyttade (cfm) jämtemot ljudnivån på dom (dBE).
Cooler Master Jetflo var överlägsen vinnare enligt mig. Flyttar hela 98 CFM och har en ljudnivå på 28 dBE.
Så Jetflo flyttar både mer luft och har ett högre lufttryck och låter mindre än vad orginalfläkten på kylaren gör.
Detta borde ju innebära lägre varvtal och så blir det tystare med.
Har ett Coolermaster storm trooper chassi och ett Radeon R9 270x 2gb kort med Windforce 3 (Gigabyte) kylare på. Chassifläktarna går alltid på lågt varvtal så datorn är förvånadsvärt tyst för att vara odämpat chassi med lufthål typ överallt.

Men nästa fråga är om jag skall välja fläktar med röda lysdioder i eller inte. Har rött ljus i chassit (och fönster).

Ingen fara, jag är alltid glad att kunna vara till hjälp

Vad gäller lysdioderna, är det nog en smaksak - speciellt eftersom de inte har någon prestandapåverkan

Blev lite sugen på att se ditt bygge, kan du inte slänga upp en bild? Då kan jag ge dig mitt "expertutlåtande" på din riggs utseende ;>