Permalänk
Medlem

Trasig skärm

Hej Sweclockers.

Har en DELL skärm som slocknar efter cirka 1 sekund efter man sätter på den. Gissar att det är en kondensator eller liknande som har pajat i skärmen och undrar ifall det är lätt att laga på egen hand?

Tack på förhand.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Hej Sweclockers.

Har en DELL skärm som slocknar efter cirka 1 sekund efter man sätter på den. Gissar att det är en kondensator eller liknande som har pajat i skärmen och undrar ifall det är lätt att laga på egen hand?

Tack på förhand.

Jag har också en Dell-skärm med samma problem. Jag har öppnat upp den utan att finna något som klart och tydligt är trasigt. Jag har även sökt efter en lösning på internet utan framgångar. De flesta som får dessa problem verkar skicka tillbaka den till Dell om garantin fortfarande gäller.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Samma här, fast BenQ på en 4 år gammal skärm
lite kul endå då jag gav bort min gamla skärm till lille bror som har dragit den i golvet, suttit på den fler tal gånger, och det är fan inte ens en litet pixel fel eller färg fel på den. den jag har nu har suttit monterad på vägen och aldrig varit flyttad på 4 år... och så ger den upp bara så där.. Men om någon hittar en lösning på problemet så skulle jag vara evigt tacksam för lösningen.

gissar också på att det är en kondensator, men vilken? kan man kolla det med en vanlig multimeter? utan att löda lös hela världen.

Ha en bra helg
/F

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Så ingen har en lösning på den här tråkiga situation? Att skicka tillbaks den är inte ett alternativ.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Testpilot

Om det är "lätt" eller inte beror ju på hur händig du är, har du ingen lödutrustning eller lödkunskap blir det svårt och byta kondensatorer, att göra det utan att löda är i princip omöjligt.

För att veta om det är dåliga kondensatorer måste du som första steg öppna skärmen och se om du kan hitta några som svällt, är du osäker kan du posta en bild på hur det ser ut inuti så. Utan mer information än att den inte funkar så kan vi ju bara gissa, det kan vara en kondensator men det kan också vara ett trasigt lysrör eller något annat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Hej muSashi

Lukker skærmen helt ned, eller er der stadig strøm til, og skærm billedet blot bliver sort?

Prøv evt, at send mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne om der er noget jeg kan hjælpe med. Er skærmen under 27" har den dog ikke et servicetag, og i såfald vil jeg have brug for et Dell ordrenummer istedet for. Hvis skærmen ikke er købt direkte gennem os, skulle du kunne få dette af din re-seller.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej muSashi

Lukker skærmen helt ned, eller er der stadig strøm til, og skærm billedet blot bliver sort?

Prøv evt, at send mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne om der er noget jeg kan hjælpe med. Er skærmen under 27" har den dog ikke et servicetag, og i såfald vil jeg have brug for et Dell ordrenummer istedet for. Hvis skærmen ikke er købt direkte gennem os, skulle du kunne få dette af din re-seller.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hej Karina, skärmen lyser i en sekund, man ser windows, sen blir det helt svart och skärmen slocknar helt men power-knapp lampan lyser fortfarande som att skärmen vore igång.
Har tyvärr ingen garanti på skärmen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Hej Karina, skärmen lyser i en sekund, man ser windows, sen blir det helt svart och skärmen slocknar helt men power-knapp lampan lyser fortfarande som att skärmen vore igång.
Har tyvärr ingen garanti på skärmen.

Ok, det kunne godt lyde som en "bad connection". Har du prøvet at teste med et videokabel du ved virker helt korrekt? Hvis det heller ikke hjælper, så er mit bedste bud, at der er tale om nogle indre komponenter der fejler, og da der ingen garanti er tilbage, er der desværre ikke meget at gøre.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.