Permalänk
Medlem

Devil's Canyon fråga

Har ett datorbygge på G och väntar bara på de nya Haswell Refresh, K-serien. Frågan är och om någon kan bekräfta detta, kommer de ha en bättre utförd IHS eller kommer det vara samma som nuvarande Haswell.

Kommer byta upp till Broadwell när det kommer i vilket fall som helst och är inte skillnaden stor mellan nuvarande Haswell och kommande så tänkte jag köra på nuvarande och delidda en Haswell i5 4670K.

Kan man bekräfta att de nya kommer ha tex fastlödd IHS? Att värmefördelningen kommer vara bättre at all på de nya DEvil's Canyon processorerna?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja du, med all respekt för att Sweclockers är ett stort forum, med många rejält kunniga personer inom vitt skilda områden, och även om man väger in att Intel, trots att de håller hårt på informationen före lanseringar, ibland tycks läcka, så tror jag ingen kan (alt. får) svara på detta i dagsläget.

Du kan ju försöka snappa upp ett och annat från denna lite röriga video från GDC i mars när de höll en presentation om bl.a. Devil's Canyon-processorerna, och visade vad som sades vara första exemplaret (vad annars ska man säga).

(De verkar i vart fall, som alla i den positionen oavsett företag, i sedvanlig ordning vara "really excited". )

https://www.youtube.com/watch?v=-SucnCc2te4

Se även http://www.legitreviews.com/hands-on-with-devils-canyon-intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ja du, med all respekt för att Sweclockers är ett stort forum, med många rejält kunniga personer inom vitt skilda områden, och även om man väger in att Intel, trots att de håller hårt på informationen före lanseringar, ibland tycks läcka, så tror jag ingen kan (alt. får) svara på detta i dagsläget.

Du kan ju försöka snappa upp ett och annat från denna lite röriga video från GDC i mars när de höll en presentation om bl.a. Devil's Canyon-processorerna, och visade vad som sades vara första exemplaret (vad annars ska man säga).

(De verkar i vart fall, som alla i den positionen oavsett företag, i sedvanlig ordning vara "really excited". )

https://www.youtube.com/watch?v=-SucnCc2te4

Se även http://www.legitreviews.com/hands-on-with-devils-canyon-intel...

Tackar för svaret

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jilixi:

Har ett datorbygge på G och väntar bara på de nya Haswell Refresh, K-serien. Frågan är och om någon kan bekräfta detta, kommer de ha en bättre utförd IHS eller kommer det vara samma som nuvarande Haswell.

Kommer byta upp till Broadwell när det kommer i vilket fall som helst och är inte skillnaden stor mellan nuvarande Haswell och kommande så tänkte jag köra på nuvarande och delidda en Haswell i5 4670K.

Kan man bekräfta att de nya kommer ha tex fastlödd IHS? Att värmefördelningen kommer vara bättre at all på de nya DEvil's Canyon processorerna?

Tacksam för svar!

Enligt Swecs artikel utlovas förbättringar: http://www.sweclockers.com/nyhet/18743-intel-devils-canyon-ga...

"Större nyheter är att vänta med Devil's Canyon, som med förbättrat värmeledningsmaterial och uppdaterad kapsling av processorn lovar högre klockfrekvens vid överklockning än fjolårets modeller."

Exakt vad det innebär återstår ju att se...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Skulle helt klart vänta, delidding kan så snett och det bryter garantin(även om det går att återställa så vet man ju aldrig om dom upptäcker det vid ev. RMA)

Och haswell är väldig ojämna, informationen som finns i nuläget indikerar att man förfinat tillverkningstekniken(ny stepping). Vilket kanske leder till jämnare kvalité och fler cpu's som når 5Ghz. Det finns haswells som inte gör mer än 4,5-4,6Ghz oavsett Vcore.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kompatibilitet med Z87? Haswell Refresh ska ju fungera med Z87, men hur blir det med Devil's Canyon? DC är väl vanliga Refresh chip men med upplåst multipel och bättre TIM, så det borde väl gå att köra på Z87, eller tror ni att de är lite fula och gör nåt så att de endast fungerar på Z97 för att kunna kränga fler moderkort?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk

Det lär funka på Z87 ja.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av APro7:

Hur blir det med kompatibilitet med Z87? Haswell Refresh ska ju fungera med Z87, men hur blir det med Devil's Canyon? DC är väl vanliga Refresh chip men med upplåst multipel och bättre TIM, så det borde väl gå att köra på Z87, eller tror ni att de är lite fula och gör nåt så att de endast fungerar på Z97 för att kunna kränga fler moderkort?

Skrivet av thereal_twisted:

Det lär funka på Z87 ja.

Det pekar nog snarare mot att de har låst DC till endast Z97, kanske för att sälja fler nya mobo Så har jag tolkat det. Hoppas på stöd för Z87 förstås, känns himla onödigt att uppgradera igen när det är samma sockel.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Det pekar nog snarare mot att de har låst DC till endast Z97, kanske för att sälja fler nya mobo Så har jag tolkat det. Hoppas på stöd för Z87 förstås, känns himla onödigt att uppgradera igen när det är samma sockel.

Damn, isf får man hoppas det kommer fulhacks för att lösa det problemet. Skulle dock inte förvåna mig om intel gör nåt ful lås som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Det pekar nog snarare mot att de har låst DC till endast Z97, kanske för att sälja fler nya mobo Så har jag tolkat det. Hoppas på stöd för Z87 förstås, känns himla onödigt att uppgradera igen när det är samma sockel.

Enligt de få bilder som har förekommit verkar Devil's Canyon-processorerna ha ett annat utseende på undersidan än Haswell och de nyligen lanserade Haswell refresh. Oavsett vad det nu betyder ledde det till en del spekulationer i den riktningen. Jag länkade till någon artikel om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Det pekar nog snarare mot att de har låst DC till endast Z97, kanske för att sälja fler nya mobo Så har jag tolkat det. Hoppas på stöd för Z87 förstås, känns himla onödigt att uppgradera igen när det är samma sockel.

Det lutar onekligen åt det hållet när Intel väljer att inkludera "taggen" #devilscanyon (och en liten figur) i den allmänna produktbeskrivningen av Z97; men som alltid är det svårt att säga något hundraprocentigt.

(Det skulle också kunna vara för att skapa intresse för de upplåsta i Haswell Refresh, men skulle inte tro att det behövs. Det hade ju varit trevligt om det var de ibland omtalade Broadwell-K, ett halvår eller så för tidigt. Att det då hade krävts ett moderkort i 9-serien hade troligtvis setts som mer rimligt.)