Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Hdmi, Vga, Dvi

Hejsan, jag är sugen på att köpa en ny IPS skärm, och funderar lite omkring vilken typ av kontakt man ska leta efter.

Har hittat en billig skärm som har stöd för Vga och Dvi men jag vet inte riktigt vad skillnaden mellan de 2 är och vad man "förlorar" på att inte ha hdmi.

Hade varit tacksam om ni hade kunnat beskriva skillnaden mellan de 3 olika typerna så att jag lättare vet skillnaden och om det är värt att köpa en dryrare med hdmi.

Tack på förhand!

Permalänk
Testpilot

VGA är en analog signal och är både känsligare för störningar och ger inte lika bra bild som de andra två.
DVI och HDMI ger ingen skillnad i bildkvalité utan den stora skillnaden är att HDMI även har möjlighet att skicka med ljud också, är det en skärm utan högtalare har du alltså ingen nytta av HDMI utan det går lika bra med DVI.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

VGA - analogt, sämre bild än digitala gränssnitt.

DVI - digitalt. Bättre bild än VGA. Finns olika versioner av DVI. Dual link DVI behövs för att köra upplösningar över Full HD/60 Hz.

HDMI - Digitalt. Lika bra bild som DVI. HDMI stödjer dessutom ljud och ethernet via kabeln. Klarar i princip (oftast) bara Full HD/60 Hz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

VGA är en gammal analog teknik, bör undvikas numera.
DVI (finns i flera versioner) är efterföljaren, primärt digital men kan även bära analoga signaler.
HDMI är bastarden som flyttat från TV världen till våra skärmar och grafikkort, innehåller bara digital signal och kan även föra över ljud.
DisplayPort: Det senaste för bildskärmar, klarar 8k bl.a

I praktiken så kvittar det vilken du använder, så länge du skippar VGA.
Bara om du skall köpa nåt högupplöst (högre än 1920x1200) så behöver du speciella kablar.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

VGA - analogt, sämre bild än digitala gränssnitt.

DVI - digitalt. Bättre bild än VGA. Finns olika versioner av DVI. Dual link DVI behövs för att köra upplösningar över Full HD/60 Hz.

HDMI - Digitalt. Lika bra bild som DVI. HDMI stödjer dessutom att ljud och internet skickas via kabeln. Klarar i princip (oftast) bara Full HD/60 Hz.

Internet via HDMI ? Det var nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Internet via HDMI ? Det var nytt.

Sålänge det menas nätverk genom HDMI så är det ingen nyhet direkt... Fast nyheter brukar ju vara en definitionsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Internet via HDMI ? Det var nytt.

Ethernet*. Skyller på trötthet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Och så har även HDMI CEC. Så enheter som stödjer CEC kan styra varandra över HDMI kabel.
Det ryms mycket i HDMI standarden

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Okej tack! Då kör jag på DVI

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu... Display port har jag på utgången på mitt GTX 660 Nvidia-kort. Är det bättre alltså? För högre upplösningar? Varför då använda HDMI eller DVi om nu Display port fixar högre upplösningar, när det nu kommer?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vänta lite nu... Display port har jag på utgången på mitt GTX 660 Nvidia-kort. Är det bättre alltså? För högre upplösningar? Varför då använda HDMI eller DVi om nu Display port fixar högre upplösningar, när det nu kommer?

DP finns på många grafikkort sen många år nu.
Däremot så kostar skärmar som har det i regel mera.
DP skall kanske ses som ett alternativ till Dual link DVI snarare än HDMI/SL-DVI.

Permalänk
Medlem

Displayport har inte riktigt slagit på marknaden än. Gissar det har att göra med att HDMI var först och fick fäste i TV och därför även bärbara. Har displayport (ej hdmi) i min skärm num mycket trevlig kabel. Riktigt trevliga dimensioner på mini portarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

VGA - analogt, sämre bild än digitala gränssnitt.

DVI - digitalt. Bättre bild än VGA. Finns olika versioner av DVI. Dual link DVI behövs för att köra upplösningar över Full HD/60 Hz.

HDMI - Digitalt. Lika bra bild som DVI. HDMI stödjer dessutom ljud och ethernet via kabeln. Klarar i princip (oftast) bara Full HD/60 Hz.

Nja, HDMI har utvecklats oerhört på senare verisioner. http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nja, HDMI har utvecklats oerhört på senare verisioner. http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Vad var det du syftade på?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

Fast vissa tillverkare snålar väl in på chippen som har med det analoga att göra? Hade i alla fall problem med att min skärm flimrade lite lätt när jag körde på VGA, men när jag bytte till en DVI-kabel med samma skärm och samma kort försvann flimret. Kan dock ha varit ett måndagsexemplar jag fick, men har man möjlighet finns det ingen anledning att köra på VGA istället för DVI eller HDMI.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

Sitter med 3x22" på jobb, två via DVI och en via VGA. Man ser omgående vilken som kör VGA kan jag säga.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har inte sett någon 1920x1080-skärm lösa upp 1:1 pixelförhållande med stabil klocka och fas över VGA. Problemen syns direkt på text och grafik och inte minst högfrekventa testmönster. Digital är att föredra för att slippa de här problem. Det är troligtvis också endast en tidsfråga (2015) innan VGA försvinner från grafikkorten. Samma spådom gället för DVI men jag tror att DVI kommer att överleva längre eftersom enkelheten gör DVI till en överlevare. Alla problemen med DVI är mer eller mindre bortbyggda och produkterna fungerar utan att bråka.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nME:

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

VGA är en analog signal, denna signal kan påverkas av kraftiga magnetfält eller radiosignaler som passerar kabeln som går mellan enheterna. Dessutom kan en dålig kabel ge upphov till informationsförlust eller degradering av informationen.
Dvs Grönt är inte likadant med två olika kablar av olika kvalité till samma skärm.

En digital signal kommer fram eller kommer inte fram alls. Den har alltid samma färg på samma skärm oavsätt kvalitén på kabel såvida signalerna kommer fram. (HDMI och DVI klarar sig på 1080p upp till ca 7-9m med de billigaste kablarna på marknaden, över 10 kan man uppleva en hel del strul dock).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vad var det du syftade på?

Området med upplösningen.
HDMI 2.0 som iallafall jag väntar på med spänning skall klara 4K i 30Hz.
Nu vet jag inte hur stark Display-port är i jämförelse.
Samtidigt funderar jag på om DVI kommer dö ut.
Det beror ju på om dom utvecklar den ännu mer, för som det ser ut nu så har den ett livslängds-slut som inträffar, när vi går över dess nuvarande verisions maxupplösning.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Området med upplösningen.
HDMI 2.0 som iallafall jag väntar på med spänning skall klara 4K i 30Hz.
Nu vet jag inte hur stark Display-port är i jämförelse.
Samtidigt funderar jag på om DVI kommer dö ut.
Det beror ju på om dom utvecklar den ännu mer, för som det ser ut nu så har den ett livslängds-slut som inträffar, när vi går över dess nuvarande verisions maxupplösning.

Det känns ju som DP hade varit smidigare om man kunde ha miniDP i båda ändarna då det verkar som de flesta grafikkort har miniDP ut och i varje fall jag inte hittar särskilt många skärmar med miniDP in.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det känns ju som DP hade varit smidigare om man kunde ha miniDP i båda ändarna då det verkar som de flesta grafikkort har miniDP ut och i varje fall jag inte hittar särskilt många skärmar med miniDP in.

Precis min tanke, miniDP hade jag gärna sett även i TV apparater, så att man alltid har valet vad gäller anslutning.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Området med upplösningen.
HDMI 2.0 som iallafall jag väntar på med spänning skall klara 4K i 30Hz.
Nu vet jag inte hur stark Display-port är i jämförelse.
Samtidigt funderar jag på om DVI kommer dö ut.
Det beror ju på om dom utvecklar den ännu mer, för som det ser ut nu så har den ett livslängds-slut som inträffar, när vi går över dess nuvarande verisions maxupplösning.

Aha. Jo, nyaste HDMI klarar ganska hög bandbredd, men det har ju knappt kommit ut än, så antar att TS inte har HDMI 2.0

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

För ordningens skull får jag väl lägga in att inga katastrofer är att vänta med VGA. Visst, digitalt är att föredra, men man skulle troligen inte märka skillnad på en kort VGA anslutning jämfört med digitalt upp till full hd och över.

Du märker klar skillnad på bildkvalitén även med lägre upplösningar.

Man gör om från digitalt till analogt, skickar in det i sladden, och omvandlar tillbaka signalen från analogt till digitalt igen, istället för att skicka en digital signal hela vägen.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Du märker klar skillnad på bildkvalitén även med lägre upplösningar.

Man gör om från digitalt till analogt, skickar in det i sladden, och omvandlar tillbaka signalen från analogt till digitalt igen, istället för att skicka en digital signal hela vägen.

//Lasse

Skrivet av SirMacke:

Sitter med 3x22" på jobb, två via DVI och en via VGA. Man ser omgående vilken som kör VGA kan jag säga.

Skrivet av DavidtheDoom:

VGA är en analog signal, denna signal kan påverkas av kraftiga magnetfält eller radiosignaler som passerar kabeln som går mellan enheterna. Dessutom kan en dålig kabel ge upphov till informationsförlust eller degradering av informationen.
Dvs Grönt är inte likadant med två olika kablar av olika kvalité till samma skärm.

En digital signal kommer fram eller kommer inte fram alls. Den har alltid samma färg på samma skärm oavsätt kvalitén på kabel såvida signalerna kommer fram. (HDMI och DVI klarar sig på 1080p upp till ca 7-9m med de billigaste kablarna på marknaden, över 10 kan man uppleva en hel del strul dock).

Det var ingen som sade att VGA teoretiskt är bättre. Jag sade att VGA inte behöver vara den katastrof som vissa vill uppmåla. Ställer man skärmar bredvid varann är det klart att det är lättare att upptäcka, men vid normal användning funkar det utmärkt, och det är inte alls säkert att man märker nåt.

Kan f.ö. säga att bilden (för mig) var "bättre" med 15m VGA är med 15m HDMI (HDMI stödjer officiellt bara upp till 10m) vilken gav tears (nej, en digital signal har inte bara ja eller nej, men jo man ser tydligt om man har fel eller ej).

Så fortfarande: Sitter man där med VGA hårdvara av något slag (kabel, kontakter etc) och inte har superkrav så ska man komma ihåg att det kan funka utmärkt: prova. I normala fall ser man tänker man inte på skillnaden om jag inte jämför sida vid sida, eller kollar noga.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Det var ingen som sade att VGA teoretiskt är bättre. Jag sade att VGA inte behöver vara den katastrof som vissa vill uppmåla. Ställer man skärmar bredvid varann är det klart att det är lättare att upptäcka, men vid normal användning funkar det utmärkt, och det är inte alls säkert att man märker nåt.

Kan f.ö. säga att bilden (för mig) var "bättre" med 15m VGA är med 15m HDMI (HDMI stödjer officiellt bara upp till 10m) vilken gav tears (nej, en digital signal har inte bara ja eller nej, men jo man ser tydligt om man har fel eller ej).

Så fortfarande: Sitter man där med VGA hårdvara av något slag (kabel, kontakter etc) och inte har superkrav så ska man komma ihåg att det kan funka utmärkt: prova. I normala fall ser man tänker man inte på skillnaden om jag inte jämför sida vid sida, eller kollar noga.

Håller med.
Själva VGA signalen var sällan problemet, snarare dåliga ojusterbara skärmar.
Körde själv en 22" illyama i 2048*1536@75hz i många år, knivskarpt.
Visserligen BNC i skärmen, men vanlig VGA från grafikkortet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nME:

Det var ingen som sade att VGA teoretiskt är bättre. Jag sade att VGA inte behöver vara den katastrof som vissa vill uppmåla. Ställer man skärmar bredvid varann är det klart att det är lättare att upptäcka, men vid normal användning funkar det utmärkt, och det är inte alls säkert att man märker nåt.

Kan f.ö. säga att bilden (för mig) var "bättre" med 15m VGA är med 15m HDMI (HDMI stödjer officiellt bara upp till 10m) vilken gav tears (nej, en digital signal har inte bara ja eller nej, men jo man ser tydligt om man har fel eller ej).

Så fortfarande: Sitter man där med VGA hårdvara av något slag (kabel, kontakter etc) och inte har superkrav så ska man komma ihåg att det kan funka utmärkt: prova. I normala fall ser man tänker man inte på skillnaden om jag inte jämför sida vid sida, eller kollar noga.

Jo den har ja eller nej. Digitalt har inget mellanting. Dock betyder det inte att HELA signalen försvinner utan en varje pixel kan försvinna helt (eller tappa informationen om t ex färg). Sa aldrig att alla signaler för samtliga pixlar försvinner.

Sa inte heller att Digitala signaler var bättre utan jag målade upp fördelarna med en digital signal. Nämnde även strul med en viss längd. Med största sannolikhet så var det signalförluster eller signalkrockar i din långa kabel. (Se även med att skicka signaler över Cat5 över 100m och varför det inte fungerar).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo den har ja eller nej. Digitalt har inget mellanting. Dock betyder det inte att HELA signalen försvinner utan en varje pixel kan försvinna helt (eller tappa informationen om t ex färg). Sa aldrig att alla signaler för samtliga pixlar försvinner.

Sa inte heller att Digitala signaler var bättre utan jag målade upp fördelarna med en digital signal. Nämnde även strul med en viss längd. Med största sannolikhet så var det signalförluster eller signalkrockar i din långa kabel. (Se även med att skicka signaler över Cat5 över 100m och varför det inte fungerar).

Jag kommer välja Display Port alla dagar i veckan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att skaffa dvi efter att jag bytte grafikkortet, ser absolut ingen skillnad på min skräm mellan dvi och vga, kanske för att skärmen har några år på nacken.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dockland:

Jag kommer välja Display Port alla dagar i veckan.

Jag med, DP är även det en Digital signal men den är inte identisk till den som används i HDMI och DVI.

Stora fördelen är: Går att passivt konvertera till HDMI/DVI och bästa kablarna. Synd att det är så blandat med stora/små kontakter, bättre om alla hade små så man kunde få mindre kablar

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin