Permalänk

Kommer priset sjunka på 4770K?

Lite konstig fråga kanske. Men jag håller på att bygga en dator och hade tänkt mig en Intel i7 4770K (som alla andra), och känner inte att jag behöver ha det ALLRA senaste såsom Devils Canyon eller så småningom Broadwell. Så frågan är, ska man vänta lite med att köpa en 4770K, tills Devils canyon börjat komma ut på marknaden? Brukar det bli prisras på generationen för i samband med det, eller är det lika bra att köpa en nu direkt? Verkar ju svårt att få tag på begagnat också...

Tips tages tacksamt emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacramento:

Lite konstig fråga kanske. Men jag håller på att bygga en dator och hade tänkt mig en Intel i7 4770K (som alla andra), och känner inte att jag behöver ha det ALLRA senaste såsom Devils Canyon eller så småningom Broadwell. Så frågan är, ska man vänta lite med att köpa en 4770K, tills Devils canyon börjat komma ut på marknaden? Brukar det bli prisras på generationen för i samband med det, eller är det lika bra att köpa en nu direkt? Verkar ju svårt att få tag på begagnat också...

Tips tages tacksamt emot!

Skulle inte tro det. Ivy-Bridge är kostar ju lika mycket som Haswell. Du kan möjligtvis hitta kampanjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacramento:

Lite konstig fråga kanske. Men jag håller på att bygga en dator och hade tänkt mig en Intel i7 4770K (som alla andra), och känner inte att jag behöver ha det ALLRA senaste såsom Devils Canyon eller så småningom Broadwell. Så frågan är, ska man vänta lite med att köpa en 4770K, tills Devils canyon börjat komma ut på marknaden? Brukar det bli prisras på generationen för i samband med det, eller är det lika bra att köpa en nu direkt? Verkar ju svårt att få tag på begagnat också...

Tips tages tacksamt emot!

Nope, priset händer inget speciellt med på intels processorer, brukar skilja typ någon hundring som mest mellan gamla och nya..:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
99:e percentilen

Tycker det verkar som ett märkligt val att köpa 4770K när 4790K finns eller snart släpps, även om 4770K är billigare, då skillnaden i värmeavledningsförmåga tydligen ska vara ganska stor.

Fördelen med K-märkta CPU:er är att de enkelt kan överklockas, och även om du inte behöver eller vill göra det nu kommer du förr eller senare komma till en punkt där CPU-prestandan tryter. Då är det väldigt tacksamt att kunna knuffa upp klockfrekvensen så högt som möjligt och då kommer du nog ångra att du valde en 4770K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ska du överklocka så vänta på nya haswell. Ska du inte överklocka så kan du lika gärna köpa en cpu utan K då dom är billigare.

Priset brukar inte sjunka nämnvärt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thereal_twisted:

Ska du överklocka så vänta på nya haswell. Ska du inte överklocka så kan du lika gärna köpa en cpu utan K då dom är billigare.

Håller inte med. Andrahandsvärdet på en 4770K (2475:-) är mycket högre än på en 4770 (2439:-), men prisskillnaden mellan dem är bara 36 kr – inte ens 1,5 %. Utan tvekan värt att välja 4770K, om så enbart för andrahandsvärdet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Håller inte med. Andrahandsvärdet på en 4770K (2475:-) är mycket högre än på en 4770 (2439:-), men prisskillnaden mellan dem är bara 36 kr – inte ens 1,5 %. Utan tvekan värt att välja 4770K, om så enbart för andrahandsvärdet.

Oj, trodde pris skillnaden var mkt större, isf är ju K ett givet val. Om man inte vill hoppa ner ett steg till en CPU utan HT vilket funkar lika bra till spel och allt annat normalt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tycker det verkar som ett märkligt val att köpa 4770K när 4790K finns eller snart släpps, även om 4770K är billigare, då skillnaden i värmeavledningsförmåga tydligen ska vara ganska stor.

Fördelen med K-märkta CPU:er är att de enkelt kan överklockas, och även om du inte behöver eller vill göra det nu kommer du förr eller senare komma till en punkt där CPU-prestandan tryter. Då är det väldigt tacksamt att kunna knuffa upp klockfrekvensen så högt som möjligt och då kommer du nog ångra att du valde en 4770K.

4790 finns. Men inte 4790k. Dom lanseras inte fören om någon månad eller 2.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dragone:

4790 finns. Men inte 4790k. Dom lanseras inte fören om någon månad eller 2.

Därav formuleringen "finns eller snart släpps".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Men sannolikt kommer 4790k kosta en liten säck pengar MER än 4770K, och dessutom kanske det dröjer så pass innan 4770K är "passé" att man ändå måste uppgradera till generationen efter Broadwell?