Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X6 1100T ersättas?

Jo, är det i dagsläget värt att uppgradera från en Phenom II X6 1100T @3,3GHz eller håller den ett par år till? Den är ju rätt gammal vid det här laget
När det kommer till elförbrukningen så verkar det vara smart, men, om man bara ser till prestanda i övrigt, är värt att byta till t.ex en modern i5? (har inte sån jääättekoll på CPU:er.)

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Rekordmedlem

Beror ju på vad du gör, I5an är en bättra spelcpu om du slår i taket på 1100an men du kanske kan klocka den, runt 4GHz borde du kunna nå.
Man bör inte byta innan ett verkligt behov finns eftersom det kommer nya saker hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror ju på vad du gör, I5an är en bättra spelcpu om du slår i taket på 1100an men du kanske kan klocka den, runt 4GHz borde du kunna nå.
Man bör inte byta innan ett verkligt behov finns eftersom det kommer nya saker hela tiden.

Jag spelar mest, mycket BF4 och Company of Heroes 2, ska även uppgradera GPU:n då jag för tillfället sitter på brorsans HD 7770, då mitt 6970 pajjade och vill inte att CPU:n ska flaskhalsa det nya kortet, jag är heller inte någon överklockare, och lär säkert bara förstöra något om jag försöker xD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herrlin:

Jag spelar mest, mycket BF4 och Company of Heroes 2, ska även uppgradera GPU:n då jag för tillfället sitter på brorsans HD 7770, då mitt 6970 pajjade och vill inte att CPU:n ska flaskhalsa det nya kortet, jag är heller inte någon överklockare, och lär säkert bara förstöra något om jag försöker xD

Vad kommer de "nya" kortet att vara för något kort?
För övrigt så är det ganska enkelt att göra en liten överklockning om man bara följer en guide och har ett genomsnittligt IQ men om det är värt det med en ny CPU är der du som avgör

1100T börjar bli lite utdaterad nu men presterar väl ungefär som en oklockad FX 6300 som ändå är en skaplig budget-CPU.
en i5:a är faktiskt ganska mycket bättre för just spel men om du skulle märka skillnad eller ej är ju svårt att veta, jag skulle säga att du köper grafikkortet först och ser om prestandan är nog!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad kommer de "nya" kortet att vara för något kort?
För övrigt så är det ganska enkelt att göra en liten överklockning om man bara följer en guide och har ett genomsnittligt IQ men om det är värt det med en ny CPU är der du som avgör

1100T börjar bli lite utdaterad nu men presterar väl ungefär som en oklockad FX 6300 som ändå är en skaplig budget-CPU.
en i5:a är faktiskt ganska mycket bättre för just spel men om du skulle märka skillnad eller ej är ju svårt att veta, jag skulle säga att du köper grafikkortet först och ser om prestandan är nog!

Fundar på ett MSI Gamin R9 290X Gaming 4GB eller ett MSI Gaming GTX 780 3GB, men gör nog som du säger tbh, att köpa kortet först och se efter.
Tack för hjälpen, båda två!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att byta till en bra kylare och grafikort först och sedan klockar du och ser hur resultatet blir, efter det kan du sedan bestämma dig för hur du ska göra med cpun, moderkortet stödjer en 8350 och den står sig bra om du klockar den och då har du ju redan en bra kylare om du skaffat det till 1100an och det blir ju billigare om du slipper byta moderkort, det handlar nog om budgeten i slutänden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Jo, är det i dagsläget värt att uppgradera från en Phenom II X6 1100T @3,3GHz eller håller den ett par år till? Den är ju rätt gammal vid det här laget
När det kommer till elförbrukningen så verkar det vara smart, men, om man bara ser till prestanda i övrigt, är värt att byta till t.ex en modern i5? (har inte sån jääättekoll på CPU:er.)

Tack på förhand!

Starta aktivitetshanteraren när du kör 64 man Conquest i BF4, ligger processor bleastningen över 90% skulle en i5 göra skillnad men det är inte säkert att förbättringen är värd uppgraderingskostnaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Om du ska köpa ett så bra grafikkort så kan det vara en bra idé att gå över till Intel. Amd har ganska svaga kärnor i jämförelse, dock duger de till rätt mycket ändå.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta till en bra kylare och grafikort först och sedan klockar du och ser hur resultatet blir, efter det kan du sedan bestämma dig för hur du ska göra med cpun, moderkortet stödjer en 8350 och den står sig bra om du klockar den och då har du ju redan en bra kylare om du skaffat det till 1100an och det blir ju billigare om du slipper byta moderkort, det handlar nog om budgeten i slutänden ?

Mjooo, men undrar samtdigt om det inte är bättre med Intel rent framtidsmässigt, iom att Intel verkar rätt överlägsna AMD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem

Kör på ett 290X och kör Mantle i BF4 så får du riktigt fin prestanda.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herrlin:

Mjooo, men undrar samtdigt om det inte är bättre med Intel rent framtidsmässigt, iom att Intel verkar rätt överlägsna AMD

Jag tror inte det eftersom det snart kommer att bli ett minnesbyte till ddr4 så inget är framtidssäkert utan allt behöver nog bytas ut vid nästa uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrlin:

Mjooo, men undrar samtdigt om det inte är bättre med Intel rent framtidsmässigt, iom att Intel verkar rätt överlägsna AMD

Intel är inte bättre i ditt fall skaffa vattenkylning och dra 4.2GHZ .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det eftersom det snart kommer att bli ett minnesbyte till ddr4 så inget är framtidssäkert utan allt behöver nog bytas ut vid nästa uppdatering.

Hmm, åfan, well, då väntar jag

Skrivet av Lexius:

Intel är inte bättre i ditt fall skaffa vattenkylning och dra 4.2GHZ .

Jag kan försöka x)

Tack för alla svar hursomhelst, har hjälpt mig vääldigt mycket! ^^

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit