Hur kan man defragmentera(frigöra) RAM ?

Permalänk

Hur kan man defragmentera(frigöra) RAM ?

Hej

Finns det några program som frigör fysisk minne? Mitt RAM är fragmenterad och jag vill gärna frigöra det.

Tack

Permalänk
Inaktiv

Starta om datorn. Ram fragmentering har inte varit ett problem för mig sedan Amiga. Som bäst spar du några nanosekunder i dag på en modern dator igenom att defragmentera ram minnet.

Permalänk

Finns det andra alternativ förutom att start om datorn?

Permalänk
Medlem

Alltså fragmentering i ram är inget bekymmer på det viset som fragmentering är på en hårddisk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

eller så köper man mer minne för några hundra.

Permalänk
Medlem

Öppna Task Manager (Processhanteraren?), välj Processes, sortera listan efter de processer som tar mest minne och stäng av några som verkar onödiga. Sedan så finns det också mycket "skräp" lagrat i RAM-minnet som inte längre behövs, men Windows rensar automatiskt bort detta skräp om du startar ett program som behöver extra minne.

Permalänk
Medlem

Grejjen med ram är att dom inte segas ner av att dom blir fragmenterade.

"Random-access memory (RAM /ræm/) is a form of computer data storage. A random-access memory device allows data items to be read and written in roughly the same amount of time regardless of the order in which data items are accessed.[1] In contrast, with other direct-access data storage media such as hard disks, CD-RWs, DVD-RWs and the older drum memory, the time required to read and write data items varies significantly depending on their physical locations on the recording medium, due to mechanical limitations such as media rotation speeds and arm movement delays." - http://en.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory

Vill du frigöra ram är det bara stänga programmen som använder det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Tack för alla svar , känns som man blivit lite klokare