Moderkort stödjer ej Windows 8/8.1 drivrutiner.

Permalänk

Moderkort stödjer ej Windows 8/8.1 drivrutiner.

Tjena
Har ett moderkort i en dator (GA-P35-DS4) som inte har stöd för Windows 8/8.1 drivrutiner... Jag kan ej ansluta till internet eftersom jag inte har LAN drivrutinerna. Då är min fråga vad gör man om moderkortet inte har drivrutins stöd för nyare OS ? Jag har testat att ladda ner W7 drivrutiner men då får jag felmeddelandet ''FindFile failed.'' Vad ska jag göra ? Sen får jag också felmeddelandet '' The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable.''
Jag har slagit på Onboard LAN controller i BIOS och allt. Internet fungerade för 2 dagar sen men nu ba NÄÄÄÄÄ. Snabba svar uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Tjena
Har ett moderkort i en dator (GA-P35-DS4) som inte har stöd för Windows 8/8.1 drivrutiner... Jag kan ej ansluta till internet eftersom jag inte har LAN drivrutinerna. Då är min fråga vad gör man om moderkortet inte har drivrutins stöd för nyare OS ? Jag har testat att ladda ner W7 drivrutiner men då får jag felmeddelandet ''FindFile failed.'' Vad ska jag göra ? Sen får jag också felmeddelandet '' The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable.''
Jag har slagit på Onboard LAN controller i BIOS och allt. Internet fungerade för 2 dagar sen men nu ba NÄÄÄÄÄ. Snabba svar uppskattas.

Det finns inget windows 8 stöd för det moderkortet från gigabyte
Nic är ett realtek 8111d kolla på deras hemsida
http://www.realtek.cz/realtek-download.php?realtek=RTL8168D_8...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Det finns inget windows 8 stöd för det moderkortet från gigabyte
Nic är ett realtek 8111d kolla på deras hemsida
http://www.realtek.cz/realtek-download.php?realtek=RTL8168D_8...

Jag vet att det inte finns W8 stöd för moderkortet och det var ju därför jag gjorde denna tråd. Ska kika på vad du har länkat så ska jag se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Kolla även chipset drivare direkt från intel

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Kolla även chipset drivare direkt från intel

Kan du vara snäll och länka ?

Permalänk
Medlem

Kolla realtek.com istället det jag länkade såg lite skumt ut..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Kolla realtek.com istället det jag länkade såg lite skumt ut..

Jag installerade det du länkade fast fick samma felmeddelande ''The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable.''

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Är det inte samma drivare som du länkade innan ?

Permalänk
Medlem

Har googlat lite åt dig och hittat följande. Hoppas nåt av det hjälper

Citat:

Disconnect the battery on the motherboard, while the PSU and the main laptop battery is disconnected, leave it for a minute or so and boot back to the system.
I could not believe my eyes, the LAN port appeared back on the list in the device manager.

Citat:

Shutdown the computer.
Turn the power supply switch to off. (This shuts off the 5v standby power which the NIC circuit uses to provide wake-on-LAN functionality even when the computer is shutdown).
Wait a few minutes.
Turn the power supply switch back on.
Restart the system.
After logging in you'll see the NIC being recognized and reconfigured.

Citat:

STEP2: Prevent the Ethernet adapter from deep sleep.

Go to Start > Click Control Panel
Choose System and Security
Click Device Manager (under System)
Open Network Controller properties by:
Double-click Network adapters to expand it
Double-click the Realtek Network Controller
Turn off Deep Sleep mode by:
Choose the Power Management tab
Untick “Allow the computer to turn off this device to save power”

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Har googlat lite åt dig och hittat följande. Hoppas nåt av det hjälper

Okej, ska jag ta bort PSU kabeln och CMOS batteriet ? Har testat det redan men kan göra det återigen.