Permalänk

Processor överhettar

Sitter och försöker klura på möjliga felkällor, efter att ha småsurfat under dagen så startade jag World of Tanks och efter mindre än en kvart (en match) fick jag ett meddelande från programvaran som fanns med till moderkortet att processorn var ca: 80 grader varm. För att dubbelkolla stängde jag av spelet och letade upp Aida 64 i datorn och kollade vad sensortestet där sa. Då var processorn uppe i närmare 90 grader och procesorfläkten låg på mellan 2995 och 3000 RPM. Stängde av datorn och öppnade chassit och tittade i, inget dam att prta om och fläktarna snurrar som de ska. Har dock tidigare reagerat på att något inte låter riktigt som det ska i datorn men det är ett ljud som kommit och gått i omgångar och som inte har hörts idag... Datorn det gäller är den i status-raden och delarna bör vara köpta omkring 2010 - 2011. Är det lönt att byta kylare till processorn och tro att det löser problemet eller det är dags att göra en djupare felsökning och eventuellt få byta allt? Delarna uppfyller ännu de behov jag har så känner inget behov av att byta om det inte är så att något håller på att gå sönder. Inget är klockat eller så heller utan allt är som det var från fabrik. Tidigare har jag haft temperaturer runt 40 grader i Windows och kanske 50-60 när jag spelat eller gjort andra krävande saker. Kan inte minnas något tillfälle jag sett som idag att processorfläkten verkar gå så fort den bara kan och tempen varit så här hög.

Vad bör jag felsöka, vilka möjliga felkällor kan jag ha. Chassit var ganska varmt när jag flyttade datorn så att sensorn skulle vara sönder känns ganska uteslutet... Samtidigt så hade jag 41 grader som temperatur på moderkortet och 30 - 35 för hårddiskarna så det enda som ska ha varit riktigt ovanligt varmt var processorn... Minns inte vilka temperaturer moderkortet brukar ligga inom men hårddiskarna låg inom normalspannet i alla fall... Även grafikkortet var normalvarmt för att ha spelats med ett tag (minns dock inte temperaturen). Just nu använder jag laptopen i stället för att undvika att varmköra processorn så mycket som möjligt, även om jag inte vet om det händer igen om jag använder den... Rent teknskt borde det ju ha kunnat vara något tillfälligt som gick fel också väl?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hjälpsam

Om jag förstår saken rätt har du originalkylaren, jag är lite osäker på Intels variant, men är det inte några "pushpinns" som den är fäst med?
Kanske är en sådan som lossnat? tempen borde ju inte kunna sticka iväg så mycket, om kylaren sitter som den skall.
Känn efter om kylaren verkar sitta lite löst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

90 grader celsius räknas inte som överhettning, utan bara som väldigt varmt.
Kombinationen hög belastning, stock kylare, dåligt luftflöde, varmt ute, etc - leder till att det kan bli så här varmt. Kolla så att inblås och utblås i chassit har bra flöde, snurrar i bra fart och att inget är ivägen för stock kylaren. (dessa har en tendens att samla damm så att rengöra skulle nog inte skada, även om det vid din anblick såg rent ut)

100 grader är överhettning. (strax innan processorn/datorn stängs av pga den höga temperaturen)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Om jag förstår saken rätt har du originalkylaren, jag är lite osäker på Intels variant, men är det inte några "pushpinns" som den är fäst med?
Kanske är en sådan som lossnat? tempen borde ju inte kunna sticka iväg så mycket, om kylaren sitter som den skall.
Känn efter om kylaren verkar sitta lite löst.

Bra tänkt, men den sitter som den ska och sitter som berget...

Skrivet av Ytbehandlad:

90 grader celsius räknas inte som överhettning, utan bara som väldigt varmt.
Kombinationen hög belastning, stock kylare, dåligt luftflöde, varmt ute, etc - leder till att det kan bli så här varmt. Kolla så att inblås och utblås i chassit har bra flöde, snurrar i bra fart och att inget är ivägen för stock kylaren. (dessa har en tendens att samla damm så att rengöra skulle nog inte skada, även om det vid din anblick såg rent ut)

100 grader är överhettning. (strax innan processorn/datorn stängs av pga den höga temperaturen)

Det var varmt nog redan vid 80 för att programvaran i moderkortet skulle börja slänga rutor med varningsmeddelanden i huvudet på mig. Och det faktum att den inte brukar vara så varm oroar mig. Det är inte precis första gången jag spelar datorspel på den...

Inget är i vägen för kylaren, det är normalvarmt (för att vara vår lägenhet, vilket betyder ca: 25 grader då här bor 4 stationära datorer varav 3 körs regelbundet) inne och 10 grader celsius ute. Inblås och utblås ser bra ut och var inte blokerade, ska köpa en ny burk luft imorgon då den gamla verkar vara slut eller slängd eller borttappad. Allt ser ut som det gjort sedan jag byggde min dator, har inte ändrat något alls sedan bytet av grafikkort september 2012...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

rengör fläkten först med tyckluft (håll i fläkten så den inte bränns sönder) du kan låna tryckluft i tvätthallar / bilmekaniker.
gör samma sak med nätagget ta nånting i plast/trä håll fläkten blås ur allt.

märker du ingen skillnad sen när du startar den så köp en CM 212 evo (cpu kylare) finns för runt 200-300kr dom är riktigt bra.

använd aldrig dammsugare till rengöring !

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

rengör fläkten först med tyckluft (håll i fläkten så den inte bränns sönder) du kan låna tryckluft i tvätthallar / bilmekaniker.
gör samma sak med nätagget ta nånting i plast/trä håll fläkten blås ur allt.

märker du ingen skillnad sen när du startar den så köp en CM 212 evo (cpu kylare) finns för runt 200-300kr dom är riktigt bra.

använd aldrig dammsugare till rengöring !

Varför nätagget? Det sitter långt från processorn och verkar inte ha några problem. Ska köpa en burk tryckluft imorgon för den gamla verkar vara slut eller försvunnen...

Men du tror att fläkten håller på att gå sönder eller är full med osynligt damm och att det inte är några problem med någon hårdvara då?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Varför nätagget? Det sitter långt från processorn och verkar inte ha några problem. Ska köpa en burk tryckluft imorgon för den gamla verkar vara slut eller försvunnen...

Men du tror att fläkten håller på att gå sönder eller är full med osynligt damm och att det inte är några problem med någon hårdvara då?

har processorn dammat igen så lär nättagget. grafiken fått sin beskärda del. ta en ficklampa lys in kolla.

tryckluft på burk är riktigt dyrt du kommer knappt halvvägs sen är den tom.
man håller i fläkten för att den inte ska spinna upp av tryckluften.
den är gjord för 500-2000rpm inte 10,000rpm när du blåser på den så blir det som en propeller i vinden.
du kan fixa rengöring för 0-10kr beroende på vart du åker bilmek om du ber snällt eller hyra tryckluft (gör det själv verkstad) i 2min på macken

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara någon prosess som skenar och gör att den alltid går i 100%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur varm känns kylflänsen på cpu:n, om den är uppe i 80-90 grader så lär du bränna dig om du rör vid den.
Som andra skrev i tråden damm är ett mycket bra värmeisolerande skräp som kan göra att kylningen inte fungerar optimalt.
Testa att blåsa rent, tänka bara på att datorn ska vara helt strömlös när detta görs med tanke på att damm kan alstra statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på problemet och lite hårdvaru-kunnig så rekommenderar jag ett kylarbyte, du kan nästa alltid ta med kylaren till nästa dator och datorn kommer gå svalare så livslängden förbättras. Om inte Intel eller AMD gör en radikal omdesign av sina socklar dvs.

Städning av alla värmealstrande komponenter är bra, dvs minnen, processor, grafikkort, hårddiskar och nätagg och det gör man med tryckluft, damm som fastnat tar man lättast bort med en liten barn tandborste och sen blåser av med tryckluft.

Kolla processträdet efter aktivitet som tar upp mycket processor kraft, kan vara så att du fått ett malware som gör att du sitter och mine'ar cryptovaluta till någon elak jävel. Eller som bara är programmerad att göra primtals uträkningar för att slösa och skada datorn.

Slutligen men kanske viktigast, byta kylpasta. Det finns ett bäst före datum på kylpasta och efter ett par år så kan det vara tid att byta den. Det finns massor av guider för hur man gör det, men man bör vara lite hårdvaru-kunnig för att göra det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jonatan80:

har processorn dammat igen så lär nättagget. grafiken fått sin beskärda del. ta en ficklampa lys in kolla.

tryckluft på burk är riktigt dyrt du kommer knappt halvvägs sen är den tom.
man håller i fläkten för att den inte ska spinna upp av tryckluften.
den är gjord för 500-2000rpm inte 10,000rpm när du blåser på den så blir det som en propeller i vinden.
du kan fixa rengöring för 0-10kr beroende på vart du åker bilmek om du ber snällt eller hyra tryckluft (gör det själv verkstad) i 2min på macken

En burk har alltid räckt flera rengöringar här, det sitter dammfilter i alla ingångar till chassit så det är nästan inget som kommer in...

Skrivet av thomson:

Hur varm känns kylflänsen på cpu:n, om den är uppe i 80-90 grader så lär du bränna dig om du rör vid den.
Som andra skrev i tråden damm är ett mycket bra värmeisolerande skräp som kan göra att kylningen inte fungerar optimalt.
Testa att blåsa rent, tänka bara på att datorn ska vara helt strömlös när detta görs med tanke på att damm kan alstra statisk elektricitet.

Kände aldrig på kylflänsen, men chassit var ljummet nästan obehagligt varmt runt där processorn sitter, det finns en liten luftspalt för kabeldragning mellan moderkortet och baksidan så det var ganska stort område osm var avrmt och det tog en bra stund för det att svalna. När jag kände innuti kände jag tydligt att värmen kom från processorområdet men vågade inte röra saker (var lite feg och rädd för att bränna mig). När jag försökte starta datorn innan den svalnat ordentligt konstaterade jag att det luktade lite konstigt så vvågade inte köra den någon längre stund. Varken förstrda produkter eller brinnande damm eller något annat sådant var lockande... Brukar blåsa ur på köksbordet utan sladden i, måste bara som sagt skaffa en burk luft innan jag kan göra det...

Skrivet av Ratatosk:

Kan vara någon prosess som skenar och gör att den alltid går i 100%.

Får titta på det...

Skrivet av Arazand:

Om du är osäker på problemet och lite hårdvaru-kunnig så rekommenderar jag ett kylarbyte, du kan nästa alltid ta med kylaren till nästa dator och datorn kommer gå svalare så livslängden förbättras. Om inte Intel eller AMD gör en radikal omdesign av sina socklar dvs.

Städning av alla värmealstrande komponenter är bra, dvs minnen, processor, grafikkort, hårddiskar och nätagg och det gör man med tryckluft, damm som fastnat tar man lättast bort med en liten barn tandborste och sen blåser av med tryckluft.

Kolla processträdet efter aktivitet som tar upp mycket processor kraft, kan vara så att du fått ett malware som gör att du sitter och mine'ar cryptovaluta till någon elak jävel. Eller som bara är programmerad att göra primtals uträkningar för att slösa och skada datorn.

Slutligen men kanske viktigast, byta kylpasta. Det finns ett bäst före datum på kylpasta och efter ett par år så kan det vara tid att byta den. Det finns massor av guider för hur man gör det, men man bör vara lite hårdvaru-kunnig för att göra det.

Det här är tredje datorn jag byggt själv från grunden, efter att ha läst delar av Datateknik-programmet på LTH så vet jag ungefär hur saker fungerar också... Mjukvara är egentligen det jag är tryggast med men är inte rädd för att stoppa händerna i datorn och leta fel...

Processträdet ska kollas, och en Malware-sökning kan ju också vara bra...

Innan vi läste en kurs som hette persondatorer på gymnasiet hade jag aldrig kunnat få för mig att stoppa händerna i datorn och göra saker själv men när jag sett hur enkelt det var så gör jag allt själv så länge jag kan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Lite tryckluft och en tandborste senare verkar allt normalt igen, fick dock inte bort mycket dam så ör inte säker på att det var det som var orsaken att det drog iväg så.

Fullt stresstest 10 min gjorde att jag landade runt 65 grader nu och idle ligger jag 30-35...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Lite tryckluft och en tandborste senare verkar allt normalt igen, fick dock inte bort mycket dam så ör inte säker på att det var det som var orsaken att det drog iväg så.

Fullt stresstest 10 min gjorde att jag landade runt 65 grader nu och idle ligger jag 30-35...

Låter mycket bättre. Låt köra en timme och se hur det ser ut, prova även spelet där problemet först upptäcktes.
Kan vara så att det kommit in damm in under fläkten och det var påväg upp i motorn som gjorde att fläkten inte snurra optimalt mer. Det finns vissa fläktar som kan behövas att smörjas men tror inte det var problemet här och dessutom är det mer inom området fin-mekanik än hårdvara, haha.

Men vad bra att det fungerar som det ska igen, det vara säkert något skit någonstans som täppte till rejält. Jag brukar blåsa rent månadsvis och 'tand'borsta datorn årligen.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Bra att det löste sig.
Har ett tryckluftsaggregat som ger fint med blås.
Tar ut datorn och blåser ur den under sommaren, blir ett ganska rejält dammoln, host host.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Låter mycket bättre. Låt köra en timme och se hur det ser ut, prova även spelet där problemet först upptäcktes.
Kan vara så att det kommit in damm in under fläkten och det var påväg upp i motorn som gjorde att fläkten inte snurra optimalt mer. Det finns vissa fläktar som kan behövas att smörjas men tror inte det var problemet här och dessutom är det mer inom området fin-mekanik än hårdvara, haha.

Men vad bra att det fungerar som det ska igen, det vara säkert något skit någonstans som täppte till rejält. Jag brukar blåsa rent månadsvis och 'tand'borsta datorn årligen.

Efter en timmes tester känns det ganska lugnt, temperaturerna gick aldrig över 66 grader någon längre stund...

Enda lilla orosmomentet är vad som troligen är ett avläsningsfel på 5 V - linan där den påstås ha varit nere på 0 V en kort stund...

Har inte hunnit spela ännu, så vet inte om World of Tanks planerar att ändra min hoppfullhet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt bra och stabilt ut. Precis så ett effektivt kylsystem ska fungera.

Enda anledningen att testa spela WoT igen är för att se till att kolla så det inte är ett fel i spelet som orsakar temperaturen du såg innan.

EDIT: När det kommer till volt mätningar i mjukvara så kan man tyvärr inte lita på dem till 100%, de ger sensor fel rätt ofta. Det bör inte vara något att oroa sig för. För att mäta spänningen på moderkort och komponenter ska man alltid hålla sig till multimeter om man vill ha exakta värden.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Men vad bra att det fungerar som det ska igen, det vara säkert något skit någonstans som täppte till rejält. Jag brukar blåsa rent månadsvis och 'tand'borsta datorn årligen.

Vad använder du för tandkräm då.:) hi hi

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D