Om man har dåligt luftintag till sin radiator, tjänar man något på att ha kraftigare fläktar?

Permalänk
Medlem

Om man har dåligt luftintag till sin radiator, tjänar man något på att ha kraftigare fläktar?

Tjena

Har ett framtida framtida projekt där jag ska bygga in vattenkylningen i en nzxt h440. Och jag kommer använda en Black Ice Nemesis 280GTS XFlow i taket vilket är ca 30 cm tjock (detta pga. platsrist). Grejen med denna radiator är att den ska vara specialicerad för fläktar som ska snurra i 800 RPM eller lägre, ett bra val om man vill ha det lite tystare.

Problemet med just nzxt h440 är att den endast har 2 smala springor (ena sidan + baksida) i toppen där fläktar kan ta in luft. Så min fråga är om jag skulle tjäna något på att ta en annan radiator av samma tjocklek men presterar bättre med fläktar av hög RPM? Eller är det skitsamma när fläktarna ändå har det svårt att inte kan få luft?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

skulle förvåna mig om de springorna skulle strypa ditt luftflöde, satsa på tysta fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag antar att hålen är luftintagen? I så fall är det inga som helst problem, de är ordentligt tilltagna.

Det enda jag själv skulle oroa mig lite över vore dammfiltrering av dessa intag, då det inte finns något standardfilter som passar. Men det går ju alltid att beställa specialfilter från Demciflex. Om man är ok med import från sydafrika, vill säga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör tysta fläktar och använde det som utblås istället för insug. Värme stiger uppåt så varför suga in luft uppifrån när du kan använda den naturliga effekten och blåsa ut den där istället...?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Kör tysta fläktar och använde det som utblås istället för insug. Värme stiger uppåt så varför suga in luft uppifrån när du kan använda den naturliga effekten och blåsa ut den där istället...?

Konvektionen i ett chassi med bra luftflöde är försumbar. Det går alldeles utmärkt att ta in luft i taket med gott resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Konvektionen i ett chassi med bra luftflöde är försumbar. Det går alldeles utmärkt att ta in luft i taket med gott resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man få bättre resultat att blåsa ut luften där, samt att det inte finns dammfilter på toppen av det chassit endast i botten och fronten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kör tysta fläktar och använde det som utblås istället för insug. Värme stiger uppåt så varför suga in luft uppifrån när du kan använda den naturliga effekten och blåsa ut den där istället...?

Så vitt jag förstått det så spelar den naturliga effekten väldigt lite (eller ingen) roll när man blandar in fläktar i bilden; det är i huvudsak bara när man kör passivt som det spelar roll. Men det är bara utifrån vad jag hört andra säga - jag har inte undersökt saken närmare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag förstått det så spelar den naturliga effekten väldigt lite (eller ingen) roll när man blandar in fläktar i bilden; det är i huvudsak bara när man kör passivt som det spelar roll. Men det är bara utifrån vad jag hört andra säga - jag har inte undersökt saken närmare.

Nja, skillnaden är marginell men om man ska se på chassit ifråga så kommer skillnaden bli större när radiatorn är täckt av dam för att toppen av chassin sällan är filtrerade, har man utblås i toppen blir det automatiskt mindre damm i datorn än när man suger in luft där ofiltrerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja, skillnaden är marginell men om man ska se på chassit ifråga så kommer skillnaden bli större när radiatorn är täckt av dam för att toppen av chassin sällan är filtrerade, har man utblås i toppen blir det automatiskt mindre damm i datorn än när man suger in luft där ofiltrerat.

Jag håller med, och jag redigerade tidigare mitt första inlägg och skrev om dammfiltrering som det största problemet i det här fallet. Demciflex kan ta fram specialfliter som passar, men det är förstås mycket smidigare att ha så få filter som möjligt att underhålla, så jag skulle göra som du gjort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Men man få bättre resultat att blåsa ut luften där, samt att det inte finns dammfilter på toppen av det chassit endast i botten och fronten...

Det var enbart konvektionen jag argumenterade emot. Huruvida det är lämpligt på grund av dammfilter i det aktuella chassit är en helt annan orsak.

Prestandamässigt är det ofta bättre att ta in luft i taket för att kyla en radiator med, än att använda den redan lätt uppvärmda luften från chassits insida. Men även den skillnaden är minimal vid bra luftflöde (jag har exempelvis samma lufttemperatur inuti min burk som i rummet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tycker det borde vara ganska ok med 800rpm. Hur stor area har springorna? Har nämligen samma effekt i mitt chassie, men där stör det inte alls. Luft är ganska enkelt att flytta, så det är inte alls säkert att det stryper så mycket. Ett par högvarviga kommer tappa propertioneligt mer prestanda än långsamma eftersom de försöker dra större flöde. Det är trots allt inga stora tryckskillnader som datorfläktar bygger upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren gott folk! Ska kolla in att inhandla dammfilter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

in elr ut gör kanske 5graders skillnad...tror ingen dör av det om tempen blir 5grader högre för att du kör med utblås upptill.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...