Permalänk
Medlem

Uppgradera från sockel 1366

Har en 3 år gammal dator som bland annat har en Intel i7-processor och 12 GB DDR3 minne.

Funderar på lite uppgradering, framför allt därför att jag vill ha integrerad grafik och få en tystare dator. Jag har låga krav när det gäller just grafikdelen, spelar tex inte och gör inte heller några tunga renderingar i Photoshop. Men allmän snabbhet och framför allt en tyst dator prioriteras högt.

Kan jag uppdatera min nuvarande dator eller är det så att sockel 1366 är utgången och det är bättre att sälja allstsammans - och börja om på nytt?

/ B

Permalänk
Medlem

Om du skriver ner resten av dina specs så blir det enklare att säga om du borde börja om på nytt eller inte.

i7 920 (antar jag) är en helt okej processor än idag. Framförallt om du klockar upp den lite. För att få ett tystare system bör du köpa en bättre cpu kylare och flr grafikkortet kan du köra ett pasivt kylt kort (t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1255617).

Rekomenderar Noctua NH-U14S om du vill ha en riktigt tyst kylare. Annars kan du gå på det lite billigare alternativet,Cooler Master Hyper 212 Evo. Den kyler bra och är nästan lika tyst.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

Om du vill ha integrerad grafik så får du nog gå på socket 1150. Din nuvarande processor är rätt så svår att överträffa, men om det är integrerad grafik du vill ha så är det. Du ska ha en eftermarknadskylare också, intels stock är inte särskilt bra eller tyst för den delen. Ditt minne kan du nog behålla, ddr3 är ju den nuvarande tekniken. Om du inte behöver så mycket prestanda så kan jag rekommendera något sånt här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6722596/2014-05-04

Om du behöver lite mer prestanda så är det här ett bra alternativ:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6722608/2014-05-04

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog behålla moderkort/processor/minne. Anledningen är att du kommer att sälja den prestandan väldigt billigt i förhållande till vad du får ge för dina nya delar. Andrahandsvärdet på datordelar är lågt och jag upplever att man oftast kan göra något roligt med dem istället för att sälja, om man nu inte är i behov av pengar då.
Jag tror på som oolllee säger att skaffa en billig kylare till processorn. Jag skulle komplettera det med ett billigt grafikkort utan fläkt exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=868335
En total kostnad (men den billiga Cpukylaren) på Grafik: 349kr+ Cpukylare 290kr = 640kr+frakt (webbhallen).

Du behöver ha en fläkt i toppen av datorn alt högt upp baktill, det är för att få ut värmen. Du behöver inte ha någon fläkt framtill i datorn eftersom att det inte är någon stor effekt som skall kylas. Detta gäller om du inte har fler än 3-4 hårddiskar framtill i datorn, då skulle jag vilja kyla dem lite också.

Du kan ju alltid byta dina gamla chassi-fläktar till tystare exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560 199kr hos webbhallen.
Du kan givetvis köpa allt i en annan butik men du sparar in på frakten om du köper allt från samma, något som kan vara trevligt när det handlar om så små summor

Edit: Din dator har ju absolut inte dålig prestanda, men om du inte redan har en SSD så kan alltid det vara värt att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Jag skulle nog behålla moderkort/processor/minne. Anledningen är att du kommer att sälja den prestandan väldigt billigt i förhållande till vad du får ge för dina nya delar. Andrahandsvärdet på datordelar är lågt och jag upplever att man oftast kan göra något roligt med dem istället för att sälja, om man nu inte är i behov av pengar då.
Jag tror på som oolllee säger att skaffa en billig kylare till processorn. Jag skulle komplettera det med ett billigt grafikkort utan fläkt exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=868335
En total kostnad (men den billiga Cpukylaren) på Grafik: 349kr+ Cpukylare 290kr = 640kr+frakt (webbhallen).

Du behöver ha en fläkt i toppen av datorn alt högt upp baktill, det är för att få ut värmen. Du behöver inte ha någon fläkt framtill i datorn eftersom att det inte är någon stor effekt som skall kylas. Detta gäller om du inte har fler än 3-4 hårddiskar framtill i datorn, då skulle jag vilja kyla dem lite också.

Du kan ju alltid byta dina gamla chassi-fläktar till tystare exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560 199kr hos webbhallen.
Du kan givetvis köpa allt i en annan butik men du sparar in på frakten om du köper allt från samma, något som kan vara trevligt när det handlar om så små summor

Edit: Din dator har ju absolut inte dålig prestanda, men om du inte redan har en SSD så kan alltid det vara värt att kika på.

Var nog lite dålig på bakgrundsdata, sorry
Min dator innehåller en 160 GB Intel SSD (som start/program) och ett passivt kylt grafikkort. Lådan innehåller en 140mm fläkt och jag funderar på om denna kanske räcker för att kyla en processorkylare typ "torn". Lekte lite med detta för en dryg vecka sedan men orkade inte plocka ur moderkortet för att byta till passiv kylare, nu kör jag med (integrerad) vattenkylning som ju kräver en fläkt för att fungera.

Ärligt talat, jag är helt nöjd med prestandan, vill bara få en tystare dator.

Så hur gör jag?

/ B

Permalänk
Medlem

Kanske köra med fläktar från Be Quiet? Deras Silent Wings 2 är supertysta. Även Noctuas fläktar är tysta. Räcker ju med en bra tornkylare med en fläkt påsatt på kylaren och sen kanske en för luftintagning på chassit? Borde bli väldigt tyst!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kanske köra med fläktar från Be Quiet? Deras Silent Wings 2 är supertysta. Även Noctuas fläktar är tysta. Räcker ju med en bra tornkylare med en fläkt påsatt på kylaren och sen kanske en för luftintagning på chassit? Borde bli väldigt tyst!

Skrivet av Bill50x:

Var nog lite dålig på bakgrundsdata, sorry
Min dator innehåller en 160 GB Intel SSD (som start/program) och ett passivt kylt grafikkort. Lådan innehåller en 140mm fläkt och jag funderar på om denna kanske räcker för att kyla en processorkylare typ "torn". Lekte lite med detta för en dryg vecka sedan men orkade inte plocka ur moderkortet för att byta till passiv kylare, nu kör jag med (integrerad) vattenkylning som ju kräver en fläkt för att fungera.

Ärligt talat, jag är helt nöjd med prestandan, vill bara få en tystare dator.

Så hur gör jag?

/ B

Precis.Tysta fläktar ger mycket, ofta får man med olika motstånd som man sätta i serie med fläktarna för att få riktigt låga varvtal. Ur ljudsynpunkt så är det bättre med fler fläktar i lågt varvtal än en fläkt med högre varvtal.

I ditt fall så blir de då en fläkt PÅ tornkylaren och sedan en fläkt fram på datorn som blåser genom hårddiskarna mot ditt passiva grafikkort. Dessa kan köras i väldigt lågt varvtal. Sedan kan du ju alltid kolla på ett passivt nätaggregat, alternativt ett nätaggregat med fläkt som inte startar under normal belastning.
Exempel på nätaggregat utan fläkt.

Då har du bara två fläktar totalt i datorn och den bör upplevas som tyst. Du kanske till och med kan stäng av fläkten framför hårddiskarna så länge du inte ska göra något som tar på grafikkortet, exempelvis film/serie-tittande.

Dina komponenter kommer säkert att bli lite varmare än "normalt" men ofta så klarar exempelvis ett grafikkort av temperaturer upp mot 100 grader och dit kommer du inte när datorn är obelastad. Livstiden förkortas ju med högre temperaturer men gissningsvis så handlar det snarare om storleksordningen 30 år till 25 år än 30 år till 2 år i ditt fall med färre fläktar (om du förstår vad jag menar). Vilket betyder att det inte är relevant i de flesta fall.