Permalänk

Nya z97 gen moderkort till min dator!

Hej, har tänkt köpa ny processor, grafikkort och moderkort. Har valt i5 4670k, MSI GeForce GTX 770 och tänkte köpa MSI z87-g45, då jag såg att nya moderkort va påväg in. Därför väntade jag två dagar, och nu finns alla kort på marknaden! Har dock ingen aning vilka som är bra och passar bra ihop med mina delar. Ska man ta ett MSI/GIGABYTE/ASUS, och såfall vilket kort? Tänkte mest att jag lika bra kan ta ett av den nya generationen då den stöder nya funktioner till senare uppgradering av processor osv. Vill helst inte lägga ner mer än 1500kr.

Permalänk
Medlem

Vilken formfaktor? ATX skulle jag gissa. Vad vill du göra med datorn, särskilda krav på anslutningsmöjligheter? Datorspel verkar vara prio ett för många, men man vet aldrig.

Personligen föredrar jag Asus, men det finns ett antal som säkert är bra. De har bra finesser, ett rent BIOS/UEFI utan en massa bakgrundsbilder eller saker som blinkar etc. Tycker dock inte MSI:s killer-NICande (Killer E2200) verkar särskilt bra. Det har förekommit problem med drivrutiner har jag för mig, minnesanvändning etc. (Asus använder i Z97 Intel NIC från Z97-A och uppåt, tidigare var det från Z87-Plus; och hävdar själva, förstås, att det är bättre än konkurrenterna.) Återigen ang. Asus, de brukar säga att alla Z97 (Z87) går att klocka lika bra, om det är önskemålet (gränserna för det följer mer av det enskilda exemplaret av CPU och kylning); valet handlar mest om vilka finesser man önskar och krav på anslutnings- och expansionsmöjligheter, med tillägget att de mer avancerade Pro, Deluxe etc. kanske har litet större svängrum för extrem överklockning.

Edit: ser nu att du skapat andra frågetrådar kring Z97, och datorbygge för spel. Du kan ju börja med att läsa en bunt recensioner. Det blir enklast så. Fast det är klart om man vill kan man låta andra välja, och när utfallet blir dåligt kan man alltid säga att det var grabbarna och tjejerna på "forum X" som rekommenderade det. Fundera igenom vad du prioriterar, läs, och läs igen.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Vilken formfaktor? ATX skulle jag gissa. Vad vill du göra med datorn, särskilda krav på anslutningsmöjligheter? Datorspel verkar vara prio ett för många, men man vet aldrig.

Personligen föredrar jag Asus, men det finns ett antal som säkert är bra. De har bra finesser, ett rent BIOS/UEFI utan en massa bakgrundsbilder eller saker som blinkar etc. Tycker dock inte MSI:s killer-NICande (Killer E2200) verkar särskilt bra. Det har förekommit problem med drivrutiner har jag för mig, minnesanvändning etc. (Asus använder i Z97 Intel NIC från Z97-A och uppåt, tidigare var det från Z87-Plus; och hävdar själva, förstås, att det är bättre än konkurrenterna.) Återigen ang. Asus, de brukar säga att alla Z97 (Z87) går att klocka lika bra, om det är önskemålet (gränserna för det följer mer av det enskilda exemplaret av CPU och kylning); valet handlar mest om vilka finesser man önskar och krav på anslutnings- och expansionsmöjligheter, med tillägget att de mer avancerade Pro, Deluxe etc. kanske har litet större svängrum för extrem överklockning.

Edit: ser nu att du skapat andra frågetrådar kring Z97, och datorbygge för spel. Du kan ju börja med att läsa en bunt recensioner. Det blir enklast så. Fast det är klart om man vill kan man låta andra välja, och när utfallet blir dåligt kan man alltid säga att det var grabbarna och tjejerna på "forum X" som rekommenderade det. Fundera igenom vad du prioriterar, läs, och läs igen.

Okej, tack för svaret. Ja, prio är att lira på! Egentligen vill jag inte hallå på med massa extra finesser, sli/cf/clockning osv. Men kanske kommer det intresset också. Jag vill bara ha ett som är säkert/stabilt och funkar bra ihop med det jag valt och i något år fram, drf jag vill ha z97:an!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med dina behov skulle jag välja Asus Z97-A.

Här en bra review på 24 sidor där de går igenom både Z97-A och Z97-Delux
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z97_a_and_z97_delux...

Permalänk
Medlem

Intel släpper Haswell Refresh (upplåsta K-serien, "Devil's Canyon") om nån månad eller två, så det kan kanske vara värt att vänta in t.ex i5-4690K för att se vad som har förbättras. Prestandan kommer iofs antagligen vara snarlik i5-4670K om du inte planerar att överklocka.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18743-intel-devils-canyon-ga...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Med dina behov skulle jag välja Asus Z97-A.

Här en bra review på 24 sidor där de går igenom både Z97-A och Z97-Delux
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z97_a_and_z97_delux...

Det blir nog ett z97-A kort! Verkar finnas många fina detaljer!

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Med dina behov skulle jag välja Asus Z97-A.

Här en bra review på 24 sidor där de går igenom både Z97-A och Z97-Delux
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z97_a_and_z97_delux...

Skrivet av Osprey:

Vilken formfaktor? ATX skulle jag gissa. Vad vill du göra med datorn, särskilda krav på anslutningsmöjligheter? Datorspel verkar vara prio ett för många, men man vet aldrig.

Personligen föredrar jag Asus, men det finns ett antal som säkert är bra. De har bra finesser, ett rent BIOS/UEFI utan en massa bakgrundsbilder eller saker som blinkar etc. Tycker dock inte MSI:s killer-NICande (Killer E2200) verkar särskilt bra. Det har förekommit problem med drivrutiner har jag för mig, minnesanvändning etc. (Asus använder i Z97 Intel NIC från Z97-A och uppåt, tidigare var det från Z87-Plus; och hävdar själva, förstås, att det är bättre än konkurrenterna.) Återigen ang. Asus, de brukar säga att alla Z97 (Z87) går att klocka lika bra, om det är önskemålet (gränserna för det följer mer av det enskilda exemplaret av CPU och kylning); valet handlar mest om vilka finesser man önskar och krav på anslutnings- och expansionsmöjligheter, med tillägget att de mer avancerade Pro, Deluxe etc. kanske har litet större svängrum för extrem överklockning.

Edit: ser nu att du skapat andra frågetrådar kring Z97, och datorbygge för spel. Du kan ju börja med att läsa en bunt recensioner. Det blir enklast så. Fast det är klart om man vill kan man låta andra välja, och när utfallet blir dåligt kan man alltid säga att det var grabbarna och tjejerna på "forum X" som rekommenderade det. Fundera igenom vad du prioriterar, läs, och läs igen.

Antar att det är den här! http://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a-atx-musmatta-pa...