Permalänk
Medlem

Byta fläktar för H80i i Node 304

Hejsan,
jag införskaffade precis ett Node 304, http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/... samt en Corshair H80i för kylning, http://www.corsair.com/en/hydro-series-h80i-high-performance-...

Datorn kommer att användas som server och den kommer att köra FreeBSD som operativsystem. Därför valde jag att inte ansluta USB-kabeln som kommer med H80i-kylaren. Det finns enbart stöd för Windows antar jag?

Jag använder nu fläktarna som följer med H80i:n, ansluta direkt in på kylblocket. Jag gissar att det beror på att jag inte kör Windows och inte har USB-kabeln ansluten men fläktarna går väldigt högljutt.

För att åtgärda detta tänkte jag byta ut, även om det kanske inte är nödvändigt, de två fläktarna som sitter på radiatorn till två st Noctua NF-F12, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

Har hört mycket gott om dessa. Målet med maskinen är att den skall vara så tyst som möjligt men ändå klara av lite load emellanåt.

Nu till mina frågor:

  • Passar Noctua NF-F12 bra som kylning för mitt ändamål?

  • Jag tänkte skippa att ansluta NF-F12-fläktarna till moderkotet och istället ansluta till till fläktkontrollen som sitter i chassit. Bör inte vara några problem eller risker med att göra det? På så sätt kan jag anpassa hastigheten på fläktarna manuellt med fläktkontrollen.

  • Det är inga problem eller faror att köra kylaren utan USB-kabeln som medföljer? Min uppfattning är att det enbart möjliggör styrning av fläktarnas hastighet från mjukvara i Windows och eftersom jag inte kör Windows borde fläktkontrollen vara en bättre lösning?

Permalänk
Skrivet av donnex:

Hejsan,
jag införskaffade precis ett Node 304, http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/... samt en Corshair H80i för kylning, http://www.corsair.com/en/hydro-series-h80i-high-performance-...

Datorn kommer att användas som server och den kommer att köra FreeBSD som operativsystem. Därför valde jag att inte ansluta USB-kabeln som kommer med H80i-kylaren. Det finns enbart stöd för Windows antar jag?

Jag använder nu fläktarna som följer med H80i:n, ansluta direkt in på kylblocket. Jag gissar att det beror på att jag inte kör Windows och inte har USB-kabeln ansluten men fläktarna går väldigt högljutt.

För att åtgärda detta tänkte jag byta ut, även om det kanske inte är nödvändigt, de två fläktarna som sitter på radiatorn till två st Noctua NF-F12, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

Har hört mycket gott om dessa. Målet med maskinen är att den skall vara så tyst som möjligt men ändå klara av lite load emellanåt.

Nu till mina frågor:

  • Passar Noctua NF-F12 bra som kylning för mitt ändamål?

  • Jag tänkte skippa att ansluta NF-F12-fläktarna till moderkotet och istället ansluta till till fläktkontrollen som sitter i chassit. Bör inte vara några problem eller risker med att göra det? På så sätt kan jag anpassa hastigheten på fläktarna manuellt med fläktkontrollen.

  • Det är inga problem eller faror att köra kylaren utan USB-kabeln som medföljer? Min uppfattning är att det enbart möjliggör styrning av fläktarnas hastighet från mjukvara i Windows och eftersom jag inte kör Windows borde fläktkontrollen vara en bättre lösning?

Dold text

Hej! Då jag har H50 som var troligen den första produkten ifrån corsair i denna form så vet jag lite hur du fungerar.

  • 1: Ja, alla 120mm passar egentligen så länge dom inte har något special edition skit (vilket noctua inte har att dina fläktar låter så mycket atm är precis som du säger att dem går via usb funktionen i blocket och du inte kan reglera dom. Att sägga dom direkt via PSU'n eller moderkortet hade mest troligen sänkt ljudnivån redan där.

  • 2:Vidare så ska du kolla om dessa noctua fläktar kör på "static preasure" de fungerar bättre vid vattenblock och bör rekommenderas speciellt om du tänkt överklocka.

  • 3: Det är absolut ingen risk om fläktarna kör sitt naturliga varvtal (ca 1000 - 1200rpm) då har iaf jag inte upplevt några problem vid lätt överklockning. Ska du köra extremclock så bör du köra push 'n pull om inte ha en typ 100i eller liknande.

Ska du dock bara köra med standard klock så kan man till och med sänka varvtalen lite och fortfarande ha godkända värden på temperaturen. Bara å köra trail and error.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

Hejsan,
jag införskaffade precis ett Node 304, http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/... samt en Corshair H80i för kylning, http://www.corsair.com/en/hydro-series-h80i-high-performance-...

Datorn kommer att användas som server och den kommer att köra FreeBSD som operativsystem. Därför valde jag att inte ansluta USB-kabeln som kommer med H80i-kylaren. Det finns enbart stöd för Windows antar jag?

Jag använder nu fläktarna som följer med H80i:n, ansluta direkt in på kylblocket. Jag gissar att det beror på att jag inte kör Windows och inte har USB-kabeln ansluten men fläktarna går väldigt högljutt.

För att åtgärda detta tänkte jag byta ut, även om det kanske inte är nödvändigt, de två fläktarna som sitter på radiatorn till två st Noctua NF-F12, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

Har hört mycket gott om dessa. Målet med maskinen är att den skall vara så tyst som möjligt men ändå klara av lite load emellanåt.

Nu till mina frågor:

  • Passar Noctua NF-F12 bra som kylning för mitt ändamål?

  • Jag tänkte skippa att ansluta NF-F12-fläktarna till moderkotet och istället ansluta till till fläktkontrollen som sitter i chassit. Bör inte vara några problem eller risker med att göra det? På så sätt kan jag anpassa hastigheten på fläktarna manuellt med fläktkontrollen.

  • Det är inga problem eller faror att köra kylaren utan USB-kabeln som medföljer? Min uppfattning är att det enbart möjliggör styrning av fläktarnas hastighet från mjukvara i Windows och eftersom jag inte kör Windows borde fläktkontrollen vara en bättre lösning?

Jag kör just nu med en NF-F12(Den andra har rasat pga egen moddad kylplatta så den gick väl på..18000rpm istället för 1400rpm)

Den körs i ca 1100rpm nu och är i mina öron knäpptyst. När jag körde Push and Pull så låg fläktarna på 850-900rpm. Även de två front fläktarna är Noctua.

En fläkt i pull klarar galant att hålla min CPU under kontroll. I och med att du inte kör Windows, så har du två alternativ. Antingen så tar du en y-kabel(som du får med Noctua) och kopplar det direkt på CPU-FAN och styr genom bios, eller så kopplar du fläktarna till controllern och ställer in bios att det är lungt om ingen CPU fan finns.

Som du själv listat ut så är USB kontakten för att styra fläktar och hålla koll på allt genom Link.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren

Jag körde precis en beställning på NF-F12 och kör på som jag hade tänkt då. Hakar på dem på fläktkontrollen i chassit och skippar både usb-anslutning och att köra fläktarna mot kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

skippar att köra fläktarna mot kylaren.

Antar att det gick lite fort nu, men hur menar du här?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Antar att det gick lite fort nu, men hur menar du här?

Haha ja det är mycket för stunden ^^

Jag menade att jag skippar att köra fläktarna som sitter monterade på radiatorn mot uttaget på kylblocket, så det är kopplat just nu. Att jag istället kopplar dem på fläkt-kontrollen i chassit och styr hastighet och ljudnivå den vägen

Permalänk
Skrivet av donnex:

Haha ja det är mycket för stunden ^^

Jag menade att jag skippar att köra fläktarna som sitter monterade på radiatorn mot uttaget på kylblocket, så det är kopplat just nu. Att jag istället kopplar dem på fläkt-kontrollen i chassit och styr hastighet och ljudnivå den vägen

Du kan ju också skaffa en splitter och sätta i CPU-fan på moderkortet, om du inte har två sådana kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Du kan ju också skaffa en splitter och sätta i CPU-fan på moderkortet, om du inte har två sådana kontakter.

Går inte fläktarna på max då? Just nu ligger de konstant på 2300 rpm enligt bios (jag har de två som följer med H80i:n inkopplade på det sättet nu). Det verkar inte spela någon roll om jag i bios sätter den på silent eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

Haha ja det är mycket för stunden ^^

Jag menade att jag skippar att köra fläktarna som sitter monterade på radiatorn mot uttaget på kylblocket, så det är kopplat just nu. Att jag istället kopplar dem på fläkt-kontrollen i chassit och styr hastighet och ljudnivå den vägen

Misstänkte det:)

Skrivet av donnex:

Går inte fläktarna på max då? Just nu ligger de konstant på 2300 rpm enligt bios (jag har de två som följer med H80i:n inkopplade på det sättet nu). Det verkar inte spela någon roll om jag i bios sätter den på silent eller ej.

Skumt, säker på att du har sparat de nya inställningarna?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Misstänkte det:)

Skumt, säker på att du har sparat de nya inställningarna?

Yes, bootat om verifierat att inställningen är sparad, efter omstart säter bios att den står på Silent. Men det är inga problem om jag kör dem på fläkt-kontrollen i chassit så det är egentligen ett icke-problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

Yes, bootat om verifierat att inställningen är sparad, efter omstart säter bios att den står på Silent. Men det är inga problem om jag kör dem på fläkt-kontrollen i chassit så det är egentligen ett icke-problem

Vad har du för mobo? Och noctua e pwm, tror FD har 3 pin på sina fläktkontroller. Du kan antingen modda eller testa köra noctua-fläktarna från kylblocket direkt.

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackord:

Vad har du för mobo? Och noctua e pwm, tror FD har 3 pin på sina fläktkontroller. Du kan antingen modda eller testa köra noctua-fläktarna från kylblocket direkt.

Jag har ett Gigabyte GA-Z87N-WIFI, https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z87n-wifi-socket-1150/781...

Tror inte jag hänger med på hur du menar där riktigt. Passar det inte att köra Noctua-fläktarna på fläktkontrollen som hängde med chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

Jag har ett Gigabyte GA-Z87N-WIFI, https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z87n-wifi-socket-1150/781...

Tror inte jag hänger med på hur du menar där riktigt. Passar det inte att köra Noctua-fläktarna på fläktkontrollen som hängde med chassit?

Har aldrig tyckt om Gigabytes implementation av fläktkontroller, dom har liksom inte lagt ner tid på att förbättra deras mjukvara typ, asus däremot har bättrat på sg genom åren.
Ang. fläktarna tror jag att fd har 3pins kontakter och noctua fläktarna har 4pins. Dvs noctua-fläktarna kan inte kopplas in i chassits fläktkontroller. Kan dock ha fel ^^

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem

För att uppdatera tråden lite så kan jag säga att jag är otroligt nöjd med mina två st H80i som installerades i helgen. En till min mini-itx-server och en i den stationära datorn.

Jag bytte fläktar på två till Noctua NF-F12 som använde dem som utblås. Riktigt bra prestanda mot ljudnivå. Jag anslöt dem till fläktkontrollen och precis som en tidigare post här i tåden sade så var Noctua-fläktarna 4 pin (PWM) medan fläktkontrollen var 3 pin. Det löstes ganska snabbt, enkelt och smidigt genom att bara bryta av ena sidan på kontakten från fläktkontrollen så att Nctua-fläktarna kunde anslutas dit.

Riktigt nöjd som sagt. Kör servern på lägsta varvtalet (5 V), den kyler bra ändå och låter i stort sett ingenting.