Ska man köpa vatten kylning eller luft kylning

Permalänk

Ska man köpa vatten kylning eller luft kylning

Hej!

Vet inte riktigt om jag lagt denna tråd i rätt ämne. Men jag hoppas att det ska gå bra.

Har tänkt mig att bygga en speldator. Men det som jag funderat mest på är om jag ska köpa en prossesor med vatten kylning eller med luft kylning. Är ganska inne på vatten kylning. Kan det hända att rören spriker och vattnet åker ut i datorn eller på något sätt skadar datorn. Tacksam för svar.

Permalänk

Det kan hända att färdigbyggda sluta vattenkylningslösningar läcker. Finns flera trådar här på Sweclockers om det.

Jag rekommenderar luftkylning. Det är oftast billigare, tystare och säkrare.

Vilket chassi tänker du bygga i? Om det är väldigt trångt kan det ibland vara lättare att få in vattenkylning, men i de flesta fall är luftkylning att föredra, enligt mig.

Eller menar du egenbyggd vattenkylning?

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det kan hända att färdigbyggda sluta vattenkylningslösningar läcker. Finns flera trådar här på Sweclockers om det.

Jag rekommenderar luftkylning. Det är oftast billigare, tystare och säkrare.

Vilket chassi tänker du bygga i? Om det är väldigt trångt kan det ibland vara lättare att få in vattenkylning, men i de flesta fall är luftkylning att föredra, enligt mig.

Eller menar du egenbyggd vattenkylning?

Nej det är ingen egenbyggd vattenkylning. Men i rent almänt så är det rätt säkert med vatten kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Men i rent almänt så är det rätt säkert med vatten kylning?

Ja, både custom och färdiga är tämligen säkra på det stora hela. Om man vet vad man sysslar med.
Men det är vatten så en viss risk finns alltid till skillnad mot t.ex en tornkyl med bara fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Nej det är ingen egenbyggd vattenkylning. Men i rent almänt så är det rätt säkert med vatten kylning?

Det är rätt säkert. Lev lite Wild Wild West! I värsta fall kan ju använda drulle-försäkringen och/eller hemförsäkringen.
Många gillar luft men jag själv tycker att det ser riktigt fult och klumpigt ut. Alla gillar vi olika

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ska du ha slutet vattensystem ska du ha h100 eller motsvarande. De andra har för liten radiatoryta för att kyla bra vid överklockning. Visst är risken för läcka liten men det händer, och då tar den defekta kylaren med sig resten av systemet. Täcks inte av någon garanti eller försäkring. De allra flesta låter ganska mycket också, ofta högljudda fläktar, visst kan man byta dem men då blir det helt plötsligt rätt dyrt.Fördelen med stora tornkylare är att de nästan alltid är tystare och ger väldigt mycket mer kyleffekt/krona.

Mitt tips: kolla in nya noctua D-15.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Nej det är ingen egenbyggd vattenkylning. Men i rent almänt så är det rätt säkert med vatten kylning?

Ja, men har du alternativet köp en bra luftkylare så får du en överlag bättre kylare.

be quiet! Shadow Rock 2 om du inte vill lägga mycket

Noctua NH-U12S om du vill ka en klockren kylare

Phanteks PH-TC14PE om du vill lägga lite extra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av simon2266123:

Nej det är ingen egenbyggd vattenkylning. Men i rent almänt så är det rätt säkert med vatten kylning?

Det är just min fetmarkering som jag är skeptisk till. Varför ha ett system som är dyrare, låter mer och är "rätt" säkert? Det ända som kan fallera på en stor tornkylare är fläkten, och om den går sönder så klarar många av att kyla desktopanvändning utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Hej!

Vet inte riktigt om jag lagt denna tråd i rätt ämne. Men jag hoppas att det ska gå bra.

Har tänkt mig att bygga en speldator. Men det som jag funderat mest på är om jag ska köpa en prossesor med vatten kylning eller med luft kylning. Är ganska inne på vatten kylning. Kan det hända att rören spriker och vattnet åker ut i datorn eller på något sätt skadar datorn. Tacksam för svar.

Har du plats för ett riktigt monster så är D15 perfekt, presterar som dom bästa slutna systemen.
Dom slutna vattenkylarna är egentligen bara till för att spara plats.

Permalänk
Medlem

Snälla köp luftkylning istället. Det är billigare, låter oftast mindre, kyler bättre och du har inte risken att det läcker ut vatten i datorn. Med vattenkylning så är det inte helt ovanligt att pumpen går sönder och den risken har du aldrig med luftkylning. Det värsta som kan hända är att en fläkt går sönder, och det är inte så dyrt eller svårt att fixa. Lyssna på de här pojkarna, de vet vad de rekommenderar

Skrivet av Robobin:

Mitt tips: kolla in nya noctua D-15.

Skrivet av Cruentusa:

Ja, men har du alternativet köp en bra luftkylare så får du en överlag bättre kylare.

be quiet! Shadow Rock 2 om du inte vill lägga mycket

Noctua NH-U12S om du vill ka en klockren kylare

Phanteks PH-TC14PE om du vill lägga lite extra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det är just min fetmarkering som jag är skeptisk till. Varför ha ett system som är dyrare, låter mer och är "rätt" säkert? Det ända som kan fallera på en stor tornkylare är fläkten, och om den går sönder så klarar många av att kyla desktopanvändning utan fläkt.

Du kan få en Custom vattenkylning att vara lika tyst som en tornkylare.. och samtidigt få ut bra mycket bättre prestanda.. Om du sätter ett block på grafikkortet så kommer du kunna få datorn tystare än om du kört torn och GPU kylaren.

sålänge du inte går och köper det biligaste i pumpväg, överdimensionerar radiatorerna lite och sätter på t ysta fläktar så kommer du ha ett VÄLDIGT tyst system. Samtidigt så kommer det prestera bättre än ett torn.

Jag gick över till vatten i höstas, kommer aldrig gå tillbaka. Visst det kan läcka vatten, men det gör det inte om du monterat ihop skiten rätt. Om pumpen skulle paja så stänger datorn AV sig innan den brinner upp... det är inte 90 talet längre när Vattenkylning var i experimentfas.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Jag skulle säga att kör på riktig custom vattenkylning. Så kan du bygga det precis som du vill. Vill du överklocka som en galning så bygger du för det. Eller ska du inte överklocka så bygger du för det. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Du kan få en Custom vattenkylning att vara lika tyst som en tornkylare.. och samtidigt få ut bra mycket bättre prestanda.. Om du sätter ett block på grafikkortet så kommer du kunna få datorn tystare än om du kört torn och GPU kylaren.

sålänge du inte går och köper det biligaste i pumpväg, överdimensionerar radiatorerna lite och sätter på t ysta fläktar så kommer du ha ett VÄLDIGT tyst system. Samtidigt så kommer det prestera bättre än ett torn.

Jag gick över till vatten i höstas, kommer aldrig gå tillbaka. Visst det kan läcka vatten, men det gör det inte om du monterat ihop skiten rätt. Om pumpen skulle paja så stänger datorn AV sig innan den brinner upp... det är inte 90 talet längre när Vattenkylning var i experimentfas.

Nu snackar jag om paket, inte custombyggd vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Du kan få en Custom vattenkylning att vara lika tyst som en tornkylare.. och samtidigt få ut bra mycket bättre prestanda.. Om du sätter ett block på grafikkortet så kommer du kunna få datorn tystare än om du kört torn och GPU kylaren.

sålänge du inte går och köper det biligaste i pumpväg, överdimensionerar radiatorerna lite och sätter på t ysta fläktar så kommer du ha ett VÄLDIGT tyst system. Samtidigt så kommer det prestera bättre än ett torn.

Jag gick över till vatten i höstas, kommer aldrig gå tillbaka. Visst det kan läcka vatten, men det gör det inte om du monterat ihop skiten rätt. Om pumpen skulle paja så stänger datorn AV sig innan den brinner upp... det är inte 90 talet längre när Vattenkylning var i experimentfas.

Custom vatten kylning är ju som du säger en heeeelt annan dimension än någon luftkylare. Med ordentligt tilltagna radiatorer så räcker det med 3-4st fläktar som går i 500rpm vid slö surf, ofta räcker det att köra passivt. Men den stora skillnaden är under last, du kan lasta systemet max utan att ljudnivån stiger speciellt mycket. Största skillnaden är försås på gpus, även om man lirar BF4 så är datorn helt tyst mer eller mindre. GPU's klockar dessutom oftast mycket högre på vatten då temp hålls mkt lägre, kört mina 7970 spel stabilt i 1300-1330Mhz i många timmar. På luft benchmarkade dom nätt och jämnt 1300Mhz, och i spel var det typ 1200Mhz max för att vara stabilt.

Stoppade i ett 290x i burken igår med ref. kylare och det är ingen rolig upplevelse när man blivit van tystnad. Ska slänga på ett universal VGA block tills jag får FC blocket tror jag.

Problemet med slutna vattenkylare är oftast dom medföljande fläktarna, dom suger för det mesta och gör det hela mer högljutt än en luftkylare. Oftast behöver dom bytas, något man bör ta med i beräkningen.

Till vanliga användare skulle jag nog rekommendera luftkylning, det är lite säkrare, billigare och minst lika tyst om man inte byter fläktarna på sin AIO vatten kylare.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Nu snackar jag om paket, inte custombyggd vattenkylning.

Och i det fallet så är det riktigt svårt att rekommendera vatten. Du betalar mer får något som i bästa fall låter lite mer och kyler ungefär lika bra samt har fler delar som kan gå sönder.

Enligt mig finns det 2 lägen, Luft eller custom loop.

Permalänk

Har du plats för den så skaffa en Noctua NH-D15, slår typ allt förutom custom vattenkylning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast

Min syn på det är; kör på luft om inte:

  • Du har ett extremt trångt chassi där du tjänar på att få ut processorns luft direkt/alternativt kyla processorn med luft utifrån. Då kan en kylare som t.ex. Corsairs H80i vara lämplig. De låter dock generellt mer än bra luftkylning.

  • Du tycker "riktig" (custom loop) vattenkylning är kul att mecka med och ha, kör på det i så fall. Men half-ass:a inte det genom att skippa grafikkortet i så fall.

  • Du tänker överklocka röven av något strömtörstigt som AMD's topp-grafikkort. I så fall kan en custom-loop sitta fint.

Anledningen till att jag säger detta är för att luft är både den billigaste och den tystaste lösningen, d.v.s. om man lägger tid på att välja rätt komponenter, kylning och chassi.
Custom vattenkylning är dyrt som satan jämfört med luft.
De färdiga vattenkylarna är knappt nämnvärt bättre än toppmodellerna på luft, och låter mer.

Permalänk

Kan ni som vill lägga ut länkar på både vatten och luft kylning från olika företag som t.ex komplett, inet, netonnet mm. Som ni rekomenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon2266123:

Kan ni som vill lägga ut länkar på både vatten och luft kylning från olika företag som t.ex komplett, inet, netonnet mm. Som ni rekomenderar.

Det är bättre om du kollar upp dem på prisjakt, det är vad vi gör så du kan lika gärna göra det själv så slipper du vänta på svar. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

I ditt fall säger jag luftkylning.
Ska man köra vattenkylning (och samtidigt vara nöjd) så måste man nästan bygga en egen loop, för de all-in-one kitten som finns är generellt inte mycket att hänga i granen. Du kommer att ångra tiden och pengarna du lägger ner på den, då de är mera en coolhetsfaktor för de som köper dom än något som presterar bra.

Något jag stör mig på är folk som säger är att luftkylning ofta är tystare än vattenkylning. Det är något jag vill ställa mig helt mot, i skrivande stund så är det hårddisken som låter mest - det tack vare att jag läste på och kollade på olika lösningar som skulle passa mitt system. Att kunna kyla hela datorn med 2x120mm fläktar vid spelande och passivt vid surf, film och idling är guldvärt.

Köp för guds skull inte något slutet system och förvänta dig dramatiska temperatur skillnader, för de presterar precis som en luftkylare med samma ljudnivå.

Man måste läsa på lite och kolla vilka grejer som behövs till vad, tänka över vilka komponenter man vill köra med osv.
Lägger du ner lite tid på att kolla över vad som finns, vad som gör vad och främst vad du kommer behöva till din dator så kommer du snabbt förstå att vattenkylning är det ända rätta och att du slösat på tok för mycket tid med att lyssna på fläktar..

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk

Ok tack för alla svar!!! Ni får ha en riktigt bra helg!😃 ska kolla lite på båda vatten och luft kylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det är rätt säkert. Lev lite Wild Wild West! I värsta fall kan ju använda drulle-försäkringen och/eller hemförsäkringen.
Många gillar luft men jag själv tycker att det ser riktigt fult och klumpigt ut. Alla gillar vi olika

För att ha en massa gummislangar som går in och mellan komponenter ser ju verkligen inte klumpigt ut.
Sedan ska man inte glömma heller att vattenkylning kräver mer omsorg än luftkylning.

Skrivet av OskarW90:

Du kan få en Custom vattenkylning att vara lika tyst som en tornkylare.. och samtidigt få ut bra mycket bättre prestanda.. Om du sätter ett block på grafikkortet så kommer du kunna få datorn tystare än om du kört torn och GPU kylaren.

sålänge du inte går och köper det biligaste i pumpväg, överdimensionerar radiatorerna lite och sätter på t ysta fläktar så kommer du ha ett VÄLDIGT tyst system. Samtidigt så kommer det prestera bättre än ett torn.

Jag gick över till vatten i höstas, kommer aldrig gå tillbaka. Visst det kan läcka vatten, men det gör det inte om du monterat ihop skiten rätt. Om pumpen skulle paja så stänger datorn AV sig innan den brinner upp... det är inte 90 talet längre när Vattenkylning var i experimentfas.

Du kan få ÄNNU bättre kylning om du väljer att köra ner datorn i mineralolja.. Man ska vara medveten om att vattenkylning kostar betydligt mer än tex. luftkylare.

Skrivet av KennethL:

I ditt fall säger jag luftkylning.
Ska man köra vattenkylning (och samtidigt vara nöjd) så måste man nästan bygga en egen loop, för de all-in-one kitten som finns är generellt inte mycket att hänga i granen. Du kommer att ångra tiden och pengarna du lägger ner på den, då de är mera en coolhetsfaktor för de som köper dom än något som presterar bra.

Något jag stör mig på är folk som säger är att luftkylning ofta är tystare än vattenkylning. Det är något jag vill ställa mig helt mot, i skrivande stund så är det hårddisken som låter mest - det tack vare att jag läste på och kollade på olika lösningar som skulle passa mitt system. Att kunna kyla hela datorn med 2x120mm fläktar vid spelande och passivt vid surf, film och idling är guldvärt.

Köp för guds skull inte något slutet system och förvänta dig dramatiska temperatur skillnader, för de presterar precis som en luftkylare med samma ljudnivå.

Man måste läsa på lite och kolla vilka grejer som behövs till vad, tänka över vilka komponenter man vill köra med osv.
Lägger du ner lite tid på att kolla över vad som finns, vad som gör vad och främst vad du kommer behöva till din dator så kommer du snabbt förstå att vattenkylning är det ända rätta och att du slösat på tok för mycket tid med att lyssna på fläktar..

Problemet med ditt rabblande är att det inte finns en universallösning när det kommer till vattenkylning. Det finns hundratals kombinationer i flera olika prisklasser. Om du spenderar tid och pengar på vattenkylning så har inte luftkylning en chans.. Det håller jag med om. Däremot börjar du snåla så kommer du snabbt inse att det kostar betydligt mer än det smakar. Allt beror på vad du är beredd att spendera på. Kör du typ Tvelanderklass på kylningen med undervoltade fläktar och ett ljudisolerat chassi så blir det tyst och ändå bra. Kör du däremot skit som du plockar upp för en billig peng så kommer du få en hyfsat högljudd dator med halvkass kylning för tre gånger pengarna av vad en luftkylare kostar. Sedan måste du underhålla vattenkylning också. Det är inte som med en luftkylare där du slänger på en ganska biffig kylare med ett eller två torn och sedan bara tar lös fläktarna och rengör dem vid behov utan du måste rengöra systemet och framförallt se till att det inte bildas luftbubblor och annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Defaultvalet faller på luftkylning för att det är enklare, billigare och minst riskabelt. Vattenkylning är bäst för specialbehov (t.ex. saftig överklockning, flera grafikkort som sitter så nära varandra att luftkylning inte fungerar så bra, eller extremt begränsat utrymme), eller om man är vattenkylningsfantast.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet med ditt rabblande är att det inte finns en universallösning när det kommer till vattenkylning. Det finns hundratals kombinationer i flera olika prisklasser. Om du spenderar tid och pengar på vattenkylning så har inte luftkylning en chans.. Det håller jag med om. Däremot börjar du snåla så kommer du snabbt inse att det kostar betydligt mer än det smakar. Allt beror på vad du är beredd att spendera på. Kör du typ Tvelanderklass på kylningen med undervoltade fläktar och ett ljudisolerat chassi så blir det tyst och ändå bra. Kör du däremot skit som du plockar upp för en billig peng så kommer du få en hyfsat högljudd dator med halvkass kylning för tre gånger pengarna av vad en luftkylare kostar. Sedan måste du underhålla vattenkylning också. Det är inte som med en luftkylare där du slänger på en ganska biffig kylare med ett eller två torn och sedan bara tar lös fläktarna och rengör dem vid behov utan du måste rengöra systemet och framförallt se till att det inte bildas luftbubblor och annat.

Problemet med ditt rabblande är att du verkar inte ha läst eller förstått vad jag menade. Jag sa att man inte ska köpa all-in-one kitten utan att man ska läsa på vad man ska använda för komponenter för att få det bra. Det betyder då alltså att man inte ska köra med "skit som du plockar upp för en billig peng" som du så fint uttrycker det.

Jag avråder också från att skaffa all-in-one kitten eftersom att det är bortkastade pengar, folk som köper dessa förväntar sig fantasi siffror bara för att det är vattenkylning men det är för små system för att det ska fungera optimalt.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |