Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast att mäta temperaturer på en CPU externt är långt ifrån så enkelt som du verkar tro. Mäter du direkt på IHS så kommer den uppmätta temperaturen delvis bero på hur bra kontakt du råkade få. Sen är temperaturfördelningen långt ifrån konstant över hela chippet. Vid ett test som belastar CPU så kommer CPU-kärnorna vara varma men GPUn kommer i princip vara avstängd. Gör du ett grafikktest kan kärnor vara avstängda medan GPUn går på högvarv. Avkodar du video kanske Quick Sync slår in och nästan hela CPUn ligger på sparlåga förrutom en liten del som lokalt kan bli varm. Det jobbas ju nu en del på Dark Silicone, Det vill säga att hela chippet inte kan köras samtidigt utan man designar för att vissa delar kommer vara avstängda. Det betyder att temperaturerna på en punkt kommer variera beroende på var du råkar mäta.

De integrerade temperatursensorerna har ju varit skit sedan tidernas begynnelse. De har diffat med 10 grader hit och dit beroende på dagsform.

Sen blev jag lite nyfiken på det där med att skillnaden mellan lödd och inte lödd IHS är som natt och dag just nu. Finns det några tester som bekräftar det? Finns det någon modell med både lödd IHS och kylpasta så man kan jämföra? För de tester jag sett med och utan IHS och med utbytt kylpasta hit och dit har inte varit helt tydliga. En del verkar komma fram till att kylpasta gör hela skillnaden medans andra får väldigt små skillnader vilket tyder på att det är det ökade värmefluxet som ställer till det också.

Skillnaden mellan löd IHS och lösningen som finns i ivy/haswell är natt och dag. Men det varierar mellan olika ex. också, endel har mindre värmeproblem och andra fixar inte stock klock med orginalkylaren utan att bli så varma så dom throttlar.

Har deliddat två 3770k, båda spårade ur fullständigt om jag gick över ca 1,3V, vi snackar 90-95C på custom loop med 360 + 480 rad. Fö. märktes ingen skillnad i temp på custom loop och en H100i(just pga. flaskhalsen sitter är TIM). Efter delidd beter dom sig ungefär som Sandy bridge vad gäller värmen, kan mata 1,6V utan att det går över 70C.

Har provat att köra med vanlig MX4 pasta under IHS och det är bättre än original men liquid metal är i en liga för sig vid en jämförelse.

Dom har pratat om detta i fredagspanelen också, om att det var svårt att testa kylare på haswell för det gjorde ingen skillnad mellan dom olika kylarna just pga. att TIM inte klarar att överföra värmen fort nog till IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Snäll emot mig själv, ju snabbare dator han har ju mindre risk är att jag får hjälpa honom att snabba upp skiten.

Hans poäng var användandet av "märkesdator", vilket syftar på Alienware-datorer och liknande (därav "märke"), och då får man ju oftast inte det bästa på marknaden (bara det mest överprisade).

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har en bra länk på hur mjukvaran för tempsensorer fungerar?

Utan att veta bättre köper jag inte riktigt argumentet att dagens tempsensorer ska vara så otillförlitliga - jag menar processorns överhettningsskydd förlitar sig ju på den. Så nog kan felmariginalen inte vara så stor att processorn blir bränd pga felmätning? Finns det för övrigt några studier som har visat hur stor fel-skillnaden är mellan processorer och dess mjukvaru-uppmätta temperatur?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bud_bundy:

Snäll emot mig själv, ju snabbare dator han har ju mindre risk är att jag får hjälpa honom att snabba upp skiten.

Köp isåfall inte en märkesdator med snigeldisk och kanske nedlusad med skräpprogram. En sådan dator är inte snabb.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lei:

Finns det någon som har en bra länk på hur mjukvaran för tempsensorer fungerar?

Utan att veta bättre köper jag inte riktigt argumentet att dagens tempsensorer ska vara så otillförlitliga - jag menar processorns överhettningsskydd förlitar sig ju på den. Så nog kan felmariginalen inte vara så stor att processorn blir bränd pga felmätning? Finns det för övrigt några studier som har visat hur stor fel-skillnaden är mellan processorer och dess mjukvaru-uppmätta temperatur?

Nu är jag inte så gammal när det gäller datornörderi men sedan Core 2 vet jag att folk har klagat på att sensorerna mäter konstigt och att olika program ger olika värden. När det gäller överhettning är det inte så exakt egentligen. Någon gammal tumregel är att kisel inte klarar mer än en bit över 200 grader och de flesta moderna processorer stänger av sig vid 110-120 grader. Så det är rätt stor marginal. I alla fall så stor att 10 grader hit eller dit inte spelar någon större roll. Däremot 10 grader mycket om man ska försöka dra några tydliga kvantitativa slutsatser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

De enda som får mig att vilja uppgradera till Socket 1150 är tillgången till fler SATA 3 portar. ITX utbudet gör de inte möjligt att nyttja dom få nyheterna med Z97 och H97 kretsarna
Så efter noga funderingar så blir de ny låda och nätagg istället för ett plattformsbyte.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Verkar som man glömt bort att det är väl bara 2-3 veckor till computex 2014, kan det ha nåt göra med senare läggandet av K serien. Anniversary edition av pentium förväntas väl att visas upp då och det kan ju hända att intel vill ge en lite större splash på det hela. Oavsett så ser jag framemot vad man pressa ur en "budget" intel som är olåst . Vore kul o se om högt klockad 2 kärnare kan ge bättre respons inom områden som inte kräver mer än en eller 2 kärnor .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu är jag inte så gammal när det gäller datornörderi men sedan Core 2 vet jag att folk har klagat på att sensorerna mäter konstigt och att olika program ger olika värden. När det gäller överhettning är det inte så exakt egentligen. Någon gammal tumregel är att kisel inte klarar mer än en bit över 200 grader och de flesta moderna processorer stänger av sig vid 110-120 grader. Så det är rätt stor marginal. I alla fall så stor att 10 grader hit eller dit inte spelar någon större roll. Däremot 10 grader mycket om man ska försöka dra några tydliga kvantitativa slutsatser.

Tack för upplysningen. När du säger det kan jag faktiskt erinra mig att jag kan ha sett olika program mäta olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så, om man klockar med 100 mhz så ger det en prestanda ökning på 100% ?
Hur tänker du nu? ^^

Ha! ska stå Gzh och inte Mzh som jag skrev sorry. 4770K på 3.5gzh och 4790 på 3.6gzh, 0.1gzh ^^

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |