Permalänk
Medlem

Problem med ny processor

Nu är det så att jag har uppgraderat min procesor från en I7 3820 till en I7 4820k.
Innan uppgraderingen så vart det inte några problem med datorn.

Med den nya processorn så har datorn väldiga problem att boota med minnerna i 1600mhz för då vägrar den att posta och alla fläktarna i datorn rusar, efter ett tag så dör datorn och man kan sedan trycka på startknappen igen och datorn startar normalt men då kan datorn bara kan hitta 7gb av 8gb.
Datorn fryser även i windows när jag har de i 1600mhz.

Ställer jag in de i 1333mhz så funkar det stabilt.

Jag har gjort memtest men bara en pass utan errors.
Vad kan problemet vara?

Specifikationer:
I7 4820K
sabertooth x79
2X Kingston KHX1600C9D3X2K2/4GX
Gigabyte GTX 670 OC
OCZ Silencer MK III 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av loinder:

Nu är det så att jag har uppgraderat min procesor från en I7 3820 till en I7 4820k.
Innan uppgraderingen så vart det inte några problem med datorn.

Med den nya processorn så har datorn väldiga problem att boota med minnerna i 1600mhz för då vägrar den att posta och alla fläktarna i datorn rusar, efter ett tag så dör datorn och man kan sedan trycka på startknappen igen och datorn startar normalt men då kan datorn bara kan hitta 7gb av 8gb.
Datorn fryser även i windows när jag har de i 1600mhz.

Ställer jag in de i 1333mhz så funkar det stabilt.

Jag har gjort memtest men bara en pass utan errors.
Vad kan problemet vara?

Specifikationer:
I7 4820K
sabertooth x79
2X Kingston KHX1600C9D3X2K2/4GX
Gigabyte GTX 670 OC
OCZ Silencer MK III 850W

Finns ett 20-tal BIOS-uppdateringar på ASUS hemsida där de flesta har som beskrivning - "Improved system stability". Så första steget är väl att uppdatera BIOS om du inte gjort det.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Finns ett 20-tal BIOS-uppdateringar på ASUS hemsida där de flesta har som beskrivning - "Improved system stability". Så första steget är väl att uppdatera BIOS om du inte gjort det.

Jag har den senaste BIOS "4608".
Har även testat att rensa RTC utan lycka.

Permalänk

Testa köra en minnes sticka i taget i 1600mhz för å se om det funkar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Testa köra en minnes sticka i taget i 1600mhz för å se om det funkar.

Jag ska testa det senare idag då jag har tid.

Kan det inte vara problem med processorn, då det funkade helt utan problem innan jag satte i den nya?

Permalänk
Skrivet av loinder:

Jag ska testa det senare idag då jag har tid.

Kan det inte vara problem med processorn, då det funkade helt utan problem innan jag satte i den nya?

Borde vara fel på minnena om du säger att det funkar bra i 1333 men inte i 1600 kan jag tycka. Du får testa och se.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Borde vara fel på minnena om du säger att det funkar bra i 1333 men inte i 1600 kan jag tycka. Du får testa och se.

Jo jag håller med dig men det är bara det att det funkade utan problem men den andra processorn, men jag ska testa senare idag så vi får se.

Permalänk
Medlem

Testat nedan http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_X79/overview/

Any Memory is A-OK!
MemOK! quickly ensures memory boot compatibility. This remarkable memory rescue tool requires a mere push of a button to patch memory issues. MemOK! determines failsafe settings and dramatically improves your system boot success. Get your system up and running in no time!

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat mig fram och kom fram till att minnena är det inget fel på.
Jag har även testat ett minne i varje port, när jag testade i sista porten så rusade datorn som förut, så jag tog ut minnet och satte tillbaka den och tryckte på det för kung och fosterland och då började datorn helt plötsligt funka som vanligt igen med alla minnena i hastigheten 1600mhz.

Så nu får vi se hur länge detta varar.

Permalänk

Det jag har lärt mig efter flera års datorbyggande. Är att det mest konstiga fel kan uppstå när man ändrar hårdvara.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jo det var ett väldigt konstigt fel.

Men tack för alla tips!

Permalänk

Det var bra att du fick till det till slut.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Nu är problemet tillbaka.

Kan det vara moderkortet eller processorn som är paj?
Har inga pajade pins i sockeln då jag har kollat det.

Permalänk
Medlem

Det var länge det höll :S, har du kört något OC?, kan vara så att det blev en liten ESD till när du bytte komponenter och något blev kortslutet :S hoppas du finner svar på dina problem.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Det var länge det höll :S, har du kört något OC?, kan vara så att det blev en liten ESD till när du bytte komponenter och något blev kortslutet :S hoppas du finner svar på dina problem.

Någon OC har jag inte kört och när jag bytte delarna använde jag mig av ett ESD-band.

Jag har mailat CDON nu om att få byta ut moderkortet och om inte det löser sig så får jag snacka med net2world om processorn.

Permalänk

[QUOTE=loinder;1460518 nu är problemet tillbaka.

Kan det vara moderkortet eller processorn som är paj?
Har inga pajade pins i sockeln då jag har kollat det.[/QUOTE]

Aj aj va synd att det sket sig igen. Sådana här fel är så svåra att klura ut. Hoppas det går att lösa med RMA.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Testade du med
Any Memory is A-OK!
MemOK! quickly ensures memory boot compatibility. This remarkable memory rescue tool requires a mere push of a button to patch memory issues. MemOK! determines failsafe settings and dramatically improves your system boot success. Get your system up and running in no time!

Har du kvar den gamla cpu:n, om du sätter in den fungerar allt som tänkt?
Om allt fungerar med den gamla cpu:n och problemen bara uppstår med den nya cpu:n då kan man misstänka att det är den som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Testade du med
Any Memory is A-OK!
MemOK! quickly ensures memory boot compatibility. This remarkable memory rescue tool requires a mere push of a button to patch memory issues. MemOK! determines failsafe settings and dramatically improves your system boot success. Get your system up and running in no time!

Har du kvar den gamla cpu:n, om du sätter in den fungerar allt som tänkt?
Om allt fungerar med den gamla cpu:n och problemen bara uppstår med den nya cpu:n då kan man misstänka att det är den som är problemet.

Nej jag gjorde det aldrig men jag ska göra det senare i kväll.
Nej jag har ju inte den gamla kvar.