Pissiga Siberia v2, EQ förändrar ljudet något otroligt!

Permalänk

Pissiga Siberia v2, EQ förändrar ljudet något otroligt!

Tjenixen!

Satt och lyssnade lite på musik på mina lurar som jag funderat på en och två gånger på att byta ut.
Siberia V2 är ju som sagt skit dåliga gaming lurar och enda anledningen till att jag har dom är av den enkla anledningen: dessa eller ett par voip lurar

Valet är ganska lätt då dessa ivf har stereo och dom var gratis!

Ivf satt jag lekte lite EQn på mitt ljudkort(iom att jag kör en server bräda så har den inget inbyggt, och jag behöver MiDi)

separat ljudkort gör väldigt mycket bara i sig, men detvar inte förens nu när jag ändra lite i EQn som ljudet blev helt annorlunda!

ivanliga fall har dessa väldigt burkigt, kasst mellan register och för bred botten i mina öron! Men efter lite pillande så var det som att byta lurar helt!

det burkiga är sågot som borta, visst ljudet är fortfarande inte så bra men vilken skillnad det blev!

jag gjorde som så att jag höjde mellan registret lite men mest i toppen och ljudet blev mer, "refferens" över det hela.

Sänkte basen en del med då den var ingen höjdare.

Musik som jag har i Flac på datorn och som jag hört live lät riktigt likt live framträdandet! vilket är väll så nära som man kan komma med dessa pissiga lurarna.

Själv så förstår jag att det kanske är självklart att man skall kallibirera grejerna, men har själv(och inte många som har dessa själv) inte funderat alls på det med dessa då alla skriker om hur pass dåliga dom är(vilket inte är en lögn då det finns bra mycket bättre)

Nu har ja ju fått dessa gratis så det här med hur överprisade dom är kan jag inte uttala mig om då gratis är gratis! bättre än inget alls.

Suttit och lytssnat på diverse musik(lyssnar bara synt och lite svensk punk i mellan åt, men testat lite mer nu) och helt ärligt blebv jag tårögd hur bra dom lät jämfört med min bror som har samma lurar utan denna EQ modifiering och inbyggt via ljudkort.

Dom låter helt förskräckligt på hanns dator. Lät nästan likadant på min, men min lät lite bättre iom att jag kan driva dom lite bättre med mitt kort. Det blev lite resonans-aktigt när man drog upp ljudet i hanns dator. brusade lite mer också.

Blev lite tårögd och kände någon form av lycka när man lyssnade på sin favorit musik med detta ljudet!

Ville bara meddela om det finns några här med Siberia så bör ni pyssla lite med EQn och även om ni har något äldre creative kort så kör med det! det gör skillnad med ett äldre separat ljudkort även på dessa skit lurar! tror mig sida vid sida så är det som natt och dag!

Ljudet blev även klarare lurarna vilket var det som jag störde mig mest på, lättare att urskilja på syntarna i musiken och det smälter inte ihop lika mycket. även om ett par ATH M50 spelar bra mycket bättre

Ni riktigta audiofiler som sitter är på SweC, kalibirerar ni era grejer eller ni kör helt platt EQ på era grejer? har sätt att vissa av er som kör digitalt mestadels av vägen med fina lurar osv!

Själv så är allt mitt analogt(ut från ljudkortet och till mina öron)

(sen är jag lite analog fantast av mig så det har väll med det också att göra)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Jag är av åsikten att EQ endast ska användas för att balansera ut dippar i de frekvenser som hörlurar/högtalare har svårt med på grund av hur de är tillverkade eller beroende på hur ens egen hörselprofil ser ut. Alla hör vi ju olika i olika frekvenser. Har man ett par fina hörlurar är de ju framtagna för att låta på ett speciellt sätt, och att då hålla på med en EQ tyder bara på att man köpt något som inte passar ens preferens till ljud.
Men har man skithörlurar, som Siberia, gör det inget i min mening om man färgar fram ett ljud med EQ som man själv tycker passar bättre

Permalänk
Medlem

Använder inte EQ alls. Inte ens FLAC filer används i större utsträckning då hypen om "skillnaden" är totalt urspårad imo. En bra inspelning är bättre att sträva mot istället för att det ska stå .flac i slutet på en fil.

Sen visst behöver Siberia V2 all hjälp de kan få till sitt horribla ljud

Permalänk
Medlem

Kör med EQ till mina lurar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=198349 Mycket beror på vad man lyssnar på för mig. All denna EQ-hat. Mina lurar är inte dåliga och levererar ett bra ljud för mig, men kan jag tycka om det lite mer med lite justering? Ja. Så varför inte. Jag bryr mig inte så hårt om det "färgar" ljudet så länge jag njuter av kvaliten. Men igen, så spelar det stor roll vad jag lyssnar på, i mitt fall melodisk folk metal och inte klassisk eller radiopop.

Har för övrigt haft DT770 Pro också. Samma sak där, lite EQ gör susen. "Måste du använda EQ har du inte rätt lurar", hela mitt liv kommer bestå av att hitta rätt lurar isf. Antagligen existerar de inte heller.

EQ för mig är underbart då jag kan justera EXAKT hur JAG vill att det ska låta. Förutsatt att man har lurar bra nog för att nå "grunden".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Kör med EQ till mina lurar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=198349 Mycket beror på vad man lyssnar på för mig. All denna EQ-hat. Mina lurar är inte dåliga och levererar ett bra ljud för mig, men kan jag tycka om det lite mer med lite justering? Ja. Så varför inte. Jag bryr mig inte så hårt om det "färgar" ljudet så länge jag njuter av kvaliten. Men igen, så spelar det stor roll vad jag lyssnar på, i mitt fall melodisk folk metal och inte klassisk eller radiopop.

Man är ingen äkta, självutnämnd audiofil om man inte lyssnar på ljudet så oförändrat som möjligt...oavsett om det innebär att det inte låter lika skönt. Det är ljudsignalen som är det viktigaste, inte musikupplevelsen. Därav "EQ-hatet" bland alla ljudhipsters.

Själv har jag inte direkt billiga grejer, men jag skruvar på ljudet tills håren på armarna reser sig. Skiter fullständigt i om det låter "rätt". Musik ska avnjutas med själen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

Använder inte EQ alls. Inte ens FLAC filer används i större utsträckning då hypen om "skillnaden" är totalt urspårad imo. En bra inspelning är bättre att sträva mot istället för att det ska stå .flac i slutet på en fil.

Sen visst behöver Siberia V2 all hjälp de kan få till sitt horribla ljud

Det sista stämmer riktigt väl! EQ är rätt viktigt för dom för att rätta till det som elementen lackar vilket är ett bra mellan register och ett bättre övre register! då försvinner mycket av det burkiga

Skrivet av lossah:

Kör med EQ till mina lurar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=198349 Mycket beror på vad man lyssnar på för mig. All denna EQ-hat. Mina lurar är inte dåliga och levererar ett bra ljud för mig, men kan jag tycka om det lite mer med lite justering? Ja. Så varför inte. Jag bryr mig inte så hårt om det "färgar" ljudet så länge jag njuter av kvaliten. Men igen, så spelar det stor roll vad jag lyssnar på, i mitt fall melodisk folk metal och inte klassisk eller radiopop.

Har för övrigt haft DT770 Pro också. Samma sak där, lite EQ gör susen. "Måste du använda EQ har du inte rätt lurar", hela mitt liv kommer bestå av att hitta rätt lurar isf. Antagligen existerar de inte heller.

EQ för mig är underbart då jag kan justera EXAKT hur JAG vill att det ska låta. Förutsatt att man har lurar bra nog för att nå "grunden".

Ljud är väldigt subjektivt och det som låter bra i en persons öron låter helt annorlunda i en annan. det skall låta bra när man själv lyssnar på musik

Skrivet av hoski:

Man är ingen äkta, självutnämnd audiofil om man inte lyssnar på ljudet så oförändrat som möjligt...oavsett om det innebär att det inte låter lika skönt. Det är ljudsignalen som är det viktigaste, inte musikupplevelsen. Därav "EQ-hatet" bland alla ljudhipsters.

Själv har jag inte direkt billiga grejer, men jag skruvar på ljudet tills håren på armarna reser sig. Skiter fullständigt i om det låter "rätt". Musik ska avnjutas med själen!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag resonerar som du! Man skall få rysningar när det låter bra, nästan så man skall bli tårögd av att det låter så bra som det gör

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?