AMD arbetar på grafikprocessorn Tonga

Permalänk
Melding Plague

AMD arbetar på grafikprocessorn Tonga

Det blåser upp till storm på grafikkortsmarknaden. Nya uppgifter gör gällande att AMD planerar kontra Nvidia Maxwell med grafikprocessorn Tonga och en förfinad GCN-arkitektur.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick mig direkt o tänka på laserturken ^^ ja ska klippa hans tonga

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Dessa slöa medelkort

Som ovan nämde: Nvidia kommer klippa AMD´s Tonga

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det kanske rent av är nyttigt för tillverkarna att det blivit svårare att krympa, då de får gnida de små grå och istället fokusera på främst tekniska förbättringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skönt namn

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Det skulle behövas fler nya kort men som är mer energisnåla och alstra mindre värmen varför satsa man inte på detta istället.. "Mer kraft " mindre förbrukning..

Permalänk
Skrivet av Exider12:

Det skulle behövas fler nya kort men som är mer energisnåla och alstra mindre värmen varför satsa man inte på detta istället.. "Mer kraft " mindre förbrukning..

det gör dom ju med nyare förfinade arkitekturer..

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

Det skulle behövas fler nya kort men som är mer energisnåla och alstra mindre värmen varför satsa man inte på detta istället.. "Mer kraft " mindre förbrukning..

De gör ju det varje ny generation teknik! Dessutom sänker de priset varje gång!
Vill du ha GTX 580-prestanda idag så får du det mycket billigare och energisnålare med dagens kort än för några år sedan. De utnyttja ju självklart detta till att släppa nya ännu snabbare kort med så klart. Men om du vill välja bort dessa toppkort så gör det då, istället för att klaga på att tillverkarna inte väljer bort att tillverka dem till att börja med. De snålare kretsarna levereras ju iaf.

Problemet är att du vill ha kakan och äta den, du vill att de ska minska effektförbrukningen samtidigt som du vill ha prestandan. Skulle de sikta in sig på att minska effektförbrukningen istället för att öka prestandan så skulle de ju helt enkelt bara släppa GTX 660 som uppföljare till GTX 580, på vilket sätt hjälper det att de inte släpper GTX 680 och Titan då? Du kan helt enkelt köpa korten som släpps med lägre effektförbrukning och skippa resten.

Folk inser inte att öka energieffektiviteten är ett väsentlig del av att öka prestandan, de kan inte göra det andra utan att göra det första.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Grafikkort baserade på Tonga utrustas enligt rapporten med endast 2 GB minne för referensmodellen

För ett par år sedan var det så high end som man bara kunde komma, vad tiden går

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hoppas på motsvarande 750 ti. Lite billigare lite snålare o normala avstånd mellan skruvhålen för kylare så det går att skruva på en passiv en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Skönt namn

Jag såg på bridgebuilder där en korean (tror jag) streamade, han skrek Tonga hela tiden, tydligen betyder det "lets go", "come on" eller något liknande.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Dessa slöa medelkort

Som ovan nämde: Nvidia kommer klippa AMD´s Tonga

Jaså? Har du sett något annat i din spåkula?

Skrivet av Exider12:

Det skulle behövas fler nya kort men som är mer energisnåla och alstra mindre värmen varför satsa man inte på detta istället.. "Mer kraft " mindre förbrukning..

Så har du ett sådant kort liggandes?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Heineken89:

Jag såg på bridgebuilder där en korean (tror jag) streamade, han skrek Tonga hela tiden, tydligen betyder det "lets go", "come on" eller något liknande.

Och så är det en ö. Eftersom AMD döper sina kort efter öar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heffaklumpmamma:

Och så är det en ö. Eftersom AMD döper sina kort efter öar.

Ja, tror det uttalas med ett ljudande g.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonga

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas på en 75-wattare motsvarande 750Ti, men sapphire som partnertillverkare! Vilket betyder att det blir en lågprofilsmodell så jag slutar klaga i varje tråd om att jag vill ha en ny sådan ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Som ovan nämde: Nvidia kommer klippa AMD´s Tonga

Ungefär som dom klippte 295X.

MVH

Permalänk
Skrivet av Franne:

Fick mig direkt o tänka på laserturken ^^ ja ska klippa hans tonga

Hahaha Tack för ett gott skratt, men var det inte mera som "Ja ska klippa hans [toung]" som denne "turk" uttalade det?

Till nyheten så gillar jag att det arbetas mera på "mellanklasserna" utav komponeter, då inte alla sitter på ett berg utav kontanter som man kan lägga på de fetaste komponeneterna så att säga, och dessutom så är ju konkurrens alltid till nytta för oss konsumenter i slutändan.

Dock så inväntar jag framtida tekniker med större intresse än nutida diton.

Har vi inte redan alldeles för många olika grafikkort (och även processorer, moderkort etc.) med liknande prestanda/teknik? Men kör på bara både AMD och Nvidia bättre det än att det står stilla.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7