Permalänk
Medlem

Hur stor radiator behövs?

http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx

Jag har stora funderingar på att köra på vattenkylning i min pc.
Så funderar jag på om jag kommer behöva en radiator som man monterar 3st 120mm fläktar eller en radiator som är något mindre som man har två st 120 mm fläktar

Det jag skall kyla är en processor i7 3770k och två st nvidia gtx 680 i SLI.

Förövrigt så har jag ett corsair 750D chassi. Får det plats att sätta den större radiatorn som jag nämnde i toppen av chassit om någon vet det? (se länk ovan)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En 360 radiator funkar bra. Men kan vara lite för galet. Du klarar dig på en 120mm för den cpu:n
jag kan rekommendera http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75 eller http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75
God luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

En 360 radiator funkar bra. Men kan vara lite för galet. Du klarar dig på en 120mm för den cpu:n
jag kan rekommendera http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75 eller http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75
God luck!

Grejen är jag redan har vattenkylning till processorn. Men jag vill köra en custom slinga i burken så jag kyler cpu och båda gpu i samma slinga, så då kanske jag behöver den större radiatorn?

Permalänk

Ta så stor rad du får plats med i lådan. En tjock rad. som i kittet där(60mm) är inte nödvändigt och den kan ta i moderkortet om du inte har mkt plats i toppen på lådan. Pumpen i kittet är tyvärr kass också, dom låter en hel del. Jag bytte ut min mot en D5 i princip direkt. Fläktarna är inga höjdar fläktar heller.

Du får mer för pengarna om du plockar ihop ditt eget kit. En 360rad till cpu plus två gpu är lite på gränsen, men du kanske inte ska kyla gpu's direkt eller?

Permalänk

Påbörjat en varukort på inet, inte komplett ännu dock.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6763734/2014-05-16

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ta så stor rad du får plats med i lådan. En tjock rad. som i kittet där(60mm) är inte nödvändigt och den kan ta i moderkortet om du inte har mkt plats i toppen på lådan. Pumpen i kittet är tyvärr kass också, dom låter en hel del. Jag bytte ut min mot en D5 i princip direkt. Fläktarna är inga höjdar fläktar heller.

Du får mer för pengarna om du plockar ihop ditt eget kit. En 360rad till cpu plus två gpu är lite på gränsen, men du kanske inte ska kyla gpu's direkt eller?

Okej får väl mäta i chassit vad som kommer få plats som största radiatorn,
Jag är helt ny med vattenkylning på detta sätt och jag vetinte riktigt vad för delar som passar med varandra därför tänkte jag att ett såhär kit skulle kunna vara bra som start?

Vad menar du med "kyla direkt"?

Permalänk
Medlem

Tack förtiden att lägga ihop en kundvagn! Men i och med jag har svårt att veta vad som är "bra" eller inte och vilka delar som passar till vad och så vidare. Är det värt att lägga lite mer pengar på ett kit man plockat ihop själv?

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Okej får väl mäta i chassit vad som kommer få plats som största radiatorn,
Jag är helt ny med vattenkylning på detta sätt och jag vetinte riktigt vad för delar som passar med varandra därför tänkte jag att ett såhär kit skulle kunna vara bra som start?

Vad menar du med "kyla direkt"?

Skrivet av Blackoxy:

Tack förtiden att lägga ihop en kundvagn! Men i och med jag har svårt att veta vad som är "bra" eller inte och vilka delar som passar till vad och så vidare. Är det värt att lägga lite mer pengar på ett kit man plockat ihop själv?

Jag menade att du kanske inte ska köpa gpu block nu direkt, utan du väntar med det. Eller ska du ha allt på en gång?

Tycker inte kittet är en bra start då pumpen är skräp rent utsagt, och du kommer nog vilja byta den ganska snart. Samma med fläktarna.

Så det är absolut värt att lägga pengar på riktiga prylar direkt så slipper du byta senare, det blir bara dyrare då.

Kolla bara hur många 120mm du får plats med i taket på lådan så vet du hur stor rad som går in.

EDIT: Du har plats för en 360 rad i taket enligt corsairs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag menade att du kanske inte ska köpa gpu block nu direkt, utan du väntar med det. Eller ska du ha allt på en gång?

Tycker inte kittet är en bra start då pumpen är skräp rent utsagt, och du kommer nog vilja byta den ganska snart. Samma med fläktarna.

Så det är absolut värt att lägga pengar på riktiga prylar direkt så slipper du byta senare, det blir bara dyrare då.

Kolla bara hur många 120mm du får plats med i taket på lådan så vet du hur stor rad som går in.

EDIT: Du har plats för en 360 rad i taket enligt corsairs hemsida.

Jag hade nog tänkt att sätta vattenblock på GPU direkt eftersom om jag inte gör det så kommer jag få en slinga jag måste öppna upp sedan för att modda igen, då är det kanske bättre att fixa allt en gång så jag inte behöver tömma systemet för sedan lägga till GPU erna?

Om pumpen verkligen är så kass som du säger så är det ju inte värt, man vill ju ha en pump med bra tryck samtidigt som den är tyst!

Permalänk
Medlem

Till en sån loop skulle jag satsa på en d5 pump eftersom du kommer ha mycket motstånd i loopen.

Vad gäller radiatoryta kan man inte få för mycket därimot skulle jag ha minst. 5x120 mm uppdelat på vad som passar bra i chassit

Vad gäller slang skulle jag satsa på 10/16. Då dom är lättare att böja utan att de blir väck samt att jag tycker de är snyggare med tjockare slang

Resten är personligt och vad som du vill ha/tycker är snyggt/passar i chassit

Lycka till !!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Om det är så du ska ha det kan det vara en bra ide!!!

Permalänk
Medlem

radiatorn i kundvagnen är i minsta laget, en 360 ska dock fungera men då ska det vara en 60mm tjock,
skulle ge upp tanken att vattenkyla grafikkorten om man inte får plats med mer radiatoryta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Jag hade nog tänkt att sätta vattenblock på GPU direkt eftersom om jag inte gör det så kommer jag få en slinga jag måste öppna upp sedan för att modda igen, då är det kanske bättre att fixa allt en gång så jag inte behöver tömma systemet för sedan lägga till GPU erna?

Om pumpen verkligen är så kass som du säger så är det ju inte värt, man vill ju ha en pump med bra tryck samtidigt som den är tyst!

Loopen behövs tömmas ibland för byte av vatten och lite rengörning, dock ej speciellt ofta. Sen så kanske du vill dra om lite slang osv. när du har mer erfarenhet.

Ny kundvagn, inte komplett, fläktar fattas och jag har säker glömt något. Du behöver en SLI brygga mellan korten också, vilken du behöver beror på vad du har för moderkort.

Detta är verkligen på gränsen för en 360rad bara, men du får in en 240 i fronten också om jag inte minns fel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6763756/2014-05-16

Permalänk
Inaktiv

Håller med om att du ska ta så stor radiator som du får plats med men tycker att vpp655 + topp är alldeles för dyr. Jag använder en Phobya DC12-260 för 342 kr och 2st. 3x120 radiatorer för att kyla 1 AMD FX-8350@4800 och 2st. Radeon 7970@1GHz och har 60 C på cpu och 48 C & 68 C på GPUerna när jag kör med full belastning på alla kärnor och båda korten. Pumpen är ljudlös och allt har fungerat bra i över 1 & 1/2 år nu.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Håller med om att du ska ta så stor radiator som du får plats med men tycker att vpp655 + topp är alldeles för dyr. Jag använder en Phobya DC12-260 för 342 kr och 2st. 3x120 radiatorer för att kyla 1 AMD FX-8350@4800 och 2st. Radeon 7970@1GHz och har 60 C på cpu och 48 C & 68 C på GPUerna när jag kör med full belastning på alla kärnor och båda korten. Pumpen är ljudlös och allt har fungerat bra i över 1 & 1/2 år nu.

Phobya pumparna är samma som EK's, skräp. Modellen du har är hyffsat tyst men har knappt nåt flöde alls jämfört med en riktig D5 tex.

Körde tidigare 3770k @5Ghz +2X 7970 Matrix @1300/1650, 360+480 rad. Har i princip aldrig sett gpu's gå över 45C någonsin. Körde med en D5'a då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Phobya pumparna är samma som EK's, skräp. Modellen du har är hyffsat tyst men har knappt nåt flöde alls jämfört med en riktig D5 tex.

Körde tidigare 3770k @5Ghz +2X 7970 Matrix @1300/1650, 360+480 rad. Har i princip aldrig sett gpu's gå över 45C någonsin. Körde med en D5'a då.

Vad spelar det för roll om flödet är litet om det räcker? I mina 2 övriga datorer har jag EK-DCP 2.2 och den äldsta har gått 16 timmar \ dygn i drygt 3 år nu och kyler 1 Q6600@3400 samt 2st. Radeon 5870 utan problem.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Vad spelar det för roll om flödet är litet om det räcker? I mina 2 övriga datorer har jag EK-DCP 2.2 och den äldsta har gått 16 timmar \ dygn i drygt 3 år nu och kyler 1 Q6600@3400 samt 2st. Radeon 5870 utan problem.

Kör du två 360 rads och får GPU temp på 68C så är det nåt som inte står rätt till. Ek's pumpar går inte sönder, dom låter. DCP 2.2 är tystare dock till ett priset, kass flöde. Har DCP pumpar jag också, och skulle aldrig få för mig att använda skiten igen eftersom dom låter så enormt mkt mer än D5 pumparna. Det är ju värdelöst att köra vattenkylning och ha en pump som låter, halva grejen med vattenkylning är ju tystnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Kör du två 360 rads och får GPU temp på 68C så är det nåt som inte står rätt till. Ek's pumpar går inte sönder, dom låter. DCP 2.2 är tystare dock till ett priset, kass flöde. Har DCP pumpar jag också, och skulle aldrig få för mig att använda skiten igen eftersom dom låter så enormt mkt mer än D5 pumparna. Det är ju värdelöst att köra vattenkylning och ha en pump som låter, halva grejen med vattenkylning är ju tystnaden.

Till att börja med hörs inga av pumparna, varken 2.2 eller DC 260 om man monterar dom på den dämpningsmatta som följer med. temperaturskillnaden på gpuerna i FX-8350 burken beror troligen på dålig passning mot GPU'n men tempen är ändå inget problem så jag lägger inte ner nått jobb på det och allt funkar dessutom bra. Det spelar väl ingen roll att flödet är 'kasst' om det räcker? Varför ska jag köpa en pump som kostar 3 ggr. så mycket om det inte behövs?

Permalänk
Skrivet av anon999:

Till att börja med hörs inga av pumparna, varken 2.2 eller DC 260 om man monterar dom på den dämpningsmatta som följer med. temperaturskillnaden på gpuerna i FX-8350 burken beror på troligen på dålig passning mot GPU'n men tempen är ändå inget problem så jag lägger inte ner nått jobb på det och allt funkar dessutom bra. Det spelar väl ingen roll att flödet är 'kasst' om det räcker? Varför ska jag köpa en pump som kostar 3 ggr. så mycket om det inte behövs?

Tyst är ju alltid relativt, 260 är tystare än 400 varianten(som är hemsk). Men om en 260 vore likvärdig med en D5 så skulle alla köra med 260, iaf jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Tyst är ju alltid relativt, 260 är tystare än 400 varianten(som är hemsk). Men om en 260 vore likvärdig med en D5 så skulle alla köra med 260, iaf jag.

Förutsatt att priset också vore likvärdigt och D5'an inte kostade 3ggr mer. D5 klarar system med högre flödesmotstånd men om man inte behöver det är det väl onödigt att lägga ut 600 - 700 kronor i onödan. 400'an skulle aldrig jag heller köpa pga. oljudet.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Förutsatt att priset också vore likvärdigt och D5'an inte kostade 3ggr mer. D5 klarar system med högre flödesmotstånd men om man inte behöver det är det väl onödigt att lägga ut 600 - 700 kronor i onödan. 400'an skulle aldrig jag heller köpa pga. oljudet.

En D5 kan du dock köra på fullt ös, ljudlöst. Har två och kommer nog aldrig köpa nåt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

En 360 radiator funkar bra. Men kan vara lite för galet. Du klarar dig på en 120mm för den cpu:n
jag kan rekommendera http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75 eller http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75
God luck!

Du länka samma sak

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi