Permalänk
Medlem

Prestanda G1840?

Tjop,
Efter lite googlande så har jag inte blivit något visare.
Någon som har koll på prestandan hos Celeron G1840? Lyckas inte hitta några test av t.ex spel prestandan.

Rent spontant känns det som prestandan borde duga till de flesta spel, sitter på en äldre AMD processor för närvarande så lär ju vara bättre än det trots att det bara är 2 kärnor?

Hur som helst, om någon har någon erfarenhet av processorn eller lyckas hitta något test skulle jag vara mycket tacksam

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Tjop,
Efter lite googlande så har jag inte blivit något visare.
Någon som har koll på prestandan hos Celeron G1840? Lyckas inte hitta några test av t.ex spel prestandan.

Rent spontant känns det som prestandan borde duga till de flesta spel, sitter på en äldre AMD processor för närvarande så lär ju vara bättre än det trots att det bara är 2 kärnor?

Hur som helst, om någon har någon erfarenhet av processorn eller lyckas hitta något test skulle jag vara mycket tacksam

Tack på förhand,

Köp inte en celeron om du ska spela, köp åtminstone en pentium om du har ont om pengar eller spara lite till och köp något som presterar iallafall bra såsom en i3 cpu

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Köp inte en celeron om du ska spela, köp åtminstone en pentium om du har ont om pengar eller spara lite till och köp något som presterar iallafall bra såsom en i3 cpu

Vad är det som gör en celeron dåligt anpassad för t.ex spel?
Inser att den är billigare än t.ex pentium men vet inte vad skillnaden är, så svårt att se utan siffror, som jag inte hittar

Permalänk
Medlem

Kolla på ex Celeron G1820 istället, skiljer inte mer än 100mhz och bör således prestera nästan identiskt. (ända skillnaden är att g1840 är haswell refresh istället för vanliga haswell, men det enda som skiljer är just klockfrekvensen och det minimalt)

Den får 2700 poäng i passmark. Som du sedan kan jämföra mot andra modeller, enklast genom att googla en processors namn + passmark efter det.

Exempelvis:

pentium g3220 3200 poäng

i3 4130 får 4800 poäng

i5 4670k 7800 poäng

ger en rätt bra uppfattning tycker jag, även om det naturligtvis inte går att se för hårt på dessa siffror då det varierar beroende på användningsområde. Vissa program drar med nytta än andra av fler kärnor medan andra ex föredrar hägre frekvenser eller mer cacheminne. Men mellan tummen och pekfingret duger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Kolla på ex Celeron G1820 istället, skiljer inte mer än 100mhz och bör således prestera nästan identiskt. (ända skillnaden är att g1840 är haswell refresh istället för vanliga haswell, men det enda som skiljer är just klockfrekvensen och det minimalt)

Den får 2700 poäng i passmark. Som du sedan kan jämföra mot andra modeller, enklast genom att googla en processors namn + passmark efter det.

Exempelvis:

pentium g3220 3200 poäng

i3 4130 får 4800 poäng

i5 4670k 7800 poäng

ger en rätt bra uppfattning tycker jag, även om det naturligtvis inte går att se för hårt på dessa siffror då det varierar beroende på användningsområde. Vissa program drar med nytta än andra av fler kärnor medan andra ex föredrar hägre frekvenser eller mer cacheminne. Men mellan tummen och pekfingret duger det.

Tack så jätte mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kan även titta på en sida som t.ex. PassMark Software CPU Benchmark Charts, istället för att söka återkommande på individuella processorer. Instämmer med guos89 att det endast är ett av flera test som kan göras, och att det förstås även finns information om andra egenskaper, men för den som t.ex. ska ersätta en gammal dator kan det ge en god allmän uppfattning. Sedan är det möjligt att de senaste processorerna inte finns med ännu.

Andra kanske skulle nämna andra sidor, t.ex. http://cpuboss.com/