Permalänk
Medlem

4K = ja/nej?

Ja frågan är ganska simpel men det tycks finnas otroligt många som känner olikt för den här frågan. Läste just en artikel om att inga nuvarande grafikkort kommer att kunna köra 4K upplösning i spel, stämmer detta? En annan fråga som är ju har man tillräckligt bra utrustning för att köra en 4K monitor, är det bara ett super duper bra grafik kort som behövs eller måste man titta in i annan hårdvara såsom cpu/ram?

alla svar är hjärtligt välkomna

/Equb

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Ja frågan är ganska simpel men det tycks finnas otroligt många som känner olikt för den här frågan. Läste just en artikel om att inga nuvarande grafikkort kommer att kunna köra 4K upplösning i spel, stämmer detta? En annan fråga som är ju har man tillräckligt bra utrustning för att köra en 4K monitor, är det bara ett super duper bra grafik kort som behövs eller måste man titta in i annan hårdvara såsom cpu/ram?

alla svar är hjärtligt välkomna

/Equb

Tre stycken GTX Titan är nära nog minimum för att driva 4K med okej inställningar i lite tyngre spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Nej nu / Ja om några år.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Entusiast

Det största problemet idag är att det inte finns några vettiga skärminterface som hanterar 4K på ett bra sätt. Som det ser ut nu måste du köra DisplayPort och då är du antingen låst till 30 FPS eller så får du köra MST, det vill säga att skärmen lurar grafikkortet att det är två skärmar bredvid varandra och då kan du komma upp i 60 FPS. Den lösningen är dock fortfarande buggig på en rad olika sätt.

Angående prestanda så går det att spela på dagens hårdvara men det blir dyrt för du behöver dyra kort och helst två av dem vilket ställer till det lite eftersom MST buggar ännu mer med fler grafikkort.

Så personligen är 4K inte ett alternativ innan DisplayPort 1.3 och HDMI 2.0 har kommit ut tillsammans med skärmar som har styrkretsar som stödjer det så man kan köra rätt upplösning utan konstiga ljuglösningar. Nästa generation grafikkort borde åtminstonde ha stöd för HDMI 2.0. Jag hoppas att de blir klara med Displayport 1.3 också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nej. Min åsikt är att det är bättre att lägga grafikkortskrutet på öka kvaliten, bättre ljus skuggor ect. Kvalitetspixlar över kvantitet!

Tror inte att det blir något stort plötsligt genomslag med 4k utan att vi så småningom kommer att gå över till det när priset har gått ner så långt att det inte finns någon ide att köpa lägre upplösning. Lite som 3D fast mindre spännande...

Permalänk
99:e percentilen

I till exempel CS:GO är 4K inga problem med ett normalt grafikkort, typ GTX 780; dock är det ju ointressant så länge det inte finns 4K-skärmar med 120+ Hz, vilket lär dröja ett tag.

Poängen är att det finns jättemånga spel som går bra att driva i 4K. Och precis alla spel tjänar på högre upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej, inte idag.

Kan tänka mig hoppa på tåget om två generationer GPUs då 60fps inte kan garanteras med Tri-SLI eller ens Quad-SLI 780Ti. Sen finns problemet som Zotamedu pratade om att kabelinterfacet inte stödjer 60fps eller högre pga bandbreddsproblem i kabeln.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det största problemet idag är att det inte finns några vettiga skärminterface som hanterar 4K på ett bra sätt. Som det ser ut nu måste du köra DisplayPort och då är du antingen låst till 30 FPS eller så får du köra MST, det vill säga att skärmen lurar grafikkortet att det är två skärmar bredvid varandra och då kan du komma upp i 60 FPS. Den lösningen är dock fortfarande buggig på en rad olika sätt.

Enligt LinusTechTips så har den där nya, billiga samsungskärmen med 4k stöd för native 3840x2160 @ 60Hz utan någon "multistream non-sense". Så om nu MST är det största problemet med 4k så kanske 4k inte är ett bekymmer trots allt (bara man väljer rätt skärm)

Edit: OT: Jag tänker köpa en 4k-skärm nästa gång jag köper ny skärm. Att det är tungrott i spel tror inte jag kommer vara ett problem, eftersom man kan köra 4k-skärmar i 1080p utan några konstiga omskalningsmetoder (eftersom 4k är exakt dubbelt så många pixlar både på breddenoch höjden). För mig blir det alltså ett stort JA!

Edit 2: Här är videon jag pratade om: http://youtu.be/X5YXWqhL9ik?t=41s

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Jag tror absolut på 4k som upplösning men som Zotamedu skriver så har skärmarna begränsningar nu. Jag väntar med spänning på framtiden och dess skärmar så jag kan byta ut mina u2412m i portrait surround mot en stor skärm runt 35". Att dagens grafikkort inte kan driva 4k är inte helt sant. Jag spelar på 3900x1920, vilket nästan är 4k, med GTX 680 SLI och det fungerar kalas. kör det mesta på medium och får då 60 fps. Upplevelsen med större skärm är så mycket häftigare än att spelet körs med maximala inställningar. Köper man idag istället GTX 780 sli eller R9 290/X CF så bör man kunna köra high i de flesta titlar då det faktiskt skiljer rätt mycket mot GTX 680.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

Mitt 690 kan köra en hel del spel i 4k
Man slipper ju ha på antialiasing

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

inte än

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

Att dagens grafikkort inte kan driva 4k är inte helt sant. Jag spelar på 3900x1920, vilket nästan är 4k, med GTX 680 SLI och det fungerar kalas. kör det mesta på medium och får då 60 fps. Upplevelsen med större skärm är så mycket häftigare än att spelet körs med maximala inställningar.

/S

Fast vem vill köra på medium? Jag kör 5760x1200, vilket motsvarar 83% av 3840x2160.
Mina två titans klarar långt ifrån alltid att hålla 60 FPS utan att sänka inställningar. Beror väl oftast på spelen i sig, och inte avsaknad av beräkningskraft, men det spelar ju ingen roll i praktiken.

Skulle aldrig ens överväga att köra 4k med nånting sämre än motsvarande 3st Titans!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Det kommer att gå flera år innan den stora massan kommer att spela spel med ca 60fps och höga inställningar med en 4k upplösning.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Tror att datorskärmar så småningom kommer bli 4K/6K/8K.. eller liknande.
det är bara att titta på vilken DPI som finns på små telefoner och surfplattor...
sedan räkna vad samma DPI blir på en 24"/27"/32" skärm.

DCI 4K (native resolution) 4096 × 2160
DCI 4K (CinemaScope cropped) 4096 × 1716
2160p 3840×2160 <-- antar att detta är den valiga upplösningen på UHD tv-apparater.

Klarar datorn inte av 2160p.. så har du perfekt nedskalning till 1080p.
Kommer garanterar köpa nästa datorskärm i högre upplösning än dagens 1080p.

Snackar vi TV-apparater börjar 4K bli billigare, så inom ett halvår är det säkert väldigt prisvärt.

Det största problemet är grafikkortet.. frågan är ju om GTX880 generationen orkar med 4K eller om det tar en generation till.

Permalänk
Medlem

Okej nå om man stryker bort spelande och tittar på filmer, är då grafikkortet fortfarande ett problem eller är det en helt annan sak när man tittar på film än när man spelar spel?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Okej nå om man stryker bort spelande och tittar på filmer, är då grafikkortet fortfarande ett problem eller är det en helt annan sak när man tittar på film än när man spelar spel?

Tror processorn spelar större roll vid film tittande.. har inte haft någon 4K fil att testa med, men skulle nog gissa att en Core i7 klarar det utan problem.

Permalänk
Medlem

Varför är alla så kåta på 4K medan 1440p hamnade i skuggan? Handlar det bara om reklam och hype eller vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Varför är alla så kåta på 4K medan 1440p hamnade i skuggan? Handlar det bara om reklam och hype eller vad är det?

Nå om du är så jätte kåt på just 1440p så kan du väl ge några cons and pros gentemot 4K?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Varför är alla så kåta på 4K medan 1440p hamnade i skuggan? Handlar det bara om reklam och hype eller vad är det?

För att 4K är en större upplösning än 1440p? Det handlar helt enkelt om att folk vill ha det nyaste och det är 4K. Kommer bara standarder ut som klarar av att driva 4K utan fullösningar etc. så kommer både priset för 4K sjunka och kvaliten öka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

När grafikkorten är bättre, det finns i 120 hz och hela skärmen är i toppklass (vridbar, stadig, höj å sänkbar...) till hyggligt pris så blir det köp av minst 1 iaf (2 till efter hand kanske).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

När grafikkorten är bättre, det finns i 120 hz och hela skärmen är i toppklass (vridbar, stadig, höj å sänkbar...) till hyggligt pris så blir det köp av minst 1 iaf (2 till efter hand kanske).

ASUS ROG SWIFT PG278Q ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

I dagsläget, nej. Med tanke på att de flesta 4K-panelerna körs endast i 30hz nu och att PC-hårdvaran inte riktigt har kommit ikapp utvecklingen ännu, iallafall när det kommer till spel.

I framtiden, absolut. Allting utvecklas och jag anser att högre pixelantal är ljusår mer intressant än exempelvis 3D och VR när det kommer till bild.

Vill man ha en någorlunda högupplös skärm i dagsläget bör man enligt mig satsa på en 2560x1440-skärm. Många grafikkort hinner fortfarande med upplösningen och det är tillräckligt högupplöst för att bilden ska se nice och crisp ut utan massa hackiga kanter.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hoski:

Tre stycken GTX Titan är nära nog minimum för att driva 4K med okej inställningar i lite tyngre spel.

Agree

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Misstänker att även 4k 120+hz kommer dröja längelänge..

Om man bara tittar på 1440p så fins även det inte pga. av kabelns officiella begränsningar.

Koreaskärmar har funnits 3-4+ år nu? Men inga utav dem kända etablerade märken har kommit med sådana än.

Nej till 4k förrns det har mognat från ett gamers perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Varför är alla så kåta på 4K medan 1440p hamnade i skuggan? Handlar det bara om reklam och hype eller vad är det?

Filmer kommer snart att börja säljas i den upplösningen, kanske slutet av året eller början på nästa år.
Den som har flest pixlar den vinner.. lol

Permalänk
Medlem

är inte "scaling" ett stort problem med 4k? dvs att texten på t.ex. webbsidor blir helt sjukt liten och att windows inte kan göra texten större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Filmer kommer snart att börja säljas i den upplösningen, kanske slutet av året eller början på nästa år.
Den som har flest pixlar den vinner.. lol

Tveksamt Första "filmen" i 4K är på 160GB

http://gizmodo.com/5914426/the-first-cinema-resolution-movie-download-available-to-consumers-is-160gb-and-absolutely-breathtaking

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeL:

är inte "scaling" ett stort problem med 4k? dvs att texten på t.ex. webbsidor blir helt sjukt liten och att windows inte kan göra texten större.

Är väl bara att hålla inne ctrl och använda scrollhjulet på musen eller har jag missuppfattat något ?
Var redan när Windows Vista lanserades som Microsoft snackade om att nu fanns det stöd för högupplösta skärmar.
Sedan om det var/är fixat till 100% är frågan, men hoppas på det

Permalänk
Medlem

Hade det funnits både spel och film med äkta 4K, och dessutom en fet 80" plasma som har just Äkta 4K, då hade jag redan suttit på dom grejjorna.

Men idag finns det bara pissiga plastiga LED och LCD, så det är inte ens intressant.
Och ja jag vet att LED är LCD med lysdioder.

För att slippa diskussionen så menar jag 4096 × 2160P .

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tror att datorskärmar så småningom kommer bli 4K/6K/8K.. eller liknande.
det är bara att titta på vilken DPI som finns på små telefoner och surfplattor...
sedan räkna vad samma DPI blir på en 24"/27"/32" skärm.

DCI 4K (native resolution) 4096 × 2160
DCI 4K (CinemaScope cropped) 4096 × 1716
2160p 3840×2160 <-- antar att detta är den valiga upplösningen på UHD tv-apparater.

Klarar datorn inte av 2160p.. så har du perfekt nedskalning till 1080p.
Kommer garanterar köpa nästa datorskärm i högre upplösning än dagens 1080p.

Snackar vi TV-apparater börjar 4K bli billigare, så inom ett halvår är det säkert väldigt prisvärt.

Det största problemet är grafikkortet.. frågan är ju om GTX880 generationen orkar med 4K eller om det tar en generation till.

Det är dock långt ifrån lika värt med samma DPI på tv och datorskärmar då man sitter såpass mycket längre ifrån.