Chans att en processor överlever en kortslutning

Permalänk
Medlem

Chans att en processor överlever en kortslutning

Hej,

Lyckades kortsluta ett moderkort för ett tag sen (monterade utan distanser). Det var kortslutet ett bra tag och började lukta bränt efter ett tag. Nätagget var förlorat, moderkortet likaså. Kommer ett nytt moderkort i helgen, men jag undrar hur stora chanserna är att processorn överlevde äventyret. Ligger den i riskzonen eller är det svårt att bränna en processor genom kortslutning av moderkortet? Vad skulle ni säga, är det 50-50 att den överlevde?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Ännu större chans att processorn överlevde.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jepp, tror också att CPU:n är skyddad på något sätt.. men you never know! Lycka till iallafall!!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Avstängd

Har råkat ut för typ samma sak, tror jag...

Råkade, eller gjordt med flit fast,..

Jag tryckte dit ramminnet när det inte ville ner så jag tror att det var något som hände där, iallafall så kortslöt jag datorn.

Mitt nya grafikkort klarade sig och det är jag glad över, hoppas nu att mitt ramminne på 1 gig klarade swig, det var en 512 jag tryckte ner och antar att den inte går att rädda. Jag undrade också om processorn klarar sig.

När man startar datorn så surrar fläktarna ett par varv och lampan på framsidan lyser men sen död.

Vet inte vad jag behöver köpa nytt för vi har ingen chans att prova annat ön hårdiskarna.

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk
Medlem

bump

har samma problem som sisst nämde någon isom har en ide? ligger på ett gammalt am2 moderkort med processor värt att laga elller bara köpa nytt ?

Permalänk
Rekordmedlem

Am2 är gammalt och det lär inte vara lönt att lägga jobb på att reparera ett sånt system om du kortslutit moderkortet, leta reda på nått beg och byt ut det eller byt plattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazyass:

har samma problem som sisst nämde någon isom har en ide? ligger på ett gammalt am2 moderkort med processor värt att laga elller bara köpa nytt ?

Snälla, sluta med trådnekrofili... 7 år gammal tråd?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Snälla, sluta med trådnekrofili... 7 år gammal tråd?

Men om han hade precis samma fel som TS hade för 7 år sen, är det då rätt att han sökte upp en tråd (Som man väldigt ofta ber folk att göra på forum) om samma problem och skrev ett inlägg där istället för att skapa en ny tråd?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Snälla, sluta med trådnekrofili... 7 år gammal tråd?

Precis bättre att skriva på en gammal en att skapa en ny. Du som bara vill tjafsa, jag skulle vilja rekomendera något pubertalt tonårsspel. online*

Permalänk
Medlem

Så någon som vill hjälpa mig på vägen ?:)
Det blev lite blixtrande och sprakande när jag skulle montera grafik kortet. Det e ej nåt fel på kortet, alla fläktar går oxå.

Permalänk
Skrivet av lazyass:

Så någon som vill hjälpa mig på vägen ?:)
Det blev lite blixtrande och sprakande när jag skulle montera grafik kortet. Det e ej nåt fel på kortet, alla fläktar går oxå.

Köp nya grejer på marknaden. Du kan hitta en i5 2500k för 400 spänn, moderkort för mindre än så. AM2 är gammalt som gatan.