Permalänk
Medlem

Varför är inte HDMI Populärt?

Hej, jag undrar varför HDMI är inte populärt utan att folk kör DVI, VGA eller Displayport...? Jag kör HDMI till alla mina skärmar och Teven?
Något jag har funderat över...

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk

Anledningen tror jag är mer slump än fakta. Men visst, en HDMI kostar i regel lite mer då grundarna bakom det ska ta ut en licensavgift på alla kablar och uttag och det tror jag inte alla är kompisar med. En annan faktor är att det har kommit mycket 120Hz och 1440p skärmar som HDMI inte kan hantera om man bortser från HDMI 2.0 som ingen enhet ens använder än.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

För att HDMI är begränsat till 60Hz och har ofta inte stöd för särskilt många upplösningar. Det är byggt för video i första hand. Inte för datorbruk.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

För att HDMI är begränsat till 60Hz och har ofta inte stöd för särskilt många upplösningar. Det är byggt för video i första hand. Inte för datorbruk.

exaKT, ANVÄNDE hdmi ända tills jag köpte min 144Hz skärm, sedan vart det dual DvI

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Aha tackar för att ni hjälpte en noob angående skärmar/kablar

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
99:e percentilen

Jag använder DVI för att min mainskärm bara har det, och dessutom kan jag i vilket fall inte köra 2560x1440 @ 110 Hz över HDMI. Till min ena sidoskärm använder jag DVI då den bara har det och VGA; till den andra kör jag HDMI då den bara har det och VGA.

Av HDMI, DP och DVI är HDMI sämst för datorbruk, då både DP och DVI klarar allt som HDMI klarar plus mycket mer. Kör man 1080p @ 60 Hz funkar HDMI lika bra, men varför begränsa sig till det när man kan köra hög upplösning, hög uppdateringsfrekvens, eller båda?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ozo64:

För att HDMI är begränsat till 60Hz och har ofta inte stöd för särskilt många upplösningar.

Jag har skrivit det förr och lär skriva det igen: HDMI version 1.3 (från 2006) specificerar 720p och 1080i i 120 och 240 Hz. Det har aldrig funnits något 60 Hz-tak på frekvens, utan taket i fråga om frekvens och upplösning ligger i vad som kan genereras med en pixelklocka på 340 MHz och med 2.0-specifikationen är taket 600 MHz.

Skrivet av ozo64:

Det är byggt för video i första hand. Inte för datorbruk.

Det är däremot huvudet på spiken. Problemet med HDMI ligger mer i tillämpningen av tekniken, inte i tekniken i sig. Det är era grafikkort, era TV-apparater och era skärmar som gränsar på 60 Hz och ett litet urval av upplösningar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Jag har skrivit det förr och lär skriva det igen: HDMI version 1.3 (från 2006) specificerar 720p och 1080i i 120 och 240 Hz.

Dock är ju 720p och 1080i helt ointressant för dator och i princip för TV med. Så i praktiken är HDMI begränsat till 60 Hz. Vilket du ju också skriver i sista stycket. Men ...

Citat:

Det har aldrig funnits något 60 Hz-tak på frekvens, utan taket i fråga om frekvens och upplösning ligger i vad som kan genereras med en pixelklocka på 340 MHz och med 2.0-specifikationen är taket 600 MHz.

... det är inte pixelklockan som sätter gränsen iallafall. Även med generösa timings ska 1920x1080 @ 96, 100 och kanske till och med 110 Hz inte vara något problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers