Permalänk
Medlem

Tips vid köp av nytt moderkort

Måste köpa nytt moderkort då gamla har gått sönder och behöver ett som efter liknar det jag redan hade så det inte blir något strul när man sätter in de nya

Hade ASRock Z87 Pro3 ATX och är lite osäker på vad det är jag bör kolla mer än vilken Socket och minnestyp jag ska ha på det nya för att det ska passa med det jag har

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Då du har en Z87-bräda idag skulle mitt råd vara att du skaffar dig en Z97-bräda.
Exempelvis Asus Z97-A, Asus Z97 Pro, eller Asus Z97 Delux.

Eftersom dina komponenter idag lirar med Z87 kan du förmodligen använda dessa också på Z97-brädan utan problem.
(om du inte har några väldigt konstiga saker vill säga)

Permalänk

Gå absolut på Z97, då har du garanterat stöd för nya haswell och även Broadwell.

Permalänk
Skrivet av Riiw:

Måste köpa nytt moderkort då gamla har gått sönder och behöver ett som efter liknar det jag redan hade så det inte blir något strul när man sätter in de nya

Hade ASRock Z87 Pro3 ATX och är lite osäker på vad det är jag bör kolla mer än vilken Socket och minnestyp jag ska ha på det nya för att det ska passa med det jag har

Tack på förhand

Nästan vilket som helst med Z87 eller Z97 chipset ska fungera bra med processor och minnen; sockeln ska vara 1150 som det var i ditt gamla och minnena ska vara DDR3. Det som kan ge dig problem är om du köper ett moderkort som är större än det du hade så att det inte får plats i ditt chassi. Jag tror att det du har är ett som är en något mindre standard än vanliga ATX, så kolla att du har några extra centimeter i chassit och att det finns platser för stand-offs/skruvar på rätt ställen om du köper ett med den bredare standard ATX-formatet. (jämför Z87 Extreme4 med ditt Z87 Pro3)

Om du har fler expansionskort än ett grafikkort behöver du se till att det moderkort som du köper har motsvarande antal portar som du behöver. Även antalet SATA- och USB-portar kan skilja mellan olika moderkort men oftast är det inga problem om du inte ska koppla in väldigt mycket saker. Det som är störst risk att det kan saknas är PCI platser som ibland används för äldre modeller av nätverkskort och ljudkort.

Även om jag inte tror du överklockat allt för friskt på det moderkortet du har så är det oftast i delarna för strömförsörjning som de billigaste moderkorten fått sina besparingar. Så bestäm dig för vad du tror att du behöver och om du inte tror att du ska göra något annat än vad du gjort tidigare så börja leta i ungeför den prisklassen som ditt kort ligger i.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.