HDD eller SSD för bilder >> 15 år+

Permalänk
Medlem

HDD eller SSD för bilder >> 15 år+

Hej

Dottern är 1.5 år gammal och bildarkivet har vuxit extremt sen dess, och fler ungar ska det bli.
Säkraste lagringen är ju ett fotoalbum men idag så fotas det och filmas det konstant från mobilen. Fotoalbum känns inte år 2014 - > 2050+.

Räknar med att jag behöver 100 gb för bilder och filmer. Ligger dom säkrast på en HDD eller en SSD? (Inuti en stationär som står stabilt)

Blir det en SSD köper jag en 120 eller 180gb, blir det en HDD så blir det nog en 500 gb 2.5''

Om det är en HDD är 3.5 eller 2.5 bättre för säker lagring?

Kommer fyllas på då och då.

Extern eller USB vågar jag inte, haft några som inte vill starta eller läsa filerna. Försvinner bilderna så försvinner mitt huvud (sambo)

Permalänk
Medlem

Vad sägs om modernigheter som cloud-lagring eller liknande? T.ex. dropbox?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Vill du ha kvar bilderna måste du ha flera backuper. Du kommer aldrig att få ett svar som "spara dem på X så kommer du att vara säker".

Permalänk
Medlem

Har du bara filerna på ett ställe ligger de inte säkert.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

varför inte en intern disk med allt på, sedan en extern hdd eller två som backup.
har du filerna på 2-3 ställen är väl chansen att alla diskar krånglar/krashar samtidig minimal.

känns lite onödigt just nu, att köpa ssd för bildlagring, visst skulle gärna göra det själv..
men då mest för att det går snabbare att öppna och redigera raw filer om dom ligger på en ssd.

Skulle nog själv köpa en intern hårddisk och sedan en WD Mybook eller liknande som backup.
500GB känns onödigt litet.. bättre att köpa 1-2TB så finns plats för fler foton. 2TB finns även på externa 2.5".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av downup:

Hej

Dottern är 1.5 år gammal och bildarkivet har vuxit extremt sen dess, och fler ungar ska det bli.
Säkraste lagringen är ju ett fotoalbum men idag så fotas det och filmas det konstant från mobilen. Fotoalbum känns inte år 2014 - > 2050+.

Räknar med att jag behöver 100 gb för bilder och filmer. Ligger dom säkrast på en HDD eller en SSD? (Inuti en stationär som står stabilt)

Blir det en SSD köper jag en 120 eller 180gb, blir det en HDD så blir det nog en 500 gb 2.5''

Om det är en HDD är 3.5 eller 2.5 bättre för säker lagring?

Kommer fyllas på då och då.

Extern eller USB vågar jag inte, haft några som inte vill starta eller läsa filerna. Försvinner bilderna så försvinner mitt huvud (sambo)

Allt?
Jag hade sagt 2x 1TB eller varför inte 2x2TB i Raid 0 + Minst en extern lagringslösning. T ex en USB-disk som ni förvarar hos dina föräldrar/Sambons föräldrar.
Att bara lagra på en disk är inte bara dumt utan självförvållad smärta.

Kör alltid på 3.5". Lättare att återställa om man måste skicka in till återhämtningsföretag. Du kan ju med fördel lagra även på en SSD med men det är inte så kostnadseffektivt.

Har du begränsad budget så en vanlig disk i datorn och två USB diskar på distans är smartast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flera ställen + Molnet skulle jag rekommendera.

Även om du köper in dyr fin disk och sätter den i en stationär dator och åska går spelar det ingen större roll om du har SSD eller HDD.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk

Spara bilderna minst på 3 hårddiskar och på olika platser, en i din dator, en hemma hos dina föräldrar och en hemma hos sambons föräldrar

Permalänk
Entusiast

Externt och urkopplat är mycket säkrare än att ha det inkopplat i datorn. Ligger det ikopplat i datorn är det känsligt för virus, strömspikar, blixtnedslag, korrupta filsystem och allt möjligt annat tråkigt. Så grunden för säker backup är att inte ha den igång i datorn. När det gäller externa enheter är HDD mycket bättre. Flash-baserad lagring har värdelösa arkivegenskaper då det bygger på att man ska hålla en laddning för att avgöra om det är en etta eller nolla. Dessa laddningar läcker sakta men säkert och all data försvinner. Detta gäller även USB-minnen och minneskort för övrigt. När det gäller val av formfaktor så föredrar jag 2,5" för att då slipper man strömadapter. Har ett antal 3,5" för backup och alla har en egen specialadapter så måste spara på en hel hög sådana. Ett annat alternativ är att köpa en hårddiskdocka och lådor och sedan köra med vanliga interna hårddiskar som förvaras i lådorna. Finns speciella lådor anpassade för att förvara hårddiskar. Då minimerar man riskerna med kompatibilitet då en vanlig SATA-hårddisk kommer vara användbar i många år framöver.

Sen finns det inget format idag som kommer hålla fram till 2050. Även om all data är kvar på din hårddisk så kommer du antagligen ha väldigt svårt att hitta en dator som klarar SATA om 35 år. Så för att säkra din data måste den kopieras med jämna mellanrum. Du kommer vara tvungen att uppdatera din backup till nya medium i takt med att utvecklingen går framåt. En annan viktig sak är att aldrig någonsin ha filerna på bara ett ställe. Du måste ha allt på flera ställen. Det ska inte göra något att en hårddisk inte startar för du ska ha alla bilder på ett annat ställe också. Helst ska du ha en backup på ett ställe som är minst 500 meter bort från din bostad. Enklast är att lägga en hårddisk på jobbet, hos föräldrarna eller varför inte byta backup med en kompis så ni har en säkerhetskopia av varandras grejer hemma i ett skåp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://www.pcworld.com/article/2089464/three-year-27-000-driv...

Citat:

Earning impressive marks for reliability was the Hitachi 3TB Deskstar 7K3000 (HDS723030ALA640) with a 0.9 percent failure rate and an average lifetime of about 2.1 years.

Dock tror jag detta är 24/7.

https://aws.amazon.com/glacier/ är en tjänst t.ex.

Men om man vill sköta allt själv så kan man gå från att ha en PC med bilder och en NAS med backup på den datorn. Eller ha två NAS:ar i olika byggnader som synkar med varandra, visserligen dyrare men det den dagen huset brinner ner kommer den andra NAS:en vara ett av de bästa köpen i ditt liv.

Permalänk
Medlem

2 diskar i RAID + Offlinelagring på extern disk + Molnet (ex Google Drive)

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag kör bilderna På datorn + extern hdd+ Goge drive som kostar 2$/mån för 100gb. Här medlem i en fotoklubb så jag förvarar min externa hdd där

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Allt?
Jag hade sagt 2x 1TB eller varför inte 2x2TB i Raid 0 ...

Varför behöver han hastigheten av raid 0 över bara 2 spindlar? Eller menade du Raid 1 som är spegling.

Permalänk

Som folk är inne på behöver man skydda bilderna från annat än hårddiskkrascher, t.ex. brand, stöld eller ett nätagg som rasar. Jag skulle inte långtidslagra på SSD, eftersom HDD är en mycket mer beprövad form av lagring. Något man lätt glömmer bort är också dagens optiska medier, främst då Bluray. Där kan du lagra ganska billigt, om du äger en brännare, och det är alltid bra att täcka in så många olika medier som möjligt, hårddiskar, bluray, molnet, USB-minnen.

Edit: Glömde den roligaste formen av långtidslagring: skriv ut bilderna och sätt dom i ett album!

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/167319-wd_gre...

Köp två sådana och överför bilderna till den och gör backup till den andra. Om en av de failerar har du en extra kopia. Minst strul och billigast i mina ögon.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör två olika datorer (dvs. två olika diskar) samt Google Drive 100GB för 2USD/mån.

I ditt fall hade jag tveklöst kört Google Drive 1TB för 10USD/mån. De har professionell backup av datan på sina servrar, och för 60kr/mån är det en skön försäkring för dina ovärderliga bilder.

Backup måste vara kontinuerlig och gärna automatisk för att vara effektiv, i min mening. Att ha tre olika diskar hemma är inte bra om tjuven eller branden är framme.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aluser:

Varför behöver han hastigheten av raid 0 över bara 2 spindlar? Eller menade du Raid 1 som är spegling.

Du har helt rätt att jag vill åt redundansen.
Gick lite fort där imorse!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vet att det finns vissa CD's som säger sig hålla över 1000 år. Hörde detta 2008, sen dess har det kommit mycket, som cloud lagring etc.

Permalänk
Medlem

ja, precis som alla andra sagt så är det inte säkert för än de ligger på minst 2 ställen.
rekommenderar en intern HDD och en extern HDD, båda på samma storlek.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast

Jag avråder att nyttja diverse molntjänster för backup. Även molntjänster dedikerade för backup.
Anledningen ligger i marknaden. Den är flyktig, och ingen vet hur länge dessa företag lever. Och vad gör de med informationen när företagen går i konkurs, avvecklas eller på annat sätt upphör med tjänterna ifråga?

De fungerar utmärkt för kortare lagringar (några år eller liknande tidspann). Men absolut inte för längre vitala lagringar.

Jag avråder också från flashbaserad media som backupmedia. ...av erfarenhet.
Jag själv hade ett SD-kort med diverse bilder liggandes i några månader. När jag skulle ha bilderna var kortet korrupt. Filerna gick inte att läsa eller innehöll korrupta data. Fört trodde jag det FAL filsystemet som havererat, men det visade sig att allt som skrevs på kortet fick korrupt innehåll vid avläsning senare. Minnescellerna klarade inte av att hålla informationen längre.

Hårddiskar av traditionell modell i externt format är det säkraste enligt min mening.
Då behöver man inte bekymra sig om de går att läsa eller ej på grund av avsaknad medialäsare långt in i framtiden.

Lagringsmedia som separeras från läsaren är likaså osäkra, eftersom man inte vet hur länge formatet kommer att stödjas av framtida datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Raid 1 kanske?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xeno88:

Raid 1 kanske?

RAID1 är till för driftsäkerhet och inte för datasäkerhet. Det är på inget sätt en ersättning till backup. RAID är aldrig någonsin ekvivalent med backup.

På vissa sätt ökar en RAID risken för problem. Min RAID1 blev korrupt en dag och all data var förstörd. Tog ett bra tag att formatera, bygga om och sedan kopiera tillbaks alla filer från backup. Jag har den för att kunna fortsätta använda min dator som vanligt vid en eventuell diskkrasch. Inte för att det gör min data säkrare. För Murphys lager säger att en disk kommer krascha lagom till att jag har en viktig deadline. Nu kan jag lugnt beställa en ny hårddisk och fortsätta som vanligt. Den dagen blixten slår ner är dock högst troligt båda diskarna lika stendöda. Eller om de blir korrupta igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

2 mekaniska hdd i raid 1 +/eller synkat med ett cloud (dropbox mediafire m.m.), så kan man lätt komma åt bilderna från t.ex telefonen.

Permalänk
Avstängd

Har våra familjebilder och hemvideor finns på tre olika diskar.
1. På NAS:en bara för att det är enklaste sättet att nå bilderna, bl.a. via internet.
2. På HTPC:ns lagrings HDD mest för att det alltid funnits där och lätt tillgängligt för att visas på TV:n.
3. Säkerhetskopia på en extern HDD 2,5" 750GB disk som nyligen ersatte den 160GB som använts sedan 2005.
Den externa disken är för att förhindra att foton raderas av misstag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Molnlagring eller backup är bra att ha om man vill vara säker ifall hårddisken pajjar. Jag använder Dropbox och det funkar perfekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

Ska något hålla i 15 år så måste det migreras över ett par generationer olika lagringsmedier både för kompabilitet och för att livslängden inte är oändlig på någon disk även om den ligger i en låda och inte används.

Som många skrivit, lagra på många platser. Kopior hos föräldrar/kompisar/på jobbet är en enkel och relativt smidig lösning som gör att man kan vara ganska säker även ifall huset skulle brinna ner.

Komersiell molnlagring skulle jag inte lita på annat än som komplement. Att däremot sätta upp ett "privat moln" mellan några personer man litar på kan däremot vara en lösning som håller länge, förutsatt att det sköts om och att alla inblandade går att lita på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Extern eller USB vågar jag inte, haft några som inte vill starta eller läsa filerna. Försvinner bilderna så försvinner mitt huvud (sambo)

Det låter som om du inte klicka på "säker borttagning av hårdvara" (en av bilderna nere vid klockan) innan du ryckte ur USB kabeln eller stänger av din externa. Då går det som för dig tillslut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Dottern är 1.5 år gammal och bildarkivet har vuxit extremt sen dess, och fler ungar ska det bli.
Säkraste lagringen är ju ett fotoalbum men idag så fotas det och filmas det konstant från mobilen. Fotoalbum känns inte år 2014 - > 2050+.

Hur är inte ett fotoalbum någonting hållbart? Fysiska fotografier har inte direkt gått och blivit oacceptabelt omodernt om det är vad du insinuerar, skärpning.

Skrivet av downup:

Räknar med att jag behöver 100 gb för bilder och filmer. Ligger dom säkrast på en HDD eller en SSD? (Inuti en stationär som står stabilt)

En HDD klarar mycket bättre av att spara data och arkiveras (med noll strömförsörjning) utan att det påverkar filernas integritet. En SSD är endast byggd för att vara utan ström i som mest ett års tid. Alltså inte särskilt lämpligt att lägga över säkerhetskopior på och sedan lägga undan.

Så välj flera traditionella hårddiskar, helst så påkostade modeller som möjligt, att förvara dina säkerhetskopior av fotoalbum etc. på.

Skrivet av downup:

Extern eller USB vågar jag inte, haft några som inte vill starta eller läsa filerna. Försvinner bilderna så försvinner mitt huvud (sambo)

Fast det beror bara på att du inte klarar av att följa simpla instruktioner som att demontera usb-minnen/extern HDD och inte de tekniska lösningarna som sådana. Om du hade lärt dig hur saker och ting fungerar så ska du se att det går bra att hålla dina bilder säkra, om du däremot fortsätter vara oaktsam så kommer du förstöra säkerhetskopiorna oavsett vilket medium du väljer att placera dem på.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Säkraste lagringen är ju ett fotoalbum men idag så fotas det och filmas det konstant från mobilen. Fotoalbum känns inte år 2014 - > 2050+.

Du utesluter fotoalbum av helt fel anledning.

Socialt sett så är de hållbart och coolt att ha ett pappers fotoalbum. Som att besöka ett gammalt slott.

Fysiskt sett så är det tvärt om jätte viktigt att man så snabbast möjligt skanna in alla bilder. Man sparar förstås pappers originalet men ser till att ha en digital backup också.

Anledningarna hör man från personalen på bibliotek och museer. Bläck bleknar och papper går i småbitar förr eller senare. Vill ni ha en försmak så kan ni kolla på kvitton som ni sparat för att bevisa för butiker att ni har garanti. Efter ett par år är vissa av dom så bleka ut att man knapp kan läsa vad det står. Självklart tar det mycket längre tid för foto men det ger en ide. Sen har vi eldsvådor, översvämningar och annat som kan förstöra dom.

Permalänk
Medlem

En sak att komma ihåg med en SSD också är att de flesta Sandforce-kontrollers som sitter på SSD'er har inbyggd automagisk kryptering. Det betyder att om kontrollern på disken ryker finns det NOLL OCH INGET sätt att utvinna datan från det enligt liknande premisser som man gör med en traditionell spinnande disk.

Jag surrade lite (å jobbets vägnar, jag är datortekniker) med ett recovery-företag a.la. IBAS och han sa att det i praktiken var omöjligt att utvinna data ur ca 99% av de SSD som säljs och driftsätts idag pga kontrollerns automatiska kryptering. En del diskar har den avstängd eller är av äldre sort, då kan det kaaaaanske gå, men om det är en någorlunda modern kontroller (speciellt Sandforce) så är det helt kört. Dör disken så sväljer den allt som finns på den.

Kanske värt att ta med i beräkningarna.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.