Permalänk

CPU-frekvensen går ej över 3,7 GHz

Jag har precis börjat klocka CPU och min klock ligger på 4,1 Uncore och 4,6 i kärnorna. Dock så går den inte i den önskade siffran, utan ligger jämt och ständigt i 3,7GHz.
Alla processor-grejer så som C-State, HT, Turbo Boost och EIST är avstängda.

Varför ligger den där? Vad kan jag göra åt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Jag har precis börjat klocka CPU och min klock ligger på 4,1 Uncore och 4,6 i kärnorna. Dock så går den inte i den önskade siffran, utan ligger jämt och ständigt i 3,7GHz.
Alla processor-grejer så som C-State, HT, Turbo Boost och EIST är avstängda.

Varför ligger den där? Vad kan jag göra åt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken CPU gäller det?? Vilket program mäter du frekvens med? Sedan undrar jag varför du stängt av C-State och HP?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Vilken CPU gäller det?? Vilket program mäter du frekvens med? Sedan undrar jag varför du stängt av C-State och HP?

Det gäller 4770k. C-state har jag stängt av eftersom det orsakar eftersläpningar i datorn. HT har jag stängt av pågrund av att jag vill ha en stabil klock innan jag fipplar med HT.

Tillägger en märklig sak - När jag stänger av nätaggregatet (för att typ återställa), så går den igång, stänger av sig, för att sedan sätta på sig igen (likt en ostabil klock). Jag tror att det har någonting med klocken att göra, jag kan väl inte ha för hög spänning på något ställe som orsakar detta?

Just nu är CPU'n på 40*100 i BIOS, men likt förbaskat så ligger den på 3,7 bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Det gäller 4770k. C-state har jag stängt av eftersom det orsakar eftersläpningar i datorn. HT har jag stängt av pågrund av att jag vill ha en stabil klock innan jag fipplar med HT.

Tillägger en märklig sak - När jag stänger av nätaggregatet (för att typ återställa), så går den igång, stänger av sig, för att sedan sätta på sig igen (likt en ostabil klock). Jag tror att det har någonting med klocken att göra, jag kan väl inte ha för hög spänning på något ställe som orsakar detta?

Just nu är CPU'n på 40*100 i BIOS, men likt förbaskat så ligger den på 3,7 bara.

I mitt öra låter det snarare som en för låg spänning på processorn, än för hög.

Permalänk

Låter som att du antingen har för låg spänning eller för hög temp och att CPU:n stryps (väldigt bra funktion som intel har).

Permalänk
Skrivet av Belzer:

I mitt öra låter det snarare som en för låg spänning på processorn, än för hög.

Skrivet av Deathdevil:

Låter som att du antingen har för låg spänning eller för hög temp och att CPU:n stryps (väldigt bra funktion som intel har).

1,3V samt så har tempen aldrig gått över 75*c

Permalänk
Medlem

Min dator startar också och stänger av sig direkt för att sedan starta normalt igen efter 3 sek. Händer alltid om jag avaktiverat Turbo Core. Vet ej varför, har bara hittat 2 andra genom Google med lika moderkort som mig som får exakt lika problem. Har också bytt ut moderkortet första gången det hände då jag trodde det var defekt, fick ett nytt likadant moderkort och samma sak händer där när jag avaktiverar Turbo Core. Kan vara lika för dig.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Min dator startar också och stänger av sig direkt för att sedan starta normalt igen efter 3 sek. Händer alltid om jag avaktiverat Turbo Core. Vet ej varför, har bara hittat 2 andra genom Google med lika moderkort som mig som får exakt lika problem. Har också bytt ut moderkortet första gången det hände då jag trodde det var defekt, fick ett nytt likadant moderkort och samma sak händer där när jag avaktiverar Turbo Core. Kan vara lika för dig.

Det kan det mycket väl vara, stängde ju nyligen av det. Får se, kanske blir att kontakta Gigabyte då och se om de kan göra något åt det.

Skickades från m.sweclockers.com