Intel: "Broadwell redo till julhandeln"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Broadwell redo till julhandeln"

Steget till 14 nanometer tas redan i tid för julhandeln. Intels vd Brian Krzanich meddelar att Broadwell ska finnas tillgänglig i november eller december.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja men det var ju trevligt att det inte blir så mycket försenat ändå

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 22nm och 14nm?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Blir det någon märkvärd prestandaökning (ink. grafikdel då Ultrabooks endast har detta nu för tiden) eller gäller förbättringarna i princip främst energikonsumption?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag ger mig inte...stationära datorer ska ha prioritet!!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

strömmningar

Skrivet av Make.Sense:

Blir det någon märkvärd prestandaökning (ink. grafikdel då Ultrabooks endast har detta nu för tiden) eller gäller förbättringarna i princip främst energikonsumption?

lägre förbrukning gynnar speciellt ultrabook lösningar då GPU/CPU kan tillåtas jobba hårdare inom 15Ws taket, mao lösningen "throttlar" inte lika mycket

Permalänk
Skrivet av waverider:

Jag ger mig inte...stationära datorer ska ha prioritet!!

Håller med, laptops kan få resterna när vi är klara med de riktiga prylarna.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Skillnaden mellan 22nm och 14nm?

14<22, mindre ledningar, troligen lägre förbrukning, dock inte vid högre frekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jag ger mig inte...stationära datorer ska ha prioritet!!

dum fråga men vad behöver du all denna CPU kraft till i en stationär?

Permalänk

Nja, tror inte jag väntar dit.

Permalänk
Medlem

Woho skönt att man inte behöver vänta till 2015! Man kanske kan räkna med en ny Macbook pro i november/december

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Make.Sense:

Blir det någon märkvärd prestandaökning (ink. grafikdel då Ultrabooks endast har detta nu för tiden) eller gäller förbättringarna i princip främst energikonsumption?

Är lite sparsmakat med detaljer, men en sak som Intel nämnt är att många fler modeller kommer ha eDRAM, d.v.s. ha "Iris Pro" GPU. Utöver detta ska designen på GPU-delen uppdateras lite, likt det som hände mellan Sandy Bridge (HD3000) -> Ivy Bridge (HD4000) vilket var ett relativt stort kliv. Så detta kommer hända, men finns inga officiella siffror på hur mycket bättre GPU-delen blir.

Vad det gäller strömförbrukning, i fallet Ivy Bridge -> Haswell var det mest "idle"-förbrukningen som gick ner, förbrukningen vid last är snarare (marginellt) högre i Haswell. Har spekulerats i att Broadwell kommer förbättra "idle"-förbrukning lite till men har också sett kommentarer om att man även kommer få ner förbrukningen vid last. Vet inte hur mycket av detta som är ren spekulation och hur mycket som Intel själva sagt, Jacob kanske har lite mer information här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Blir nog Broadwell ultrabook om ca ett år då!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Är lite sparsmakat med detaljer, men en sak som Intel nämnt är att många fler modeller kommer ha eDRAM, d.v.s. ha "Iris Pro" GPU. Utöver detta ska designen på GPU-delen uppdateras lite, likt det som hände mellan Sandy Bridge (HD3000) -> Ivy Bridge (HD4000) vilket var ett relativt stort kliv. Så detta kommer hända, men finns inga officiella siffror på hur mycket bättre GPU-delen blir.

Det som hittills läckt ut är att det handlar om en markant förbättrad arkitektur och att antalet beräkningsenheter ökar med 20 procent (från 10, 20, 40 till 12, 24, 48 för GT1, GT2, GT3/GT3e). L4-cacheminne (eDRAM) kommer fortfarande vara reserverat fyrkärniga modeller med separat sydbrygga, någonting det enligt uppgift blir ändring på med Skylake.

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller strömförbrukning, i fallet Ivy Bridge -> Haswell var det mest "idle"-förbrukningen som gick ner, förbrukningen vid last är snarare (marginellt) högre i Haswell. Har spekulerats i att Broadwell kommer förbättra "idle"-förbrukning lite till men har också sett kommentarer om att man även kommer få ner förbrukningen vid last. Vet inte hur mycket av detta som är ren spekulation och hur mycket som Intel själva sagt, Jacob kanske har lite mer information här.

De första uppgifterna som dök upp (runt lanseringen av Haswell) var att Broadwell framförallt skulle få ännu längre batteritid vid videouppspelning. Jag hörde dock relativt nyligen att vi kan vänta oss längre batteritid överlag, men hur stor skillnad det blir vet jag faktiskt inte. Däremot är jag relativt säker på att hoppet inte kommer vara i närheten av lika stort som övergången från Ivy Bridge till Haswell.

Gällande strömförbrukning vid last kan jag endast spekulera, antingen väljer Intel att höja prestandan med bibehållen strömförbrukning (Sandy Bridge -> Ivy Bridge) eller att ha bibehållen prestandan med lägre strömförbrukning. Personligen tror jag huvudsakligen på det förstnämnda för U-serien och att alternativ två kommer gälla utvalda modeller i Y-serien.

Varför jag tror som jag gör om Y-serien är framförallt för att det ryktas om SDP-värden på så lite som 3,5 W (ned från 4,5 W SDP för Haswell i exempelvis passivt kylda HP Spectre X2 13), där det istället är rimligt att anta att prestandan ligger kvar på en liknande nivå och att processorn kan kylas passivt i mindre designar (10,1–11,6 tum). Det här styrks inte minst av Intel som demonstrerade just Y-serien Broadwell mot Y-serien Haswell under IDF 2013. Båda hade identisk prestanda i Cinebench, men Broadwell drog ~30 procent mindre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta tills dess om man tänker ren prestanda? Funderar på om jag ska skaffa en laptop för rendering och spel nu eller inte.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

dum fråga men vad behöver du all denna CPU kraft till i en stationär?

Kompromiss för all skitkod som spel tillverkare pumpar ut, duh.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ge mig UX302LG eller UX301 med broadwell så blir jag nog nöjd sen. Tänk er batteritiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

dum fråga men vad behöver du all denna CPU kraft till i en stationär?

Generellt sett mer arbete på mindre tid. Finns ingen som helst nackdel med det, vare sig du sitter på stationär eller laptop.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Det som hittills läckt ut är att det handlar om en markant förbättrad arkitektur och att antalet beräkningsenheter ökar med 20 procent (från 10, 20, 40 till 12, 24, 48 för GT1, GT2, GT3/GT3e). L4-cacheminne (eDRAM) kommer fortfarande vara reserverat fyrkärniga modeller med separat sydbrygga, någonting det enligt uppgift blir ändring på med Skylake.

Kan förstå att det bara är de 4-kärniga som får eDRAM, går ju åt rätt många transistorer för detta!

Att antal EU ska ökas visste jag nu när du påpekar det, det jag var ute efter var att HD3000 -> HD4000 hade rätt mycket förändringar i själva designen av själva EUn, så HD4000 har ett större prestandahopp än den ökning från 12 EU i HD3000 till 16 EU i HD4000 (33% fler EU) hintar om, HD4000 hade kring 50% högre prestanda jämfört med HD3000 så länge som inte RAM-bandbredd är en stor flaskhals.

Som jag förstått det så kommer man igen ändra en del i EU-designen så det kommer blir mer än 20% bättre GPU-prestanda. Dock ingen aning om hur mycket mer man kan förvänta sig. Å andra sidan kommer Intel, precis som AMD, få allt mer problem med RAM-bandbredd i de modeller som inte har eDRAM så svårt att veta vad resultatet blir i slutändan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Håller med, laptops kan få resterna när vi är klara med de riktiga prylarna.

Haha, exakt!

Skrivet av hasseb64:

dum fråga men vad behöver du all denna CPU kraft till i en stationär?

Till spel, och en del annat man kan tänkas hålla på med. Man har ju dessutom betydligt större möjligheter att skapa riktigt kraftfulla processorer till en stationär, och likadant är det med grafikkort, hårddiskar, m.m. Om alla dessa bärbara enheter skulle få samma prestanda och möjligheter som de stationära, skulle det behöva vara så stora så att de inte längre kunde klassas som bärbara.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Undrar vad macarna kommer få för batteritider med detta

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kommer Broadwell använda DDR3 eller DDR4?
Har läst rykten om att Intel kommer fortsätta använda DDR3, men DDR4 borde ge bättre bandbredd för integrerad GPU samt lägre strömförbrukning så det känns lite konstigt om de inte hoppar på DDR4 med Broadwell.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer bra mellanklassprollar med riktigt låg TDP.

Hoppas de gör samma sak med maxwell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på skylake och förbättringar. Hoppas att de levererar..

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ge mig UX302LG eller UX301 med broadwell så blir jag nog nöjd sen. Tänk er batteritiden!

Fast vad kommer den reella förbättringen bli på ett helt system? Visst är det positivt om Intel kan klippa processorns förbrukning med 30 procent, men du har fortfarande en skärm, hårddisk och ett trådlöst nätverkskort som kräver precis lika mycket ström som tidigare, allt annat lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast vad kommer den reella förbättringen bli på ett helt system? Visst är det positivt om Intel kan klippa processorns förbrukning med 30 procent, men du har fortfarande en skärm, hårddisk och ett trådlöst nätverkskort som kräver precis lika mycket ström som tidigare, allt annat lika.

Visst är det så, men UX32VD > UX302LG innebar ju i princip dubbla batteritiden. Så det blir förmodligen skillnad.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av houze:

Kommer Broadwell använda DDR3 eller DDR4?
Har läst rykten om att Intel kommer fortsätta använda DDR3, men DDR4 borde ge bättre bandbredd för integrerad GPU samt lägre strömförbrukning så det känns lite konstigt om de inte hoppar på DDR4 med Broadwell.

Broadwell för bärbara datorer och LGA 1150 kommer använda DDR3. Intel-processorer med stöd för DDR4 är först Haswell-E, följt av Broadwell-E och Skylake.

Skrivet av hakro807:

Fast vad kommer den reella förbättringen bli på ett helt system? Visst är det positivt om Intel kan klippa processorns förbrukning med 30 procent, men du har fortfarande en skärm, hårddisk och ett trådlöst nätverkskort som kräver precis lika mycket ström som tidigare, allt annat lika.

Som hakro807 säger drar fortfarande övriga komponenter i datorn en hel del (särskilt skärmen) och Intel kan inte på egen hand utföra mirakel med sina processorer för att ge ytterligare förbättrad batteritid. Den enorma vinst i batteritid vi fick genom att gå från Ivy Bridge till Haswell var en engångsföreteelse.

Skrivet av Ninjaflipp:

Visst är det så, men UX32VD > UX302LG innebar ju i princip dubbla batteritiden. Så det blir förmodligen skillnad.

Asus Zenbook UX32VD är inte representativ för att visa övergången från Ivy Bridge till Haswell, någonting gör att datorn konstant drar för mycket (har fått intrycket av att Optimus-implementation av Asus är trasig). Generellt skulle jag säga att en dator med Haswell får ut ~60% längre batteritid än en motsvarande med Ivy Bridge och att det skulle handla om ett lika stort kliv med Broadwell är för mycket att hoppas på. Kanske får vi se ett större kliv igen med Skylake, men att det skulle handla om lika mycket som Ivy Bridge -> Haswell ställer jag mig högst tveksam till.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hasseb64:

dum fråga men vad behöver du all denna CPU kraft till i en stationär?

Jag skulle vilja ha helst 15 core 6Ghz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag skulle vilja ha helst 15 core 6Ghz

Själv hade jag hellre haft 6 core i 15Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Visst är det så, men UX32VD > UX302LG innebar ju i princip dubbla batteritiden. Så det blir förmodligen skillnad.

Den stora skillnaden mellan Ivy Bridge och Haswell låg i strömförbrukning vid låg belastning, vid högre belastning är de i praktiken identiska. Men det var ett trick som Intel bara kunde göra en gång, nu handlar det återigen om mindre framsteg.