Permalänk

Blixten slog ner...

Hej alla!

Kom hem i ett rasande ösregn och dundrande åska, när jag sedan ska sätta mig vid datorn så är den stendöd. Jag la ihop 1+1 och insåg att blixthelvetet måste slagit ner i den. Jag trodde att det var nätagget som rykt så jag körde in och köpte mig ett nytt, kopplade in det men datorn är tyvärr lika död. Är det kanske moderkortet som rykt? Har en lampa på moderkortet som lyser grönt fortfarande. Nu har netonnet stängt så är för sent att kolla, vad kan det finnas för problem tror ni? Förresten så när jag försöker slå på datorn märker man att den drar ström, då en lama i vardagsrummet blinkar lite, men som sagt inget händer
Mvh
Jesus

Permalänk
Medlem

Du kan ju försöka att köra med uteslutningsmetoden. Försök att plocka bort alla delar förutom de som behövs för att den ska starta över huvud taget. Om den inte startar då så är det antagligen så att moderkortet har tagit stryk av åskan. Har för mig att just moderkort är ganska så känsliga.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Själv blev jag livrädd när åskan gick och lampan blinkade till i mitt rum. Datorn är oskadd hur som helst och det är det viktigaste såklart

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag har bara kopplat in agget till moderkortet o GPUn, det borde väl räcka för att den ska dra igång?
Haha lemon, i Borås men det är inte så långt borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Jag har bara kopplat in agget till moderkortet o GPUn, det borde väl räcka för att den ska dra igång?
Haha lemon, i Borås men det är inte så långt borta

Så länge du inte har integrerad grafik i CPU:n så behövs inte grafikkortet för att den ska starta. Jag tror dock inte att det är det som gör att den inte startar. Jag tippar på att moderkortet gick sönder.

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Så länge du inte har integrerad grafik i CPU:n så behövs inte grafikkortet för att den ska starta. Jag tror dock inte att det är det som gör att den inte startar. Jag tippar på att moderkortet gick sönder.

Har integrerat med så borde räcka, är risken stor att den dragit med sig grafikkortet med i smällen? Inget luktar ju bränt lr något, blir så trött på detta

Permalänk
Medlem

Borde känna doften av bränd elektronik i agget kanske?
Hände mig en gång, och när jag plockade ur agget så rann de ur batterivätska ur den. En kondis som smällt antagligen.
Men datorn funkade efter byte av agg. Från Corsair TX750w till Corsair HX750w.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Har integrerat med så borde räcka, är risken stor att den dragit med sig grafikkortet med i smällen? Inget luktar ju bränt lr något, blir så trött på detta

Det framgår inte riktigt om fläktar eller något sådant igång?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Hej alla!

Kom hem i ett rasande ösregn och dundrande åska, när jag sedan ska sätta mig vid datorn så är den stendöd. Jag la ihop 1+1 och insåg att blixthelvetet måste slagit ner i den. Jag trodde att det var nätagget som rykt så jag körde in och köpte mig ett nytt, kopplade in det men datorn är tyvärr lika död. Är det kanske moderkortet som rykt? Har en lampa på moderkortet som lyser grönt fortfarande. Nu har netonnet stängt så är för sent att kolla, vad kan det finnas för problem tror ni? Förresten så när jag försöker slå på datorn märker man att den drar ström, då en lama i vardagsrummet blinkar lite, men som sagt inget händer
Mvh
Jesus

Om du säger till netonnet att datorn har dött pga åsknedslag, så lovar jag dig kommer inte garantin hjälpa dig så långt. Natur och miljökatastrofer täcks inte av garantin. Kanske bäst man säger datorn var död när jag skulle sätta igång den.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Borde känna doften av bränd elektronik i agget kanske?
Hände mig en gång, och när jag plockade ur agget så rann de ur batterivätska ur den. En kondis som smällt antagligen.
Men datorn funkade efter byte av agg. Från Corsair TX750w till Corsair HX750w.

Köpte ju nytt agg, men fortfarande samma sak :/

Skrivet av Xwerty:

Det framgår inte riktigt om fläktar eller något sådant igång?

Fläktarna är kopplade till MB och de rör sig en en millimeter tyvärr ;/

Skrivet av stanikz:

Om du säger till netonnet att datorn har dött pga åsknedslag, så lovar jag dig kommer inte garantin hjälpa dig så långt. Natur och miljökatastrofer täcks inte av garantin. Kanske bäst man säger datorn var död när jag skulle sätta igång den.

Lycka till!

Hehe har inte köpt datorn på netonnet, bara det som var öppet när jag köpte mig ett nytt agg för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Har integrerat med så borde räcka, är risken stor att den dragit med sig grafikkortet med i smällen? Inget luktar ju bränt lr något, blir så trött på detta

Ingen aning om grafikkortet kan ha dragits med också, antar att chansen finns, men jag tror, som sagt, att moderkortet är det som har gått sönder. Om du har möjlighet så skulle du ju kunna testa grafikkortet i en annan dator om du har tillgång till en.

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Ingen aning om grafikkortet kan ha dragits med också, antar att chansen finns, men jag tror, som sagt, att moderkortet är det som har gått sönder. Om du har möjlighet så skulle du ju kunna testa grafikkortet i en annan dator om du har tillgång till en.

Har tyvärr bara en gammal dator så den är nog inte så kompatibel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Har tyvärr bara en gammal dator så den är nog inte så kompatibel :/

Hmm, är inte PCI en ganska gammal standard? Du kan ju kolla i den och se om det ser ut att kunna passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Om du säger till netonnet att datorn har dött pga åsknedslag, så lovar jag dig kommer inte garantin hjälpa dig så långt. Natur och miljökatastrofer täcks inte av garantin. Kanske bäst man säger datorn var död när jag skulle sätta igång den.

Lycka till!

Hemförsäkring kan täcka däremot. Jag fick ut fullt pris för mitt agg som gick då de va inte ens 1 år gammalt.
Kvitto skrev jag ut från Inets hemsida där jag beställt agget ifårn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast

Det är med stor sannolikhet moderkortet som har rykt i alla fall, det var det som rök för en polare förra året då blixten slog ner för honom.
Sen om någonting mer har rykt handlar ju bara om uteslutning såklart.

Är den "gamla datorn" byggd sedan 2005 så har den med allra största sannolikhet en PCI-slot så det är bara att testa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Ja men om det bara är moderkortet som jag hoppas, lär det vara billigare att köpa ett nytt för ca 1200:- än dra in hemförsäkring med självrisken etc, ska öppna den gamla lådan o se hur det ser ut, tror fan den är från 2005 i kring där så man vet aldrig xD

Permalänk

En fråga till nu när jag är i farten, då jag måste inhandla ett nytt moderkort i morgon och mitt nuvarande är 1155 socket, nu görs väl det bara 1150? Finns det något vettigt att få tag på tror ni? För 1150 är väl omöjligt för min 3570K? :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Revolverjesus:

En fråga till nu när jag är i farten, då jag måste inhandla ett nytt moderkort i morgon och mitt nuvarande är 1155 socket, nu görs väl det bara 1150? Finns det något vettigt att få tag på tror ni? För 1150 är väl omöjligt för min 3570K? :/

Japp, 1150 fungerar inte med 3570K men som tur är så har till exempel Inet fortfarande kvar några moderkort för 1155 http://www.inet.se/kategori/632/socket-1155

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈