Permalänk
Medlem

kan ej överklocka i mitt bios, varför?

Tjenare alla sc!
Tänkte överklocka häromdagen, upptäckte då att jag kan inte överklocka i mitt bios!?
Har något "speciellt" bios tydligen, heter någonting med dual-bios blablabla, finns även "3d bios". Någon som vet om det ens ska gå att överklocka i detta bios?

Köpte datorn (dum som jag är) på Greattech.se för att jag inte "orka" bygga egen!

Någon som har en bra lösning på mitt problem?
Vill gärna börja med att överklocka och sådant!

Datorspeccs!
Processor: AMD Athlon(tm) X4 740 Quad Core Processor 3.20 GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7750 2GB
Ram: 8GB
Moderkort: Gigabyte F2A55M-DS2
Någon mer som behövs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uhm...vad har du ens för moderkort?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Avstängd

Alltså vad vi fick fram av din post är att du har en dator du vill överklocka.
Men hur i breakdansande Jesus namn tror du att vi ska kunna hjälpa dig med absolut INGEN relevant information ? Tänk. Gör om.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Sorry, ny på sweclockers! Redigerar imorgon när jag sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Waqxi:

Sorry, ny på sweclockers! Redigerar imorgon när jag sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Tur det, det första vi behöver är moderkort och processor men lista resten också!

Permalänk

Skulle tro att hon/han sitter på ett Gigabyte B85 och en i5 Haswel ej "k" modell.
Sedan med risk att bli ner kör av andra på sc. Överklocka sin processor ger det så mycket prestanda ökning? (vid normal överklockning utan att byta massa fläktar etc.)
Dra upp GPUn kan jag tänka mig, men själv märkt jag inte någon större skillnad i spel när CPUn var överklockad.

Bero kanske på vad man är ute efter antar.
Sedan är mitt inlägg nog lite utanför och orelevanta mot vad ts fråga.

Återstår att se vilka komponenter som är i dator, i vilket fall hoppas jag att det löser sig

Permalänk
Medlem

Datorspeccs!
Processor: AMD Athlon(tm) X4 740 Quad Core Processor 3.20 GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7750 2GB
Ram: 8GB
Moderkort: Gigabyte F2A55M-DS2
Någon mer som behövs?

Permalänk
Medlem

Hitta något om det kan vara till hjälp!
Motherboard
ModelGigabyte F2A55M-DS2
BIOS American Megatrends Inc. - F3 - 09/28/2012
CPU Socket Socket FM2 (904)
North Bridge AMD K15 IMC rev 00
South Bridge AMD A55 FCH rev 2.4

Permalänk
Skrivet av Hazardous:

Skulle tro att hon/han sitter på ett Gigabyte B85 och en i5 Haswel ej "k" modell.
Sedan med risk att bli ner kör av andra på sc. Överklocka sin processor ger det så mycket prestanda ökning? (vid normal överklockning utan att byta massa fläktar etc.)
Dra upp GPUn kan jag tänka mig, men själv märkt jag inte någon större skillnad i spel när CPUn var överklockad.

Bero kanske på vad man är ute efter antar.
Sedan är mitt inlägg nog lite utanför och orelevanta mot vad ts fråga.

Återstår att se vilka komponenter som är i dator, i vilket fall hoppas jag att det löser sig

ger sjukt mycket om CPU:n flaskhalsar grafikkortet

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att öka i din klockning då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Jadu, göra processorn snabbare och även grafikkortet snabbare. Eller hur man säger

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

ger sjukt mycket om CPU:n flaskhalsar grafikkortet

Okey, kanske bara jag som har haft ett kasst grafikkort då
Dessutom körde jag med Asus Autotune, antar att det inte är så bra som om man läser på och vet vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waqxi:

Datorspeccs!
Processor: AMD Athlon(tm) X4 740 Quad Core Processor 3.20 GHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7750 2GB
Ram: 8GB
Moderkort: Gigabyte F2A55M-DS2
Någon mer som behövs?

din processor är inte K märkt, den är inte unlockad = Du kan inte överklocka den du ska ha Amd athlon x4 750k 3.4ghz eller 760k
Din processor kommer inte kunna bli överklockad

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuckleBuckle:

din processor är inte K märkt, den är inte unlockad = Du kan inte överklocka den du ska ha Amd athlon x4 750k 3.4ghz eller 760k
Din processor kommer inte kunna bli överklockad

Okej Tack

Permalänk
Skrivet av Waqxi:

Okej Tack

Ptja, det stämmer inte riktigt..
Du kan visst överklocka
Men inte med multiplier

smyger tyst iväg och låter dig googla...

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Man kan överklocka genom att bara höja buss-hastigheten, men det är lite lurigare att hålla koll på de andra delarna så de inte blir för varma/överklockas för mycket.

Steg ett isf är att stänga av turbo-funktionen, sedan höja FSB eller BUS SPEED eller liknande lite grann, samtidigt som man kan få minska multiplar/inställningar för hastighet på minnena och CPU/NB (Nordbryggans buss för att prata mellan minnen och CPU).

Detta förutsatt att moderkortet har de inställningarna.

EDIT: Det verkar vara värre för FM2-CPUs eftersom den buss-klockan hänger ihop med PCI-timing, så om du inte kan ställa in PCI på ett fast värde, så kommer du knappt kunna överklocka något alls, kanske 4-5% och då är det bättre att köra på som vanligt med bara turbon.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det går inte Unlocka den på något sett då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Man kan överklocka genom att bara höja buss-hastigheten, men det är lite lurigare att hålla koll på de andra delarna så de inte blir för varma/överklockas för mycket.

Steg ett isf är att stänga av turbo-funktionen, sedan höja FSB eller BUS SPEED eller liknande lite grann, samtidigt som man kan få minska multiplar/inställningar för hastighet på minnena och CPU/NB (Nordbryggans buss för att prata mellan minnen och CPU).

Detta förutsatt att moderkortet har de inställningarna.

EDIT: Det verkar vara värre för FM2-CPUs eftersom den buss-klockan hänger ihop med PCI-timing, så om du inte kan ställa in PCI på ett fast värde, så kommer du knappt kunna överklocka något alls, kanske 4-5% och då är det bättre att köra på som vanligt med bara turbon.

Okej, tack! Ska se om jag kan få till det. Är inte duktig på datorer för fem öre!

Skickades från m.sweclockers.com