Billiga luftkylare från Arctic Cooling, Cooler Master och Silverstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Håller inte riktigt med. Jag kör just ni i stock-frekvens, men kör ett stort torn. Då kan jag styra ner fläktarna till full stopp vid skrivbordsanvändande.

Tror du missuppfattade mig, jag menar Dyrare torn. Ett torn istället för originalkylaren måste man ju ha, men kanske inte det dyraste tornet om man kör stock.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Älskar att Sweclockers lyssnar på sina läsare! Denna artikel vet jag har varit efterlängtad. Riktigt gött att ni gör recensioner på budgetprylar! Tack grabbar!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag tar hellre en 212 evo än pisset som sitter i datorn nu; en kühler 620. Nästa blir Noctua, orkar inte med pumpar som knastrar, bubblor som porlar runt osv. Har noctuafläktar i hela burken, det är den där jävla pumpen som låter som en 75GXP...

Hör att det är en som råkade ut för IBM Deathstar

Permalänk
Medlem

Undrar om det är något fel på min argon ar01 kylare jag kommer direkt upp till 70 grader (Då slocknar datorn) med endast 3.4 ghz oc. Jag ser nästan ingen skillnad mellan ar01 och amds stockkylare. Någon som vet vad felet kan vara?
Jag har provat med bättre kylpasta och installera om den ett antal gånger.
Spec i signatur

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Personligen hade jag gärna sett att ni utökar testen av luftkylare, med både utförligare tester och fler modeller testade.

Exempelvis Arctic's i30 hade varit mer intressant att ses jämföras mot de övriga två i stället för freezer 7, då i30 är ungefär lika dyr och stor, och känns som en mer rättvis jämförelse.

Och jag hade gärna sett fler belastningsnivåer. Från idle direkt till 4,5GHz för SB känns som lite väl stort steg. Exempelvis Freezer 7 känns som att borde kunna hålla någorlunda jämna steg med de övriga två upp till en viss gräns, och sedan tappa ganska snabbt tack vare mindre fläkt och färre heatpipes.
Så letar man efter en kylare till en inte lika varm CPU, en oöverklockad CPU med normal spänning, så säger dessa test inte så mycket skulle jag tro tyvärr. Så kanske att ni kunde testa både idle, stock och OC av 2600k, eller liknande.
Och till den högre änden kylare med de dyraste luftkylarna och större vattenkylarna så kunde ännu mer värme vara intressant. Hur står de sig med exempelvis SB-E överklockat?

Jag förstår fullt ut att ni inte har tid till allt, men bara lite feedback på vad jag personligen hade velat se mer av...

Permalänk
Medlem

Ytterligare en i raden av recensioner/artiklar/liknande utan tillhörande film.

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Ytterligare en i raden av recensioner/artiklar/liknande utan tillhörande film.

Anser du att det är en fördel eller nackdel? Hur hade en tillhörande film gjort detta jämförande test bättre?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Faulisto:

Ytterligare en i raden av recensioner/artiklar/liknande utan tillhörande film.

Fast det är ju det vi har fredagspanelen till

Skrivet av The_beast*:

Anser du att det är en fördel eller nackdel? Hur hade en tillhörande film gjort detta jämförande test bättre?

Kanske lite subjektiva åsikter och mer ingående och kringflytande diskussion kanske?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Arctic A30/i30 är dock snäppet värre än Arctic Freezer 7 Pro. Varför vara dumsnål?

Prisjakt;
Arctic A30
Arctic i30

Permalänk

Bara en observation arctic kylaren är en 92 mm fläkt och dom andra 120 mm skulle det inte vara bättre att ställa dessa mot arctics modell med en 120 mm fläkt då. bara en tanke!!! Plus att det säger sig lite själv att en 92 mm fläkt oftast låter mer och kyler sämre än en 120 mm!!!

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Jag har en coler master 212 evo men har bytt ut fläkten till två stycken Arctic F12 pwm. min i7 4770k 3,9ghz är både tyst och sval i full load.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Ytterligare en i raden av recensioner/artiklar/liknande utan tillhörande film.

Hade du älskat att lyssna på distat sus från flera processorkylare eller vad menar du? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakVallinder:

Hade du älskat att lyssna på distat sus från flera processorkylare eller vad menar du? Eller har jag missat något?

Exakt! Vad i allt som är heligt är mening med att filma hur mycket en processor kylare låter, det fungerar inte!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAL:

Intressant och utförlig recension. Kul att ni testar lite luftkylare också.
Har själv en Hyper 212, med Noctua-fläktar på, i en av mina burkar och är jättenöjd. Gick från en H55 av Corsair och ångrar ingenting.

Nu är jag inte med riktigt, om du har köpt Noctua-fläktar (plural) och en 212:a så torde det sammanlagda priset motsvara en hel Noctua-kylare som antagligen är bättre.

Skrivet av Printscreen:

Jag tar hellre en 212 evo än pisset som sitter i datorn nu; en kühler 620. Nästa blir Noctua, orkar inte med pumpar som knastrar, bubblor som porlar runt osv. Har noctuafläktar i hela burken, det är den där jävla pumpen som låter som en 75GXP...

Hehe, ingen av kidsen härinne vet vad en 75GXP är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Håller inte riktigt med. Jag kör just ni i stock-frekvens, men kör ett stort torn. Då kan jag styra ner fläktarna till full stopp vid skrivbordsanvändande.

Så du kör din prolle med passiv kylning vid låg belastning? Vilken kylare, prolle och klock kör du med?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en sida i era kylartester där ni byter ut de medföljande fläktarna och sedan använder samma fläkt (exempelvis noctua eller någon liknande) på alla kylarna för att kunna se hur själva kylaren presterar bortsett från de medföljande fläktarna. Jag tror många här på SweC hade uppskattat det eftersom jag tror många kör med någon annan fläkt istället för att använda den som följer med.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PerZerk:

Arctic A30/i30 är dock snäppet värre än Arctic Freezer 7 Pro. Varför vara dumsnål?

Prisjakt;
Arctic A30
Arctic i30

Skrivet av Demonlord:

Bara en observation arctic kylaren är en 92 mm fläkt och dom andra 120 mm skulle det inte vara bättre att ställa dessa mot arctics modell med en 120 mm fläkt då. bara en tanke!!! Plus att det säger sig lite själv att en 92 mm fläkt oftast låter mer och kyler sämre än en 120 mm!!!

Valda modeller är helt baserat på statistik - vi tog helt enkelt de tre budgetvarianter som säljer bäst enligt siffror från en svensk återförsäljare. Man kan såklart ha åsikter om hur vi valde att göra urvalet, men den här gången blev det den linjen. Uppskattas artikeln finns det säkert möjlighet att köra ytterligare modeller framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Arctic Freezer 7, är en mycket bra kylare. Tycker testet var ganska orättvist mot den. Monteringen är både enkel, stabil och bra. En fördel är att den kylaren är mindre än de andra två. Samt att fläkten går mycket tyst vid låga belastningar. Att den inte orkar dra extremt tunga kylbehov det fattar man. Så varför endast prova mot ett sådant system? De som inte kör överklockat, kan med fördel köpa denna kylare. Artic cooling har länge nu haft extremt bra och tysta fläktar. Speciellt vid lägre varvtal. Jag har personligen textat Cooler master TX3 mot denna fläkten och TX3 låter 10ggr högre vid låga varvtal. Det är också ganska avslöjande att folk byter sina fläktar på sina EVO 212. En film hade gett oss mycket. Nu får vi endast texten.

Permalänk
Entusiast

Kör på 212 till mina mediadatorer i vardagsrum och sovrum, kommer även köra såna till tjejernas nya datorer. Mestadels för ljudnivån och för att det eventuellt kan bli tal om lättare överklockning på tjejernas burkar. Monteringen är småjobbig, men jag har vart med om värre...

Permalänk
Medlem

Det intressanta för min del är att AR01 är effektivare än EVO 212, trots att EVO 212 har större kontaktyta (med värmeledningsrören) mot cpu:n, och ett extra värmeledningsrör (som ju förstås inte gör någon markant nytta om det inte har direkt cpu-kontant, men ändå).

AR01 + prisvärd tyst kvalitetsfläkt är alltså det bästa alternativet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Så du kör din prolle med passiv kylning vid låg belastning? Vilken kylare, prolle och klock kör du med?

Jag har en AMD, FX-8120, 3,1 GHz. Kylaren är en HR-02 "Macho" från Thermalright.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

Det intressanta för min del är att AR01 är effektivare än EVO 212, trots att EVO 212 har större kontaktyta (med värmeledningsrören) mot cpu:n, och ett extra värmeledningsrör (som ju förstås inte gör någon markant nytta om det inte har direkt cpu-kontant, men ändå).

AR01 + prisvärd tyst kvalitetsfläkt är alltså det bästa alternativet.

Eller så är EVO 212 bättre men med en mycket sämre fläkt. Släng på samma fläkt från AR01 på Coolermastern och se hur det går?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Eller så är EVO 212 bättre men med en mycket sämre fläkt. Släng på samma fläkt från AR01 på Coolermastern och se hur det går?

Du måste ha missat att Sweclockers gjorde just detta, längst ned på denna sida i artikeln under rubriken "Temperaturer med samma fläkt":

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

... och kom fram till att AR01 alltså är effektivare. Det var det jag baserade mitt uttalande på.

Citat:

Silverstone Argon AR01 verkar vara den effektivare lösningen. Modellen presterar konsekvent några grader bättre än Cooler Masters variant med samma fläkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

Du måste ha missat att Sweclockers gjorde just detta, längst ned på denna sida i artikeln under rubriken "Temperaturer med samma fläkt":

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

... och kom fram till att AR01 alltså är effektivare. Det var det jag baserade mitt uttalande på.

Helt rätt. De har sällan så små fönster för resultat. Märks att man har läst för många recensioner

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hyper evo

Jag köpte hyper evo 212 för cirka ett år sedan. Den fungerar sjukt bra och nästintill ljudlös. Ett klipp för den billiga prislappen.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Sicken tillfällighet, gick just i tankar att byta ut stockkylaren från Intel som jag aldrig riktigt fått fason på, särskilt ljudnivån. Läste lite äldre tester här på Sweclockers, Prisjakt och andra ställen, fastnade till slut för Hyper 212 Evo som verkade ha ett bra prestanda/pris-förhållande. Beställde för 15 minuter sen, såg sedan att den här recensionen dykt upp. Tack så mycket, mera budgettester!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det är enkelt att lista ut genom att besvara några frågor.

1, Tycker du att din nuvarande kylare är högljudd?
2, Tycker du att temperaturen är för hög idag?

Om svaret är nej på båda frågorna är det inte värt att köpa nytt. Om svaret är ja på en eller fler så kommer en följdfråga.

3, Är det värt 250-300 kr för att få ner temperaturen och/eller ljudnivån?

Är svaret ja så är det värt att köpa en ny kylare. Är svaret nej kan du ha kvar din gamla.

Hur hjälpte det där mig? Menar du att Freezer 7 Pro är mer högljudd och kyler sämre än dom andra två?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon42512:

Hur hjälpte det där mig? Menar du att Freezer 7 Pro är mer högljudd och kyler sämre än dom andra två?

Ja det var ju exakt det testet visade. Fast det är ju bara värt att byta om du faktiskt stör dig på den nuvarande kylaren. Vissa ger köpråd av ren princip och hade sagt att det var värt det. Jag försöker basera råd på behov och då går det inte att säga så mycket mer baserat på vad du skrev. De enda fördelarna du skulle få av att byta kylare är mindre ljud och/eller lägre temperaturer. Om du inte har några problem med det du har nu är det ju meningslöst att byta kylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Oväntat spännande läsning ändå!

BTW. vad hände egentligen med Danamics LMX Superleggera ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Hur hjälpte det där mig? Menar du att Freezer 7 Pro är mer högljudd och kyler sämre än dom andra två?

Inte om du inte har ett stort kylbehov. Det var ganska fel att testa den mot en överklockad i7. Hade de provat med mera normala kylbehov, så både kyler den bra och är tyst. Märks det att det är min favo kylare? Lätt monterad, går att montera utan åtkomst till baksidan av moderkortet. Bra livslängd. Den jag har i datorn, har gått konstant nu i 2 år. Och det hörs fortfarande inget från den. Inga vibrationer eller andra lustiga ljud. Därför tycker jag den är perfekt till ett i5 eller i3 system.