Microsoft lanserar Surface Pro 3

Permalänk
Medlem

En sån här med en i5:a är nog precis det jag letat efter! Var nära på att köpa Pro 2, men tycker verkligen att den känns precis i minsta laget, exakt som notebooksen gjorde. Visst det kostar, men jag tycker inte att det är så farligt faktiskt, du får en komplett bärbar dator och en ordentlig platta som förhoppningsvis levererar vad gäller prestanda.
Nam nam namn nam!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bud_bundy:

Varför så hög upplösning som 2 160 x 1440 pixlar ?
Att köra annan upplösning än standard ställer bara till problem om man kör verktyg hårdkodade för en viss upplösning.

Så det blir ingen surface Pro för mig, det blir allt att sitta med laptoppen i knät när jag sitter på busen etc..

Windows 8.1 och skala fönster?

Aldrig varit ett problem för mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Varför så hög upplösning som 2 160 x 1440 pixlar ?
Att köra annan upplösning än standard ställer bara till problem om man kör verktyg hårdkodade för en viss upplösning.

Så det blir ingen surface Pro för mig, det blir allt att sitta med laptoppen i knät när jag sitter på busen etc..

Vilka verktyg är idag hårdkodade för en specifik upplösning?

Vad är standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Varför så hög upplösning som 2 160 x 1440 pixlar ?
Att köra annan upplösning än standard ställer bara till problem om man kör verktyg hårdkodade för en viss upplösning.

Så det blir ingen surface Pro för mig, det blir allt att sitta med laptoppen i knät när jag sitter på busen etc..

Upplösningen är i relation till förhållandet 3:2. Att det tramsas med Java och Flash i många verktyg är väl inte ovanligt men vad tusan är hårdkodad mot upplösningen i dag?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nu blev det uppförsbacke, hade planer på att köpa in en bärbar dator inom de närmsta dagarna. Får se om jag inte kan hålla ut till slutet av sommaren och vänta på Surface Pro 3 istället...

Det är ju klart du ska göra Jakob Förövrigt, sitter du och försöker norpa åt dig en sån här till testlabbet inom de närmsta månaderna? Har självklart förståelse för att semestertiderna står för dörren snart, men är mest bara nyfiken

Skrivet av Dixona:

Jag tycker det är kul, det börjar likna något nu! Under gen 1 så sade jag att jag skulle skaffa en gen 2, och under gen 2 att jag skulle lägga vantarna på en gen 3. Framstegen har inte varit i riktigt den grad jag önskat, så jag är inte helt hundra på om det blir någon den här generationen heller, men det är fortfarande väldigt kul att se att det rör sig i rätt riktning! Kanske när Windows 9 släpps?

Vad exakt är du saknar? Lägre prisbild, större skärm mer minne? Ingen kritik utan nyfiken för att för min del verkar det här "än så länge, inväntar tester så klart" vara det perfekta alternativet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite sugen alltså. Börjar pendla i oktober och letar efter något man kan ha med sig på tåget. Detta kanske skulle vara något.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Batman:

Det är ju klart du ska göra Jakob Förövrigt, sitter du och försöker norpa åt dig en sån här till testlabbet inom de närmsta månaderna? Har självklart förståelse för att semestertiderna står för dörren snart, men är mest bara nyfiken

Tanken är definitivt att testa Surface Pro 3! Problemet är att Microsoft (som många andra) inte tror att det här "Internet" är globalt och att svenskar generellt är duktiga på engelska och kan läsa recensioner på internationella sidor. Jag vågar därför nästan lova att det kommer dröja till Sverige-lanseringen innan jag får in ett testexemplar...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har surface Pro 2 idag. Kommer definitivt köpa en Surface pro 3 när den släpps. Kanske jag lyckas hålla mig och vänta till slutet på året med förhoppning på en broadwellmodell nu när intel lanserat tidplanen Denna plattform med broadwell och 4G vore mums!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

"Microsoft har valt att inte anamma passiv kylning, utan har istället en fläkt som inte ska märkas av slutanvändaren. För detta har bolaget designat en radialfläkt som uppges vara 30 procent mer effektiv än någon annan fläkt för bärbara enheter på marknaden. Chassit är även skräddarsytt för att tvinga ut luften längs surfplattans alla fyra sidor, vilket ska göra att användare varken känner av den vid användning eller hör fläkten."

Jaja, det där med inte ska märka/höra fläkten tror jag på när jag fått prova den. Säger de att den är tyst så ska den vara det också för att jag ska dra fram plonkan. Om sant -

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

"Microsoft har valt att inte anamma passiv kylning, utan har istället en fläkt som inte ska märkas av slutanvändaren. För detta har bolaget designat en radialfläkt som uppges vara 30 procent mer effektiv än någon annan fläkt för bärbara enheter på marknaden. Chassit är även skräddarsytt för att tvinga ut luften längs surfplattans alla fyra sidor, vilket ska göra att användare varken känner av den vid användning eller hör fläkten."

Jaja, det där med inte ska märka/höra fläkten tror jag på när jag fått prova den. Säger de att den är tyst så ska den vara det också för att jag ska dra fram plonkan. Om sant -

Fläkten på Surface pro 2 är förvånansvärt tyst. Det susar lite om du stressar den, tex spelande, men inte i närheten av de hårtorkar som ultrabooks är idag. Vid icke stress är den ljudlös.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tanken är definitivt att testa Surface Pro 3! Problemet är att Microsoft (som många andra) inte tror att det här "Internet" är globalt och att svenskar generellt är duktiga på engelska och kan läsa recensioner på internationella sidor. Jag vågar därför nästan lova att det kommer dröja till Sverige-lanseringen innan jag får in ett testexemplar...

Mmm, synd. Men jag tror nog att jag likt dig inte kommer kunna hålla i köpfingrarna när den väl släpps

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den med i5 och 8GB RAM skulle jag absolut kunna tänka mig istället för en "vanlig" bärbar

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Windows 8.1 och skala fönster?

Aldrig varit ett problem för mig.

Grymt som tusan, testade på min laptop som har 1920*1080. Problemet med små skärmar är att man förlorar yta, men helt det är det värt att kunna arbeta med datorn.

Skrivet av Reyintaz:

Vilka verktyg är idag hårdkodade för en specifik upplösning?

Vad är standard?

1900*1200 och 1920 *1080 är väl det som flest gör sina applikationer till idag och kan sess som standard?
Angående verktyg. Så har väl de flesta verktyg idag ej ett dynamisk gränssnitt som anpassar sig efter skärmstorleken, orsaken till detta är flera som att tid är pengar och att miljön som verktyget är skapat i ej alltid har stöd för funktionen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Upplösningen är i relation till förhållandet 3:2. Att det tramsas med Java och Flash i många verktyg är väl inte ovanligt men vad tusan är hårdkodad mot upplösningen i dag?

Väldigt mycket, en stor del av dessa går dock fint att använda ändå.
Det är bara besöka vilket företag som helst och se att tid på att göra gränssnitten dynamiska ligger väldigt lågt nere på vad som behövs göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Fan. Ska köpa laptop i Juni, en ThinkPad Yoga. Hade hellre sett mig själv med en Surface 3, men den lämnar fortfarande för mycket att önska när man väl behöver arbeta. Tangentbordet lämnar fortfarande för mycket att önska. Verkar inte vara något stort steg upp från tidigare modeller, och jag klarar verkligen inte av en touchpad utan stor mängd irritation. Trackpoints är så mycket mer överlägsna IMO.

Fan. Om jag ändå bara kunde få ett ordentligt ThinkPadtangentbord till en Surface :'(

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Make.Sense:

Fan. Ska köpa laptop i Juni, en ThinkPad Yoga. Hade hellre sett mig själv med en Surface 3, men den lämnar fortfarande för mycket att önska när man väl behöver arbeta. Tangentbordet lämnar fortfarande för mycket att önska. Verkar inte vara något stort steg upp från tidigare modeller, och jag klarar verkligen inte av en touchpad utan stor mängd irritation. Trackpoints är så mycket mer överlägsna IMO.

Fan. Om jag ändå bara kunde få ett ordentligt ThinkPadtangentbord till en Surface :'(

VI ÄR SOULMATES!
Exakt vad jag försöker förklara för Jacob, men han är inte på min sida. Thinkpad it is, även om det är uppförsbacke tills jag lärt mig trackpoint.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trackpoint FTW!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Förutom att själva enheten har en mini-display port så ska det även släppas en dockningsstation med ethernet-kontakt, ytterligare externa usb-kontakter för smidig anslutning av exempelvis t-bord och mus samt mini-display-port för skärm. Finns länk till info om alla accessories i denna artikel. Vet inte om den skulle släppas i Sverige men i USA ska den tydligen kosta 199 dollar iaf. Med en sån får man ju definitivt en desktop-ersättare

Synd att dockan kostar 199 dollar, det enda den tillför är en laddare annars är den ju egentligen bara en porthub:-(

Det är också synd att man måste upp på i5 med 256 GB SSD för att få 8 GB ram, hade gärna sett att man kunde få mer även på de "sämre" plattorna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trevligt! Väntar fortfarande på att power cover ska komma till sverige dock

Observera att Surface Pro 3 inte kör wacom (för de som tänkt använda den till grafik):
http://surfaceproartist.com/blog/2014/5/20/surface-pro-3-anno...

Permalänk

Underbart att se att de går mot strömmen och väljer bort 16:9-formatet på skärmen. De går till och med steget längre och kör 3:2. Applåder. Däremot säger jag som som ovanstående, för att jobba och vara produktiv så behöver man ett riktigt tangentbord, så surface går bort för min del. Men det hade varit roligt att testa den. Kör vidare med min Thinkpad x201...

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell U2711 2560x1440.
Jag känner att jag behöver se hur mina program ser ut i en SP3 innan jag ens kan fundera på köp.

Men den är ju jäkligt snygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Trevligt! Väntar fortfarande på att power cover ska komma till sverige dock

Observera att Surface Pro 3 inte kör wacom (för de som tänkt använda den till grafik):
http://surfaceproartist.com/blog/2014/5/20/surface-pro-3-anno...

Den var sur :/

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

1900*1200 och 1920 *1080 är väl det som flest gör sina applikationer till idag och kan sess som standard?

Fel. De flesta program (och websidor!) är gjorda för en bredd på 1280 till 1440 pixlar. De kan sträckas längre - men är inte 'optimalt'.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bud_bundy:

Varför så hög upplösning som 2 160 x 1440 pixlar ?
Att köra annan upplösning än standard ställer bara till problem om man kör verktyg hårdkodade för en viss upplösning.

Så det blir ingen surface Pro för mig, det blir allt att sitta med laptoppen i knät när jag sitter på busen etc..

I Win8.1 så fungerar det faktiskt helt OK (alla fall i alla applikationer jag använder) förutsatt att man kan köra 200% skalning, har själv 3200x1800 skärm som med 200% blir som 1600x900 med 100%. 150% fungerar sämre, andra lägen utöver 100% fungerar öken. Text går definitivt och läsa även på 100%, men det blir extremt drygt att använda detta då allt blir mikroskopiskt.

Frågan man ska ställa sig är om motsvarande 1080x720 på 12" är godkänt, för då är detta en riktigt trevlig skärm, 3:2 är ju så mycket bättre än 16:9. Spontant så känns det som man tyvärr satt upplösningen lite lågt, 2560x1700 (som Chrome Pixel använder) skulle vara helt rätt för Surface vilket ger ungefär samma PPI som 13" ultrabooks med 3200x1800 skärm.

Helt klart är detta Microsoft överlägset bästa försök och Surface 2 var helt OK den också. Är fortfarande av åsikten att detta ändå inte är en ersättare för en laptop, type-cover är inte ett speciellt bra tangentbord när man jämfört med vad som finns på laptops i motsvarande prisklass. Sedan ska det bli intressant att se hur bra/dålig touchplattan är, finns ju faktiskt ultrabooks idag som MBP/MBA klass på touchpadsen (väldigt många år efter Apples MBP, men bättre sent än aldrig).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Observera att Surface Pro 3 inte kör wacom (för de som tänkt använda den till grafik):
http://surfaceproartist.com/blog/2014/5/20/surface-pro-3-anno...

Vad innebär detta? Att redigering i Photoshop blir svårare/sämre eller att den blir svårare att använda rent allmänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Äckligt snygg, man blir ju inte lite sugen, fast man har en helt duglig laptop nu

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Surface Pro 3 är ju tunnare än min gamla Surface RT. Det verkar som att det blir tredje gången gillt för Microsoft. Man blir i alla fall riktigt köpsugen!

Permalänk
Skrivet av Icte:

Ingen Surface Mini?

Känner precis så där, lite trist :/

Skrivet av Full Strike:

Trevligt! Väntar fortfarande på att power cover ska komma till sverige dock

Observera att Surface Pro 3 inte kör wacom (för de som tänkt använda den till grafik):
http://surfaceproartist.com/blog/2014/5/20/surface-pro-3-anno...

Och det här var inte heller alltför kul :/

Men helheten riktigt nöjd med vad det har gjort gentemot tvåan, om det där tangentbordet är lika stabilt som det ser ut att vara i herrn's knä så är det ju till att överväga!

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Varför så hög upplösning som 2 160 x 1440 pixlar ?
Att köra annan upplösning än standard ställer bara till problem om man kör verktyg hårdkodade för en viss upplösning.

Så det blir ingen surface Pro för mig, det blir allt att sitta med laptoppen i knät när jag sitter på busen etc..

1080p har varit standard alldeles för länge

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mmmm. Köpsugen! Frugan behöver ju en ny laptop snart. Kollade från början på MacBook air men den här är ju helt klart ett intressant alternativ.

I övrigt: Fasiken vad löjligt lågupplösta de flesta desktop monitorer är idag jämfört med mobila lösningar. Laptops, plattor... Ja t.o.m telefoner ligger ljusår före. :/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Mind blown *poff*

Vill ha så det gör ont!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious