Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerEdge:

Bara för TVen har startat och visar bilden till boxen betyder det inte att allting har startat i TVen, har man haft den helt avstängd sen startar och försöker starta ex smarthub el liknande så tar det lite tid innan den e färdig, kanske inte en hel minut men.

Det tar inte lång tid att ladda in det men det varierar självklart mellan modeller som allt annat.
Min poäng var att av allt man måste starta upp om man använder en gemensam grendosa så är TVn det som startas snabbast så jag tyckte det var konstigt att TVn blev utpekad av broken arrow. Ps4 t.ex. som artikeln handlar om klockar 22sekunder för mig och diverse kabeltv boxar kan man få vänta en eftermiddag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När det gäller PS4 verkar de ha ett avstängt läge om man ställer in det i menyerna eller om man håller inne strömknappen i 7 sekunder. Så de kommer runt reglerna genom att helt enkelt ha tillräckligt låga effekter som val om man letar en stund.

Man stänger av den genom att välja "shut down" i menyn med handkontrollen. Shutdown ligger precis bredvid det andra mer strömkrävande standby alternativet i avstängningsmenyn. Finns det någon som stänger av genom att gå fram och fysiskt trycka på konsolen? Har du provat Xbone eller ps4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grejjen är det att vid mer prestanda och högre effektkrav av ställs även mer krav på effektivare nätdel och smartare funktioner för att klocka ner frekvensen då all kraft inte behövs. Där han man ju inte riktigt häng med. Jag tycker det är mycket effekt för ett tv spel men det är ju mer släkt med PC än någonsin hårdvarumässigt.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Många här verkar ha stora hål i huvudet, jag förstår absolut vad de vänder sig emot: att något som inte används drar ström. Det vore som att min bil skulle dricka några centiliter diesel när motorn är avstängd. Något som många inte tänker på är att inte nog med att apparaten drar ström, den utvecklar därigenom värme vilket kräver ännu mer ström för att kyla ner. Speciellt i AC-landet nummer ett.
Jag skulle gärna se att eleffektiviseringen skulle nå datorns värld. Tänk om grafikkortet helt hade stängt ner när man sitter och surfar och datorn sömnlöst slår över på intern grafik. För att helt slå av den modulen när datorn har varit inaktiv i X antal minuter. Varför? För att jag ogillar att betala för ström som ändå inte används. Det är samma princip som att jag inte står på balkongen och slänger ner tjugolappar på trottoaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Många här verkar ha stora hål i huvudet, jag förstår absolut vad de vänder sig emot: att något som inte används drar ström. Det vore som att min bil skulle dricka några centiliter diesel när motorn är avstängd. Något som många inte tänker på är att inte nog med att apparaten drar ström, den utvecklar därigenom värme vilket kräver ännu mer ström för att kyla ner. Speciellt i AC-landet nummer ett.
Jag skulle gärna se att eleffektiviseringen skulle nå datorns värld. Tänk om grafikkortet helt hade stängt ner när man sitter och surfar och datorn sömnlöst slår över på intern grafik. För att helt slå av den modulen när datorn har varit inaktiv i X antal minuter. Varför? För att jag ogillar att betala för ström som ändå inte används. Det är samma princip som att jag inte står på balkongen och slänger ner tjugolappar på trottoaren.

Men en bil drar ju ström när du inte använder den, både utrustning och läckströmmar.
Och förutom detta är det rätt stor självurladdning på blyackumulatorer.
Detta måste laddas via generatorn när du sedan har bilen igång.

Jag kan säga rakt av att det inte är speciellt bra verkningsgrad på bilmotor generatorlösning när det handlar om att generera elektricitet.
Det är betydligt mycket mer miljövänligt att generera den elen i ett tyskt ångbolmande kolkraftverk.
Ännu miljövänligare är det med KÄRNKRAFTVERK.

Det verkar som även du har ett litet hål i huvudet där........ eller kanske bara en liten tankekullerbytta......

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt fel att Wii U får så bra kritik av rapporten, den är svagare och går inte att jämföra.

Däremot är det otroligt dåligt att PS4 och Xbox One drar så mycket som dom gör vid menyer och netflix streaming. Otroligt dåligt. Att dom drar så mycket som dom gör vid spelande är dock helt rimligt.

Permalänk
Medlem

Jag skrev först ett långt inlägg först om många argument om spillvärme, värmepumpar energiförlust fossila bränslen osv osv. Men sen tänkte jag. Det spelar INGEN roll, problemet är att vi ska ALLA minska energianvändning. Med att minska menar jag framför allt inte använda det alls, enkelt somfan att dra ut kontakten ur väggen. Mycket enkelt att sänka värmen 1-2 grader i hushållet. gå till jobbet istället för att ta bilen för man orkar inte gå 5 km om dagen.
Det är inte bara företagen som ska se till att göra produkter som drar mindre (samtidigt som tillverkningen ska dra mindre energi ) Det är även DU som människa på denna planet som ska se till att inte använda energi du inte behöver. Vi kan vrida och vända på det, man kan vrida och vända på det jag nyss skrev. Men det förändrar inte att människan släpper ALLTID, i ALLA LÄGEN ut mer koldioxid o skit i naturen än vad miljön kan hantera.

Sen tycker jag helt klart att företag som Microsoft och Sony kunde gjort det bättre än så, Men går vi in på de så kan vi åter igen vrida och vända på det tills jag tappat förståndet!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Bättre att starta några nya kärnkraftverk iställe, sluta leva som råttor!
Det lär behövas, då utvecklingen tenderar att gå mot att vi kommer att ha rätt många elbilar som rullar på våra vägar inom en snar framtid.
Med viss insikt i frågan, kan jag säga att vårt elnät i dagsläget inte är byggt för detta, varken sett stammledningar, eller produktionskapacitiet.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det finns en del hippies, som önskar att vi downsizear till den milda grad att vi bor under en sten och äter bark.
Detta är inte den väg vi bör gå om vi vill ha ett hyffsat bekvämt liv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MattiasL:

Bättre att starta några nya kärnkraftverk iställe, sluta leva som råttor!
Det lär behövas, då utvecklingen tenderar att gå mot att vi kommer att ha rätt många elbilar som rullar på våra vägar inom en snar framtid.
Med viss insikt i frågan, kan jag säga att vårt elnät i dagsläget inte är byggt för detta, varken sett stammledningar, eller produktionskapacitiet.

Med din insikt i systemet så borde du även känna till alla problemen med just kärnkraft också. Som de ekonomiska faktorerna som gör att få är intresserade av att bygga då det är fruktansvärt svindyrt. De två EPR som byggs i Europa just nu är inte bara väldigt många år försenade utan beräknas kosta ungefär 80 miljarder kronor styck för 1,6 GW el. Detta med en teknologi där vi har uppskattningsvis 100 år bränsle kvar i konventionella källor. Högre uranspriser skulle förskjuta det några år till men det betyder att fler områden måste brytas. Problemet med just uran är att koncentrationen är så extremt låg att det blir enorma utgrävningar. Priset behöver inte öka så mycket för att Bohuslän ska vara ekonomiskt att gräva ut men tror ingen normalt funtad människa tycker att det är en bra idé. Intressant nog verkar det råda ett produktionsunderskott globalt där vi konsumerar mer uran än det bryts.

Breeder har vi blivit lovade i över 50 år och det byggdes ett gäng under 60, 70 och 80-talet. De flesta är nu nedstängda och vi har inte sett någon direkt kommersiell implementation av tekniken. Tittar man på den tidsskalan så ser ju ITER och DEMO rätt lovande ut. Amerikanerna har ju kommit en bit på vägen mot fusion också men med en helt annan teknik.

Relaterat till avsaknaden av breeder är ju den totala avsaknaden av slutförvar för kärnbränsle. Det finns ännu inte en enda slutförvaring färdigställd. Inget land har lyckats lösa den frågan och den svenska lösningen blev nyligen skickad tillbaks till ritbordet då de hade missat att vatten spontant kan sönderfalla till syre vilket betydde att kopparbehållarna riskerade att brytas ner innan bentonitleran hade satt sig ordentligt. Det fanns också en del frågetecken angående uppskattningarna av vattenflöden i den granitformation där man ville bygga slutförvaret.

Skrivet av MattiasL:

Det är klart att det finns en del hippies, som önskar att vi downsizear till den milda grad att vi bor under en sten och äter bark.
Detta är inte den väg vi bör gå om vi vill ha ett hyffsat bekvämt liv.

Det där är rent trams och skitsnack. Att vara emot slöseri är inte samma sak som att man vill äta bark. Vi kommer vara tvungna att använda mer el men det betyder inte att vi kan slösa med den. Vi måste bli betydligt mer effektiva så vi kan använda den begränsade mängd vi har till det som är vettigt.

Vi kan gå tillbaks till det grova räkneexemplet med glödlampor mot diodlampor innan. Om alla invånare i EU ersätter en glödlampa med en diodlampa så skulle det motsvara en besparing motsvarande en kärnreaktor ungefär. Då har jag räknat med att lampan är tänd en timme per dygn. Det är tillräckligt med energi för att driva tre miljoner elbilar ungefär, baserat på svenska körvanor. Så vilket låter rimligast enligt dig? Alla byter ut några lampor eller att vi lägger 80 miljarder på en till reaktor?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nej du har fel, barkbröd och bo under sten blir det!

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Det tar inte lång tid att ladda in det men det varierar självklart mellan modeller som allt annat.
Min poäng var att av allt man måste starta upp om man använder en gemensam grendosa så är TVn det som startas snabbast så jag tyckte det var konstigt att TVn blev utpekad av broken arrow. Ps4 t.ex. som artikeln handlar om klockar 22sekunder för mig och diverse kabeltv boxar kan man få vänta en eftermiddag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Mest ett påpekande varför många väljer att låta saker ligga i strömsparläge (finns fler än min Tv som gör det). Jag gör inte det, men är ändå irriterad på uppstartstiden. Digitalboxen är det ingen ide att stänga av, som du påpekar (speciellt från telia). Den är segare än TV:en.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasL:

Men en bil drar ju ström när du inte använder den, både utrustning och läckströmmar.
Och förutom detta är det rätt stor självurladdning på blyackumulatorer.
Detta måste laddas via generatorn när du sedan har bilen igång.

Jag kan säga rakt av att det inte är speciellt bra verkningsgrad på bilmotor generatorlösning när det handlar om att generera elektricitet.
Det är betydligt mycket mer miljövänligt att generera den elen i ett tyskt ångbolmande kolkraftverk.
Ännu miljövänligare är det med KÄRNKRAFTVERK.

Det verkar som även du har ett litet hål i huvudet där........ eller kanske bara en liten tankekullerbytta......

Och batteriet i bilen kommer att leva väldigt länge om det själv ska driva elektroniken i en modern bil... Väldigt miljövänligt att byta ett blyack någon/några ggr per år.

F.ö. kan jag ju tillägga att kolkondensverk har någonstans 35-40 % verkningsgrad, medan generatorn i bilen har ~50 % verkningsgrad vid någorlunda varvtal, så ditt argument faller lite där också.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Saibot90 fortfarande hål i huvudet där.
Verkningsgraden för en bilmotor ligger på ca 25 %
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency
Sedan har du en verkningsgrad på generatorn som kanske ligger på 50 %
när du räknar på vilken verkningsgrad med dessa siffror får du 12,5 % totalt ut Grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasL:

Saibot90 fortfarande hål i huvudet där.
Verkningsgraden för en bilmotor ligger på ca 25 %
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency
Sedan har du en verkningsgrad på generatorn som kanske ligger på 50 %
när du räknar på vilken verkningsgrad med dessa siffror får du 12,5 % totalt ut Grattis.

Vad är grejen med de personliga påhoppen på detta forum?Är lustigt att folk tycker det är rimligt att bete sig hursomhelst när man sitter bakom sitt tangentbord.

Visst, jag erkänner att jag inte tänkte speciellt långt i den jämförelsen med verkningsgrad. Räknar man med förbränningen av bensin i motorn så blir det klart sämre verkningsgrad.

Inget du säger ändrar dock min åsikt om att kolkondens är miljövidrigt. Kolkondens är dyrt och skitigt och ska helst väck från denna jord. Verkningsgraden på din bilbatteriladdning sjunker också några procentenheter om vi ska räkna eltransport, verkningsgrad i laddaren, och lite förluster i batteriet bl.a. Det du också bortser helt från är det faktum hur brytningen av kol och utsläppen från kolkondensen påverkar. Sen är givetvis oljeborrning ingen dans på rosor det heller, men på bilfronten finns det ännu inga (tillräckligt) bra alternativ ännu. Det jag ville påpeka var att jag anser att dina argument inte håller om att det på något sätt skulle vara miljövänligt med kolkondens.

Sen kan du gärna svara på den första delen i mitt inlägg. Använd citera-knappen om du vill ha svar i framtiden. Dock är min diskussion i denna tråd över, jag har sagt min åsikt.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det absolut största hålet i ditt resonemang är det här.

Om vi gör det extremt långsökta antagandet att du kan använda all spillvärme från en elektrisk pryl, det vill säga att det är en villa med direktverkande el molnig dag mitt i vintern i Norrland där prylen är termostatstyrd och sitter monterad under ett fönster. Det helt ideala fallet där du kan ersätta uppvärmning med all energi från prylen. Då går du plus minus noll. Om du istället halverar förbrukningen i prylen och låter husets panna sköta det så har du i alla andra lägen sparat energi. Så hela sommaren är det ren förlust att inte höja verkningsgraden. I stora delar av resten av världen är det ren förlust. Har du en värmepump är det ren förlust hela året om. Så du har hittat ett litet extremfall och försöker bygga din argumentation runt det. Verkligheten ser inte ut som ditt lilla extremfall.

Sen har du inte riktigt förstått hur uppvärmning fungerar. En panna står inte och tuggar på full effekt året om. Uppvärmningsbehovet är inte konstant över dygnet. Skiner solen kan du ha ett väldigt lågt faktiskt uppvärmningsbehov även om det är kallt ute. Om du har en panna som arbetar konstant i slutet av april så måste du verkligen se över isoleringen eller regleringen av pannan för då är något trasigt.

Det är alltid alltid i alla lägen en bra idé att öka verkningsgraden och minska slöseri med el.

De flesta värmepumparna som tar värme från luften stänger av vid kalla temperaturer. Min värmepump stänger t.ex. av vid -10 grader C. Innan detta har elkassetten kopplats in då och då för att stötta pumpen. Det stämmer alltså inte att det "är ren förlust året om" om man har värmepump eftersom den inte förmår att ensam värma huset.

Sen köper jag inte ditt resonemang om "extremt långsökt antagande" etc. Skulle spillvärmen från en elektrisk pryl försvinna i ett kosmiskt maskhål?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Skiten ska ju inte dra ström när den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

då får du dra ut sladden. så är det med all elektronik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

då får du dra ut sladden. så är det med all elektronik.

Skitsnack. Datorskärmar, tv-apparater bland annat drar under en watt i viloläge.

Konsolerna drar 15W vilket är störtlöjligt. Sony och Microsoft borde straffas för det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dunder:

En ofantligt mycket svagare konsol drar mindre el... No shit, Sherlock.

Ofantligt? Hur många gånger snabbare är xbone jämfört med 360? Och Wii U är snabbare än 360.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hyperträd:

Ofantligt? Hur många gånger snabbare är xbone jämfört med 360? Och Wii U är snabbare än 360.

Söker på det?

Och flera gånger, skulle jag tro.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.