Permalänk
Medlem

Asus z77 vs Gigabyte a85x

Min nuvarande gaming dator består av en Asus sabertooth z77 + i5 3570K, jag har inga problem med datorn, för tillfället finns det bara en sak som jag är störd på.
1. det finns för få sata3 portar.

Jag har en miner i andra rummet som har ett Gigabyte GA-F2A85X-UP4 + A4 5300 med 7st sata3 portar, det vill säga 5 stycken flera än vad Asus har.

Frågan är ja semi-simpel, borde jag flytta mig över till det andra moderkortet och den andra processorn eller stanna med ASUS z77 Sabertooth?

/Equb

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

ser 8 st sata portar när jag kollar på bilder på sabertooth
enligt inet har den 4st 3gbps och 4st 6gbps

byt verkligen inte från 3570k till a4 5300

Permalänk
Medlem

Well, prestandan mellan de 2 datorerna är väldigt stor, så det beror ju på vad du ska göra med den.

För spel etc så bör du stanna på din 3570k då den har fan så mycket högre prestanda.

Du skulle kunna sätta upp en filserver på din miner dock, skulle inte ta så mycket prestanda och lösa ditt problem.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Well, prestandan mellan de 2 datorerna är väldigt stor, så det beror ju på vad du ska göra med den.

För spel etc så bör du stanna på din 3570k då den har fan så mycket högre prestanda.

Du skulle kunna sätta upp en filserver på din miner dock, skulle inte ta så mycket prestanda och lösa ditt problem.

Freddie

Tack för svaret, vet du någon bra guide till att göra en filserver? Jag kan ju nog också bara ta och titta upp det på youtube men nu när du nu gav ett så bra svar tänkte jag nu ändå checka..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

ser 8 st sata portar när jag kollar på bilder på sabertooth
enligt inet har den 4st 3gbps och 4st 6gbps

byt verkligen inte från 3570k till a4 5300

Jo men om det finns 7st 6gbps portar, tror jag nog lutar mot gigabyte.

Heh skulle inte ens tänka på att byta från min intel i5..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jo men om det finns 7st 6gbps portar, tror jag nog lutar mot gigabyte.

Heh skulle inte ens tänka på att byta från min intel i5..

Du har inget val om du tänker byta till det moderkortet. Det passar inte till Intel processorer utan bara AMDs FM2 processorer.

Och tyvärr så vet jag ingen bra guide för att bygga en filserver.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur 4 Sata 3 portar inte skulle räcka till. Vanliga hårddiskar (HDD) går lika bra att köra på Sata 2 eftersom de är så långsamma.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Du har inget val om du tänker byta till det moderkortet. Det passar inte till Intel processorer utan bara AMDs FM2 processorer.

Och tyvärr så vet jag ingen bra guide för att bygga en filserver.

Freddie

Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte hur 4 Sata 3 portar inte skulle räcka till. Vanliga hårddiskar (HDD) går lika bra att köra på Sata 2 eftersom de är så långsamma.

Freddie jo men jag menade lutar mot din filserver ide.

För dom 4 portarna styrs inte av intel utan av asrock så det är fy förbannat långsamt, man hör hur disken börjar och jobba bara för att gå in i en mapp.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

*inte asrock utan asmedia

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Freddie jo men jag menade lutar mot din filserver ide.

För dom 4 portarna styrs inte av intel utan av asrock så det är fy förbannat långsamt, man hör hur disken börjar och jobba bara för att gå in i en mapp.

Aha, då missförstod jag dig bara

Googla lite på det så får du nog fram hur man gör.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10