Permalänk
Medlem

köpråd: vattenkylning

tjena gubbs, jag har kört med slutet system i ca 2-3år nu och börjar tröttna på det, samtidigt som jag ska uppgradera min dator då jag använder pensionären AMD just nu och ska byta till intel så har jag tänkt på byta slutet system till ren vattenkylning.
jag kommer skaffa en kraftfull gaming dator då jag streamar och har mycket skit i gång samtidigt.
jag har kollat upp olika hemsidor angående vattenkylning och märkt att det finns bayres med pump eller pump och reservoar vilket är bäst och vad är viktigt att tänka på.

hur många radiatorer ska man ha?`
vilket vatten ska man använda?
vad kan man vattenkyla?
ska man ha bayres eller pump och reservoar?

det skulle va schysst med lite hjälp

MvH BumBur

Permalänk
Avstängd

Använt sökfunktionen ?
Svaret på alla dina frågor och lite till finns redan i forumet.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Använt sökfunktionen ?
Svaret på alla dina frågor och lite till finns redan i forumet.

det känns lättare så här tycker jag:P, jag är inte så mycket för att söka efter svaren, känns bättre att få dom direkt av personer som vet

Permalänk
Avstängd

Ja du får väll hoppas att någon orkar servera dig informationen på silverfat. Jag tänker iaf inte göra det

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av BomburTV:

det känns lättare så här tycker jag:P, jag är inte så mycket för att söka efter svaren, känns bättre att få dom direkt av personer som vet

Det kan ändå vara en bra idé att läsa på innan man frågar, så slipper stackarna som vet svara på samma frågor om och om igen. Läs igenom den här FAQ:en!

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja du får väll hoppas att någon orkar servera dig informationen på silverfat. Jag tänker iaf inte göra det

man väl alltid hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av BomburTV:

det känns lättare så här tycker jag:P, jag är inte så mycket för att söka efter svaren, känns bättre att få dom direkt av personer som vet

Snacka om fel inställning när man håller till på ett forum.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

ca 120mm radiator per 100 watt har jag lärt mig, men ju mer desto bättre.
jag har 240+240+360+480 till en i7+2xgtx780 i sli, mest för att kunna köra fläktarna på kring 600rpm, samt att det inte fick plats mer i lådan.
Skaffa också en laing d5-pump för dom trycker vätskan genom vilken loop som helst utan problem.

Permalänk

Först och främst vad har du för chassi till din vattenkylning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Först och främst vad har du för chassi till din vattenkylning.

jag har ett 900D chassi som står och dammar just nu, väntan på att jag ska köpa vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Bombursäker 614474:

jag har ett 900D chassi som står och dammar just nu, väntan på att jag ska köpa vattenkylning

Va bra. Då får du försöka sitta o klura ut hur du vill ha din vattenkylning o hur du ska dra slangar å de.
Sen köper du saker efter hur du tänkt.

Jag själv har 2 480 rads en i taket o en i botten. Det räcker åt mig kör i push pull på de.
De här har jag i min loop.

http://www.coolingstuff.se/p/445/phobya-g-changer-480

Jag hade förut en 140 en 360 o en 480 men det blev så plottrigt och inte så snyggt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Va bra. Då får du försöka sitta o klura ut hur du vill ha din vattenkylning o hur du ska dra slangar å de.
Sen köper du saker efter hur du tänkt.

Jag själv har 2 480 rads en i taket o en i botten. Det räcker åt mig kör i push pull på de.
De här har jag i min loop.

http://www.coolingstuff.se/p/445/phobya-g-changer-480

Jag hade förut en 140 en 360 o en 480 men det blev så plottrigt och inte så snyggt.

ok jag har läst om 900d på corsairs hemsida att man kan ha radiatorer lite överallt typ. men om jag vill ha t.ex 2st 480 som du har samt 240 och en 120 skulle det kunna gå?

Permalänk

Skippa 120 om du ska ha den uppe där bak det blir fult o bökigt. 240 i fronten går bra om den inte är 6 cm tjock. 3 till 4 cm är nog bra där då.

Jag hade själv funderat på 240 i front men min är 6 cm o det funkade inte bra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Skippa 120 om du ska ha den uppe där bak det blir fult o bökigt. 240 i fronten går bra om den inte är 6 cm tjock. 3 till 4 cm är nog bra där då.

Jag hade själv funderat på 240 i front men min är 6 cm o det funkade inte bra.

ok, jag kyla ner cpu, gpu viktigast så klart och sen NB och SB och ram.

Permalänk

Som sagts en D5 pump ska du ha iallafall sätt upp det på köpe listan.Sen en reservoar av något slag. Då får du fundera på om du ska ha en bay/res eller tub res det finns så mycket olika lösningar man kan göra.

Så här har jag min res nu håller prescis på att bygga om kylningen nu. Och jag har tagit bort alla hdd burarna.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Så här har jag haft förut med en liten tub res. Och du ser 120 raden uppe till höger allting ser inte klokt ut tycker jag. Därför har jag skaffat en större tub res och ska ha tjockare slang nu än förr.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Som sagts en D5 pump ska du ha iallafall sätt upp det på köpe listan.Sen en reservoar av något slag. Då får du fundera på om du ska ha en bay/res eller tub res det finns så mycket olika lösningar man kan göra.

Så här har jag min res nu håller prescis på att bygga om kylningen nu. Och jag har tagit bort alla hdd burarna.

http://forumbilder.se/DCQLJ/imag0725.jpg

bayres eller pump och res vad är bäst?
jag vill ju ha så clean build som möjligt

Permalänk

En bay res som man stoppar in i en 5.25" plats ska man inte ha tycker jag iallafall. De är krongliga att jobba med.Men separat pump o res som jag har kan du ha. Men det är du som bestämmer.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En bay res som man stoppar in i en 5.25" plats ska man inte ha tycker jag iallafall. De är krongliga att jobba med.Men separat pump o res som jag har kan du ha. Men det är du som bestämmer.

ok så res och pump verkar kännas bäst

Permalänk
Permalänk

Ser nog bra ut glöm inte att köpa till lite 90° och 45° graders vinklar det behövs alltid. Om det blir trångt i nått hörn eller så. En 4-5 stycken av vardera kan behövas.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ser nog bra ut glöm inte att köpa till lite 90° och 45° graders vinklar det behövs alltid. Om det blir trångt i nått hörn eller så. En 4-5 stycken av vardera kan behövas.

nå specifika 90/45 graders för jag hittade inte just för den slangen 13/19

Permalänk
Skrivet av BomburTV:

nå specifika 90/45 graders för jag hittade inte just för den slangen 13/19

Vad jag vet så finns det bara de vinklar som finns för det är inga speciella till 13/19 slangar. Det har jag faktiskt inte tänkt på hur det är med vinklar till 13/19 slang. Jag har bara kört med 10/13 och byter till 10/16 nu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vad jag vet så finns det bara de vinklar som finns för det är inga speciella till 13/19 slangar. Det har jag faktiskt inte tänkt på hur det är med vinklar till 13/19 slang. Jag har bara kört med 10/13 och byter till 10/16 nu.

då får jag gå ner och skaffa 10/16 istället

Permalänk
Permalänk
Skrivet av BomburTV:

tjena gubbs, jag har kört med slutet system i ca 2-3år nu och börjar tröttna på det, samtidigt som jag ska uppgradera min dator då jag använder pensionären AMD just nu och ska byta till intel så har jag tänkt på byta slutet system till ren vattenkylning.
jag kommer skaffa en kraftfull gaming dator då jag streamar och har mycket skit i gång samtidigt.
jag har kollat upp olika hemsidor angående vattenkylning och märkt att det finns bayres med pump eller pump och reservoar vilket är bäst och vad är viktigt att tänka på.

hur många radiatorer ska man ha?`
vilket vatten ska man använda?
vad kan man vattenkyla?
ska man ha bayres eller pump och reservoar?

det skulle va schysst med lite hjälp

MvH BumBur

Bayres är krångligt, du får dra slangarna långt ända till bayres och dom kan vara svåra att få tyst på. Tube res och lös pump är att föredra.

Destillerat vatten(batterivattten) Finns på macken, biltema.

Vattenkyl så mycket som möjligt, ganska meningslöst att ha kylning på bara cpu ur ljud hänseende då gpu's kommer väsnas som bara den när du belastar Men givetvis kan man börja med bara cpu för att sedan bygga ut.

Vad gäller radiatorer så kör med dom största du får in i ditt chassie, ju mer kyl effekt du har ju saktare kan du köra fläktarna = tystare dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bayres är krångligt, du får dra slangarna långt ända till bayres och dom kan vara svåra att få tyst på. Tube res och lös pump är att föredra.

Destillerat vatten(batterivattten) Finns på macken, biltema.

Vattenkyl så mycket som möjligt, ganska meningslöst att ha kylning på bara cpu ur ljud hänseende då gpu's kommer väsnas som bara den när du belastar Men givetvis kan man börja med bara cpu för att sedan bygga ut.

Vad gäller radiatorer så kör med dom största du får in i ditt chassie, ju mer kyl effekt du har ju saktare kan du köra fläktarna = tystare dator

gunner rekommenderade också pump och res då bayres krångliga, jag kör ju med slutet system och jag tycker det är värdelöst.
jag kommer kyla cpu och gpu och så ska jag skaffa http://www.coolerkit.se/shop/ek-fb-kit-4226p.html så man kyler ner mosfet och sb sam ram.
jag vill få så mycket kylning som möjligt på delarna så jag kan överklocka utanproblem

Permalänk
Medlem

tackar gunner358 och thereal_twisted för hjälpen

Permalänk
Skrivet av BomburTV:

tackar gunner358 och thereal_twisted för hjälpen

Tack själv:d det är bara kul att man kan vara till hjälp ibland.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av BomburTV:

tackar gunner358 och thereal_twisted för hjälpen

Tack tack, kul att kunna hjälpa till. Minns själv hur förvirrad jag var när jag skulle bygga första vattenkylningen