Köpråd: Stor och bra skärm i 4:3 eller 5:4 format

Permalänk

Köpråd: Stor och bra skärm i 4:3 eller 5:4 format

Ja vad rekommenderar ni? NEC och Eizo gör väl den bästa skiten va? Dell som runner up.

Jag bara undrar vad som är bra idag. Eizo kör ju ren ips och "va" vad nu det kan tänkas vara för nåt.
Det har ju kommit "förbättrade ipsvarianter och förbättrade varianter av mva och pva etc. Det finns jävligt mycket nu. Och egentligen har jag inte tänkt sätta mig in i djungeln. så därför frågar jag här.

Ska ha en bra icke TN "fyrkantig" stor skärm. med stora pixlar. för jag ska ha den på ca 60cm. har 2 19tummare 5/4 nu med standardrezen på den storleken och det funkar bra. Har även en 21tum 16/9 1920x1080 på samma avstånd och jag ser fan inte ett skit på den alltså. Nu tänker jag inte på saker som kan ändra storlek naturligtvis.

Frågor följer: vad är bra idag i ips-djungeln (olika paneler) och vad är bra av va-baserade paneler?

Konkreta förslag? Kan kan tänka mig så litet som 19 tum. Är även på jakt efter en 16/10 24tum för surf med samma krav. så billigt som möjligt för den.

Förtydligad rubrik
Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Vad är det för upplösning på 19-tummaren du har nu?

Ifall du inte ser ett skit på en 21" 1080p på 60 cm så får jag nog råda dig att gå till en optiker.

VA-panel är en typ av panel, precis som IPS. VA-panel ger typiskt mycket bra svärta och färger nästan i klass med IPS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

1280x1024 tydligen på alla mina 19tummare. Det är bra size på dom pixlarna på 60cm.

Optiker. Jo tack jag ser inte ett skit utan en sån. jag har -7.5 och -7 eller nåt i närsynthet (dvs jag ser skarpt på ca 5cm avstånd sen är det blurrrrry om vi säger så.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

Du har inte funderat på linser eller glasögon? ;D haha

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Du har inte funderat på linser eller glasögon? ;D haha

Naturligtvis har jag det.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Du kan köpa i princip vilken skärm du vill så kommer den att vara bättre än det du har nu.

Permalänk

ja det förstår jag också fetrsom jag sitter på 100% TN men nu vill jag fan ha det bästa.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Observera att en beskrivande rubrik ger bättre svar. Citerar forumreglerna

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

5:4 har väl ersatt 4:3? 4:3 var väl vanligt förr men sedan så gick standarden över till 5:4 tror jag av någon anledning. Lite synd då 4:3 är optimalt för emulatorer eftersom majoriteten gamla konsoler skickar ut 4:3 signal.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns möjligen ett fåtal skärmar kvar ute med 1600*1200 upplösning och med bra ips-paneler. Är begagnat ett alternativ så kan man få bra skärmar för några 100 kronor.

De flesta 15" var 4:3 samt 20-21" och i stort sett allt mellan
5:4 och 1280*1024 upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Trivial1ty:

Ja vad rekommenderar ni? NEC och Eizo gör väl den bästa skiten va? Dell som runner up.

Jag bara undrar vad som är bra idag. Eizo kör ju ren ips och "va" vad nu det kan tänkas vara för nåt.
Det har ju kommit "förbättrade ipsvarianter och förbättrade varianter av mva och pva etc. Det finns jävligt mycket nu. Och egentligen har jag inte tänkt sätta mig in i djungeln. så därför frågar jag här.

Ska ha en bra icke TN "fyrkantig" stor skärm. med stora pixlar. för jag ska ha den på ca 60cm. har 2 19tummare 5/4 nu med standardrezen på den storleken och det funkar bra. Har även en 21tum 16/9 1920x1080 på samma avstånd och jag ser fan inte ett skit på den alltså. Nu tänker jag inte på saker som kan ändra storlek naturligtvis.

Frågor följer: vad är bra idag i ips-djungeln (olika paneler) och vad är bra av va-baserade paneler?

Konkreta förslag? Kan kan tänka mig så litet som 19 tum. Är även på jakt efter en 16/10 24tum för surf med samma krav. så billigt som möjligt för den.

Det du efterfrågar finns överhuvudtaget inte.

Angående paneler och prefix så är det mest massa olika bokstäver som man inte kan utläsa någonting ifrån. Dessutom tillverkas merparten inte längre.
Det finns IPS och det finns (M)VA idag. Det är inte svårare än så i princip.
IPS-panelerna har bättre betraktningsvinklar, MVA-panelerna bättre svärta. Dagens (M)VA har klart sämre betraktningsvinklar än de hade förr, men då var det också en annan variant som hette S-PVA som dominerade. Att det ibland bara står VA utan M i specifikationerna handlar inte om annat än att de inte orkar/vill skriva ut Met.
Finns väl i och för sig nån variant som går under namnet AH-VA, men den finns nog bara i några enstaka 27-tummare och är mer som IPS såvitt jag minns. Finns också en variant av IPS som utvecklats av Samsung som går under namnet PLS.
Men det är samma sak som IPS och ingenting man ska sitta och fundera över, utan det som i slutändan avgör om skärmen är bra eller inte är vilka filter de tryckt på skärmen och vilket skick just det exemplar man får är i.
Ibland har det t.ex. förekommit att tillverkare använt omväxlande IPS- och PLS-paneler i en modell...

Men åter till dina problem...

Skrivet av Trivial1ty:

ja det förstår jag också fetrsom jag sitter på 100% TN men nu vill jag fan ha det bästa.

Ja, och det tror du att du får med en skärm som har upplösningen 1280*1024?
Det är väldigt lite yta och jag förstår inte varför det inte fungerar att förstora saker och ting för dig?
Kör du t.ex. inte webbläsaren konstant förstorad?
Det gör jag, då jag dels har lite dålig syn och dels en primärskärm med väldigt små pixlar.
Här i Firefox och på Sweclockers är det faktiskt förstorat hela tre steg! Visst kan jag läsa texten om jag trycker CRTL+0, men det känns inte bra och jag skulle bli trött i ögonen och säkert även huvudet om jag hade så i längden.
Vad exakt är det för program där allting blir för smått på 21½-tummaren?

Kollade och den har 0,248mm stora pixlar, det är väldigt litet precis som du anat.
1920×1080 1080p 2.1 16:9 21.5 248
Dina 19-tummare återfinns i andra skalan.
Förutom fanns det 27-tummare i 16:10 format, dessa hade ruggigt stora pixlar, 0,303 millimeter.
1920×1200 WUXGA 2.30 16:10 27.0 303

https://en.wikipedia.org/wiki/Dot_pitch
Men som sagt, inget som tillverkas längre.
Och 4:3 verkar tyvärr helt dött, tillverkarna är uppenbarligen inga anhängare av mångfald.
Enda skärmen som finns i Sverige är Eizos specialare, S2133.
Kostar en hel del men är säkert värd det, tyvärr finns det inga recensioner.
Svärtan är dock bättre än alla andra IPSer. Jag utvecklade aldrig det men IPS och TN maxar kring 1000 till 1 i kontrast, medan de har MVAerna gör runt 3000:1. För tio år sen hade de alla angedda maxvärden på 700-1000:1.
Det har med andra ord knappt hänt ett skit på ett decennium.
Förutom 120 Hertz då....

Visa signatur

««« »»»