Permalänk

Vilka ''memes'' borde dö?

Själv tycker jag Doge har blivit så extremt uttjatad så det finns inte. Till och med SL är med på det!!

Det är ju ett tecken på att den bara är död.

Annars tycker jag memes i allmänhet är ganska så tråkiga. Alla kanske borde dö?

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas inte att alla memer dör ut för då skulle vi få rätt stora problem då vår kultur och teknologi skulle slungas tillbaks till tidig stenålder. Men visst finns det vissa memer som gärna skulle få dö ut, till exempel mycket inom den växande högerpopulismen. Men antar att det är enklast att lita på naturlig selektion och att systemet är hyfsat självreglerande. Om nu memetiken faktiskt är analog med genetiken.

Jag borde läsa lite Dawkins.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Insanity Wolf vill jag bara spy på.

Permalänk
Medlem

Nu tar ju TS upp endast en del av alla de olika former av memes som finns, då jag antar att vi i denna tråd talar om bildmacron i huvudsak och Internetfenomena i bisak.
För övrigt är Zota helt inne på rätt spår med definitionen och Dawkins. Dåliga memes kommer att snabbt förgås medan de populära kommer att överleva en längre tid, waha~

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tycker det finns roliga "exempel" med de flesta memes, problemet är väl mer när folk överanvänder samt använder en meme helt fel. Räcker att browsa 9gag/memebase/valfri meme-sida i 5 minuter för att hitta flertalet exempel på memes som inte är roliga.

Visa signatur

the streets, YO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Nu tar ju TS upp endast en del av alla de olika former av memes som finns, då jag antar att vi i denna tråd talar om bildmacron i huvudsak och Internetfenomena i bisak.
För övrigt är Zota helt inne på rätt spår med definitionen och Dawkins. Dåliga memes kommer att snabbt förgås medan de populära kommer att överleva en längre tid, waha~

Nu tänker jag ta på mig min grammatiknazistmössa (ja det ingår höga stövlar och ridspö) och föröka få lite ordning här. Det engelska ordet meme är likt konceptet inspirerat av ordet gene. Teorin är ju att de är analoga fenomen och därmed har de även fått liknande namn. Så uttalet och den kringliggande grammatiken är utgår från ordet gene. Om vi hoppar tillbaks till svenska så är alltså ordet mem och utgår från gen. Grammatiskt hanteras det på samma sätt så genetik blir memetik. En gen blir en mem. Flera gener blir flera memer och så vidare.

Mössa av.

Sen kan man fundera på i vilken utsträckning evolution fungerar på ett bra sätt för oss människor. Vi verkar ju jobba hårt på det som är absolut sämst för vår överlevnad. Så då är frågan om samma koncept gäller även för memer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

grammatiknazist

Well excuse me, princess!

Skrivet av Zotamedu:

Sen kan man fundera på i vilken utsträckning evolution fungerar på ett bra sätt för oss människor. Vi verkar ju jobba hårt på det som är absolut sämst för vår överlevnad. Så då är frågan om samma koncept gäller även för memer.

Närmast fungerar ju memer efter lagarna om kulturevolution, om man får säga sådant. Närmast utvecklingen av (bildmakro)memer så har vi saker som dans, målning och andra kulturutryck och fenomen. Nästan alla kulturuttryck har överlevt till modern ålder, med undantag som exempelvis statligt sanktionerade blodsofferritualer [citation needed]. Det finns mycket som inte används, men vi minns nästan allt från grottmålningar till operett.
Fåtal memer kommer att dö ut på riktigt, då de kommer att arkiveras. De kommer däremot att dö ut på sådant sätt att de inte används annat än i minnenas television, och då gäller det helt plötsligt alla memer om vi bara ger oss tid nog.
Inget konstig, inget svårt, tycker jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Unpopular Opinion Puffin och Confession Bear. Tack och lov blev UOP memes bannade från r/AdviceAnimals.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Well excuse me, princess!

Närmast fungerar ju memer efter lagarna om kulturevolution, om man får säga sådant. Närmast utvecklingen av (bildmakro)memer så har vi saker som dans, målning och andra kulturutryck och fenomen. Nästan alla kulturuttryck har överlevt till modern ålder, med undantag som exempelvis statligt sanktionerade blodsofferritualer [citation needed]. Det finns mycket som inte används, men vi minns nästan allt från grottmålningar till operett.
Fåtal memer kommer att dö ut på riktigt, då de kommer att arkiveras. De kommer däremot att dö ut på sådant sätt att de inte används annat än i minnenas television, och då gäller det helt plötsligt alla memer om vi bara ger oss tid nog.
Inget konstig, inget svårt, tycker jag.

Fast det är ju generellt genren som överlevt och inte specifika memer. Grottmålning har ju varit hopplöst ute ett bra tag. Vi har väl möjligtvis graffiti som närmsta analog men grunden är ju helt annorlunda där. Om vi än en gång ska dra paralleller till evolution så är ju ett minne av en mem inte samma sak som att den aktivt lever. Vi minns dronten men den är tämligen utdöd och dess gener är borta. Vi har kvar grottmålningar på samma sätt som vi har fossil skelett av mammutarna som de avbildar men båda är lika utdöda om de bara finns kvar som ett avlägset minne. Kanske kunde vara något för alla kulturkonservativa där ute. Gräva upp gamla döda kulturuttryck. Reclaim the grottmålning!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förut tyckte jag att memes bara borde dö.
Then I took an arrow to the knee.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju generellt genren som överlevt och inte specifika memer.

Grottmålning är en typ av målning. Tekniken grottmålning är memen. Opera är en genre inom scenunderhållning.
Visst, man kan argumentera att en viss typ av grottmålning eller en viss teknik för grottmålning är den faktiska memen, eller att triangeldramat är själva idéen som bara råkar manifestera sig i en opera seria.
Vi kan naturligvis gräva oss djupare och peka på hur underliggande idéer ligger till grund för överliggande uttryck och hur memer då fragmenteras ned till beståndsdelar utan någon förankring i kultur eller teknik.

Om vi fortfarande ska prata om memer utifrån kultur och teknik så vore det kanske på plats att namnge kultur-fenotyp för att inte förväxla de olika abstraktionerna? Momer? Mamer? Mumer? Mimer?

Citat:

Vi har kvar grottmålningar på samma sätt som vi har fossil skelett av mammutarna som de avbildar men båda är lika utdöda om de bara finns kvar som ett avlägset minne.

Skillnaden mellan mammuten och grottmålningar är att vi kan återuppta grottmålning (än så länge har vi inte replikerat en mammut). På samma sätt kan vi återuppta memer så länge de finns kvar i minnet.
Jag vet vad vi menar med utdöd, jag vill bara inte att vi ska använda oss av ett sådant precist ord när det kommer till memer som i grund är kollektiva minnen och således överlever så länge någon eller något minns memen. Alltså, "dåliga" memer kommer inte att överleva utan dåliga memer som råkar bli utraderade ur historien pga att t.ex. böcker bränns.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Grottmålning är en typ av målning. Tekniken grottmålning är memen. Opera är en genre inom scenunderhållning.
Visst, man kan argumentera att en viss typ av grottmålning eller en viss teknik för grottmålning är den faktiska memen, eller att triangeldramat är själva idéen som bara råkar manifestera sig i en opera seria.
Vi kan naturligvis gräva oss djupare och peka på hur underliggande idéer ligger till grund för överliggande uttryck och hur memer då fragmenteras ned till beståndsdelar utan någon förankring i kultur eller teknik.

Om vi fortfarande ska prata om memer utifrån kultur och teknik så vore det kanske på plats att namnge kultur-fenotyp för att inte förväxla de olika abstraktionerna? Momer? Mamer? Mumer? Mimer?

Skillnaden mellan mammuten och grottmålningar är att vi kan återuppta grottmålning (än så länge har vi inte replikerat en mammut). På samma sätt kan vi återuppta memer så länge de finns kvar i minnet.
Jag vet vad vi menar med utdöd, jag vill bara inte att vi ska använda oss av ett sådant precist ord när det kommer till memer som i grund är kollektiva minnen och således överlever så länge någon eller något minns memen. Alltså, "dåliga" memer kommer inte att överleva utan dåliga memer som råkar bli utraderade ur historien pga att t.ex. böcker bränns.

Fast den kulturella biten bakom grottmålningen är borta. Vi vet inte exakt den kulturella kontexten i vilken de målades. Vi vet inte fullt ut betydelsen. Så hur kan vi då återskapa dem? Vi kan kan kopiera den fysiska representationen men inte den bakomliggande kulturen. På samma sätt kan man med lite plast, silvertejp, ett par burkar färg och en massa löshår göra om en elefant till något som liknar en mammut men det kommer inte bara en mammut. En mem är något som förmedlar kultur och inte bara en handling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker vi låter professorn förklara.

Permalänk

Varför ska man låta vissa bildmakron dö ut? Om de är uppenbarligt offensiva eller hatiska, så är det ju inte okej, givetvis, men det är ändå sällan man ser dylika bildmakron på ett mera allmänt plan.

Sedan tycker jag att exempelvis 9gag o.s.v. är dåliga sidor, eftersom de egentligen är thepiratebay när det kommer till bildmakron. De tar bilder från Reddit och Imgur och sätter sin egna vattenstämpel på och kallar det sitt. Det är fel.

Jag förstår att Reddit kan vara avskräckande för vissa personer, men det gäller att hitta sitt rätta element inom hela den myrstack som kallas just Reddit. Man måste göra sin upplevelse personlig, ta bort subreddits man inte gillar, lägga till sådana man gillar o.s.v. De har ju gått och lagt till väldigt konstiga subreddits, enligt mig, som standard nu, men så är det när folk ska hålla på och gnälla på det som var okej förut.

Att vissa memes blir bannlysta från t.ex. /r/AdviceAnimals är helt ofattbart enligt mig. Med den logik som används borde endast ett ytters få antal memes få stanna kvar. D.v.s. Actual Advice Mallard och dess andra former. Bort med Almost Politically Correct Redneck och allt annat i så fall med. Att banna UOP och vertikala bildmakron fanns det ingen anledning till i min mening. Det var bara några tonåringar som gnällde för att just deras mobilapp inte visade bilden ordentligt och så är det fullständigt kaos med hela forumet. Nej, usch. Det är inte demokrati.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube