Permalänk
Medlem

Val av moderkort till 4770K

Då jag spillde kaffe över datorn så har jag nu fått ersättning via försäkringsbolaget
Och söker nytt moderkort.
Tidigare körde jag Asus maximus vi Extreme.
Känns dock som overkill så ja vad ska jag välja?
Krav är en Asus bräda.

Måste vara klockvänligt och stöd för sli.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Då jag spillde kaffe över datorn så har jag nu fått ersättning via försäkringsbolaget
Och söker nytt moderkort.
Tidigare körde jag Asus maximus vi Extreme.
Känns dock som overkill så ja vad ska jag välja?
Krav är en Asus bräda.

Måste vara klockvänligt och stöd för sli.

Mvh

Ja du kanske kan ta Sabertooth z87.

Permalänk

Asus Hero kan vara en idé. Och då har du ett ROG kort igen och det är inte overkill.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Asus Z87 PRO är trevligt: http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/

Och här har du Asus Z97 PRO: http://www.asus.com/Motherboards/Z97PRO/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sabretooth Z87/97!

Permalänk
Medlem

Haswell Refresh och Z97 släpps på Söndag (?), hade väntat tills dess och köpt en Z97 bräda.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Haswell Refresh och Z97 släpps på Söndag (?), hade väntat tills dess och köpt en Z97 bräda.

Jag vet inte om jag har fel nu men 4770k funkar väl inte på z97 bräda.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag vet inte om jag har fel nu men 4770k funkar väl inte på z97 bräda.

Jorå, det funkar fint. Precis som att alla SB-processorer fungerar på 7-seriens chipset (självklart inte 2011).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jorå, det funkar fint. Precis som att alla SB-processorer fungerar på 7-seriens chipset (självklart inte 2011).

Chattade nyss med Komplett och den skrev att I5,I7 "Haswell" inte funkar med z97 endast med Haswell Refresh exm Core i7-4790 etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Chattade nyss med Komplett och den skrev att I5,I7 "Haswell" inte funkar med z97 endast med Haswell Refresh exm Core i7-4790 etc

Då verkar dom inte ha en aaaning om vad dom pratar om. Det är ju bara att kolla på ASUS-länken och titta på specarna.

"Intel® Socket 1150 for the 5th/New 4th/4th Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors "
Kan stöd för Haswell bli tydligare än så?

http://www.asus.com/Motherboards/Z97PRO/specifications/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Chattade nyss med Komplett och den skrev att I5,I7 "Haswell" inte funkar med z97 endast med Haswell Refresh exm Core i7-4790 etc

Ja då tycks de ha sällat sig till skaran som är förvirrade eller som förvirrar; det har ju redan förekommit små test med Z97 och 4770K. I detta fall Z97-A
http://techreport.com/review/26411/asus-z97-a-motherboard-rev...

(Sedan har vi det omvända förvirringsmomentet; Haswell Refresh på Z87.)

Sedan, om man får tro representanter för Asus, så är väl alla moderkorten i stort sett lika bra för överklockning, med vissa mindre skillnader, och att man i vanlig ordning bör göra sitt val utifrån de funktioner som önskas. Klockvänligt och stöd för SLI, det innebär väl allt från Z87-A och uppåt.

http://promos.asus.com/us/z87/comparison/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ja då tycks de ha sällat sig till skaran som är förvirrade eller som förvirrar; det har ju redan förekommit små test med Z97 och 4770K. I detta fall Z97-A
http://techreport.com/review/26411/asus-z97-a-motherboard-rev...

(Sedan har vi det omvända förvirringsmomentet; Haswell Refresh på Z87.)

Sedan, om man får tro representanter för Asus, så är väl alla moderkorten i stort sett lika bra för överklockning, med vissa mindre skillnader, och att man i vanlig ordning bör göra sitt val utifrån de funktioner som önskas. Klockvänligt och stöd för SLI, det innebär väl allt från Z87-A och uppåt.

http://promos.asus.com/us/z87/comparison/

Okej,tack!. Jo man bör tycka att komplett ska veta ,men tydligen inte i detta fall :I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

[...]
Krav är en Asus bräda.

Måste vara klockvänligt och stöd för sli.

Ytterst handlar väl valet av moderkort om vad man vill göra med datorn, då moderkortet sätter en del gränser, anslutningsmöjligheter etc. och det kan väl endast den enskilde avgöra själv. Men som sagt, klockvänligt och SLI uppfylls av de flesta Asus-kort, så det säger inte mycket.

Eftersom du är intresserad av ett moderkort från Asus, och har haft det tidigare, så kan det vara mycket stor idé att titta vad som kommer med Z97 den närmaste tiden. Jag gissar "JJ" från Asus kommer att ha fullt upp de närmaste veckorna. Asus North America har tidigare gjort en mindre presentation på YouTube; men sedan brukar det vara omfattande genomgångar på Tek Syndicate, PC Perspective etc.

Såg att PC Perspective precis har lagt längre presentationer på YouTube av nya moderkorten och vad Asus har ändrat till den nya serien (vid sidan av sådant som m2, SATA Express, 5-way optimisation (turbo app är nummer 5), så har de uppdaterad version av UEFI och Fan Expert har förfinats rejält, igen; i nya är fläktinställningarna än mer flexibla, då de kan mappas till olika temp-sensorer etc.).

Tek Syndicate lade ut en kortare genomgång av Z97-WS något innan, även det på YouTube.

Så inom de närmaste timmarna, dygnen och veckorna kommer det att trilla ut en hel del artiklar och videos om Z97.

(I en video sades det att Z97 är ett krav för Devil's Canyon, enligt Intel under konferensen GDC i mars; undrar om det nu stämmer, lär bli lite kommentarer. Men diskussioner på det temat förekom i en del artiklar i mars.)

Permalänk
Medlem

Tack alla för mycket bra svar. Jag ska höra med Inet om dem vet ngt leveransdatum på Z97.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden då jag slog till på en Asus deluxe Z97.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Det verkar vara ett mycket bra moderkort.
Är det mycket som skiljer Z97 från Z87 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Det verkar vara ett mycket bra moderkort.
Är det mycket som skiljer Z97 från Z87 ?

Ja lite skiljer där allt.
Sen exakt vad det innebär vet i fan;)
Bl.a. 5 way optimization istället för 4 way.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

det största med z97 är väl stödet för ssd-enheter via pci-express i stället för sata?

Permalänk

Flera tillverkare har redan släppt bios uppdateringar till sina Z87 kort, som enligt uppgift ska funka fullt ut med 4'e gen. cpu's. Även kommande cpu's(Antar att det är K modellerna då)