Permalänk

Hjälp, Ram minne!

Hej alla!

För cirka 2 veckor sedan byggde jag och min pappa en dator till mig. En speldator. Jag är inget proffs på datorbyggande men jag har lyckats bygga denna dator.

Chassi: Corsair Carbide Spec-01

Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P

CPU: AMD FX 8320 3.5GHZ

GPU: Gigabyte GeForce GTX660 OC 2GB

RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 1866 Mhz

Corsair CX 600 W Modular

Windows 8.1

När min dator hade fungerat super bra i 1,5 vecka så började jag tappa fps minecraft och gick in och kollade mina ram minnen. Jag såg att jag hade 8 GB men bara använde 3,96 gb.
Jag blev konfundersam och kollade upp vad man kunde göra åt saken. Jag gick in i msconfig och kollade om jag använde max ram och jag ändrade det minst 5 gånger utan framgång.

Sedan bytade jag plats på ramminnena och såklart ingen framgång. Jag gick in och kollade i BIOS och allting såg normalt, jag återställde BIOS till standardinställningar eftersom
jag har varit där inne och ändrat lite grejer innan. Ingen framgång där heller. Så jag trodde det var windows så jag återställde windows. Ingen framgång där heller!

Jag åkte sedan till netonnet och bytade dessa ramminnena. Ingen framgång där heller.

Någon som vet vad jag kan göra nu?

Kan jag uppdatera BIOS?

Är detta svårt?

Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebastianLoL123:

Hej alla!

För cirka 2 veckor sedan byggde jag och min pappa en dator till mig. En speldator. Jag är inget proffs på datorbyggande men jag har lyckats bygga denna dator.

Chassi: Corsair Carbide Spec-01

Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P

CPU: AMD FX 8320 3.5GHZ

GPU: Gigabyte GeForce GTX660 OC 2GB

RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 1866 Mhz

Corsair CX 600 W Modular

Windows 8.1

När min dator hade fungerat super bra i 1,5 vecka så började jag tappa fps minecraft och gick in och kollade mina ram minnen. Jag såg att jag hade 8 GB men bara använde 3,96 gb.
Jag blev konfundersam och kollade upp vad man kunde göra åt saken. Jag gick in i msconfig och kollade om jag använde max ram och jag ändrade det minst 5 gånger utan framgång.

Sedan bytade jag plats på ramminnena och såklart ingen framgång. Jag gick in och kollade i BIOS och allting såg normalt, jag återställde BIOS till standardinställningar eftersom
jag har varit där inne och ändrat lite grejer innan. Ingen framgång där heller. Så jag trodde det var windows så jag återställde windows. Ingen framgång där heller!

Jag åkte sedan till netonnet och bytade dessa ramminnena. Ingen framgång där heller.

Någon som vet vad jag kan göra nu?

Kan jag uppdatera BIOS?

Är detta svårt?

Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!

Låter som att du har 32bitars windows, eller att något annat program har reserverat data såsom RAMdisk.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt problem beror inte på ditt RAM. Minecraft använder så mycket minne den behöver, och det är rätt så vanligt att program inte använder mer än 2GB RAM.

Var kollar du för att se att du använder 3,96GB? Aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianLoL123:

Hej alla!

För cirka 2 veckor sedan byggde jag och min pappa en dator till mig. En speldator. Jag är inget proffs på datorbyggande men jag har lyckats bygga denna dator.

Chassi: Corsair Carbide Spec-01

Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P

CPU: AMD FX 8320 3.5GHZ

GPU: Gigabyte GeForce GTX660 OC 2GB

RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 1866 Mhz

Corsair CX 600 W Modular

Windows 8.1

När min dator hade fungerat super bra i 1,5 vecka så började jag tappa fps minecraft och gick in och kollade mina ram minnen. Jag såg att jag hade 8 GB men bara använde 3,96 gb.
Jag blev konfundersam och kollade upp vad man kunde göra åt saken. Jag gick in i msconfig och kollade om jag använde max ram och jag ändrade det minst 5 gånger utan framgång.

Sedan bytade jag plats på ramminnena och såklart ingen framgång. Jag gick in och kollade i BIOS och allting såg normalt, jag återställde BIOS till standardinställningar eftersom
jag har varit där inne och ändrat lite grejer innan. Ingen framgång där heller. Så jag trodde det var windows så jag återställde windows. Ingen framgång där heller!

Jag åkte sedan till netonnet och bytade dessa ramminnena. Ingen framgång där heller.

Någon som vet vad jag kan göra nu?

Kan jag uppdatera BIOS?

Är detta svårt?

Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!

https://www.youtube.com/watch?v=c16piXD1hYc <-- kolla på den

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Låter som att du har 32bitars windows, eller att något annat program har reserverat data såsom RAMdisk.

Jag har 64 bit.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ditt problem beror inte på ditt RAM. Minecraft använder så mycket minne den behöver, och det är rätt så vanligt att program inte använder mer än 2GB RAM.

Var kollar du för att se att du använder 3,96GB? Aktivitetshanteraren?

Aktivitetshanteraren och System.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SebastianLoL123:

Aktivitetshanteraren och System.

Står det "8GB installerat (3,96GB användbart)" i System?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Står det "8GB installerat (3,96GB användbart)" i System?

Japp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SebastianLoL123:

I så fall är det så att Windows har upptäckt fel med ett av dina minnen och inaktiverat det. Om du söker efter "minne" i startmenyn på din dator så kan du hitta ett program för att testa minnet. Prova att köra en vända med det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

I så fall är det så att Windows har upptäckt fel med ett av dina minnen och inaktiverat det. Om du söker efter "minne" i startmenyn på din dator så kan du hitta ett program för att testa minnet. Prova att köra en vända med det.

Den hittade inga fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SebastianLoL123:

Den hittade inga fel!

Prova att montera om dem och kolla noga så att de kommer på plats ordentligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Prova att montera om dem och kolla noga så att de kommer på plats ordentligt.

Har gjort det flera gånger men det har inte hänt något.

Permalänk
Medlem

Prova att försöka köra med ett minne i taget och se om båda fungerar?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Prova att försöka köra med ett minne i taget och se om båda fungerar?

Båda fungerar var för sig!

Permalänk
Avstängd

Har du aktiverat "Memory Remap" i BIOS?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Har du aktiverat "Memory Remap" i BIOS?

Det går inte att aktivera med mitt moderkort !

Permalänk
Hedersmedlem

Har du något ibockat i msconfig när det gäller avancerade alternativ vid boot/systemstart, ta bort alla sådana då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)