Varför stödjer inte ASUS Gryphon snabba minnen?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför stödjer inte ASUS Gryphon snabba minnen?

Är det någon som vet varför ASUS Gryphon inte stödjer snabba minnen?

Jag har kollat på ASUS mATX moderkort ett tag nu. Till en början tyckte jag att ASUS Gryphon Z87 såg intressant ut, tills jag upptäckte att det inte stödjer snabbare minnen än 1866MHz. Fick för mig att det var för att kortet hängt med ett tag. Förvånande nog är det precis samma "problem" med Gryphon Z97. http://www.asus.com/Motherboards/GRYPHON_Z97/specifications/

Jag fattar inte varför, men är kanske något jag missat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Är det någon som vet varför ASUS Gryphon inte stödjer snabba minnen?

Jag har kollat på ASUS mATX moderkort ett tag nu. Till en början tyckte jag att ASUS Gryphon Z87 såg intressant ut, tills jag upptäckte att det inte stödjer snabbare minnen än 1866MHz. Fick för mig att det var för att kortet hängt med ett tag. Förvånande nog är det precis samma "problem" med Gryphon Z97. http://www.asus.com/Motherboards/GRYPHON_Z97/specifications/

Jag fattar inte varför, men är kanske något jag missat.

För att det är ett middle-class kort. Annars skulle det vara dyrare. Om du behöver snabbare minne så skall du satsa på ett ROG-kort istället.

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern sitter i processorn, och det finns inga garantier för att den klarar mer än 1600 eller 1866 MHz (kommer inte ihåg vilken). Du kommer antagligen ändå kunna överklocka till över 2500MHz så det är inga problem egentligen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Minneskontrollern sitter i processorn, och det finns inga garantier för att den klarar mer än 1600 eller 1866 MHz (kommer inte ihåg vilken). Du kommer antagligen ändå kunna överklocka till över 2500MHz så det är inga problem egentligen.

Ne,j har inte med det att göra. 1150 stödjer upp till 3200MHz minnen, det har med moderkortet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ne,j har inte med det att göra. 1150 stödjer upp till 3200MHz minnen, det har med moderkortet att göra.

Jag läser 1600MHz på intels hemsida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Det stödjer mer. 1866 är vad det kan officielt köras på utan overclock, om inte jag misstar mig. I princip alla bra moderkort har XMP profiler osv som du kan använda för minnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

För att det är ett middle-class kort. Annars skulle det vara dyrare. Om du behöver snabbare minne så skall du satsa på ett ROG-kort istället.

Tja, Asus har ju ett billigare moderkort som har snabbare minnen listade. Så varför skulle det vara ok med det billigare och inte med det dyrare om det var det som var anledningen.
http://www.asus.com/Motherboards/Z97MPLUS/

Skrivet av LemonIllusion:

Minneskontrollern sitter i processorn, och det finns inga garantier för att den klarar mer än 1600 eller 1866 MHz (kommer inte ihåg vilken). Du kommer antagligen ändå kunna överklocka till över 2500MHz så det är inga problem egentligen.

Så du menar att det ändå klarar att man sätter snabbare hastigheter manuellt?
Det jag tycker är konstigt är att ASUS har ett antal Z87 och Z97 moderkort och de flesta har många fler minneshastigheter listade. Kanske beror det bara på att det är olika avdelningar/personer inom ASUS som är ansvariga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Tja, Asus har ju ett billigare moderkort som har snabbare minnen listade. Så varför skulle det vara ok med det billigare och inte med det dyrare om det var det som var anledningen.
http://www.asus.com/Motherboards/Z97MPLUS/

Så du menar att det ändå klarar att man sätter snabbare hastigheter manuellt?
Det jag tycker är konstigt är att ASUS har ett antal Z87 och Z97 moderkort och de flesta har många fler minneshastigheter listade. Kanske beror det bara på att det är olika avdelningar/personer inom ASUS som är ansvariga.

Men alla budget-kort har någon kompromiss. Det billigare kortet som stödjer snabbare minnen saknar säkert något som det andra har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Men alla budget-kort har någon kompromiss. Det billigare kortet som stödjer snabbare minnen saknar säkert något som det andra har.

Jag ska vara lite elak här och säga att jag skulle föredra svar som inte är gissningar. Om du kollar på ASUS samtliga Z97 moderkort, så har alla utom tre stöd för minnen upp till 3200MHz. De tre är ett Gryphon och två Sabretooth. Gemensamt för de tre är att de marknadsförs med TUF Components - Certified for Military Standard, Certified for Tough Duty. Finns kanske fler skillnader, men priset verkar inte spela någon roll i detta fallet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag ska vara lite elak här och säga att jag skulle föredra svar som inte är gissningar. Om du kollar på ASUS samtliga Z97 moderkort, så har alla utom tre stöd för minnen upp till 3200MHz. De tre är ett Gryphon och två Sabretooth. Gemensamt för de tre är att de marknadsförs med TUF Components - Certified for Military Standard, Certified for Tough Duty. Finns kanske fler skillnader, men priset verkar inte spela någon roll i detta fallet.

Hur är ens det jag sa en gissning? Det är ju exakt det jag sa, skillnader. TUF-korten är ju inga gaming-kort, därför inte heller kravet på hög minnesbandbredd. Därför rekommenderade jag ROG-korten som ÄR gaming-kort med stöd för upp till 3200MHz minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Hur är ens det jag sa en gissning? Det är ju exakt det jag sa, skillnader. TUF-korten är ju inga gaming-kort, därför inte heller kravet på hög minnesbandbredd. Därför rekommenderade jag ROG-korten som ÄR gaming-kort med stöd för upp till 3200MHz minnen.

Skitsnack. Alla moderkort går att köra minnen med höga frekvenser. Ska du extrem-överklocka så måste du se till att skaffa ett Maximus VI Impact för att flytta sockeln närmare minnena, men i övrigt så kan du nästan välja fritt i högen.

Har använt ett Asus Z97-A och dragit minnen över 2800Mhz så det är inga problem.

Du kan välja ett Gryphon och klocka utan problem.

(Up to Dual Channel, 1333-3000 MHz)
http://www.anandtech.com/show/7720/asus-tuf-z87-gryphon-revie...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Skitsnack. Alla moderkort går att köra minnen med höga frekvenser. Ska du extrem-överklocka så måste du se till att skaffa ett Maximus VI Impact för att flytta sockeln närmare minnena, men i övrigt så kan du nästan välja fritt i högen.

Har använt ett Asus Z97-A och dragit minnen över 2800Mhz så det är inga problem.

Du kan välja ett Gryphon och klocka utan problem.

(Up to Dual Channel, 1333-3000 MHz)
http://www.anandtech.com/show/7720/asus-tuf-z87-gryphon-revie...

Nej.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Ne,j har inte med det att göra. 1150 stödjer upp till 3200MHz minnen, det har med moderkortet att göra.

Nej det har med intels spec. att göra. Allt över 1866Mhz anses vara överklock, minnestillverkarna/intel har underlättat detta med XMP profiler. 2400Mhz minnen har standard Jedec profilerna oftast upp till 1600Mhz, och sedan XMP profiler för dom speccade hastigheterna.

Jag har en polare som har en gryphon Z87 och han kör mkt högre hastigheter än 1866Mhz.

Dom allra flesta haswell cpu's fixar upp till 3000Mhz om du har minnen som klarar det.

Om du kollar listan över garanterat testade och kompatibla minnen för Z97 Gryphon så ser du att dom har testat upp till 2666Mhz minnen hittils.

EDIT: Det verkar som alla "TUF" brädorna saknar OC hastigheterna i sin spec, tex. den billigaste Z97K har med upp till 3200Mhz i spec. Asus måste ha glömt att ta med det helt enkelt.

http://www.asus.com/Motherboards/Z97K/specifications/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Hur är ens det jag sa en gissning? Det är ju exakt det jag sa, skillnader. TUF-korten är ju inga gaming-kort, därför inte heller kravet på hög minnesbandbredd. Därför rekommenderade jag ROG-korten som ÄR gaming-kort med stöd för upp till 3200MHz minnen.

Det du sa var att man gjort kompromisser på billigare kort och att om man ville ha allt så får man spendera mer. Men med tanke på att det finns både billigare och dyrare kort från ASUS som klarar snabbare minnen enligt deras spec så verkar det inte vara förklaringen. Så du gissar att anledningen är att kortet inte är avsett för gaming och/eller att det är ett en kompromiss de gjort i den prisklassen, men det stämmer inte om man tittar på hela deras range.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Skitsnack. Alla moderkort går att köra minnen med höga frekvenser. Ska du extrem-överklocka så måste du se till att skaffa ett Maximus VI Impact för att flytta sockeln närmare minnena, men i övrigt så kan du nästan välja fritt i högen.

Har använt ett Asus Z97-A och dragit minnen över 2800Mhz så det är inga problem.

Du kan välja ett Gryphon och klocka utan problem.

(Up to Dual Channel, 1333-3000 MHz)
http://www.anandtech.com/show/7720/asus-tuf-z87-gryphon-revie...

Recensionen från Anandtech var intressant och gav en rimligare förklaring tycker jag.

Citat:

The TUF range from ASUS is a different sort of blip on the motherboard radar – they come with a five year warranty. ASUS will mention that the hardware is built around the idea of stability, using upgraded components in order to do so.

Om man vill bygga en stabil rigg så är man knappast intresserad av att överklocka minnena.

Recensionen visar också att kortet visst stödjer snabbare minnen.

Anledningen till att Gryphon tilltalar mig är bland annat att det inte kör det fruktansvärda röd-svart temat som alla andra, men ändå är ett snyggt och städat kort. Jag tycker att priset är mer tilltande än Gene, även om man inte får lika mycket lull-lull. Fram tills jag läste denna recensionen hade jag siktet mer inställt på Gene ändå, men nu ska jag ta mig en funderare till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det du sa var att man gjort kompromisser på billigare kort och att om man ville ha allt så får man spendera mer. Men med tanke på att det finns både billigare och dyrare kort från ASUS som klarar snabbare minnen enligt deras spec så verkar det inte vara förklaringen. Så du gissar att anledningen är att kortet inte är avsett för gaming och/eller att det är ett en kompromiss de gjort i den prisklassen, men det stämmer inte om man tittar på hela deras range.

Recensionen från Anandtech var intressant och gav en rimligare förklaring tycker jag.

Om man vill bygga en stabil rigg så är man knappast intresserad av att överklocka minnena.

Recensionen visar också att kortet visst stödjer snabbare minnen.

Anledningen till att Gryphon tilltalar mig är bland annat att det inte kör det fruktansvärda röd-svart temat som alla andra, men ändå är ett snyggt och städat kort. Jag tycker att priset är mer tilltande än Gene, även om man inte får lika mycket lull-lull. Fram tills jag läste denna recensionen hade jag siktet mer inställt på Gene ändå, men nu ska jag ta mig en funderare till.

Ja, och så är det ju. Annars skulle de bara haft ett enda moderkort, hade ju inte varit lönt med olika modeller i olika prisklasser då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Nej det har med intels spec. att göra. Allt över 1866Mhz anses vara överklock, minnestillverkarna/intel har underlättat detta med XMP profiler. 2400Mhz minnen har standard Jedec profilerna oftast upp till 1600Mhz, och sedan XMP profiler för dom speccade hastigheterna.

Jag har en polare som har en gryphon Z87 och han kör mkt högre hastigheter än 1866Mhz.

Dom allra flesta haswell cpu's fixar upp till 3000Mhz om du har minnen som klarar det.

Om du kollar listan över garanterat testade och kompatibla minnen för Z97 Gryphon så ser du att dom har testat upp till 2666Mhz minnen hittils.

http://piclair.com/data/hj0uy.jpg

EDIT: Det verkar som alla "TUF" brädorna saknar OC hastigheterna i sin spec, tex. den billigaste Z97K har med upp till 3200Mhz i spec. Asus måste ha glömt att ta med det helt enkelt.

http://www.asus.com/Motherboards/Z97K/specifications/

Ja, det är ju exakt det jag säger Jag har aldrig påstått att det inte räknas som överklock. Jag säger bara att det är inte alla moderkort som stödjer alla hastigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Snyggt argument. Du bara häver ut dig gissningar utan att backa upp det. Av vilken anledning skulle det inte gå att överklocka på en TUF-bräda?

Gryphon är mer påkostade än vad deras vanliga serie är och ger isåfall betydligt bättre förutsättningar med fler faser för minnesslottarna.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GRYPHON_Z87/14.html

Visst, det är inte byggt för extrem överklockning men det är inte Z87-A heller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Ja, det är ju exakt det jag säger Jag har aldrig påstått att det inte räknas som överklock. Jag säger bara att det är inte alla moderkort som stödjer alla hastigheter.

I princip alla moderkort stöder dom höga hastigheterna, finns det stöd för XMP(vilket alla intel chipset brädor har, moderna då z77 och fram) så finns det stöd för högre hastigheter. Det är standardiserat mer eller mindre.

Och på screen shoten jag visade ser du själv att gryphon är testad och godkänd av asus med flera sorters 2666Mhz minnen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Snyggt argument. Du bara häver ut dig gissningar utan att backa upp det. Av vilken anledning skulle det inte gå att överklocka på en TUF-bräda?

Gryphon är mer påkostade än vad deras vanliga serie är och ger isåfall betydligt bättre förutsättningar med fler faser för minnesslottarna.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GRYPHON_Z87/14.html

Visst, det är inte byggt för extrem överklockning men det är inte Z87-A heller.

Behövs ju ingen större utläggning av det argumentet. Du sa, och jag skall citera: "Skitsnack. Alla moderkort går att köra minnen med höga frekvenser" Vilket givetvis är felaktigt. Jag skulle gå med på "De flesta" eller "Många".

Permalänk
Medlem

Min bror kör med ett Gryphon moderkort och 2st 8GB 2133MHz minnes moduler i XML läge. Och han har inte stött på några problem med det.

Kompatibilitet med minnen kan variera mellan olika minnes tillverkare. Nyare BIOS kan däremot komma med bättre minnes kompatibilitet.

Man får som sagt referera till QVL listan ifall man tänker köra med minnen klockade över Intel specs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Behövs ju ingen större utläggning av det argumentet. Du sa, och jag skall citera: "Skitsnack. Alla moderkort går att köra minnen med höga frekvenser" Vilket givetvis är felaktigt. Jag skulle gå med på "De flesta" eller "Många".

Du kan tekniskt sett får alla moderkort att köra i höga frekvenser. Dock så får du i flesta fallen kompromissa på något annat. Som t.ex timings. Eller köra med mindre mängd minne.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Behövs ju ingen större utläggning av det argumentet. Du sa, och jag skall citera: "Skitsnack. Alla moderkort går att köra minnen med höga frekvenser" Vilket givetvis är felaktigt. Jag skulle gå med på "De flesta" eller "Många".

Givetvis? Varför är det givet? Vilka kan inte köra i höga frekvenser?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Givetvis? Varför är det givet? Vilka kan inte köra i höga frekvenser?

Skulle också vilja veta, enda möjligheten till detta vore om tillverkaren tog bort alternativen för högre frekvenser i bios.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Givetvis? Varför är det givet? Vilka kan inte köra i höga frekvenser?

Det som TS pratar om till exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Det som TS pratar om till exempel.

Betyder det att det inte fungerar?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Det som TS pratar om till exempel.

Missade du denna posten: #14621264

Asus har skrivit fel på sin hemsida, QVL listan listar ett flertal 2666Mhz minnen som Asus testat med moderkortet i fråga. Kollar du valfritt moderkort utöver gryphon/TUF korten så står dom högre frekvenserna med på alla.

Minneskontrollern sitter i CPU sedan ganska länge, hur högt du kan klocka minnet beror till 95% på hur bra minneskontroller din cpu har. Och det varierar från exemplar till exemplar, precis som vanlig överklockning.

Allt över 1866Mhz räknas som OC på Z87/97, på Z77 brädor räknades allt över 1600Mhz som OC. För att förenkla för konsumenter kom intel därför på XMP(Extreme Memory Profile)

http://www.intel.se/content/www/se/sv/gaming/extreme-memory-p...

XMP profilen skrivs till ett chip på RAM minnet, den innehåller frekvenser, spänningar och timings som minnet är testat och fungerar med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Missade du denna posten: #14621264

Asus har skrivit fel på sin hemsida, QVL listan listar ett flertal 2666Mhz minnen som Asus testat med moderkortet i fråga. Kollar du valfritt moderkort utöver gryphon/TUF korten så står dom högre frekvenserna med på alla.

Minneskontrollern sitter i CPU sedan ganska länge, hur högt du kan klocka minnet beror till 95% på hur bra minneskontroller din cpu har. Och det varierar från exemplar till exemplar, precis som vanlig överklockning.

Allt över 1866Mhz räknas som OC på Z87/97, på Z77 brädor räknades allt över 1600Mhz som OC. För att förenkla för konsumenter kom intel därför på XMP(Extreme Memory Profile)

http://www.intel.se/content/www/se/sv/gaming/extreme-memory-p...

XMP profilen skrivs till ett chip på RAM minnet, den innehåller frekvenser, spänningar och timings som minnet är testat och fungerar med.

Länka gärna till ett lyckat test med 3200MHz minnen på ett Gryphon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Länka gärna till ett lyckat test med 3200MHz minnen på ett Gryphon.

Men snälla, varför undviker du argumenten? Du ökar ju på ditt "krav" också, vi har bevisat att det faktiskt fungerar med 2666Mhz minnen genom QVL-listor och tester på TPU. Hur är 3200 Mhz relevant för TS fråga?

Dags för dig att länka något som motbevisar det istället. Du frågar efter något som är stört omöjligt då alla minnesöverklockar kör med ROG/OC Force/XPower och det enda som faktiskt skiljer dessa brädor åt jämfört med "vanliga" brädor är alla sub-timings du kan applicera i BIOS och extra faser för de löjliga spänningarna som krävs.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GRYPHON_Z87/8.html

Moderkortet klarar dividers utan problem så varför skulle det inte funka med rätt typ av minne och processor? Vad är det som säger att Gryphon inte skulle klara av höga minnesfrekvenser? Nej, dags att inse att du har haft fel för dig.

Edit: Hoppsan, jag hittade visst en som använde just denna brädan för att överklocka sin processor samt minne. 2666Mhz var tydligen inga problem. Allt detta med bara release-BIOS.

http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=2315
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2828098

Och han kom fram till exakt det jag trodde.

Citat:

Memory performance is slightly lower than Intel reference board (DZ87KLT-75K).
I think it's because of some subtimings settings used different values by default and can be fixed in next BIOS versions.

I AIDA64 och 2666Mhz ligger det på samma nivå som Asus ROG-brädor. http://www.techpowerup.com/reviews/ECS/GANK_MACHINE/9.html (Jag valde Gank-machine recensionen för lite fler moderkort i diagrammen)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men snälla, varför undviker du argumenten? Du ökar ju på ditt "krav" också, vi har bevisat att det faktiskt fungerar med 2666Mhz minnen genom QVL-listor och tester på TPU. Hur är 3200 Mhz relevant för TS fråga?

Dags för dig att länka något som motbevisar det istället. Du frågar efter något som är stört omöjligt då alla minnesöverklockar kör med ROG/OC Force/XPower och det enda som faktiskt skiljer dessa brädor åt jämfört med "vanliga" brädor är alla sub-timings du kan applicera i BIOS och extra faser för de löjliga spänningarna som krävs.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GRYPHON_Z87/8.html

Moderkortet klarar dividers utan problem så varför skulle det inte funka med rätt typ av minne och processor? Vad är det som säger att Gryphon inte skulle klara av höga minnesfrekvenser? Nej, dags att inse att du har haft fel för dig.

Edit: Hoppsan, jag hittade visst en som använde just denna brädan för att överklocka sin processor samt minne. 2666Mhz var tydligen inga problem. Allt detta med bara release-BIOS.

http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=2315
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2828098

Och han kom fram till exakt det jag trodde.

I AIDA64 och 2666Mhz ligger det på samma nivå som Asus ROG-brädor. http://www.techpowerup.com/reviews/ECS/GANK_MACHINE/9.html (Jag valde Gank-achine recensionen för lite fler moderkort i diagrammen)

Vet inte vad du menar med att jag "höjer kraven" ? Läs mitt andra inlägg i denna tråden. Jag har hela tiden haft 3200MHz som utgångspunkt för mitt argument. Vilket givetvis hänger på moderkortet och inte CPU'n eftersom alla 1150 CPU's stödjer 3200MHz minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Vet inte vad du menar med att jag "höjer kraven" ? Läs mitt andra inlägg i denna tråden. Jag har hela tiden haft 3200MHz som utgångspunkt för mitt argument. Vilket givetvis hänger på moderkortet och inte CPU'n eftersom alla 1150 CPU's stödjer 3200MHz minnen.

Ja, och varför i hela friden har du haft det? Du menar alltså man kan köpa den billigaste skiten på prisjakt, exempelvis MSI Z87-G41-PCMATE för 750 spänn http://se.msi.com/product/mb/Z87G41_PC_Mate.html som stöder 3000Mhz skulle klara det utan några problem? Du ser inte felet med din logik här? Skulle detta moderkortet vara bättre på att överklocka minnen ett Z87 Gryphon för 1290?

Sen har du fått något om bakfoten, det finns inget stöd överhuvudtaget från 1150. 1150 är en sockel och inget annat, det är en benämning på antalet pins som används för att ansluta processorn och har inget med frekvens att göra.

Processorerna har ett maximalt frekvenstöd som exempelvis Intels 4790 som har stöd för upp till 1600Mhz minnesfrekvens.
http://ark.intel.com/products/80806/Intel-Core-i7-4790-Proces...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB