Hjälp med stort 4K-bygge med 3st 55"-skärmar

Permalänk
Medlem

Hjälp med stort 4K-bygge med 3st 55"-skärmar

Hej!

Jag har fått ett uppdrag av min chef att sätta ihop en fungerande setup för tre 4k 55" TV-skärmar. Målet med bygget är att kunna visa webbsidor i hög upplösning, videos och liknande. Men även ha HDMI-in för en digitalbox och TV, PS4 mm. Jag har kollat runt lite på hur man potentiellt skulle kunna lösa detta, men vill gärna ha era expertråd i frågan.

Vi kommer att få in TV-apparaterna som ska hängas upp på väggen. Samt att vi kommer behöva införskaffa en vass maskin som ska kunna klara att driva dessa skärmar.

Vi har dock ett par problem. TV-apparaterna kör HDMI 2.0, men allt jag hittar som kan driva dessa via en dator kör Displayport. Finns det någon adapter som kan konvertera från Displayport till HDMI 2.0, eller är vi alldeles för tidigt ute?

Oavsett så kommer vi att behöva en vass dator för detta, och priset är för närvarande inget problem. Finns det något som ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Kommer inte att bli billigt
Hoppas på bilder om projektet blir av!

Permalänk
Medlem

Nej, billigt blir det inte, men budgeten är inte ett problem. Och projektet blir av, TV-skärmarna är redan beställda. Jag behöver bara få ut en bra hårdvara som kan klara av det, så jag tar mer än gärna emot förslag.

Permalänk
Medlem

Krävs 2 hdmi för att köra 4k eller displayport1.
2 för att driva runt det så minst 2 st GF titan (black skulle jag rekommendera som en början) sen kör på en haswell e eller ivy bridge e som processor så tillräckligt kraft finnes

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av kvadd:

Nej, billigt blir det inte, men budgeten är inte ett problem. Och projektet blir av, TV-skärmarna är redan beställda. Jag behöver bara få ut en bra hårdvara som kan klara av det, så jag tar mer än gärna emot förslag.

Det ska väl inte behöva bli så dyrt, Allt du behöver är ett grafikkort med 3st digitala utgångar (HDMI eller DP) och som stödjer 4k samt 3 skärmar samtidigt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag håller på att fundera på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187805-w...

Jag är lite orolig över att grafikkortet inte fungerar då det är två GTX780, som dock endast har en utgång per kort. Finns det något bättre alternativ när det gäller grafikkort som kan klara av det? Och som sagt, så vill man helst ha HDMI 2.0, då jag förstått att det är endast då man kommer över 30fps?

EDIT: Blev fel url.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Krävs 2 hdmi för att köra 4k eller displayport1.
2 för att driva runt det så minst 2 st GF titan (black skulle jag rekommendera som en början) sen kör på en haswell e eller ivy bridge e som processor så tillräckligt kraft finnes

För att visa hemsidor? Knappast.

Skrivet av H4nsson:

Det ska väl inte behöva bli så dyrt, Allt du behöver är ett grafikkort med 3st digitala utgångar (HDMI eller DP) och som stödjer 4k samt 3 skärmar samtidigt

Detta känns mer rimligt.

Skrivet av kvadd:

Jag är lite orolig över att grafikkortet inte fungerar då det är två GTX780, som dock endast har en utgång per kort. Finns det något bättre alternativ när det gäller grafikkort som kan klara av det? Och som sagt, så vill man helst ha HDMI 2.0, då jag förstått att det är endast då man kommer över 30fps?

Jag skulle nog rekommendera ett AMD-kort i så fall eftersom det finns flertal kort med 2st Display Port-utgångar och en HDMI-utgång, förslagsvis detta:

Jag antar att det betyder max upplösning PER UTGÅNG i alla fall.

I övrigt så vet jag inte hur bra kompatibiliteten med program och flera 4k-skärmar är så det kan tänkas att det krävs lite pill för att få allt att fungera med varandra.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kolla in dom svindyra Quattro korten oxå dom har inbyggt stöd för flerskärmsteknologi

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvadd:

Tack för svaren! Jag håller på att fundera på denna: http://www.asus.com/Graphics_Cards/GTX780TI3GD5/specification...

Jag är lite orolig över att grafikkortet inte fungerar då det är två GTX780, som dock endast har en utgång per kort. Finns det något bättre alternativ när det gäller grafikkort som kan klara av det? Och som sagt, så vill man helst ha HDMI 2.0, då jag förstått att det är endast då man kommer över 30fps?

Tror nästan att du skulle behöva mer minne än vad de korten har. Nån föreslog Titan black som har dubbelt upp med minne, tror att de passar bättre.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För att visa hemsidor? Knappast.

Den ska dock kunna visa mer än bara hemsidor, video osv. Sedan behöver vi någon lösning av ingång till PS4, en digitalbox och så. Vad kan möjligen behövas för att stödja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvadd:

Den ska dock kunna visa mer än bara hemsidor, video osv. Sedan behöver vi någon lösning av ingång till PS4, en digitalbox och så. Vad kan möjligen behövas för att stödja det?

PS4 och digitalboxen har väl HDMI eller? Då är det bara koppla in dem till en av skärmarna. Skärmarna har 4 stycken HDMI var.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av kvadd:

Tack för svaren! Jag håller på att fundera på denna: http://www.asus.com/Graphics_Cards/GTX780TI3GD5/specification...

Jag är lite orolig över att grafikkortet inte fungerar då det är två GTX780, som dock endast har en utgång per kort. Finns det något bättre alternativ när det gäller grafikkort som kan klara av det? Och som sagt, så vill man helst ha HDMI 2.0, då jag förstått att det är endast då man kommer över 30fps?

Du länkade ett GTX 780Ti, Hade du tänkt köpa 2st såna?

Du kan köpa betydligt billigare grafikkort till detta, Till exempel 2st GTX 760 kommer att fungera utmärkt, Kanske går att lösa med ett grafikkort också, Vet inte riktigt hur det fungerar med DVI->HDMI/DP och 4K.

Gör det något om du blir begränsad till 30hz? Video spelas ju oftast upp i 24fps så det borde inte vara något problem, Såvida ni inte har någon testvideo som spelas i 60fps eller liknande.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Du länkade ett GTX 780Ti, Hade du tänkt köpa 2st såna?

Du kan köpa betydligt billigare grafikkort till detta, Till exempel 2st GTX 760 kommer att fungera utmärkt, Kanske går att lösa med ett grafikkort också, Vet inte riktigt hur det fungerar med DVI->HDMI/DP och 4K.

Gör det något om du blir begränsad till 30hz? Video spelas ju oftast upp i 24fps så det borde inte vara något problem, Såvida ni inte har någon testvideo som spelas i 60fps eller liknande.

Jag råkade klistra in fel länk, denna är vad jag ville klistra in: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187805-w...

Permalänk
Medlem

Jag funderade även på denna: http://www.dustin.se/product/5010788349/sapphire-radeon-r9-29...

Och sedan köra mini-displayport -> HDMI-adapter. Finns det månne några mini-displayport -> HDMI 2.0-adaptrar?

Permalänk
Skrivet av kvadd:

Jag råkade klistra in fel länk, denna är vad jag ville klistra in: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187805-w...

Länken verkar inte fungera, Men detta kort borde väl vara perfekt till ditt ändamål: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1310671

Sedan mini DP till HDMI adaptrar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Länken verkar inte fungera, Men detta kort borde väl vara perfekt till ditt ändamål: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1310671

Sedan mini DP till HDMI adaptrar

Men vänta här nu, menar du att han ska driva 3 x 4K med endast 2GB VRAM?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Fan jobbar du på för typ av företag?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, datorn i säg själv ska inte spelas på right? då e det inte så svårt och driva 3x4k skärmar ? Eller har jag fel?

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackord:

Men vänta nu, datorn i säg själv ska inte spelas på right? då e det inte så svårt och driva 3x4k skärmar ? Eller har jag fel?

tror nog att man behöver rätt bra med krut för 3st skärmar med 4k även om man ska visa video.

är det någon som har något test eller liknande? tror nog att det blir svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackord:

Men vänta nu, datorn i säg själv ska inte spelas på right? då e det inte så svårt och driva 3x4k skärmar ? Eller har jag fel?

Nej, tunga spel förväntas inte köras. Men det är ändå rätt tunga webb-applikationer som förväntas gå på maskinen, därför tittar vi på rätt framtidssäkra och rejäla grafikkort.

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Men vänta här nu, menar du att han ska driva 3 x 4K med endast 2GB VRAM?

Borde inte vara några problem, Jag har en "Testvideo" i 1440p med riktigt hög kvalitet som jag drog igång i 8 VLC spelare på samma gång nu, Då kom jag upp i 650mb minnesanvändning, Det är fler pixlar än 3x 4k.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Du länkade ett GTX 780Ti, Hade du tänkt köpa 2st såna?

Du kan köpa betydligt billigare grafikkort till detta, Till exempel 2st GTX 760 kommer att fungera utmärkt, Kanske går att lösa med ett grafikkort också, Vet inte riktigt hur det fungerar med DVI->HDMI/DP och 4K.

Gör det något om du blir begränsad till 30hz? Video spelas ju oftast upp i 24fps så det borde inte vara något problem, Såvida ni inte har någon testvideo som spelas i 60fps eller liknande.

En 4K-skärm har 4 gånger fler pixlar än 1080, 2 GB vram klarar inte av att driva 3 st...

Permalänk
Skrivet av friskybob:

En 4K-skärm har 4 gånger fler pixlar än 1080, 2 GB vram klarar inte av att driva 3 st...

Baserat på vad? Hur mkt vram tror du att en 1080p video kräver då?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friskybob:

En 4K-skärm har 4 gånger fler pixlar än 1080, 2 GB vram klarar inte av att driva 3 st...

Sitter för tillfället på 3st skärmar á 1680x1050, 1920x1080 och 2560x1440 (ca 30% av pixlarna i 3x 4k) och använder bara 311MB videominne, 579 om jag kör en 1080p-video i fullskärm på den största skärmen. 2GB videominne BORDE gå, 3GB känns säkrare, 6GB känns overkill, och flera svindyra grafikkort känns som pengar i sjön om du frågar mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

en liten fråga bara..
varför ska ni ha 3st 4k-TV för att visa upp lite webbsidor? en webbsida brukar aldrig vara mer än ~1000~1500 pixlar på bredden ändå?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

en liten fråga bara..
varför ska ni ha 3st 4k-TV för att visa upp lite webbsidor? en webbsida brukar aldrig vara mer än ~1000~1500 pixlar på bredden ändå?

De webbsidorna som ska köras är 4K-förberedda, och inte direkt en "vanlig" webbsida om man säger så. Det är webb-baserade showcases.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Borde inte vara några problem, Jag har en "Testvideo" i 1440p med riktigt hög kvalitet som jag drog igång i 8 VLC spelare på samma gång nu, Då kom jag upp i 650mb minnesanvändning, Det är fler pixlar än 3x 4k.

Men de kanske ska använda andra videoformat och kanske inte ska använda VLC för att visa video. Kolla t ex hur mycket 16 X 1080P Youtubevideos drar av VRAM. Sen berättade även TS att de skulle visa webbsidor som är designade för 4K tror du inte att de använder någon grafik som behöver VRAM? Så jag skulle säga att han måste köpa 6 GB VRAM om han vill ha en framtidssäker burk, samt även köpa en 6-kärning I7 processor och mycket RAM minne. RAM är inte så dyrt så skulle köpa minst 32 GB.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Men de kanske ska använda andra videoformat och kanske inte ska använda VLC för att visa video. Kolla t ex hur mycket 16 X 1080P Youtubevideos drar av VRAM. Sen berättade även TS att de skulle visa webbsidor som är designade för 4K tror du inte att de använder någon grafik som behöver VRAM? Så jag skulle säga att han måste köpa 6 GB VRAM om han vill ha en framtidssäker burk, samt även köpa en 6-kärning I7 processor och mycket RAM minne. RAM är inte så dyrt så skulle köpa minst 32 GB.

6 kärnig Intel processor? 6GB Vram? 32GB Ram? För att visa lite websidor och någon testvideo i 3x 4k? Du är verkligen ute och cyklar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Satan vilka setups folk föreslår.
Kan inte se varför det här ens skulle kosta över 5k
En cpu med t.ex Intel hd 4600 driver 4k, finns moderkort för 650:- som kan skicka vidare signalen över hdmi.
In med ett eller två billiga kort t.ex Radeon R7-240 och allt ska gå bra(orkar inte ta reda på vilka kort som kan skicka ut 4K på 2 hdmi samtidigt).

Även om man ser film i 4K på alla tre skärmar borde inte vram bli nå problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

6 kärnig Intel processor? 6GB Vram? 32GB Ram? För att visa lite websidor och någon testvideo i 3x 4k? Du är verkligen ute och cyklar.

Testa att dra igång 16 instanser av Birdsvideon få se om din dator klarar det utan att lagga. Min klarade 11 sedan blev det jobbigare.
http://www.auby.no/files/video_tests/

Edit: Testa sen att dra igång 16 youtubevideos i 1080p få se hur din dator klarar det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro