BenQ XL2411Z - Extremt låg fps & Hz... Snälla hjälp...

Permalänk

BenQ XL2411Z - Extremt låg fps & Hz... Snälla hjälp...

Hej!

Jag fick precis hem min nya dator och skärm (BenQ XL2411Z). Av någon anledning ligger jag runt 30Fps i Counterstrike Global Offensive. Har sökt runt, ändrat och testat otaliga olika inställningar. Det enda som gav skillnad var när jag gick från 1920x1080 till 1280x720. Hamnade då runt 50Fps. Konstigt då min native resolution är 1920x1080...

Jag kan heller inte ändra min uppdateringsfrekvens till 144Hz, Mina enda alternativ är 30Hz sammanflätad, 59Hz & 60Hz (Jag har valt för tillfället 60Hz). Drivrutinerna är de rätta och uppdaterade.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6785060/2014-05-24 Det är min nya dator De kablar jag använder för anslutning är de som kom med datorn, D-SUB och DVI-D. Jag saknar HDMI kabel i och med det inte kom med datorn.

Snälla, hjälp mig. Varför har jag så extremt låg fps och varför har jag inte ens alternativet att ändra till 144Hz när det står att datorn ska stödja det..

//Martin

Permalänk
Medlem

Ditt problem med låg FPS; Vad har du för dator? Hade du högre FPS när du körde med annan skärm?

Ditt problem med uppdateringsfrekvens; Hur ansluter du skärmen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Skärmen påverkar inte din FPS. Däremot påverkar din dator och spelets inställningar din FPS. Du kanske inte har en dator som klarar av att driva CS:GO i 1080p med 144 FPS.

Om du inte kan ställa in windows på 144hz så använder du förmodligen en kabel som inte klarar av det. Du måste ha en displayport kabel eller dual-dvi kabel för 144hz. HDMI klarar inte av det.

Du måste också ställa in dina spel i 144hz, i CS:GO räcker det med -freq 144 eller -refresh 144 i launch options.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ditt problem med låg FPS; Vad har du för dator? Hade du högre FPS när du körde med annan skärm?

Ditt problem med uppdateringsfrekvens; Hur ansluter du skärmen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6785060/2014-05-24 Det är min nya dator. Tidigare fps med gamla datorn och gamla skärmen kommer jag inte ihåg men det var väldigt stabilt och bra flyt. Nu med 30Fps går det knappt att spela på nya datorn och nya skärm.

Jag ansluter skärmen med de kablar som kom med skärmen. D-SUB och DVI-D. Det kom däremot inte med någon HMDI kabel. Så det saknar jag. Kan det påverka?

Permalänk
Medlem

Sittar skärm-kabeln från datorn i grafikkortet eller moderkortet? Om den sitter i moderkortet (där uppe oftast) byt.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Skärmen påverkar inte din FPS. Däremot påverkar din dator och spelets inställningar din FPS. Du kanske inte har en dator som klarar av att driva CS:GO i 1080p med 144 FPS.

Om du inte kan ställa in windows på 144hz så använder du förmodligen en kabel som inte klarar av det. Du måste ha en displayport kabel eller dual-dvi kabel för 144hz. HDMI klarar inte av det.

Du måste också ställa in dina spel i 144hz, i CS:GO räcker det med -freq 144 eller -refresh 144 i launch options.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6785060/2014-05-24 Det är min nya dator. Att datorn inte klarar av det jag vill är inget alternativ, hoppas jag...

Jag högerklickar på skärmen, skärmupplösning, avancerade inställningar, bildskärm och därefter väljer jag Hz. Går det att ställa in på något annat sätt? Displayport kabel eller dual-dvi kabel... Förlåt, jag är dålig på detta med det står D-SUB och DVI-D på de kablar som följde med. Någon HDMI kabel följde int emed så det saknar jag.

Men för att ställa in rätt Hz mina spel, t.ex. CS:GO måste jag väl ordna det på själva datorn först väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin215:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6785060/2014-05-24 Det är min nya dator. Tidigare fps med gamla datorn och gamla skärmen kommer jag inte ihåg men det var väldigt stabilt och bra flyt. Nu med 30Fps går det knappt att spela på nya datorn och nya skärm.

Jag ansluter skärmen med de kablar som kom med skärmen. D-SUB och DVI-D. Det kom däremot inte med någon HMDI kabel. Så det saknar jag. Kan det påverka?

Ansluter du med både D-sub och DVI-D?

Och som ovan, ansluter du i grafikkortet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Emil.St:

Sittar skärm-kabeln från datorn i grafikkortet eller moderkortet? Om den sitter i moderkortet (där uppe oftast) byt.

Den sitter i moderkortet. Jag testar på en gång ifall ditt förslag fungerar. Återkommer snart

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ansluter du med både D-sub och DVI-D?

Och som ovan, ansluter du i grafikkortet?

Jag ansluter med båda kablarna, antog (antar) det är rätt? Ska testa ansluta nu i grafikkortet. Återkommer alldeles strax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin215:

Jag ansluter med båda kablarna, antog (antar) det är rätt? Ska testa ansluta nu i grafikkortet. Återkommer alldeles strax.

Anslut med bara DVI-D.
Har du anslutit i moderkortet innan så stänger grafikkorten av sig och du använder istället intels inbyggda krets, vilket inte är rätt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

DVI-D till grafikkort i från din skärm. Inget mer eller mindre. Sedan kan du högerklicka på skrivbordet och sätta din refresh-rate. Sedan högerklickar du på spelet i steam och väljer launch options. Där skriver du -refresh 144 eller -freq 144 så att spelet också körs i 144 hz.

Sedan kommer allt att fungera. 144 hz är inte den enda anledning varför man köper skärmen som du köpte. http://www.blurbusters.com/benq/strobe-utility/ Du vill först uppdatera skärmen till v2 och sedan sätta igång benqs blur filter medans du kör 144hz. Det gör en mycket större skillnad än steget från 60 till 144hz.

När du har gjort allt detta så kommer vem som helst att märka en stor skillnad i CS:GO på din dator. Även om du har satt 144 hz i windows desktop så måste du även ställa in det för varje spel du vill spela.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Anslut med bara DVI-D.
Har du anslutit i moderkortet innan så stänger grafikkorten av sig och du använder istället intels inbyggda krets, vilket inte är rätt.

Jag har nu anslutit till grafikkortet istället för moderkortet, herregud vilken skillnad! Kunde nu ställa in 144Hz och ligger runt 250+ Fps i 1920x1080 resolution. Detta kommer bli en blek sommar!

Dock har jag fortfarande båda kablarna anslutna. Bör jag endast använda DVI-D eller kan jag låta båda kablarna vara anslutna?

Permalänk
Skrivet av Martin215:

Den sitter i moderkortet. Jag testar på en gång ifall ditt förslag fungerar. Återkommer snart

Det fungerade! Tack så mycket! 144Hz nu och 250+ Fps i 1920x1080. Tack återigen!

Permalänk
Skrivet av anon185723:

DVI-D till grafikkort i från din skärm. Inget mer eller mindre. Sedan kan du högerklicka på skrivbordet och sätta din refresh-rate. Sedan högerklickar du på spelet i steam och väljer launch options. Där skriver du -refresh 144 eller -freq 144 så att spelet också körs i 144 hz.

Sedan kommer allt att fungera. 144 hz är inte den enda anledning varför man köper skärmen som du köpte. http://www.blurbusters.com/benq/strobe-utility/ Du vill först uppdatera skärmen till v2 och sedan sätta igång benqs blur filter medans du kör 144hz. Det gör en mycket större skillnad än steget från 60 till 144hz.

När du har gjort allt detta så kommer vem som helst att märka en stor skillnad i CS:GO på din dator. Även om du har satt 144 hz i windows desktop så måste du även ställa in det för varje spel du vill spela.

Tack så mycket, det fungerade. Otroligt stor skillnad. 250+ Fps i 1920x1080. Ska göra de andra uppdateringarna som du rekommenderade med. Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av anon185723:

DVI-D till grafikkort i från din skärm. Inget mer eller mindre. Sedan kan du högerklicka på skrivbordet och sätta din refresh-rate. Sedan högerklickar du på spelet i steam och väljer launch options. Där skriver du -refresh 144 eller -freq 144 så att spelet också körs i 144 hz.

Sedan kommer allt att fungera. 144 hz är inte den enda anledning varför man köper skärmen som du köpte. http://www.blurbusters.com/benq/strobe-utility/ Du vill först uppdatera skärmen till v2 och sedan sätta igång benqs blur filter medans du kör 144hz. Det gör en mycket större skillnad än steget från 60 till 144hz.

När du har gjort allt detta så kommer vem som helst att märka en stor skillnad i CS:GO på din dator. Även om du har satt 144 hz i windows desktop så måste du även ställa in det för varje spel du vill spela.

Är min skärm redan uppdaterad till v2? I och med att jag köpte den igår. Eller behöver jag, efter att ha följt dina länkar vidare köpa MSTAR ISP upgrader? Eller kan jag direkt använda mig av BenQ:s blur filter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Martin215:

Är min skärm redan uppdaterad till v2? I och med att jag köpte den igår. Eller behöver jag, efter att ha följt dina länkar vidare köpa MSTAR ISP upgrader? Eller kan jag direkt använda mig av BenQ:s blur filter?

Jag tror inte att den är v2 men det finns en liten chans. Det jag länkade tidigare var ett utility program för att ställa in anti-blur filteret. Programet kräver en uppdaterad skärm. Tyvärr så har jag inte köpt en sådan monitor än, så du får ta att googla lite. PLanerar själv på att köpa in en XL2720Z.

EDIT: Jag googlade lite åt dig : http://www.blurbusters.com/benq/diy-firmware-upgrade-for-benq...
Steg 1: uppgradera till v2. Steg 2: hämta hem ulility programet som jag länkade tidigare för att kunna ställa in skärmen.

Permalänk
Medlem

Ta ur D-SUB kabeln, du ska inte ha 2 anslutna samtidigt ;O

DVI-D är det du ska använda som du fått och fungera, även den som körs just nu.

Så ut med D-sub kabeln.