Permalänk
Medlem

Råd till RAM-Minne?

Hejsan allihopa!

Justnu äger jag ett par RAM-minne ( Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V tillsammans) och har nu börjat spela återigen spel. Men problemet är att det laggar så jätte mycket att jag inte kan spela. Så för att kolla om det var RAM-Minnet som var problemet så kollade jag mig genom aktivitetshantering och RAM minnet var på 100% samtidigt som CPU var ungefär på 30%. Så antar att jag behöver mer RAM-Minne för det. Men isåfall vad ska jag göra med det jag äger justnu?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Med det du har just nu så skulle jag börja med att installera om Windows 7.
Vad de gäller komponenterna i din dator så är det hel okey.
Man jag skulle nog trycka i CML8GX3M2A1600C9 minst och ett nytt grafikkort beroende på ekonomin.
Sedan är jag lite såld på ssd enheter, inte för att de ökar fps:n i spel direkt så minskar de laddningstiderna wxtremt jämfört med en vanlig mekanisk hårddisk.
Men jag skulle köra på ett 8gb minnes kitt och ett lite vassare grafikkort, beroende på vad för spel du kör. Blir det pengar över så skulle en Samsung 250Gb 840 evo stå åå önskelistan.

Är dålig på minnes processer och låter konstigt att de skulle använda 100%.
Jag skulle börja med en ominstallation av w7 sedan köpa mer minne oxh gf-kort.

Finns säker mer kompetent folk vad de gäller minnes användningen.
Men detta är vad jag skulle göra
Hoppas de löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

Med det du har just nu så skulle jag börja med att installera om Windows 7.
Vad de gäller komponenterna i din dator så är det hel okey.
Man jag skulle nog trycka i CML8GX3M2A1600C9 minst och ett nytt grafikkort beroende på ekonomin.
Sedan är jag lite såld på ssd enheter, inte för att de ökar fps:n i spel direkt så minskar de laddningstiderna wxtremt jämfört med en vanlig mekanisk hårddisk.
Men jag skulle köra på ett 8gb minnes kitt och ett lite vassare grafikkort, beroende på vad för spel du kör. Blir det pengar över så skulle en Samsung 250Gb 840 evo stå åå önskelistan.

Är dålig på minnes processer och låter konstigt att de skulle använda 100%.
Jag skulle börja med en ominstallation av w7 sedan köpa mer minne oxh gf-kort.

Finns säker mer kompetent folk vad de gäller minnes användningen.
Men detta är vad jag skulle göra
Hoppas de löser sig!

Tack för respons! Aa, Eftersom jag lirar spel, eller rättare sagt kommer att spela Watch_dogs villet minium kräver minst 8gb. Min vän har lyckats installera spelet till mig och vet att det laggar rejält eftersom att jag har redan lowest settings på allt och kollade ävens GPU temperatur och hur den jobbar, och den verkade inte jobba så hårt utsn att det var ram minnet som var totalt igång. tror inte det skulle hjälpa med att ominstallera windows 7 efftersom gjorde det ungefär 1 månad sen.

Men det jag undrar, tanken på de RAM minnerna jag har, Måste jag ha likadana för det skall läggas till extra GB eller kan jag köpa vilka som helst andra ram minne?
Tror inte jag vågar direkt köpa en till grafikkort justnu pga. ekonomin och att jag kommer endast troligen spela Watch_dogs dessa tider framöver. Men aao, Vad jag tänkte är iallafall köpa nya ram minne me var bara orolig ifall om jag måste ha likadana ram minne eller kan jag köpa vilka som helst?

samt det med Ssd har jag velat ha väldigt längr men brt inte riktigt vilken är bra och helst inte över 1200kr heller.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Vill du inte köpa helt nytt minnes kitt utan komplettera det du redan har så får du nog skriva ut komplett namn på minnesstickorna du har nu.
Skall likna det modell namnet jag skrivit i föregående inlägg.
Du kan egentligen trycka in vilket DDR3 minne som helst, det kommer anpassa sig.
Sätter du in ett minnes kitt som är snabbare än det du har nu så kommer det automatiskt gå i samma hastighet som det minnes kittet du redan har i datorn.
Moderkortet du sitter på nu stödjer max 16Gb RAM så det skall inte var några problem att trycka i 4GB till.

Men återkom med modellnamn så kan man se vilket minnes kitt som är optimalt.

Men på din beskrivning i signaturen att bedöma så verkar de som om du kör CL7 minnen som jag inte tror säljs längre.
Vill du komplettera med de minnena du redan har så är det billigaste detta minnes kittet som är i samma serie som det du kör nu.
http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-core-i7-i5-i2-4g...

Men det kör CL9 på 1600Mhz istället för CL7 som de du har nu men du får totalt 8gb då, för 419kr + frakt från CDON.

Men då kan du lika väl köpa ett helt nytt minnes kit på 8gb direkt för 599.- på NoN ink frakt.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Detta om du vill trycka in mer minne i din dator, vet inte om de löser att minnes processen ligger på 100%, då jag är dålig på det.

Permalänk

hehe, skriver som en kratta nu men hoppas du förstår ändå.

Köper du ett helt nytt 2x4Gb (8Gb) kitt så har du alltid möjlighet att trycka in ett 8gb kitt till vid ett senare tillfälle om så önskas.
I stället för om du skulle komplettera med ett 2x2Gb (4Gb) kitt till så att du tar upp alla 4 minnes platser på moderkortet.

Skulle slänga ut de kittet du har nu och köpa helt nya minnen så skall de sättas in i de blå platserna för detta moderkort,
Många sätter in dem i det första platserna som är svarta, men om man endast kör två minnes stickor så är det rekommenderat att sätta i de blå platserna (för detta moderkort)
Fråga mig inte varför det skall sitta i de platserna för de har jag inte koll på, men enligt Asus så skall de var rekommenderat att sätta på de platserna om man endast kör två minnes stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

hehe, skriver som en kratta nu men hoppas du förstår ändå.

Köper du ett helt nytt 2x4Gb (8Gb) kitt så har du alltid möjlighet att trycka in ett 8gb kitt till vid ett senare tillfälle om så önskas.
I stället för om du skulle komplettera med ett 2x2Gb (4Gb) kitt till så att du tar upp alla 4 minnes platser på moderkortet.

Skulle slänga ut de kittet du har nu och köpa helt nya minnen så skall de sättas in i de blå platserna för detta moderkort,
Många sätter in dem i det första platserna som är svarta, men om man endast kör två minnes stickor så är det rekommenderat att sätta i de blå platserna (för detta moderkort)
Fråga mig inte varför det skall sitta i de platserna för de har jag inte koll på, men enligt Asus så skall de var rekommenderat att sätta på de platserna om man endast kör två minnes stickor.

Tackar väldigt mycket för all hjälp, ska troligen åkanidah till NoN och köpa de osåfall, tänkte bara ifall man kunde sätta in då dem du rekommendera från NoN + ha de jag har nu för ja för tillfället 12 gb ram? eller fungerar det inte så?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Det bästa är om du antingen kompletterar så att du får 2Gb minnes moduler i alla fyra minnes platser eller köper två stycken 4GB minnes stickor.
Jag rekommenderade bara NoN för att de låg billigast på prisjakt skulle du köpa det 8Gb minnes kittet från NoN så skulle jag slänga ut de två minnes stickorna som sitter i datorn.
Det går att trycka in så att du får 12gb som du säger, men skall inte vara optimalt om man kör med olika storlekar på minnes modulerna.
Jag är dålig på hur det fungerar exakt, men de har väl kanske med att informationen delas upp på de olika stickorna.
Antar att de blir konstig och att den inte kan använda allt om det är olika storlek.
Men finns folk som har bättre koll på hur det fungerar, men jag skulle inte rekommendera att tryck in så att du får 12Gb.
För detta moderkort skulle jag köra 4gb, 8gb eller 16gb på 1600Mhz, 16 kan vara lite overkill men 8 är väl vad folk brukar ha i sina setups.

Jag skulle nog köpa ett helt nytt 8gb minnes kitt och slänga ut de minnena som sitter i datorn nu.
Då kommer du ha två platser över för att trycka in 8gb minne till i framtiden om du så önskar.
Detta med tanke på att ett 4gb kitt som tex det jag länkade från CDON kommer göra så att du tar upp alla 4 minnesplatser.
Vill du då uppgradera minnena i framtiden så kommer du ändå få göra dig av med de minnes kitten.

Sedan är det inte så stor pris skillnad på 2x2Gb(4Gb) minneskitt och 2x4Gb (8Gb) minneskitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

Det bästa är om du antingen kompletterar så att du får 2Gb minnes moduler i alla fyra minnes platser eller köper två stycken 4GB minnes stickor.
Jag rekommenderade bara NoN för att de låg billigast på prisjakt skulle du köpa det 8Gb minnes kittet från NoN så skulle jag slänga ut de två minnes stickorna som sitter i datorn.
Det går att trycka in så att du får 12gb som du säger, men skall inte vara optimalt om man kör med olika storlekar på minnes modulerna.
Jag är dålig på hur det fungerar exakt, men de har väl kanske med att informationen delas upp på de olika stickorna.
Antar att de blir konstig och att den inte kan använda allt om det är olika storlek.
Men finns folk som har bättre koll på hur det fungerar, men jag skulle inte rekommendera att tryck in så att du får 12Gb.
För detta moderkort skulle jag köra 4gb, 8gb eller 16gb på 1600Mhz, 16 kan vara lite overkill men 8 är väl vad folk brukar ha i sina setups.

Jag skulle nog köpa ett helt nytt 8gb minnes kitt och slänga ut de minnena som sitter i datorn nu.
Då kommer du ha två platser över för att trycka in 8gb minne till i framtiden om du så önskar.
Detta med tanke på att ett 4gb kitt som tex det jag länkade från CDON kommer göra så att du tar upp alla 4 minnesplatser.
Vill du då uppgradera minnena i framtiden så kommer du ändå få göra dig av med de minnes kitten.

Sedan är det inte så stor pris skillnad på 2x2Gb(4Gb) minneskitt och 2x4Gb (8Gb) minneskitt.

Tackar så väldigt mycket!

Aa, ska sticka nu till NoN och köpa de minnerna du sa samt en SSD som du rekommenderade innan har jag för mig. Samsung EVO 250gb :)!!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Hjälpsam

Du kan för det mesta kombinera minnen, alltså köpa till 2*4GB och behålla dina gamla, du får då sammanlagt 12GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Jo, som jag skrev så kommer han då få 12Gb minne om han trycker i ett 8Gb kitt till.
Men det är väl inte så optimalt att blanda två olika minnes storlekar?
I det flesta fall fungerar de väl fel fritt, men känns som att köra samma minnes typ och hastighet måste vara de bästa?

Lycka till med köpet

SSD enheten skulle jag koppla in till de grå SATA platserna på ditt moderkort och CD/DVD läsaren samt HDD enhetn på de blå SATA kontakterna.
Sedan gå in i BIOS innan du installerar Win7 på SSDn och ändra de två SATA portarna att köra på AHCI istället för IDE.

Du kan även efter installation av Windows kolla i BIOS så att minnena kör på 1600Mhz och inte 1333Mhz.

Permalänk
Medlem

Helt redo!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Najs, kan köra ett byte
Jag tar din 250 EVO och du får min gamla Corsair performance 128gb, deal ^^

Lycka till,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

Najs, kan köra ett byte
Jag tar din 250 EVO och du får min gamla Corsair performance 128gb, deal ^^

Lycka till,

Undrar ifall du kunde hjälpa mig?

#14622877

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Kollade lite, men har begränsad tillgång. Är på bussen nu men kan försöka hjälpa till senare i kväll om inte det löser sig tills dess.

Trevlig kväll!

Skickades från m.sweclockers.com