Asus, Philips, AOC och Iiyama gör skärmar med Displayport Adaptive-Sync

Permalänk
Melding Plague

Asus, Philips, AOC och Iiyama gör skärmar med Displayport Adaptive-Sync

Dynamiska uppdateringsfrekvenser med VESA Adaptive-Sync och AMD Freesync är i antågande med kompatibla skärmar från flera välkända tillverkare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt klart min nästa uppgradering om dom kommer i 4k

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Undrar varför inte Benq sagt något, haft Benq sen länge så vore ju trist att byta :/

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen anledning att skaffa F/G Sync skärm om man nu är en hardcore gamer. Eftersom det inte fungerar med strobed backlightning. Det lär inte bli en ny skärm förrän de fixar kompabilitet.

Permalänk
Entusiast

Det var ju goda nyheter. Hoppas Intel hakar på också. De borde ju ha ett intresse av detta då deras GPUer är lite klena så allt som förbättrar spelupplevelsen är ju helt klart positivt. Vidare kan de trycka på fördelar med filmuppspelning. Vore ju najs att reglera skärmens uppdateringsfrekvens för att matcha filmen.

Ett lanseringsfönster om ett år låter praktiskt för mig också. Då borde 4K UHD ha utvecklats till användbar nivå och en ny generation grafikkort borde ha dykt upp som har gränssnitt som kan hantera det också.

Edit: Hoppas Dell hakar på sen också. En 30" Ultrasharp med 3840x2160, IPS, DP 1.3 och FreeSync hade suttit riktigt fint. OLED hade varit ännu finare men lär nog dröja ett par år till innan priserna och prestandan är på samma nivå som IPS är idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

AMD med öppen och standardiserad teknik är ju definitivt bättre än Nvidias motsvarighet :).

Permalänk

Freesync är det som gäller över G-Sync!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att LG och Samsung också hoppar på Freesync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

AMD med öppen och standardiserad teknik är ju definitivt bättre än Nvidias motsvarighet :).

Som dessutom är utan licensavgifter. Vill Nvidia konkurrera här så bör de se till att åtminstone skippa licensavgifterna.

Permalänk
Inaktiv

10721a;14621093]Som dessutom är utan licensavgifter. Vill Nvidia konkurrera här så bör de se till att åtminstone skippa licensavgifterna.[/QUOTE]

Nvidia kommer nog börja använda sig utav den öppna tekniken och märknadsföra sig med att vara först och ledande inom synkroniserade skärmar. Sen så kan de alltid ta extra betalt, för att många verkar tror att det är ett tecken på bättre kvalitet.

Just nu har G-Sync en prestanda förlust på 3-5%. Det ska bli intressant att få se hur det står sig emot Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Nvidia kommer nog börja använda sig utav den öppna tekniken och märknadsföra sig med att vara först och ledande inom synkroniserade skärmar. Sen så kan de alltid ta extra betalt, för att många verkar tror att det är ett tecken på bättre kvalitet.

Just nu har G-Sync en prestanda förlust på 3-5%. Det ska bli intressant att få se hur det står sig emot Freesync.

3-5%? Det visste jag inget om. Intressant ska det bli att se skillnaden mot FreeSync, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Just nu har G-Sync en prestanda förlust på 3-5%. Det ska bli intressant att få se hur det står sig emot Freesync.

Det hade varit intressant med ett test som gick in lite djupare på hur båda teknikerna fungerar samt jämförelse prestandamässigt & övriga för/nackdelar. Känns som att det är svårt att skapa sig en uppfattning som det ser ut nu, antar att det kommer mer information när dessa skärmar kommer ut i cirkulation.

Topic: Visst är open source trevligt, men även det har sina nackdelar. Sen får man inte glömma att Freesync inte kommer fungera med alla skärmar bara för att det är en VESA standard, det är en rekommendation om jag minns rätt, inte krav.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedish Berserk:

Freesync är det som gäller över G-Sync!

Mm först ge mig kort som AMD gör och klarar det jag vill i Eyefinity då byter jag igen : ))

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

största problemet jag ser med detta är att hur det än går så kommer vi antagligen få köpa skärmar med dubbel standard, och den där avgiften (på hur många ören det nu är) för G-sync kommer även AMD-användare få slanta upp för vid skärmköp.

Citat:

trasiga bildrutor (eng. tearing)

äntligen språkvård!

men "bildrevor", "bildslitning" eller nått liknande kanske hade funkat som en mer målande översättning?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Mm först ge mig kort som AMD gör och klarar det jag vill i Eyefinity då byter jag igen : ))

Meanwhile at Tvelanders house..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thorsama:

Topic: Visst är open source trevligt, men även det har sina nackdelar.

Vad menar du då, till exempel?

Permalänk
Medlem

Njaee inga påhopp här... Säga vad man vill om nvidia men mina upplevelser av de kort jag haft har varit mindre krångel. Mina nuvarande 6970 och 7970 kan vara lite buggiga ibland.

Edit: det är väll inget som hindrar nvidia från att använda DP 1.2a (aka freesync för AMD)??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

Njaee inga påhopp här... Säga vad man vill om nvidia men mina upplevelser av de kort jag haft har varit mindre krångel. Mina nuvarande 6970 och 7970 kan vara lite buggiga ibland.

Edit: det är väll inget som hindrar nvidia från att använda DP 1.2a (aka freesync för AMD)??

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta men va? Sedan det som hindrar Nvidia från att använda freesync är deras oerhöra tjurighet att de allt ska använda enbart licenser som de själva utvecklat/kan ta licens av och försöker sedan aktivt motverka motståndarnas motsvarigheter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta men va? Sedan det som hindrar Nvidia från att använda freesync är deras oerhöra tjurighet att de allt ska använda enbart licenser som de själva utvecklat/kan ta licens av och försöker sedan aktivt motverka motståndarnas motsvarigheter.

Men freesync är väll bara AMD namnet på tekniken som finns i DP 1.2a, så nvidia kan ju kalla de något annat om de vill ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av kufra:

Men freesync är väll bara AMD namnet på tekniken som finns i DP 1.2a, så nvidia kan ju kalla de något annat om de vill ?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-uppdateringsfrekvenser-med-project-freesync

Läs särskilt fråga 2

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Aha jag hade fel så... AS är ett api och freesync använder detta för att ändra skärmens uppdateringsfrekvens? Så om nvidia skall göra samma sak kan de alltså inte ta det öppna freesync och döpa om de?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

Men freesync är väll bara AMD namnet på tekniken som finns i DP 1.2a, så nvidia kan ju kalla de något annat om de vill ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du missade helt poängen med min kommentar. Nvidia kan inte ta licenspengar för något som ingår i DP standarden. Därför vägrar de ens försöka använda sig av tekniken.

Skrivet av kufra:

Aha jag hade fel så... AS är ett api och freesync använder detta för att ändra skärmens uppdateringsfrekvens? Så om nvidia skall göra samma sak kan de alltså inte ta det öppna freesync och döpa om de?

Skickades från m.sweclockers.com

I teorin kan de.. Om de väljer att göra sina egna ramverk till AS via DP.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill

Hade det varit så hade jag haft 2 datorer 1x AMD 4x R9 290X 8GB Sapphire och den jag har nu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

G-synk är hård vara&mjukvara medan freesync är bara mjukvara vilket folk gjärna verkar vilja glömma Bra med öppen standard freesunc & Vesa men återstår att se att det funkar oxå. G-sync funkar åtminstone freesync så får vi vänta och se

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Visst är det fint med gratis mjukvara men tycker ni ska lugna er med påhoppen om Nvidias girighet.
Dem är trots allt ett företag som försöker tjäna pengar. Dom sysslar inte med välgörenhet.

Visst blir folk sura när dem hela tiden låser upp sina uppfinningar med licenser och avtal hela tiden. Men finns det något annat företag som inte gör det? Mm AMD, men dom tjänar inte lika mycket pengar häller.

Sedan är man först ut på marknaden med tex Gsync, ja då vill man väll inte ge det till största konkurrenten det första man gör.
Alla som arbetar åt Nvidia ska också ha lön, misstänker att man tjänar rätt bra med pengar om man jobbar åt dom också.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

..Bra med öppen standard freesunc & Vesa men återstår att se att det funkar oxå. G-sync funkar åtminstone freesync så får vi vänta och se

Precis och tidigare intervjun lät mindre bra när dom sa: "FreeSync also eliminates tearing as a rule ( "i regel detta").
MAO inte till 100%.. så vad isåfall 99.99%? 80%? 70%? (hoppas förstnämnda).
Om ja nu inte tolkade meningen fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

G-synk är hård vara&mjukvara medan freesync är bara mjukvara vilket folk gjärna verkar vilja glömma Bra med öppen standard freesunc & Vesa men återstår att se att det funkar oxå. G-sync funkar åtminstone freesync så får vi vänta och se

Fast det stämmer inte alls. FreeSync är inte alls bara mjukvara. Skillnaden är att AMD sätter upp ett ramverk för hur man kan använda en befintlig standard i Displayport för att styra uppdateringsgfrekvensen i skärmen. Sen kan skärmtillverkarna välja att bygga om sina styrkretsar för att det ska matcha ramverket. Det Nvidia har gjort är att de byggde egna styrkretsar och så får skärmtillverkarna bygga skärmar kring det. Båda kräver speciell hårdvara men har valt att lösa det på olika sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Visst är det fint med gratis mjukvara men tycker ni ska lugna er med påhoppen om Nvidias girighet.
Dem är trots allt ett företag som försöker tjäna pengar. Dom sysslar inte med välgörenhet.

Visst blir folk sura när dem hela tiden låser upp sina uppfinningar med licenser och avtal hela tiden. Men finns det något annat företag som inte gör det? Mm AMD, men dom tjänar inte lika mycket pengar häller.

Sedan är man först ut på marknaden med tex Gsync, ja då vill man väll inte ge det till största konkurrenten det första man gör.
Alla som arbetar åt Nvidia ska också ha lön, misstänker att man tjänar rätt bra med pengar om man jobbar åt dom också.

Har inget emot att Nvidia vill tjäna pengar.. Utan det är sättet de försöker tjäna det på som stör mig. Sedan att de även jobbar för att sluta ner marknaden och förstöra för sina egna kunder under processen gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var ju goda nyheter. Hoppas Intel hakar på också. De borde ju ha ett intresse av detta då deras GPUer är lite klena så allt som förbättrar spelupplevelsen är ju helt klart positivt. Vidare kan de trycka på fördelar med filmuppspelning. Vore ju najs att reglera skärmens uppdateringsfrekvens för att matcha filmen.

Glöm heller inte de som kör emulator; Exempelvis var Amiga väldigt stort i Europa (till skillnad från övriga världen) så därför var spel/demos/osv optimerade för 50hz. Sen kryllar/-de det av arkadspel som var gjorda för en mängd olika, däribland exotiska, v-frekvenser.

Skrivet av Swedish Berserk:

Freesync är det som gäller över G-Sync!

FreeSync > Greed-Sync, javisst

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oi:

Glöm heller inte de som kör emulator; Exempelvis var Amiga väldigt stort i Europa (till skillnad från övriga världen) så därför var spel/demos/osv optimerade för 50hz. Sen kryllar/-de det av arkadspel som var gjorda för en mängd olika, däribland exotiska, v-frekvenser.

FreeSync > Greed-Sync, javisst

Tror dock det är en lite för liten marknad för att Intel ska vara intresserade men det finns helt klart massa fördelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24