Z68A-GD65 (G3): Flasha BIOS, integrity fail

Permalänk
Medlem

Z68A-GD65 (G3): Flasha BIOS, integrity fail

Jag har införskaffat mig ett 290x kort som inte ger ifrån sig bild. Fick hjälp här på forumet där mycket pekade på att jag måste uppdatera moderkortets bios för att den ska kunna känna av de nyare korten. Mitt kort är ett MSI Z68A-GD65 G3. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av att flasha bios (endast gjort den en gång tidigare och det var länge sen) så har jag lusläst en massa foruminlägg hur man gör för att inte faila med flashen. Det jag har kommit fram till är att jag ska helst använda programmet "MSIHQ USB Bootable Tool and BIOS Helper". Genom detta program så skapade jag en flash drive på min USB sticka, som ser ut så här:

Jag följde guiden på MSI forumet men när jag har börjat med flashen så dyker det här upp och avbryter uppdateringen:

Jag har laddat ner korrekt BIOS från MSIs sida (25.8). MSIHQ programmet gav inga errors när den skapade flash driven. Jag ser inte varför den skulle ge ifrån sig ett error.

BIOS versionen jag har för tillfället är 23.1 (2011-08-01). Har ett Sandy Bridge 2600k som iofs inte rekommenderas att uppdateras högre än 23.7: "MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU." Men det står online att det endast påverkar överklockningen när man uppgraderar, samt att ME8 krävs för de nya grafikkorten (så vitt jag har läst).

Jag har varken försökt med MSI Live Update från windows eller med M-Flash, som många säger är osäkra metoder. Någon som har några idéer hur jag ska lösa detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara följa MSIs guide? Jag skulle flashat med M-flash som lär vara det säkraste alternativet.
http://www.msi.com/page/biosupdate

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

M-Flash är snarare säkraste metoden att flasha bios.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

M-flash fungerar bra, stickan måste vara formaterad i FAT32 för att det skall fungera. Tänk på vilken cpu du har, det nyaste bioset från MSI stöder bara Ivy Bridge-processorer, rätt många med Sandy Bridge som semi-brickat sina moderkort på det sättet alltså kolla på MSIs site vilket bios det skall vara för din processor(under cpu-support).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

M-flash fungerar bra, stickan måste vara formaterad i FAT32 för att det skall fungera. Tänk på vilken cpu du har, det nyaste bioset från MSI stöder bara Ivy Bridge-processorer, rätt många med Sandy Bridge som semi-brickat sina moderkort på det sättet alltså kolla på MSIs site vilket bios det skall vara för din processor(under cpu-support).

Skitsnack, enda anledningen till att MSI inte rekommenderar att man uppdaterar till ME8 är risken att bricka (som är väldigt liten om man vet vad man håller på med och strömmen inte bryts mitt i). Ingen moderkortstillverkare är dum nog att ta bort stöd i nyare BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Försökte flasha med M-Flash men så fort jag valde USB stickan så frös datorn. Tydligen så är jag inte ensam med att ha detta problem (iaf om man söker på det online). Vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga, känner mig inte sugen på att köra Live Update eftersom folk säger att risken är hög att man brickar moderkortet. Den enda lösningen jag hittar för att fixa M-Flashningen är att använda metoden med MSIHQ, men det verkar ju inte fungera så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dorial:

Försökte flasha med M-Flash men så fort jag valde USB stickan så frös datorn. Tydligen så är jag inte ensam med att ha detta problem (iaf om man söker på det online). Vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga, känner mig inte sugen på att köra Live Update eftersom folk säger att risken är hög att man brickar moderkortet. Den enda lösningen jag hittar för att fixa M-Flashningen är att använda metoden med MSIHQ, men det verkar ju inte fungera så bra.

Att göra en Live Update är inte _så_ risky som man kan tro. Det gäller att ha rätt bios, och se till att hela operativet är stabilt så att ingenting händer medan.
Dock, om du får integrity fail i DOS så kanske LU borde undvikas, men det är upp till dig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Att göra en Live Update är inte _så_ risky som man kan tro. Det gäller att ha rätt bios, och se till att hela operativet är stabilt så att ingenting händer medan.
Dock, om du får integrity fail i DOS så kanske LU borde undvikas, men det är upp till dig.

Känns som sagt lite för risky, speciellt när de andra alternativen inte verkar fungera. Kanske man borde testa att flasha med en tidigare BIOS version än den jag har testat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dorial:

Känns som sagt lite för risky, speciellt när de andra alternativen inte verkar fungera. Kanske man borde testa att flasha med en tidigare BIOS version än den jag har testat?

Ja, det låter som ett bättre alternativ. Använd M-flash med näst nyaste BIOS och se om det fortfarande failar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, men med ett P67-GD55, och ett R9 280x.
Här beskriver jag min lösning, men det är för linux mestadels: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1280689-r9-280x-i...

Dock rekommenderar MSI's supportforum själva att inte använda vare sig live update eller M-Flash, utan att istället använda ett annat verktyg dom tagit fram:
http://forum-en.msi.com/?topic=119375.0

Dock var detta länge sedan. Men det kan vara värt att läsa igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorial:

Försökte flasha med M-Flash men så fort jag valde USB stickan så frös datorn. Tydligen så är jag inte ensam med att ha detta problem (iaf om man söker på det online). Vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga, känner mig inte sugen på att köra Live Update eftersom folk säger att risken är hög att man brickar moderkortet. Den enda lösningen jag hittar för att fixa M-Flashningen är att använda metoden med MSIHQ, men det verkar ju inte fungera så bra.

Har du testat att köra E7681vP8.exe från DOS?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Lyckades flasha BIOS till 23.7 genom att använda MSIHQ USB Bootable Tool. Alltid en bit på vägen antar jag.

Skrivet av Mikael07:

Jag hade samma problem, men med ett P67-GD55, och ett R9 280x.
Här beskriver jag min lösning, men det är för linux mestadels: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1280689-r9-280x-i...

Dock rekommenderar MSI's supportforum själva att inte använda vare sig live update eller M-Flash, utan att istället använda ett annat verktyg dom tagit fram:
http://forum-en.msi.com/?topic=119375.0

Dock var detta länge sedan. Men det kan vara värt att läsa igenom.

Läste igenom din tråd. Funkar det att överklocka din processor på den builden? Har du uppdaterat till en av de nyare på sistone?

Skrivet av LemonIllusion:

Har du testat att köra E7681vP8.exe från DOS?

Det har jag inte! Vet som sagt inte så mycket om att flasha BIOS utan har mest försökt följa guiderna som MSI/Annat folk online har skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorial:

Det har jag inte! Vet som sagt inte så mycket om att flasha BIOS utan har mest försökt följa guiderna som MSI/Annat folk online har skapat.

Skapa en DOS-pinne med rufus och släng på E7681vP8.exe. Boota från pinnen och kör programmet. MSI själva föreslår detta sätt i sin guide.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skapa en DOS-pinne med rufus och släng på E7681vP8.exe. Boota från pinnen och kör programmet. MSI själva föreslår detta sätt i sin guide.

Får dessvärre "Fel: Åtkomst till enheten nekades." hela tiden när jag försöker formatera den, även fast jag kör som administrator. Tydligen så är det många andra som har haft det problemet med SanDisk (vilket mitt är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorial:

Får dessvärre "Fel: Åtkomst till enheten nekades." hela tiden när jag försöker formatera den, även fast jag kör som administrator. Tydligen så är det många andra som har haft det problemet med SanDisk (vilket mitt är).

Och du har inget annat USB-minne?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Och du har inget annat USB-minne?

Dessvärre inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skitsnack, enda anledningen till att MSI inte rekommenderar att man uppdaterar till ME8 är risken att bricka (som är väldigt liten om man vet vad man håller på med och strömmen inte bryts mitt i). Ingen moderkortstillverkare är dum nog att ta bort stöd i nyare BIOS.

Mmm, jo, MSI var faktiskt så dumma. Förhoppningsvis har de rättat till saken vid det här laget, men det är ändå värt att varna för. Just för GD55/65(G3) släppte de ett bios som inte stödde SB, visserligen var det över ett år sen men ändå, varningen behövs(annars stämmer det, jag har inte hört talas om några andra än MSI som klantat till det på det sättet). ME8 i sig brickar inte om man gör rätt, det bootar fint med SB, men SB har inte stöd för alla funktioner i ME8.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorial:

Läste igenom din tråd. Funkar det att överklocka din processor på den builden? Har du uppdaterat till en av de nyare på sistone?

Har inte uppdaterat ytterligare, kör på 4.43 sen några månader tillbaka.
Japp, fungerar att klocka, men det är inte uppenbart För att ändra multiplikatorn måste du använda +/- tangenterna på keypaden. Du kan inte klicka på menyraden som i tidigare BIOS.
Sen var det någon som skrev i en tråd att efter man ändrat multiplikatorn måste man gå in i eco mode och sätta CPU phase control till enable eller auto. Den stängs tydligen av när man ändrar i OC settings, och sätter man inte på den igen klarar den inte att komma till POST.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=165846.msg1217426#ms...

Men det här gäller P67A-GD55, du hade väl en annan snarlik modell? Kanske fungerar bättre där!

(jag har sandy bridge, 2500K)

Permalänk
Medlem

Ska se om jag kan lösa det imorgon istället, har varit upptagen nu under eftermiddagen. Får försöka mig på beta bios för att se om jag ens kan uppdatera, om inte så blir det antingen till att köpa en till USB enhet och/eller kontakta MSI för att se om de kanske kan komma med några inputs.

Skrivet av Mikael07:

Men det här gäller P67A-GD55, du hade väl en annan snarlik modell? Kanske fungerar bättre där!

(jag har sandy bridge, 2500K)

Ja, min är snarlik! Får hoppas på det bästa!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dorial:

Ska se om jag kan lösa det imorgon istället, har varit upptagen nu under eftermiddagen. Får försöka mig på beta bios för att se om jag ens kan uppdatera, om inte så blir det antingen till att köpa en till USB enhet och/eller kontakta MSI för att se om de kanske kan komma med några inputs.

Ja, min är snarlik! Får hoppas på det bästa!

Är ditt Sandisk FAT-32 formaterat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej, äääntligen efter många om och men så har jag lyckats flasha mina BIOS till 25.9B3!

Skriver ner exakt hur jag gjorde utifall någon annan skulle hamna i samma båt:

Eftersom varken M-flash, rufus eller MSIHQ sättet fungerade så trodde jag att enda vägen var att skaffa ett nytt USB minne eller försöka hitta någon beta version som kanske skulle kunna fungera. Då stötte jag på denna tråd. Där länkades 25.9B3 BIOSen samt att den hänvisade till den tidigare använda MSIHQ. Efter att jag hade formaterat om min USB sticka igen så kastade jag över den enligt instruktionerna. Efter omstart så tryckte jag F11 för att välja vilken device som skulle bootas - valde USB minnet och tryckte enter. Då möttes jag av en svart skärm med ett vitt understreck: datorn hängde sig eller något dylikt.

Jag testade efteråt att använda MSIHQ alternativet "Fix my USB key". Dock så fick jag något error, vet inte om det var pga den eller att "Fix my USB key" gör så men disken försvann från mina enheter (notera att jag inte körde som administrator då det gjorde så att programmet ofta hängde sig och tvingade mig till omstart). Så om du skulle hamna i samma situation så löser du det genom att läsa denna artikel.

Nåväl, efter jag hade gjort detta så formaterade jag om min USB sticka (igen) i FAT32 format (vilket jag hela tiden har gjort). Jag passade även på att stänga av Comodo utifall att den skulle få för sig att blockera någonting. Sedan körde jag MSIHQ som administrator och förde över filen. Omstart, F11, USB sticka. Då fick jag upp alternativet att flasha, vilket jag gjorde. Och succé! Den lyckades!

Tack så mycket för all hjälp jag fick i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorial:

Okej, äääntligen efter många om och men så har jag lyckats flasha mina BIOS till 25.9B3!

Skriver ner exakt hur jag gjorde utifall någon annan skulle hamna i samma båt:

Eftersom varken M-flash, rufus eller MSIHQ sättet fungerade så trodde jag att enda vägen var att skaffa ett nytt USB minne eller försöka hitta någon beta version som kanske skulle kunna fungera. Då stötte jag på denna tråd. Där länkades 25.9B3 BIOSen samt att den hänvisade till den tidigare använda MSIHQ. Efter att jag hade formaterat om min USB sticka igen så kastade jag över den enligt instruktionerna. Efter omstart så tryckte jag F11 för att välja vilken device som skulle bootas - valde USB minnet och tryckte enter. Då möttes jag av en svart skärm med ett vitt understreck: datorn hängde sig eller något dylikt.

Jag testade efteråt att använda MSIHQ alternativet "Fix my USB key". Dock så fick jag något error, vet inte om det var pga den eller att "Fix my USB key" gör så men disken försvann från mina enheter (notera att jag inte körde som administrator då det gjorde så att programmet ofta hängde sig och tvingade mig till omstart). Så om du skulle hamna i samma situation så löser du det genom att läsa denna artikel.

Nåväl, efter jag hade gjort detta så formaterade jag om min USB sticka (igen) i FAT32 format (vilket jag hela tiden har gjort). Jag passade även på att stänga av Comodo utifall att den skulle få för sig att blockera någonting. Sedan körde jag MSIHQ som administrator och förde över filen. Omstart, F11, USB sticka. Då fick jag upp alternativet att flasha, vilket jag gjorde. Och succé! Den lyckades!

Tack så mycket för all hjälp jag fick i tråden!

Gott att höra!
Har du möjligen en sandisk cruzer eller liknande? Dom kommer förinstallerade med någon skum partition kallad U3 som ska vara bra för något. Den ställde till det för mig när jag försökte använda den som bootbar sticka. Den gick inte att få bort med ett vanligt partitioneringsprogram eftersom partitionen inte känns igen som ett vanligt filsystem, utan jag fick ta till ett specialskrivet verktyg för att bli av med skräpet. Efter det + en omformatering gick stickan att använda igen Tänkte att det kanske var det som hände med MSIHQ 'Fix my key'? Och att det var U3 partitionen som ställde till det hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Gott att höra!
Har du möjligen en sandisk cruzer eller liknande? Dom kommer förinstallerade med någon skum partition kallad U3 som ska vara bra för något. Den ställde till det för mig när jag försökte använda den som bootbar sticka. Den gick inte att få bort med ett vanligt partitioneringsprogram eftersom partitionen inte känns igen som ett vanligt filsystem, utan jag fick ta till ett specialskrivet verktyg för att bli av med skräpet. Efter det + en omformatering gick stickan att använda igen Tänkte att det kanske var det som hände med MSIHQ 'Fix my key'? Och att det var U3 partitionen som ställde till det hela tiden.

Ja, jag har en sandisk cruzer! Det kan ju ha varit det som strulade en del, läste lite online att folk hade haft svårigheter med just den USB stickan men som tur var så löste det sig!