Permalänk

ramdisk,hjälper det?behövs det?

okej jag kan få köpa amd ramdisk för 8 kr,och vet att det även finns gratis program,men betyder ett sånt program att datorn blir mycket snabbare?
som det är nu har jag ssd-disk,16gb ram, intel i7prolle etc.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Det blir väl bara en temporär disk, så det försvinner ju om du t.ex startar om datorn.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Inaktiv

Om du inte känner att du orkar underhålla och sköta en ramdisk så tror jag varken det behövs eller hjälper.

Permalänk

ah okey,då struntar jag nog i det

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

16GB RAM är också något lite för en ramdisk, iaf om man vill använda den till spel... Många spel ligger på 10-40GB och du skulle kunna avvara ca 8GB av dina 16. Ang att dom töms vid omstart är visserligen sant, men amds erbjuder automatisk sparning/laddning om man så vill. I vilket fall så tycker jag absolut det är värt med ramdisk, om man har tillräckligt med plats för sitt favoritspel. Själv har man ett par images på en vanlig disk som man sen kan ladda till ram när man vill lira.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör ett tungt Moddat KSP på min Ramdisk. Använder Asus RamDisk som är gratis och bygger på exakt samma mjukvara som nästan alla andra "rebrandade" Ramdiskprogram (inkluderat AMDs).

Fördelen med ASUS program är att det inte finns någon direkt limitation på gratisvarianten som alla andra har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken vart du får tag på det för det priset ^^ ?

Beroende på hur mycket ram du har, vilken typ av dator, och vad du gör med den, så kan det självklart förbättra en del !

Sedan stämmer det delvis att det försvinner när datorn stängs ner, men, dem flesta nya Ramdisks kan även spara infon till disk innan för snabb read/write nästa gång, dvs du behöver inte omkonfigurera igen allting.