Skillnaden mellan Asus z97-A och Asus z97-K?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Asus z97-A och Asus z97-K?

Är jag bara dum eller jag ser inte vad det är som skiljer dom emellan Asus z97-A och Asus z97-K?

Tacksam för svar!

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2635987,2636010 z97-a har bland annat thunderbolt, finns lite fler småskillnader, kolla länken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crash:

Är jag bara dum eller jag ser inte vad det är som skiljer dom emellan Asus z97-A och Asus z97-K?

Tacksam för svar!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2635987,2636010

Olika nätverkskretsar, ljudkort, sataportar även olika antal PCIe 16x och VRM kylning.

Skrivet av Bakgrund:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2635987,2636010 z97-a har bland annat thunderbolt, finns lite fler småskillnader, kolla länken.

Så vitt jag ser så saknas Thunderbolt på brädan utan det är felaktig information på Prisjakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, den länken gjorde det enklare. För jag var inne på inet och läste men det stog samma på båda om specifikationer då jag inte lästa så noga. men z97-A verkar ju ha intel nätverskort medans den andra har realtek egentligen gör väl det ingen skillnad plus lite annat som du nämde ovan.

Men har funderat på att uppgradera till intel nu, då jag sitter på amd 3870K liano just nu och den börjar kännas lite för långsam i cpu prestanda i spel som EU4 o.s.v.

Permalänk
Hedersmedlem

När du jämför moderkort är det lämpligt att gå till tillverkarens egna specifikationer. Varken prisjakt eller ens de större butikerna har alltid rätt specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Är jag bara dum eller jag ser inte vad det är som skiljer dom emellan Asus z97-A och Asus z97-K?

Tacksam för svar!

Prisjakt har många gånger fel, och när något blir enastående populärt då är mängder med människor inne och petar och rättar detaljer, så det kan variera högst avsevärt.

Varför inte gå till källan, Asus?
http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/comparison/

Z97-K är det verkliga instegskortet för Z97 hos Asus, mainstream-serien. Z97-A har nu, jämfört med Z87-A, fått Intel NIC; 5-way optimization (för Z87 var det Z87-Plus, snäppet över Z87-A som hade 4-way optimization). Z97-K har samma NIC som Z87-A hade, Realtek 8111GR; den saknar nya SATA Express (vilket kanske inte är värt så mycket ännu); Z97-K saknar en "FAN header"; Thunderbolt, som nämnts; Z97-K använder ALC887, Z97-A ALC892 för ljud; Z97-K har DIGI+ 4-phase, Z97-A har DIGI+ 8-phase för processorn; Z97-K saknar Turbo App (femte delen av 5-way optimization, men nu saknar Z97-K 5-way optimization så föga förvånande); Z97-K saknar Remote GO!; Z97-K verkar däremot ha Ai Charger/USB Charger+. Z97-K saknar troligtvis nya brytaren för EZ XMP på kortet. Z97-K saknar knapp för MemOK. Samt att det skiljer i antal PCIe x16, som nämnts.

Permalänk
Hedersmedlem

A har SLI-stöd. Det är rätt mycket mer lull-lull på A-varianten tycker jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Tog bort lite onödig text En lång "introtext" gör att tråden presenteras dåligt i "Nytt i forumet"

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Prisjakt har många gånger fel, och när något blir enastående populärt då är mängder med människor inne och petar och rättar detaljer, så det kan variera högst avsevärt.

Varför inte gå till källan, Asus?
http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/comparison/

Z97-K är det verkliga instegskortet för Z97 hos Asus, mainstream-serien. Z97-A har nu, jämfört med Z87-A, fått Intel NIC; 5-way optimization (för Z87 var det Z87-Plus, snäppet över Z87-A som hade 4-way optimization). Z97-K har samma NIC som Z87-A hade, Realtek 8111GR; den saknar nya SATA Express (vilket kanske inte är värt så mycket ännu); Z97-K saknar en "FAN header"; Thunderbolt, som nämnts; Z97-K använder ALC887, Z97-A ALC892 för ljud; Z97-K har DIGI+ 4-phase, Z97-A har DIGI+ 8-phase för processorn; Z97-K saknar Turbo App (femte delen av 5-way optimization, men nu saknar Z97-K 5-way optimization så föga förvånande); Z97-K saknar Remote GO!; Z97-K verkar däremot ha Ai Charger/USB Charger+. Z97-K saknar troligtvis nya brytaren för EZ XMP på kortet. Z97-K saknar knapp för MemOK. Samt att det skiljer i antal PCIe x16, som nämnts.

Tack för den beskrivningen, den löste det för mig får nog bli ett z97-A och en i5-4690 så får jag nog en fin uppgradering, för det skiljer inte mkt mellan K och A modellen i pris så därför lutar det mot A modellen!

Permalänk
Skrivet av crash:

Tack för den beskrivningen, den löste det för mig får nog bli ett z97-A och en i5-4690 så får jag nog en fin uppgradering, för det skiljer inte mkt mellan K och A modellen i pris så därför lutar det mot A modellen!

Köp en olåst i5 så att du kan klocka. Så vitt jag vet är 4690 låst.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD